Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@23:31:03 GMT

زور آزمایی ارزی در مرز روانی

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۹۷۶۳۶

زور آزمایی ارزی در مرز روانی

پول‌نیوز - روز گذشته، قیمت دلار ۳ ساعت در مرز روانی ۴ هزار و ۷۰۰ تومان تقلا کرد ولی نتوانست از آن عبور کند. در اولین روز هفته، قیمت دلار ۵۸ تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۴ هزار و ۶۹۸ تومان رسید. این در حالی بود که از ساعت ۱۲:۳۰ تا ساعت ۱۵:۳۰ معامله‌گران غیررسمی تلاش زیادی کردند که قیمت را از کانال ۴ هزار و ۷۰۰ تومان عبور دهند، با این حال عرضه بازیگران بازارساز سد محکمی بود که از مرز یاد شده حفاظت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، نقطه ۴ هزار و ۷۰۰ تومان یک سطح مقاومتی محکم است که عبور از آن می‌تواند با رشد بیشتر قیمت همراه شود؛ از همین‌‌رو از یک‌سو بازیگران بازارساز در این مرز مقاومت زیادی از خود نشان دادند و از سوی دیگر برخی معامله‌گران نیز در حوالی مرز یادشده تصمیم به فروش ارز می‌گرفتند، چراکه تصور می‌کردند که قیمت دلار به سقف خود رسیده است.

 ناگفته نماند پس از ساعت ۳ بعدازظهر قیمت دلار در مقاطعی از مرز هزار و ۷۰۰ تومان عبور کرد، ولی با توجه به نبود بازیگران بازارساز و محدود بودن حجم معاملات باید دید روند بازار در روز جاری به چه صورت خواهد بود.

مشاهده شده است که معامله‌گران غیررسمی در ساعات مرده بازار و همزمان با غیبت بازیگران بازارساز نرخ دلار را بالا برده‌اند تا در روز بعد در سقف قیمت اقدام به فروش کنند. با اینکه قیمت دلار در آستانه ۴ هزار و ۷۰۰ تومان توان افزایشی خود را تا حدی از دست داده بود، روز شنبه به راحتی مسیری ۵۰ تومانی را برای رسیدن به آن طی کرد.

 دیروز، دلار معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۶۴۰ تومان کلید زد که ۲۰ تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود؛ پس از آن در کمتر از ۲ساعت خود را به مرز ۴ هزار و ۷۰۰ تومان رساند و سرانجام در آن منطقه گرفتار شد. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و ورود تقاضای جدید برخی بازیگران جدید به بازار از جمله عواملی بود که زمینه‌ساز رشد بیش از ۵۰ تومانی دلار شد.

واکنش سکه به رشد دلار و خبر پیش‌فروش

در روزی که شاخص بازار ارز ۵ محدوده قیمتی رشد کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را شکست. روز شنبه سکه تمام بهار آزادی با ۱۲ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۵۰۶ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، بخشی از این رشد ناشی از افزایش قیمت دلار و قسمت دیگر از آن ناشی از جوسازی معامله‌گران پیرامون پیش‌فروش سکه بود. به گزارش خبرگزاری فارس، مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی با اشاره به پیش‌فروش سکه از ۱۷ بهمن ماه جاری، گفت: براساس آخرین تصمیمات، در هنگام ثبت‌نام به ازای هر سکه یک میلیون تومان علی‌الحساب دریافت می‌شود و در موعد تحویل سکه، مابه‌التفاوت آن از مشتری اخذ خواهد شد. در این شرایط، سکه در موعد تحویل با یک نرخ تخفیف نسبت به قیمت روز بازار به مشتری ارائه خواهد شد. به بیان دیگر، مابقی هزینه سکه کمتر از قیمت روز بازار خواهد بود.

یکی از تفاوت‌ها در پیش‌فروش فعلی این است که قیمت تحویل سکه فیکس و ثابت نیست و براساس شرایط بازار و یک نرخ سود متعارف عرضه خواهد شد. براساس این مفروضه‌ها، هر کسی با سرمایه‌گذاری در پیش‌فروش سکه سود خواهد کرد؛ منابع طلا به گونه بیهوده ضرب نخواهد شد و نقدینگی نیز تا حدی از بازار جمع خواهد شد، هر چند که یک نرخ سود مشخص برای آن در نظر نخواهند گرفت.

منابع بانک مرکزی به‌صورت طلا و سبدی از ارزهای مختلف است؛ بازارساز طلا را با قیمت‌های مختلفی خریداری کرده است و در صورتی که بخشی از آنها را در بازار عرضه کند، ناچار خواهد بود مجددا آن را جایگزین کند.

به این ترتیب، ممکن است بازارساز در شرایط فعلی ناچار شود برای جایگزین کردن طلای خود در قیمت‌های بالای هزار و ۳۰۰ دلار در هر اونس وارد بازار شود. این در حالی است که این نهاد ممکن است طلا را در گذشته در قیمت‌های پایین‌تری خریداری کرده باشد.

با در نظر گرفتن این موضوع، در پیش‌فروش فعلی سکه منابع طلای بانک مرکزی بیهوده تبدیل نخواهد شد و ورود این منابع به بازار هدفمند خواهد بود. دیگر مزیت پیش‌فروش این است که بانک مرکزی نیاز نیست ذخایر طلای کنونی خود را به سرعت جایگزین کند.

این در حالی است که معامله‌گران بزرگ سعی کردند این تلقی را در بازار برجسته کنند که بازارساز قصد ندارد که با قیمت‌های پایین سکه را عرضه کند و در زمان تحویل، هزینه زیادی را دریافت خواهد کرد. این در حالی بود که هیچ نشانه واقعی برای این اظهارات وجود نداشت و به‌نظر می‌رسید تنها دسته‌ای از معامله‌گران با جوسازی پیرامون این تصورات نوسان‌گیری کردند. با شفاف‌شدن کامل فرآیند پیش‌فروش سکه، کم‌کم واکنش واقعی بازار مشخص خواهد شد.



منبع:دنیای اقتصاد

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۹۷۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است

براساس مشاهدات میدانی از بازار غیر رسمی، نرخ ارز که در روزهای اخیر و پس نوسانات هیجانی، یک روند کاهشی را در پیش گرفته بود با اندکی نوسان نسبت به روز گذشته، معامله شد. همچنین بررسی ها از بازار نشانگر این است که تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است تا خرید آن.

به گزارش ایسنا، نرخ ارز در بازار غیر رسمی در معاملات امروز(چهارشنبه) در قیاس با میانگین روز گذشته با مقداری نوسان افزایشی آغاز شد و طبق مشاهدات میدانی از بازار غیر رسمی، تا لحظه تنظیم گزارش دلار با نرخ ۶۲ هزار تومان فروخته و با نرخ ۶۱ هزار تومان خریداری شد. همچنین یورو نیز در بازار غیر رسمی با قیمت ۶۷ هزار تومان به فروش رسید و با نرخ ۶۶ هزار خریداری شد.   

نرخ ارز در بازار غیر رسمی در لحظه مشاهدات میدانی از بازار در حالی است که صبح امروز دلار تا مبلغ ۶۳ هزار تومان پیش رفت و در نهایت با کاهش ۱۰۰۰ تومانی با نرخ ۶۲ هزار تومان معامله شد.

همچنین امروز نیز اسکناس دلار در تالار معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران با قیمت ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان، یورو با مبلغ ۴۷ هزار و ۳۴۶ تومان و درهم نیز با قیمت ۱۲ هزار و ۶۶ تومان معامله و به فروش رسید. علاوه بر این در این مرکز، ‌ دلار حواله‌ای با مبلغ ۴۱ هزار و ۳۷۶ تومان، حواله یورو با مبلغ ۴۴ هزار و ۲۰۷ تومان و همچنین حواله درهم با مبلغ ۱۱ هزار و ۲۶۶ تومان معامل و خریداری شد.

صرافان: احتمال ریزش قیمت‌ها در این ایام بیشتر از افزایش لحظه‌ای آن است

بر اساس مشاهدات بازار چهارراه استانبول امروز بیشتر فعالان و دلالان ارزی در بازار تمایل به فروش ارز داشتند تا خرید آن، البته برخی از صرافی‌ها در این میان معتقد بودند که تزریق درهم امارات در بازار موجب شده اکثر بازارهای غیر رسمی این روزها فروشنده شوند؛ چراکه احتمال ریزش قیمت‌ها در این ایام بیشتر از افزایش لحظه‌ای آن است.

همچنین گفتنی است؛ اخیرا اجلاسی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی عربستان در ریاض برگزار شده که مقامات اقتصادی ایران نیز در آن حضور یافتند. در این راستا روز گذشته محسن کریمی - معاون بین‌الملل بانک مرکزی - که در این سفر حضور دارد، اعلام کرد: در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی، زمینه‌ای فراهم شد تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف گفت‌وگو شود. در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع مسدود شده صورت پذیرفته است که درآینده خبرهای خوبی ارائه می‌شود.

یادآور می شود؛ پس از تعطیلات نوروزی امسال با توجه به وقوع تحولات سیاسی بازار ارز ملتهب و نوسانی شد و در مقطعی تا کانال ۷۰ هزار تومان هم پیش رفت، اما با اقدامات  انجام شده و همچنین فروکش کردن التهابات و نبود متقاضی برای خرید در بازار غیر رسمی، نرخ دلار کاهش ۱۰ هزار تومانی تجربه کرد و روند کاهشی در پیش گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰