Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@10:16:28 GMT

انقلاب اسلامی انقلابی جامع و ذو اضلاع است

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۰۱۸۱۵

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز 15 بهمن در نشست تخصصی با موضوع جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، عوامل تشتت و راهکارهای انسجام که در سالن همایش مدرسه معصومیه برگزار شد، با اشاره به گرامیداشت دهه فجر گفت: فرازهایی از نهج البلاغه امیرالمومنین درباره مالک اشتر صحبت کرده و در میان یاران ایشان تعابیر بسیار بلندی را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه حکمت 443 به شخصیت مالک اشتر اشاره کرده است، افزود: ایشان می فرمایند مالک اگر کوه بود یگانه کوه استواری بود که پیاده ای به فراز آن برسد و پرنده ای به بالای آن پر کشد، و اگر سنگ بود سنگی نفوذ ناپذیری و سخت و استوار بود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه در نامه 13 نهج البلاغه به چهره والای مالک بیان شده است، عنوان کرد: این شخصیت برجسته باید در جبهه فرهنگی ما نیز بروز و ظهور یابند چراکه این افراد نه سست شده و نه سقوط می کنند.

وی با تاکید براینکه هیچ نگرانی در مورد این افراد وجود ندارد، تصریح کرد: حرکت بر عدل و رعایت دقیق موازین از جمله نکات برجسته اشخاصی چون مالک اشتر است که بسیار به آن اشاره شده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به نامه 38 اظهار کرد: من فردی را به شما تقدیم کرده و به سوی شما اعزام کردم که روزگار ترس او خواب نمی رود و در ساعات وحشت و هراس به دشمن پشت نکرده و بر فاجران از حریق و شعله های آتش سوزاننده تر است، مالک شمشیربرانی است که هیچگاه کند نشده و به خطا ب جایی وارد نمی شود.

وی یادآوری کرد: در نامه 34 نیز می فرمایند: آنکس که دیروز به سوی شما فرستادم وامروز به شهادت رسیده است، خیرخواه ما بود و بر دشمنان ما انسان استوار و مقاومی بود، او عمری در مسیر سعادت حرکت کرد و امروز نیز در پیشگاه خداست در حالی که ولی خدا از او راضی است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به برخی چالش های درون جبهه انقلاب اسلامی و راهکارهای آن، افزود: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اندیشه ایمانی، قرآنی، دینی و با اجتهادی ناب از سوی امام راحل است که مطابق با آن زمان بوده است.

آیت الله اعرافی انقلاب اسلامی را انقلابی جامع و ذو اضلاع دانست و عنوان کرد: همه ساحت های انسانی به نحوی مخاطب انقلاب اسلامی است و دامنه مکانی وسیعی نیز دارد، بنابراین ابعاد وجودی انقلاب اسلامی فراتر از انقلاب های تک ساعتی بوده و فراتر از محدوده جغرافیایی است، همچنین دامنه آن نیز گسترده است.

وی با بیان اینکه حرکت جبهه فرهنگی به ذات خود معرفتی و فرهنگی است که به ساحت های دیگر پرتو می افکند گفت: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اگر با این خطوط بنیانی هماهنگ بوده و آن را امتداد بخشد، به معنای درست انقلاب فرهنگی است که قطعا در برابر چالش های متعدد قرار می گیرد. 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور جبهه درونی انقلاب اسلامی و چالش های درونی آن را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: برخی از این عوامل سبب شکست خواهد شد که فقر نظری و تئوریک در مبانی انقلاب متناسب با زمان در جبهه انقلاب اسلامی است.

وی بیان کرد: این ضعف درواقع سخن از الگوسازی نظام سازی و نظریه پردازی مجتهدانه و الصیل متناسب با زمان و شرایط جدید است، به گونه ای که می توان گفت اکنون و با توجه به شرایط و نخبگان حوزوی و دانشگاهی در این زمینه ضعف داریم.

آیت الله اعرافی با تاکید براینکه در مباحث فلسفی نیز فاقد مباحث اصلی تئوریک هستیم، اظهار کرد: در مجموعه تولیدات این زمینه تنها مجموعه اندکی وجود دارد که پاسخ گوی نیازهای جدید باشد، همچنین می توان گفت این مهم در سایر زمینه ها نیز وجود دارد که درنهایتا سبب ایجاد مشکل در مسائل عملی مربوطه نیز دارد.

وی با اشاره به در مجموعه برنامه های مورد توجه حوزه علمیه نیز چنین مواردی مورد بحث قرار می گیرد، عنوان کرد: ضمن ضعف های موجود از این حرکات، کاستی های بسیاری نیز در پرداختن نظریه ها وجود دارد که مسئله مهم و دارای اهمیت است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ترمیم این نسخ و برطرف کردن این چالش را رسالت بزرگی بر دوش نخبگان دانست و ابراز کرد: اصل حرکات و اعمال از نظریه هایی گرفته می شود که امام راحل نیز با تکیه بر این اصل انقلاب اسلامی را بنا نهادند.
وی با تاکید براینکه ایراداتی نیز در مباحث بیانی وجود دارد، گفت: در مقام عرضه مباحث تئوریک و گفتمان سازی نیز دچار ضعف هستیم، به گونه ای که ممکن است مباحث تئوریک در دسترس بوده اما ضعف گفتمان مانع انتقال آن می شود.

آیت الله اعرافی قدرت عرضه و ساخت و پرداخت و ظرفیت ادبی شهید مطهری را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: قدرت گفتمان سازی و ادبیات اثباتی ایشان سبب شد تا مباحث تئوریک توسط ایشان بهتر از سایر هم عصران خود بروز کند.

وی با بیان اینکه توانایی ذاتی فکری و نظری و تئوری به عالم اثبات و گفتمان سازی به عالم سبوط مرتبط است، گفت: هرکدام از این موارد به عنوان اساس و پایه های جبهه فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه جبهه انقلاب اسلامی در بسیاری از ارکان جبهه فرهنگی دچار ضعف است، گفت: در زمان کنونی مبحث هنر جایگاه مهمی دارد که البته در بخش هایی نیز پیشرفت هایی خوبی اما در مباحثی چون گفتمان سازی دچار ضعف های هستیم.

وی با اشاره به اینکه گنجینه انقلاب اسلامی در مقایسه با بخش هنری قابل ارائه بسیار متفاوت است، افزود: این مهم و با توجه به پیشرفت هنر باید مورد توجه قرار گرفته و مشکلات آن به زودی برطرف شود.

آیت الله اعرافی چهارمین ضعف جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را ضعف های اخلاقی دانست و بیان کرد: برای مصون ماندن از آسیب های اخلاقی باید از شخصیت هایی چون مالک الگو پذیرفت و فضایل اخلاقی نیز ایشان را سرلوحه قرار داد.

وی با تاکید براینکه این ضعفهای اخلاقی سبب سقوط جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی می شود، گفت: در بسیاری از موارد پرتگاه هایی در جبهه فرهنگی وجود دارد که با گذر زمان سبب بسیاری از افراد را به دامان خود کشیده است، بنابراین با شناسایی آن باید از این مسئله حذر کرد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه مرز میان سقطه و پرتگاه مرز باریکی است، اظهار کرد: انقلابی تمام عیار کسی است که این مرزها را بشناسد و با تحولات زمان بتواند با دقت پیش رود. وی عنوان کرد: با توجه به اینکه هجمه ها به روز شده و انقلاب اسلامی باید از خطر انفعال و هضم شدن در نظام فکری جلوگیری کند، زیرا در صورت نداشتن ابداع وابتکار دچار مشکل می شویم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بهترین اسوه برای جلوگیری از سقوط است ، گفت: عدم تطبیق صحیح و درست با واقعیت ها و مسائل نو و جدید امری قابل توجه است که باید به آن دقت کرد.

وی عدم تبیین مرزهای انقلاب و توسعه و گسترش آن را امری قابل توجه دانست و گفت: در زمینه های متعددی از جبهه فرهنگی این مورد دیده میشود که راه حل آن ارائه تفاسیر دقیق از جزئیات و کلیات مباحث بدون سخت گیری است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با تاکید براینکه شاخص های اساسی و مهم جبهه فرهنگی باید بدون تغییر مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: برای مثال اندیشه امام راحل بر مبارزه با سلطه و استکبار استوار است و چنان که به این امر بی توجهی شود، اندیشه امام مورد بی توجهی قرار گرفته و اساس جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی زیر سوال می رود.

وی اتصال روحانیون با اقشار مختلف جامعه را الزامی دانست و بیان کرد: عدم وجود فاصله میان میان روحانیون و عالمان دین با مردم مسئله مهمی است که در طول انقلاب اسلامی تقویت شده است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با تاکید براینکه رویکرد جبهه ای و مکمل در زمینه جبهه فرهنگی وجود ندارد، اظهار کرد: تفسیر دقیق از اقتضائات جدید زمانی باید همواره صورت گرفته و در مسیر جبهه فرهنگی نیز بسیار قوی به پیش رویم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب ادامه داد: ایشان نسل جوان را نسلی ایستاده و مصمم میدانند چراکه این نسل از جوانان دفاع مقدس را و انقلاب اسلامی را درک نکرده و نیز در معرض هجمه های بیشتری نسبت به جوانان دهه های پیش است.

آیت الله اعرافی خواستار تقویت رویش ها در زمینه جبهه فرهنگی شد و گفت: باید در این زمینه امیدوار بود و با شناسایی مخاطره ها و درمان آنها و نیز داشتن نگاهی نو با توجه به زمان مناسب به تقویت پایه جبهه فرهنگی همت گماریم.

وی در پایان عنوان کرد: نخبگان دانشگاهی و حوزوی و نیز چهره‌های انقلای باید به این مهم اهتمام کرده و همواره منشور جدید را با توجه به اقتضائات زمانی تشکیل دهد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۱۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام کاظم شکری با اشاره به اهمیت حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین گفت: اقدام نمادین نصب پرچم بر سر درب مساجد استان البرز با محوریت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز همزمان با آغاز دهه کرامت انجام می‌شود که این امر گامی در مسیر تحقق بیانیه دوم انقلاب است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز با اشاره به ضرورت شبکه سازی و جریان سازی نهضت مقاومت اسلامی در جامعه مطرح کرد: امروز در شرایط خاص زمانی و تاریخی قرار داریم چرا که آزادی قدس شریف و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی از نشانه‌های ظهور و فرج حضرت مهدی (عج) است.

وی عنوان کرد: در این پیچ تاریخی انقلاب جایگاه ویژه ای دارد آنچنان که در جریان عملیات وعده صادق این مهم به جهانیان نشان داده شد. تقویت باورهای ایمانی و الهی از مهمترین ارکان فعالان مسجدی و قدس قبله گاه نخستین مسلمانان بوده و امروز یکی از رسالت‌های هر مسلمان آزاده خواه حمایت از مردم فلسطین و نابودی اسرائیل است.

حجت الاسلام شکری حضور نیروهای فعال کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را در عرصه جهاد تبیین مهم خواند و بیان کرد: فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همواره در صفوف اول برنامه‌های فرهنگی هنری هستند و این بار نیز با حضور آگاهانه خود از ارزش‌های انقلاب و اسلام دفاع می‌کنند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز خاطرنشان کرد: آزادی قدس شریف و فلسطین، آرمان و هدف انقلاب اسلامی است و همواره ایران اسلامی نسبت به این مهم توجه ویژه داشته و دارد و در این مسیر انتظار می‌رود تمامی عناصر و برنامه‌های فرهنگی با محوریت مسجد پیشران جریان ظهور باشد.

کد خبر 6088635

دیگر خبرها

  • میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • سردار فدوی: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • عملیات وعده صادق قلب مستضعفان جهان را شاد کرد
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است
  • عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
  • پاسخ جانشین فرمانده کل سپاه به سؤالی درباره صنعت خودروسازی
  • کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است
  • ۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله