Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت صبح امروز در یک نشست خبری که به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی در وزارت نفت برگزار شد، با اشاره به ایام‌الله دهه فجر و تبریک این ایام، گفت: من در ابتدای این نشست به ارائه گزارش از عملکرد صنعت نفت می‌پردازم و پس از آن پاسخگوی سؤالات شما خواهم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه زمانی که از نفت صحبت می‌کنیم، باید از تولید حرف بزنیم و ما در این بخش‌ها برنامه‌های ویژه‌ای داریم که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌ایم، گفت: این برنامه‌ها و اولویت‌ها ملاک کاری ماست. 

* تولید نفت و میعانات ۱۶۵ هزار بشکه افزایش یافت

زنگنه با اشاره به میانگین تولید نفت خام و میعانات گازی در ۱۰ ماه امسال و نسبت آن به دوره مشابه سال گذشته، گفت: تولید نفت خام و میعانات گازی در ۱۰ ماه امسال ۱۶۵ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است و صادرات در همین مدت نسبت به سال گذشته نیز ۶۰ هزار بشکه افزایش یافته، که همچنین نسبت به ۵ ماه سال ۹۲ با افزایش تولید یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه‌ای روبه‌رو بوده‌ایم. 

وزیر نفت با اشاره به وضعیت میادین مشترک گفت: در دولت دوازدهم سعی داریم تکلیف میادین مشترک مشخص شود، به این صورت که یا این میادین توسعه پیدا می‌کنند یا با واگذاری به پیمانکاران قبلی سر و سامان خواهند گرفت. 

* امسال تولید نفت از میادین غرب کارون به ۳۰۵ هزار بشکه در روز می‌رسد

زنگنه ادامه داد: بسیار خوشحال هستم که در سال ۹۵ تولید نفت از میادین غرب کارون به ۱۶۰ هزار بشکه در روز رسید و امسال نیز تولید از این میادین به ۳۰۵ هزار بشکه در روز می‌رسد که از افزایش روزانه ۱۴۵ هزار بشکه‌ای نفت حکایت دارد. 

این مقام مسئول با اشاره به تولید نفت برای نخستین بار از لایه‌های نفتی پارس جنوبی، یاران جنوبی و میدان آذر تصریح کرد: مجموع تولید نفت از این میادین به ۱۶۳ هزار بشکه در روز رسیده است.

* روزانه ۵۵۳ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌شود

زنگنه در ادامه این نشست با اشاره به افزایش برداشت از میادین مشترک که از اولویت‌های وزارت نفت است، گفت: در بخش گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، رشد قابل توجهی داشته‌ایم به طوری که هم‌اکنون ۵۵۳ میلیون مترمکعب گاز از این میدان برداشت می‌شود که در دی‌ماه سال گذشته تولید نفت از این میدان ۴۷۰ میلیون مترمکعب بود که البته آمار برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی نسبت به سال ۹۲ نیز دو برابر شده است. 

وزیر نفت در ادامه با اشاره به سوخت‌رسانی در فصل سرما گفت: با اتکا به افزایش تولید ۸۳ میلیون مترمکعبی گاز از پارس جنوبی که امسال محقق شد، امیدواریم روزهای سرد امسال را بدون هیچ گونه مشکلی سپری کنیم.

* واردات گاز نداشته‌ایم

وی همچنین با اشاره به افزایش صادرات گاز گفت: افزایش تولید گاز پارس جنوبی موجب شده است که شاهد افزایش صادرات گاز باشیم و این در حالی است که هیچ واردات گاز به ایران صورت نگرفته است. 

وی ادامه داد: ۷۰ درصد از گاز مصرفی کشور از میدان گاز پارس جنوبی تأمین می‌شود و این برای اولین بار است که ایران برای برداشت گاز از این میدان مشترک با کشور قطر به تولید مساوی رسیده است. 

* ۹۲ درصد از جمعیت کشور گاز دارند

این مقام مسئول در ادامه به افتتاح چند فاز پارس جنوبی که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در ابتدای سال جاری ۶ گاز پارس جنوبی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تا آخر سال آینده نیز ۵ فاز پارس جنوبی که شامل فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ است و همچنین بخشی از فاز ۱۴ به تولید می‌رسد. 

زنگنه با اشاره به گازرسانی به بخش روستایی و شهری کشور گفت: هم‌اکنون ۷۶ درصد از جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردارند و در مجموع می‌توان گفت ۹۲ درصد از کل کشور دارای انشعابات گاز هستند. 

زنگنه ادامه داد: تا پایان سال ۹۶، ۷۶ درصد جمعیت روستایی و ۹۲ درصد از کل جمعیت ایران به طور مستقیم از گاز استفاده خواهند کرد و این در حالی بود که در سال ۹۱ فقط ۵۴ درصد از جمعیت روستایی از گاز برخوردار بودند.

این مقام مسئول با اشاره به گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان گفت: هم‌اکنون گسترش شبکه گازرسانی به زاهدان با سرعت در حال انجام است، و ما امیدواریم گازرسانی به این استان نیز به زودی به اتمام برسد.

وی همچنین با اشاره به توسعه شبکه گاز و تأمین سوخت نیروگاه‌ها خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ حدود ۴۳ درصد از سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها، سوخت مایع یعنی مازوت و گازوئیل بود و هم‌اکنون با وجود اینکه سوخت نیروگاه‌ها حدود ۸ درصد اضافه شده است، اما امیدواریم در سال جاری مقدار سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها را به زیر ۱۰ درصد برسانیم و نیروگاه‌ها نیز بتوانند سوخت خود را به سمت گاز تغییر دهند.

* قرارداد توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی طبق زمان‌بندی در حال اجراست

زنگنه در ادامه این نشست با اشاره به قرارداد توسعه فاز ۱۱ که با شرکت توتال، سی‌ان‌پی‌سی آی و پتروپارس به ارزش ۵ میلیارد دلار که در تیرماه سال ۹۶ امضا شد، گفت: این قرارداد طبق زمانبندی صورت گرفته در حال اجراست. 

وی ادامه داد: هم‌اکنون برای امضای قراردادهای توسعه میدان‌های نفت و گاز با شرکت‌های خارجی و برخی از شرکت‌های داخلی در حال مذاکره هستیم که تعداد این شرکت‌ها بالغ بر ۲۰ شرکت است که برخی از آنها از اولویت بیشتری برخوردارند که به محض اینکه بتوانیم با آنها به توافق برسیم، قطعاً اعلام خواهد شد.

* ۲۰ قرارداد برای نگهداشت تولید نفت روی میز شورای اقتصاد

زنگنه همچنین با اشاره به طرح‌های وزارت نفت و ارائه بسته ۵ میلیارد دلاری به منظور نگهداشت تولید نفت، گفت: اجرای این طرح با هدف استفاده از کالاها و تجهیزات ساخت داخل انجام خواهد شد و این طرح هم‌اکنون برای تصویب به شورای اقتصاد رفته است که اگر به تصویب برسد، ۲۰ قرارداد در قالب ۲۰ مناقصه به منظور اجرای این بسته برگزار خواهد شد. هم‌اکنون مقدمات این کار در حال انجام است و اسناد مناقصه آن نیز آماده شده است. 

زنگنه همچنین با اشاره به دیگر روش‌های تأمین مالی برای اجرای این طرح گفت: عرضه اوراق مشارکت ارزی و ریالی از روش‌های تأمین مالی برای این طرح است که مدت زمان بازگشت سرمایه آن حدود دو سال است که اگر نخستین قرارداد اواسط بهار یا تابستان سال ۹۷ اجرا شود، نتیجه آن را در سال ۹۸ و یا ۹۹ خواهید دید.

* رشد ۱۷ درصدی تقاضای داخلی محصولات پتروشیمی

وزیر نفت در بخش دیگری از این نشست با اشاره به رشد ۱۷ درصدی تقاضای داخلی محصولات پتروشیمی گفت: در فروردین ماه سال جاری، بخشی از طرح‌های پتروشیمی توسط رئیس‌جمهور به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید که تا یک سال آینده نیز واحدهای جدید پتروشیمی نیز به مدار تولید خواهند آمد. 

زنگنه با اشاره به فروش داخلی محصولات پتروشیمی نیز ادامه داد: در سال ۹۵ فروش محصولات داخلی پتروشیمی حدود ۵.۱ میلیون تن بود، اما خوشبختانه با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، امسال سعی ما بر این است که عرضه و خرید محصولات پتروشیمی به ۶ میلیون تن برسد که به این ترتیب حدود ۱۷ درصد رشد تقاضای داخلی خواهیم داشت که با این شرایط، صنایع پایین‌دستی نیز فعال می‌شود.

* افزایش ۱۶.۵ میلیون لیتری تولید بنزین

زنگنه در ادامه همچنین با اشاره به تولید بنزین و دیگر فرآورده‌ها، گفت: امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۱۶.۵ میلیون لیتری تولید بنزین بودیم که ۲۸ درصد افزایش تولید بنزین در سال جاری وجود داشته است. 

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۱۲ میلیون لیتر بنزین از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود که امیدواریم بخش‌های مهمی از فاز دوم این پالایشگاه نیز تا پایان امسال وارد مدار شود. 

ادامه دارد... 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۴۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت

به گزارش صدای ایران از آناتولی،بر اساس داده‌های اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودرو اولوداغ، گروه خودرو‌های سواری ۲۸.۲ درصد از صادرات ۹ میلیارد و ۱۳۲ میلیون و ۴۳۱ هزار دلاری صنعت خودرو را در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ از ترکیه تشکیل می‌دهد.

صادرات خودروی سواری که در ۳ ماهه نخست سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون و ۴۵۷ هزار دلار بود، در مدت مشابه سال جاری با ۱.۷ درصد کاهش به ۲ میلیارد و ۵۷۸ میلیون و ۹۶۱ هزار دلار رسید.

خودروی سواری از ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری به ۷۳ کشور، منطقه خودمختار و آزاد صادر شد.

صادرات به ایتالیا که در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ میلادی ۲۲۵ میلیون و ۳۰۴ هزار دلار بود، در مدت مشابه سال جاری با ۵۸.۵ درصد افزایش به ۳۵۷ میلیون و ۲۸۶ هزار دلار رسید.

انگلستان با ۳۲۸ میلیون و ۳۳۱ هزار دلار صادرات خودروی سواری در سه ماهه اول سال و ۹.۶۴ درصد رشد در رتبه سوم قرار داد.

صادرات یک میلیارد و ۹۶ میلیون و ۳۲ هزار دلاری به کشور‌های فرانسه، ایتالیا و انگلستان در ۳ ماه معادل ۴۲.۵ درصد از کل صادرات خودروی سواری از ترکیه بوده است.

آلمان با ۲۴۴ میلیون و ۶۱۱ هزار دلار در رتبه چهارم صادرات خودروی سواری قرار دارد که ۱۲.۷۱ درصد افزایش داشته است.

صادرات به الجزایر که در بازه زمانی ژانویه تا مارس ۲۰۲۳، ۸ میلیون و ۱۲ هزار دلار بود، در ماه‌های مشابه سال جاری با ۴۴۱ درصد افزایش به ۴۳ میلیون و ۳۷۲ هزار دلار رسید.

صادرات به استرالیا با ۶۳۸ درصد افزایش از ۲ میلیون و ۶۷۸ هزار دلار به ۱۹ میلیون و ۷۷۴ هزار دلار و به مصر با ۸۱۶ درصد افزایش از ۲ میلیون و ۸۶ هزار دلار به ۱۹ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار رسید.

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • قیمت جهانی نفت؛ برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد