Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خرمشهر - ايرنا - مديرجهاد کشاورزي شهرستان خرمشهر گفت: سه هزار و 500 اصله پاجوش نخل خرما در 300 هکتار امسال در اراضي کشاورزي حفارشرقي و حفار غربي شهرستان خرمشهر کاشته شد.

محمد مطرودي يکشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه در هر هکتار 125 اصله پاجوش نخل کاشته مي شود، گفت: 60 درصد کشت پاجوش نخل در اراضي احيا شده خرمشهر از نوع رقم برحي و 40 درصد رقم استعمران(رقم صادراتي) انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدير اداره جهادکشاورزي شهرستان خرمشهر اظهار داشت: در برنامه احياء و توسعه نخيلات 75 هکتار از اراضي کشاورزي شهرستان نيز در اسفندماه سال جاري به زير کشت نخيلات جديد مي رود.
وي ميزان توليد خرما در تابستان امسال را شش هزار تن عنوان کرد و گفت: شش هزار تن خرما از نوع استعمران توليد و پس از بسته بندي در پنج کارگاه بسته بندي خرما در خرمشهر به کشورهاي خارجي صادر شد.
مطرودي، آبشويي 100 هکتار از اراضي جزيره مينو را يادآور شد و گفت: در حال حاضر 100 هکتار از اراضي کشاورزي جزيره مينو توسط موسسه جهاد نصر در حال آب شويي است و پيش بيني مي شود تا پايان امسال 500 هکتار از اراضي جزيره مينو تحويل بهره برداران شود.
وي با بيان اينکه 95 درصد اراضي کشاورزي جزيره مينو به عنوان کاربري کشاورزي تعريف شده ، گفت: يکهزار و 900 هکتار از اراضي کشاورزي مينوشهر در طرح 550 هزار هکتاري مقام معظم رهبري تا نيمه دوم سال 97 اجرايي مي شود.
مدير جهاد کشاورزي خرمشهر در ادامه گفت:به منظور تعيين مالکيت و توزيع اراضي و نظارت بر نحوه تقسيم اراضي جزيره مينو کميته اي متشکل از معتمدين محل، بخشداري و شوراي جزيره مينو تشکيل شد.
مطرودي از بهره برداران منطقه جزيره مينو خواست تا براي تعيين حريم ها و توزيع اراضي با موسسه جهاد نصر همکاري کنند.
مدير جهاد کشاورزي خرمشهر ، آب شويي يکهزار هکتار از اراضي کشاورزي شلمچه را از ديگر طرح هاي موسسه جهاد نصر يادآور شد و گفت: يکهزار هکتار از اراضي کشاورزي شلمچه آب شويي شده و تا پايان سال جاري تحويل بهره برداران مي شود.
مطرودي با بيان اينکه زمين هاي کشاورزي شلمچه براي کشت نخيلات و ميانه کاري احياء شده، گفت: با توجه به سابقه کشاورزي در شلمچه الگوي کشت نخيلات و ميانه کاري براي اين منطقه تعريف شده و کشاورزان براي تحويل زمين کشاورزي خود به مرکز خدمات کشاورزي خرمشهر مراجعه کنند.
مطرودي با بيان اينکه 10نفر از بهره برداران براي گرفتن تسهيلات به بانک هاي عامل معرفي شد، گفت: به منظور آسان سازي کار کشاورزي بهره برداران شهرستان خرمشهر 30 دستگاه تراکتور به همراه ادوات جذب شد.
وي افزود: با توجه به محدوديت برداشت آب از رودخانه کارون طرح آبياري کم فشار در 160 هکتار از اراضي کشاورزي خرمشهر با استفاده از 80 درصد تسهيلات بلاعوض و 20 درصد سهم کشاورز اجرايي شد.
وي افزود: در اين راستا کشاورزاني که مجوز برداشت آب دارند مي توانند از اين فرصت استفاده کنند و از طرح آبياري کم فشار بهره مند شوند.
مطرودي افزود: انتظار مي رود بهره برداران براي مديريت آبياري مزارع کشاورزي خرمشهر از توصيه هاي کارشناسان استفاده کنند.
وي ادامه داد: همچنين با توجه به اينکه شهرستان خرمشهر در پايين ترين نقطه کارون قرار گرفته و آب رودخانه در ماههايي از سال به دليل کاهش دبي آب شوري آن افزايش مي يابد انتظار مي رود سازمان آب و برق خوزستان در اين رابطه اقدامات موثري بردارند.
*** هفت هزار هکتار زير کشت طرح گندم
مدير جهاد کشاورزي خرمشهر گفت: هفت هزار هکتار طرح محوري گندم و دو هزار هکتار جو و 700 هکتار کلزا از اراضي غرب کارون اجرا شد.
مطرودي افزود: در سال زراعي گذشته 18 هزار تن گندم در مرزاع کشاورزي خرمشهر توليد شد.
وي کشت کلزا در اراضي کشاورزي را مهم دانست و گفت: به منظور ترويج کاشت دانه هاي روغني و تناوب زراعي اين محصول در مزارع در خرمشهر کشت کلزا به کشاورزان پيشنهاد داده شد و امسال 700 هکتار از اراضي اين شهرستان به زيرکشت کلزا درآمد.
مطرودي با بيان اينکه قيمت تضميني محصول کلزا دو برابر گندم است، گفت: اين محصول به مراقبت هاي ويژه نياز دارد به همين منظور کشاورزان رغبتي به کاشت آن ندارند.
به گزارش ايرنا شهرستان خرمشهر سه هزار و 700 هکتار نخيلات دارد که از اين ميزان دو هزار و 100 هکتار آن بارور و يکهزار و 600هکتار به صورت نهال يا غير بارور بوده است.
از ارقام خرما در خرمشهر مي توان استعمران، زاهدي، بريم، خضراوي، بلياني، برحي، گنطار، سويداني، خصاب، عويدي، ليلوي، ديري، يوزي، شکرا، اشگر، فرسي و حلاوي را نام برد.
عمده نخيلات بارور خرمشهر رقم استعمران که رقم تجاري و صادراتي تشکيل مي دهد اما عده اي از کشاورزان بخشي از آن به صورت رطب برداشت کرده که مصرف داخلي دارد.
7100/7165 /
خبرنگار: کميله حجازي ** تنظيم: حميد رضا ترابي فرد **انتشاردهنده:محسن بهاروند
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۶۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیر جهاد کشاورزی آمل از قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.


مهرداد فولاد گفت: به دنبال صدور دستور قضایی، اکیپ اجرای احکام‌قضایی شامل واحد حقوقی و گشت ۱۳۱ مدیریت جهاد کشاورزی آمل با همراهی نیروی انتظامی اقدام به قلع و قمع تغییرکاربری غیرمجاز خارج از طرح هادی مصوب در روستاهای قادی‌محله و بختیارکتی این شهرستان کردند.


وی افزود: پنج بنا و هفت فقره تفکیک و دیوارکشی در قالب ماده ۳ و تبصره ۲ ماده ۱۰، قلع و قمع و ۱۲ هزار و ۳۰۰ متر‌مربع زمین کشاورزی به چرخه تولید بازگشت.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با بیان اینکه جهاد کشاورزی با تمام قدرت در راه حفظ بستر تولید محصولات کشاورزی ایستاده است، گفت: به مالکین اراضی کشاورزی توصیه می‌شود بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح اقدام به تغییر کاربری اراضی خود نکنند.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • کاشت بیش از ۶۵۰ اصله نهال در ورودی شهر بوشهر
  • آزادسازی سه هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز
  • مبارزه با سوسک خرما در ۷۰ هکتار از نخلستان‌ها
  • انجام نخستین عمل جراحی نخاع در خرمشهر
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود