Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@14:15:34 GMT

کارگاههای علمی و تخصصی مردم‌شناسی برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۱۲۲۸۷

کارگاههای علمی و تخصصی مردم‌شناسی برگزار شد

سه کارگاه علمی‌تخصصی در حوزه مردم‌شناسی توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کارگاه‌های تخصصی «استراتژی اقیانوس آبی با رویکرد صنعت گردشگری» توسط مجید گلپایگانی، «عکاسی در مطالعات مردم شناسی؛ اصول حرفه‌ای و تخصصی» توسط محسن جعفری تهرانی و «روش مطالعات مردم شناسی» توسط علیرضا حسن زاده در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید گلپایگانی در کارگاه تخصصی «استراتژی اقیانوس آبی با رویکرد صنعت گردشگری» گفت: «خلق اقیانوس آبی راهی برای بی‌رقیب ساختن تجارت و تاکید بر نوآوری در حوزه صنعت گردشگری است.»

او با معرفی چارچوب و ابزارهای تحلیلی اقیانوس آبی و معرفی اقیانوس قرمز حوزه‌ای که رقابت و نبرد بر سر قیمت و جنگیدن انسان‌ها با یکدیگر برای دست یابی به حداکثر سود است، به بررسی تدوین استراتژی اقیانوس آبی و اجرای استراتژی‌هایی در پژوهش‌های تحقیقاتی مانند شرکت سیرک آفتاب و پلیس نیویورک آن پرداخت و بر اساس همین رویکرد و اهمیت مطالعاتی و کاربردی آن به معرفی نمونه‌هایی در بررسی و تحلیل جایگاه صنعت گردشگری ایران و جهان و برای مثال توضیح و مقایسه گردشگری در مالزی، ایران و ترکیه پرداخت.

محسن جعفری تهرانی از  انجمن میراث‌فرهنگی شهرستان تیران و کَرون در کارگاه «عکاسی در مطالعات مردم‌شناسی؛ اصول حرفه‌ای و تخصصی» بعد از معرفی مقدماتی از عکاسی و تاریخچه آن به بررسی مبانی زیباشناسی عکاسی به عنوان هنری که می‌تواند مکمل دیگر هنرها باشد به نقش و اهمیت عکاسی در مطالعات مردم‌شناسی پرداخت.  

او در بخش دوم کارگاه به صورت حرفه‌ای و عملی به معرفی و نمایش عکس‌های مردم‌شناختی پرداخت و موارد کاربردی و اصلاحی در عکس‌های مردم‌شناسی را برای بهبود کار مردم شناسانی که به میدان تحقیق می‌روند بیان کرد.

علیرضا حسن زاده نیز در کارگاه «روش مطالعات مردم‌شناسی» سومین کارگاه از سلسله گارگاه‌های پژوهشکده مردم‌شناسی به معرفی و بررسی آخرین روش‌های مطالعاتی مردم شناسی پرداخت.

رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی با طرح پرسش چرا روش اصلی مطالعات انسان‌شناسی روش میدانی است کارگاه را با روش گفتگو ما بین شرکت‌کنندگان در کارگاه آغاز کرد.

او با بیان معرفت‌شناسی انسان‌شناسی از اهمیت خود و دیگری در این مطالعات گفته و بر انسان‌شناسی به مثابه دانشی بین الاذهانی تاکید کرد و به معرفی روش های مختلف مطالعات مردم‌شناسی مانند قوم‌نگاری تطبیقی، خود قوم‌نگاری، قوم‌نگاری چند میدانی و ارزیابی مردم‌نگارانه سریع، انواع گفتگو، مصاحبه ساختار یافته و نیافته و مصاحبه پرداخت و این موارد را تشریح کرد.

او انسان‌شناسی ایرانی را انسان‌شناسی ملی دانست و بر این نکته تایید کرد که در مطالعات میدانی باید ترکیب افق‌های ادراکی را مورد توجه قرار داد.

کارگاه‌های علمی دیگری از سوی پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشکری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از تاریخ ۱۱ بهمن تا ۱۴ اسفند ۹۶ در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از نحوه شرکت در آن‌ها به سایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردگشری مراجعه کنند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۱۲۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان

به گزارش خبرنگار مهر، منصور مهرزاد ظهر سه شنبه به خبرنگاران رسانه‌ها اعلام کرد: روستای پالنگان تفرجگاه‌های زیبا و گردشگرپذیر، مناطق طبیعی و تاریخی دیدنی، سوغات و صنایع‌دستی برجسته و مراکز فرهنگی- اقامتی بسیاری دارد که هر یک از آن‌ها می تواند نقش مهمی در رونق گردشگری و اقتصاد منطقه داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: در این راستا و با توجه به کثرت گردشگران داخلی و خارجی بازدیدکننده ازاین روستای تاریخی، تعداد ٥٣ تابلوی معرفی امکان گردشگری و خدماتی موجود در روستا به همت این اداره‌کل و با همکاری و مشارکت فرمانداری کامیاران و اهالی پالنگان برای راهنمایی گردشگران به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه و نصب شد.

وی با بیان اینکه تعدادی تابلوی خوشامدگویی و تفسیری در جاده منتهی به روستا نیز نصب شده است، عنوان کرد: این اقدام با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری، ارائه اطلاعات و معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه به گردشگران ورودی و ارتقاء کیفیت خدمت‌رسانی به مردم انجام شد.

مهرزاد یادآور شد: بر روی این تابلوها اطلاعاتی از جاذبه‌های گردشگری و خدمات موجود از جمله مراکز اقامتی، فروشگاه‌های صنایع‌دستی و محصولات روستایی، مسجد، تابلوهای مربوط به شیلات، تعاون روستایی، فوریت‌های پزشکی و … در سایزهای مختلف درج شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مختلف خدماتی و نظارتی بتوانیم خدمات بیشتری به مسافران و گردشگران ارائه و باعث رونق بیش از پیش گردشگری استان شویم.

کد خبر 6093240

دیگر خبرها

  • نشست تخصصی «تصویر ایران پس از وعده صادق» برگزار می‌شود
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • ساخت دستگاهی برای حفاری عمق تا ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس شناسی
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • کارگاه آموزش حقوقی برای مشاوران املاک در کردستان برگزار شد
  • کارگروه تخصصی بررسی مشکلات ممیند تشکیل می‌شود