Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@02:22:58 GMT

اولین شهید دوران انقلاب اسلامی در میانه چه کسی بود؟

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۲۳۳۴۳

اولین شهید دوران انقلاب اسلامی در میانه چه کسی بود؟

شهید محمد میانجی اولین شهید دوران انقلاب اسلامی در شهرستان میانه است و برادران این شهید، محمدصادق و محمدتقی میانجی در دوران هشت سال دفاع مقدس به فیض شهادت نایل شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از میانا، در ماه محرم تظاهرات خیابانی و درگیری‌های پراکنده‌ی مردم میانه با سپردگان رژیم شاه بیش‌تر شد، تا این که در دهه‌ی آخر، این حرکت‌ها و مقاومت‌ها به اوج رسید و در روز پنجشنیه ۲۷ محرم، مصادف با ۱۳۵۷/۱۰/۷ یکی از جوانان پرشور و با ایمان شهر میانه به نام محمد میانجی به محاصره کماندوهای رژیم شاه درآمد و زیر ضربات ناجوانمردانه آنان به درجه‌ی رفیع شهادت نایل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید محمد میانجی، فرزند مرحوم حاج حسن میانجی از بازاریان بسیار مؤمن، متدین و انقلابی و مردی شریف، پرکار و بی‌توقع بود. این مردم بزرگ، علاوه بر این شهید انقلاب، دو فرزند برومند دیگرش را هم در دفاع مقدس، تقدیم اسلام و انقلاب کرد.

خانواده‌ی میانجی از افتخارات شهرستان میانه به شمار می‌آیند. این شهرستان در روزهای انقلاب دو شهید والامقام تقدیم اسلام کرد. اولی همان شهید محمد میانجی بود. دومی هم شهید عباس رحیمی بود که در فردای آن روز، جمعه ۲۸ محرم هنگام درگیری جوانان با کماندوها در خیابان امام خمینی، نزدیک مسجد حضرت ابوالفضل هدف گلوله مزدوران رژیم شاه قرار گرفت و به شهادت رسید.

 

این شهید از اهالی روستای شیخ احمدلو بود. یکی دیگر از وقایع مهم انقلاب، فرار محمدرضا شاه از ایران بود که در روز سه‌شنبه ۱۳۵۷/۱۰/۲۶ مصادف با ۱۷ صفر اتفاق افتاد. روزی بسیار شاد و خاطره‌انگیز بود. مردم از شدت شوق و خوشحالی به کوچه و خیابان‌ها ریختند. جشن و سرور همه جا را فرا گرفته بود.

سه روز بعد از اربعین حسینی در شهرستان میانه، با این که هوا سرد و بارانی بود راهپیمایی بزرگی به راه افتاد که از راهپیمایی‌های تاسوعا و عاشورا هم حماسی‌تر و گسترده‌تر بود. چون فرار شاه به مردم دل و جرئت بیشتری داد، حتی آن‌ها که تا حدی ترسو بودند قدرت پیدا کردند و به صحنه آمدند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۲۳۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در غرب آسیا کشوری تصمیم‌ساز است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علی خاتمی ظهر پنج‌شنبه در یادواره شهدای امنیت اقتصادی استان، با بیان اینکه امروز به عنیه شاهد گسترش اندیشه انقلاب اسلامی در منطقه بوده و غرب آسیا بدون نظر ایران تصمیمی اتخاذ نمی‌کند، افزود: بی‌تردید اقتداری که امروز در ایران اسلامی حاکم شده، به واسطه خون شهدا و رشادت این عزیزان است.

وی با اشاره به اینکه امروز به برکت خون شهدا شاهد موفقیت‌های روزافزون ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف هستیم، اظهار کرد: یکی از این موفقیت‌ها که سربلندی ایران اسلامی را به دنبال داشت، تحقق عملیات وعده صادق بود که همه به اقتدار ایران در بُعد نظامی اعتراف کردند.

فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان نیز در ادامه این مراسم با تاکید بر اینکه اقتداری که امروز ایران اسلامی در همه زمینه‌ها به ویژه حوزه دفاعی به دست آورده، مرهون خون شهدا است، تصریح کرد: در واقع این شهدا بودند که برای این کشور در عرصه‌های مختلف تولید قدرت کردند.

سردار جهانبخش کرمی به نمونه‌ای از قدرت‌آفرینی شهدا برای ایران اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: در این خصوص می‌توان به مجاهدت‌های شهید شهریاری در حوزه انرژی هسته‌ای و یا ابتکارات شهید طهرانی‌مقدم در حوزه صنعت موشکی اشاره کرد.

پدر شهید محمدحسین حدادیان نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به اینکه ما همه به تک‌تک شهدا بدهکار هستیم، خاطرنشان کرد: بی‌تردید خون شهدا ضامن حیات این انقلاب است و امیدواریم گوشه‌ای از بصیرت‌مندی شهدا نصبت ما شود.

کد خبر 6088544

دیگر خبرها

  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • سومین سالگرد سردار شهید سید محمد حجازی
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • ایران در غرب آسیا کشوری تصمیم‌ساز است
  • باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم
  • تغییر معادله قدرت با عملیات موفقیت آمیز «وعده صادق»
  • عملیات در محل تجمع و عیش و نوش مستشاران آمریکایی‌ به روایت حسین مظفر
  • دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت
  • درویش، اولین مدیرعامل دوران خصوصی پرسپولیس