Web Analytics Made Easy - Statcounter

توجه روز افزون به نوع و گسترش آموزش، ضرورتی انکار ناپذیری است که ناشی از آهنگ سریع تغییر در عرصه های مختلف فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع است و عدم توجه کافی به آن در نهایت تنگناها و مشکلات عدیده ای را فرا روی رشد و توسعه همه جانبه جامعه ایجاد خواهد کرد.
این در حالیست که اگر به علت عدم توسعه و پیشرفت کشورهای جهان سوم نگاهی گذرا داشته باشیم، خواهیم دید که بی سوادی و فقر آموزشی تا چه اندازه نقش پر رنگی در علت عدم توسعه یافتگی این کشورها داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از آنجا که ایران نیز از کشورهای آسیایی (جهان سوم) و در حال توسعه است از این قاعده که دچار فقر آموزشی همه جانبه می باشد، مستثنی نیست و برای اثبات این نظریه همین که نگاهی به وضع موجود در مقابله با بحران های خشکسالی، زلزله، مشکلات اقتصادی و بیکاری که با آن روبرو هستیم، بیندازیم کفایت می کند.
آموزش ندیدیم که با توجه به شرایط اقلیمی، 75 درصد خاک ایران جزء مناطق خشک، فرا خشک و نیمه خشک است، آموزش ندیدیم که ایران یکی از زلزله‌ خیزترین کشورهای جهان با گسل‌های فراوان است، آموزش ندیدیم که تدبیر، حل مشکلات اقتصادی و بیکاری، تسهیلات بانکی یا ایجاد اغتشاش و ریختن به خیابان ها نیست.
مطمئنا اگر جامعه آموزش های لازم و کاربردی را در زمینه های مختلف ببیند و از شرایط و موقعیت های کشور آگاه باشد در مواقع بحرانی مردم آن جامعه برای مدیریت به کمک دولت و مسئولان می آیند نه آن که خود تبدیل به بحران شوند.
این در حالیست که تجربه بحران های گذشته در ایران گویای این مساله است که در حوزه آموزش آنقدر ضعیف و دچار فقر هستیم که در چنین شرایطی مردم با عدم اعتماد به نهادهای امدادی و خدمات رسان و ورود خودسرانه با هدف کمک به رفع مشکل پیش آمده، خود تبدیل به بحرانی بزرگتر می شوند.
آنچه در ریشه یابی علت این مساله بدست می آید، وجود ضعف و مشکل در سیاست های کلان کشور در حوزه آموزش و پرورش است به این معنا که هنوز قادر به تدوین برنامه های مناسب، تخصیص بودجه لازم و ایجاد توانمندی های درخور در این عرصه نیسیتم که آن هم حاکی از ضعف در آموزش نیروی انسانی و وجود نقص در نظام آموزشی کشور است.
نحوه برخورد جامعه ایران با مشکلاتی که کشور در حال حاضر با آنها روبرو است، نشان می دهد که آموزش و پرورش در این کشور جزء آموزش خواندن و نوشتن، نتوانسته در سایر زمینه های آموزشی که جامعه برای توسعه و پیشرفت فردی و جمعی به آنها نیاز دارد، رسالت خود را به خوبی انجام دهد.
با مقایسه اعتبارات اختصاص یافته در کشورهای توسعه یافته به حوزه آموزش و پرورش با کشورهای جهان سومی و در حال توسعه به خوبی در می یابیم که کمبود منابع مالی و اعتبارات مهمترین علت ضعف و فقر آموزش در این نوع کشورها است.
گفته های بالا نشان می دهد که ایران با وجود منابع طبیعی بسیار غنی، معادن و ذخایر بزرگ زیر زمینی و نیروی کار جوان و با انگیزه برای پیشرفت و توسعه نیازمند پرورش ذهن های توسعه یافته است چرا که تا زمانی که محوریت منابع و فعالیت ها بر مقوله آموزش افراد واقع نشود، نمی توان با صرف هزینه های هنگفت در حوزه های دیگر انتظار رسیدن به اهداف توسعه را داشت.
از این رو ایجاد بستر لازم جهت ارتقای وضعیت آموزش در کشور نیازمند حمایت دولتمردان و سیاستگزاران، تدوین سیاست ها و قوانین مناسب و اقدام مسئولانه همه افراد جامعه است.
ژاله گرگانی - خبرنگار مرکز سنندج
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۴۱۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آماده افتتاج شدن ۱۳ هزار میلیارد تومان پروژه توسعه دریامحور و مذاکره ساخت کشتی برای کوبایی‌ها خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر صفایی با اشاره به عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه دریا محور اظهار کرد: سال گذشته 100 هزار میلیارد تومان شامل 50 هزار میلیارد تومان از منابع دولت و 55 هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی برای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی در بنادر کشور سرمایه‌گذاری شد.

وی ادامه داد: 13هزار میلیارد تومان از این حجم از سرمایه‌گذاری، آماده افتتاح شده است.

وی با اشاره به تأکید رئیس جمهوری بر توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسایه افزود: تعاملات حمل‌ونقل دریایی با کشور ونزوئلا از گذشته تا امروز ادامه دارد و با سایر کشورهای حوزه آمریکای جنوبی به صورت موردی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: صنعت کشتی‌سازی ایران در سطح جهانی مورد توجه است و به طور مثال ونزوئلا سفارش ساخت سه فروند کشتی 90 هزار تنی داشت که توسط مهندسان توانمند کشورمان انجام و تحویل شد.

صفایی بیان کرد: مذاکراتی در زمینه ساخت کشتی با کشور کوبا نیز انجام شده که امید است از توان داخلی در این حوزه برای ساخت کشتی‌های مورد نیاز کشورهای آمریکای جنوبی به خوبی استفاده کنیم. در زمینه تجارت دریا برد با کشورهای حوزه دریای خزر نیز با دستیابی به رکورد حدود 9 میلیون تن، 30 درصد رشد ثبت شده که عمدتاً با کشورهای روسیه و قزاقستان بوده‌ است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ارتباط شبه سوئیفت و تجارت با ۱۰ کشور از طریق ارزهای ملی
  • اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران