عمری حماسه؛ هجرت از قم تا هدایت فعالیتهای انقلابی در اراک
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۴۶۰۶۳
«حاج شیخ علیاصغر قاضیزاده» از فعالان دوران انقلاب اسلامی ایران است که در دوران مبارزات انقلابی از قم به اراک هجرت میکند به موج خروشان انقلاب در استان مرکزی میپیوندد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اراک امروز؛ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برای کسانی که آن روزها را از نزدیک دیده و با تمام وجود لمس کردهاند مالامال از خاطرهها است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تظاهرات میلیونی و سیل آسای مردم اراک در مناسبت های مختلف و فعالیت های گسترده در کوی و برزن این دیار در مبارزه با سلطه طاغوت و برقراری حکومت اسلامی افتخار بزرگی است که در تاریخ کهن دیارآفتاب می درخشد.
در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی با «حاج شیخ علیاصغر قاضیزاده» از فعالان دوران انقلاب اسلامی ایران در اراک به گفتگو نشستیم تا از روزهای پر تب و تاب انقلاب در این شهر بگوید؛ از هجرتش از قم به اراک و پیوستن به موج خروشان انقلاب برایمان بگوید.
وی متولد سال ۱۳۱۰ در قم بوده که در سال ۱۳۵۴ پس از سفرهای تابستانه به اراک تصمیم میگیرد ساکن این شهر شود.
حاج شیخ علی اصغر قاضیزاده از فعالان انقلاب اسلامی در اراک در گفتگو با اراک امروز؛ گفت: از سال ۱۳۴۲ که جرقههای انقلاب زده شد علاوه بر اینکه در حوزه علمیه قم مشغول کسب علم و دانش بودم در کنار سایر روحانیون و مردم، تحت فرمان امام خمینی(ره) بوده و در برنامههای مختلف حضور داشتم.
وی افزود: با اوجگیری تظاهرات مردم در دهه ۵۰ تصمیم گرفتم با «حاج آقا مجتبی میرجعفری» به شهرستان اراک بیایم تا از نیروی جوانی خود در جهت تقویت دین اسلام و مبارزه با رژیم طاغوت استفاده کنم.
مدرسه «حاج محمد ابراهیم»؛ مرکز هدایت و برنامهریزی فعالیتهای انقلابی در اراک
این فعان انقلابی بیان کرد: پس از اینکه در اراک ساکن شدم مقدمات لازم را برای حضور و فعالیت در مدرسه «حاج محمد ابراهیم» که مکانی برای تبلیغ بود، آماده کردم. البته این مدرسه مکانی برای هدایت و برنامهریزی فعالیتهای انقلابی بود.
قاضی زاده با اشاره به همکاری خود با آقای «میرجعفری» که از روحانیون مومن و انقلابی بود، گفت: با آقای «میرجعفری» اقدام به راهاندازی و تقویت تشکلهای مردمی در مساجد و برخی از مدارس قدیمی شهر کردیم تا بتوانیم تظاهرات و اعلامیههایی را که در اختیار داشتیم به شکل هدفمند و اثرگذار بین اقشار مختلف مردم توزیع و مفاد آن را برای مردم تبیین کنیم.
وی با تاکید بر شرایط سخت و خفقان دوران حکومت ستمشاهی اظهار کرد: شرایط به قدری سخت بود که انقلابیون ناچار بودند تمام فعالیتها و اقدامات به صورت مخفیانه انجام دهند، حتی مباحث مذهبی به صورت پنهان صورت میگرفت.
قاضیزاده افزود: رژیم طاغوت به شدت از اجتماعات مذهبی مردم ترس و وحشت داشت و معمولا افراد جاسوسی در این مراسم حضور پیدا میکردند تا ضمن رصد شرایط فعالان انقلابی را شناسایی کنند.
این فعال انقلابی با بیان خاطرهای از خفقان دوران انقلاب ادامه داد: یاد دارم در یکی از روزهای محرم، یک سید روحانی را برای سخنرانی دعوت کرده بودیم، این روحانی سخنرانی بسیار قراحی کرد.
وی اضافه کرد: بعد از اینکه روحانی از منبر پائین آمد با شناختی که از شرایط داشتیم، میدانستیم چند دقیقه دیگر سر و کله نیروهای ساواک پیدا میشود؛ در ابتدا سعی کردیم لباسهای روحانی را عوض کنیم اما از ترس اینکه نیروهای ساواک متوجه موضوع شوند تصمیم بر این گرفتیم که روحانی را از پشت بام فراری دهیم و به سختی موفق شدیم این کار را انجام دهیم.
این مبارز انقلابی گفت: بعد از گذشت چند دقیقه نیروهای ساواک مدرسه «سپهداری» را محاصره کردند ولی هرچه گشتند روحانی را پیدا نکردند نیروهای ساواک بهت زده مانده بودند که روحانی کجا رفته است؟ البته نظیر این گونه اقدامات در آن زمان خیلی زیاد بود.
قیام یک صدای ملت ایران برای به ثمر رساندن انقلاب
وی به نقش مردم در دوران انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: مردم دوران انقلاب بیریا، هر چیزی را که در اختیار داشتند حتی اگر به آن نیاز مبرمی هم داشتند، برای پیروزی انقلاب در اختیار همه قرار میدادند.
این فعال انقلابی به چگونگی دریافت اعلامیهها از قم و توزیع آن در اراک اشاره کرد و افزود: در آن دوران اعلامیهها توسط مرحوم «میراشرفی»، «غروی»، «محمد قاضیزاده (فرزندم)» از قم به اراک آورده میشد و ما هم این اعلامیهها را در اختیار کمیتههای مردمی که تشکیل داده بودیم میگذاشتیم و برخی از این اعلامیهها را روحانیون در مساجد و مدارس برای مردم تبیین میکردند و برخی از آنها را در بین مردم کوچه و خیابان پخش میکردیم.
وی ادامه داد: یک بار که پسرم به همراه آقای «غروی» اعلامیهها را از قم به اراک انتقال میدادند توسط نیروهای ساواک دستگیر شدند. نیروهای ساواک هم که اطلاع داشتند «محمد» فرزندم است به مدرسه «حاج ابراهیم» آمدند و مرا دستگیر و با خود به امنیه بردند.
قاضی زاده بیان کرد: مأموران ساواک با لحن شدیدی شروع به صحبت با من کردند که چرا فرزندتان این جرم را مرتکب شده است و حتی تهدید کردند که مدرسه «حاج ابراهیم» را با خاک یکسان میکنند و خلاصه هرچه رئیس ساواک با تهدید و خشم صحبت میکرد من با کمال آرامش در مقابل حرفهایشان سرم را تکان میدادم.
این فعال انقلابی اضافه کرد: یک روز ما را در ساواک اراک نگه داشتند، در آن روز صدای نالههای پسرم و آقای «غروی» را زیر شکنجهها میشنیدم که تحملش برایم بسیار سخت بود.
وی ادامه داد: مردم هم که از ماجرا با خبر شده بودند در مقابل ساختمان ساواک جمع شدند و علیه رژیم شاه شعار سر دادند، رئیس ساواک هم که شرایط را سخت دید خطاب به من گفت «فرزند شما را آزاد میکنم ولی هم دستش را نه»!
قاضی زاده ادامه داد: من نپذیرفتم و گفتم اگر قرار است آزاد شوند باید هر دو آزاد شوند، رئیس ساواک هم که دید من به هیچ وجهه کوتاه نمیآیم دستور آزادی آنان را صادر کرد و از ما خواست که مردم را به خانه هایشان هدایت کنیم.
مردم از بیکفایتی شاه به ستوه آمده بودند
این فعال انقلابی با تاکید بر اینکه مردم از بیکفایتی شاه به ستوه آمده بودند، بیان کرد: مردم در دوران انقلاب علیرغم اینکه کشور درآمدهای فروانی داشت به سختی زندگی میکردند و از ابتداییترین امکانات بیبهره بودند؛ درحالیکه مردم در فقر و فلاکت بودند، شاه تمام درآمدهای کشور را به خارج میبرد.
قاضی زاده یادآور شد: مردم هم که از شرایط آن زمان به ستوه آمده بودند همه از جوان و پیر در صحنه حضور داشتند و با هم متحد شدند و بساط ظلم و ستم را برچینند.
عطر روزهای انقلاب در اراک پیچید
این فعال انقلابی به پائین آوردن مجسمه شاه توسط مردم اراک اشاره کرد و گفت: روزی که قرار بود مجسمه شاه را پایین بیاوریم ماموران ساواک و ژاندارمری دور مردم حلقه زده بودند و شرایط خیلی سختی را ایجاد کرده بودند.
وی ادامه داد: از ترس اینکه در حین پائین آوردن مجسمه شاه افراد زیادی توسط ماموران ساواک به شهادت نرسند من به بالای یک بلندی رفتم و از مردم خواستم که در آن روز دست نگه دارند تا کمی شرایط آمادهتر شود، مردم قبول کردند و مدتی پس از آرام شدن شرایط مجسمه شاه را پائین آوردیم البته آن زمان روزهای آخر و نزدیکی پیروزی انقلاب بود.
قاضی زاده با اشاره به اینکه برای به نتیجه رسیدن این انقلاب خونها فروانی ریخته شده است، اظهار کرد: باید تلاش شود دیانت مردم حفظ شود و دغدغههای رهبر معظم انقلاب در زمینه تولید و اشتغال محقق شود تا مردم با مشکلات کمتری زندگی کنند.
این فعال انقلابی با تاکید بر اینکه مخالفان نظام خصوصا آمریکا با ابزار جدید رسانهای همواره به دنبال اجرایی کردن توطئههای خود هستند، افزود: باید رفتار ما به گونهای باشد که دشمنان را همواره در اجرای برنامههایشان شکست دهیم.
قاضیزاده با اشاره به اینکه باید همواره قدردان این مردم باشیم، خاطرنشان کرد: این مردم هرجا که نیاز بود با حضورشان توطئههای دشمنان را خنثی کردهاند و امروز دولت با تحقق وعدههای خود بایستی مردم را در ادامه مسیر انقلاب همراهی کند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۴۶۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایگاه مسجد باید محور همه فعالیتها قرار بگیرد
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام مجتبی مهدوی ارفع شامگاه جمعه در مراسم یادبود حافظان محراب و منبر قوچان همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق علیه الاسلام در بقعه آقانجفی قوچانی اظهار کرد: قرار گرفتن جبهه حق و باطل مقابل یکدیگر از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون وجود داشته است و پیروزی انقلاب اسلامی این رویارویی را بیشتر آشکار کرد.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاشها صورت گرفت تا این انقلاب و تئوری تمدن نوین اسلامی متوقف شود، گفت: بلافاصله پس از پیروزی، تمام ظالمان و مستکبران عالم به حمایت از صدام جمع شدند و جنگ تحمیلی را به وجود آوردند و جریان دفاع مقدس برای این بود که انقلاب اسلامی توسعه پیدا نکرده و به اهدافش نرسد.
وی با یادآوری این موضوع که وقتی جریان باطل به اهداف خود نرسید تهاجم فرهنگی، ناتوانی فرهنگی و قتلعام فرهنگی را به وجود آورد، تصریح کرد: این انقلاب با رهبریهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسیر خود در تحقق اهداف و آرمانهایش ادامه میدهد.
مهدوی ارفع تحقق وحدت امت اسلامی برای تشکیل جبههای واحد برای مقابله با استکبار را یکی از اهداف مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد محور مقاومت در میان کشورهای اسلامی وظیفه و تکلیفی بوده که از ابتدای خلقت همه انبیای الهی به دنبال آن بودند یعنی خط مبارزه دائمی و خستگیناپذیر انجام شود.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به اینکه در چله دوم انقلاب باید منشور ترسیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرلوحه اقدامات و فعالیتهای خود قرار دهیم هم در خودسازی هم تمدن سازی و…، ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت رسانهای منبر به تبیین ارزشهای و آرمانهای اسلام پرداخته شود و زمینه رهبری مردم را به سمت انجاموظیفه سوق داد.
وی پایگاه مسجد را محور همه فعالیتها خواند که مردم پشتوانه این حرکت هستند و تصریح کرد: توجه به مسجد، محراب و منبر راه حرکت به سمت تحقق ارزشهای و آرمانهای اسلام بوده و باید هستههای مقاومت فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی در مسجد شکل بگیرد تا اسلام جهانی شود.
مهدوی ارفع هدایتگری، تحقق حاکمیت الهی و هدایت مردم به سمت سعادت و کمال را هدف بعثت انبیا برشمرد و بیان کرد: فلسفه پیامبران الهی این بود که مردم عبودیت و بندگی خداوند را داشته باشند و از طاغوت، کفر، بیدینی و الحاد پرهیز کنند.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در طول ۳۴ سال امامت خود همواره در مسیر مبارزه با طاغوت و طاغوتیان حرکت کردند، افزود: امام صادق (ع) به دنبال پیادهسازی حاکمیت مطلق الهی بر اساس سیره تمدن سازی اهلبیت علیهمالسلام بودند و در این مسیر منظومه فکری و عملی و اجتماعی اسلام را تدوین کردند.
وی با بیان این مطلب که در طول حیات امام صادق (ع) بیش از ۴ هزار نفر شاگردی ایشان را کردند، گفت: امام صادق (ع) در اقدامی راهبردی به بیان احکام فقهی و زندگی به همراه سبک حیات طیبه پرداخته و با بیش از ۳۵ هزار حدیث فقهی به تبیین حاکمیت الهی در عرصه فردی و اجتماعی پرداختند.
مهدوی ارفع تأکید کرد: امام صادق علیه اسلام با تربیت شاگردان شبکهای از مروجان و مبلغان دین اسلام و تفکر شیعی ایجاد کردند که هم زمینه ارتباط شیعیان با مردم فراهم شد هم تشکیلات و سازمانی برای ائمه بعدی به وجود آمد.
کد خبر 6096117