Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-04@06:35:52 GMT

توافق احیای ۵۰۰ معدن متروکه در حضور وزیر بسته شد

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۴۶۸۹۷

توافق احیای ۵۰۰ معدن متروکه در حضور وزیر بسته شد

  به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بخش خصوصی و بخش دولتی معدن که شامل شرکت‌های میدکو، گل گوهر، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، خانه معدن ایران و معاونت معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت می‌شود، طی توافقنامه‌هایی که در محل ساختمان اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی روز دوشنبه امضا شد، مسئولیت احیای ۵۰۰ معدن کوچک و متوسط فلزی و غیرفلزی را به عهده گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان‌طور که پیش از این گفته شده بود، یکی از این تفاهم‌نامه‌ها میان ایمیدرو، معاونت معدنی وزارت صنعت معدن تجارت و شرکت میدکو بود که بر اساس آن قرار است حوزه معادن غیرآهنی تحت پوشش قرار بگیرند و طبق توافق، دیگر سه مجموعه معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و شرکت گل‌گهر معادن تأمین‌کننده مواد اولیه زنجیره فولاد را تحت پوشش قرار می‌دهند.

از جمله موضوعات مشترک گفت‌وگوها در آیین عقد این تفاهم‌نامه‌ها اهمیت حوزه معدن و تلاش دولت برای ایجاد توسعه انقلابی در آن بود؛ به طوری که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از تشکیل یک کمیته مشترک میان دولت و مجلس خبر داد که در آن توسعه و رونق معادن با در نظر گرفتن ابزارهای ایجاد اشتغال و اهداف صادراتی در دست بررسی و اجرا قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: از آرزوهایی که شخصا داشتم، تجمیع بنگاه‌های کوچک بوده تا توان این مجموعه‌ها برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و صادراتی افزایش پیدا کند و باید گفت در این مسیر نه تنها از پولدار شدن مردم نمی‌ترسیم، بلکه از درآمدهای مشروع نیز حمایت خواهیم کرد.

اما بیان اهمیت معادن کوچک و متوسط و سهم آنها از اشتغال و تأمین مواد اولیه در ایران یکی دیگر از محورهای صحبت حاضرین این جلسه بود و مهدی کرباسیان، رئیس هیأت عامل ایمیدرو آماری از این معادن اعلام کرد که حکایت از سهم ۹۲ درصدی معادن کوچک و متوسط از ۱۰ هزار معدن موجود در کشور داشت که فقط ۶۰ درصد از آنها فعال هستند.

دیگر آمار مربوط به این موضوع را بهرام شکوری، عضو خانه معدن ایران ارائه کرد که بر اساس آن، معادن مد نظر ۸۵ درصد اشتغال و ۶۰ درصد تولید مواد معدنی را در اختیار خود دارند. او مدعی شد که بخش خصوصی با استفاده از ماشین‌آلات معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری، بهره‌وری آنها را تا ۴۰۰ درصد افزوده است.

مورد دیگری که در این جلسه مورد توجه قرار گرفت، ارائه آماری در خصوص مجموع مجوزهای بهره‌برداری از ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای معادن بوده است که به رقم ۹ هزار و ۹۵۰ مورد می‌رسد؛ در حالی که از این رقم ۴۰۰۰ مورد غیرفعال هستند و شامل ۹ درصد معادن فلزی، ۲۱ درصد معادن سنگ تزئینی، ۵۱ درصد معادن مصالح ساختمانی و ۱۵ درصد سایر معادن می‌شود.

براساس زمانبندی انجام شده، قرار است با وجود این تفاهم‌نامه‌ها، ۵۰۰ معدن کوچک و متوسط متروکه یا راکد در یک دوره پنج ساله فعال شوند و با در نظر گرفتن اشتغال‌زایی مستقیم، ۵۰ نفر برای هر معدن حدود ۲۵ هزار فرصت شغلی جدید مستقیم و غیرمستقیم با این پروژه‌ها ایجاد شود.

انتهای پیام/

 

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۴۶۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، دبیر اجرایی رویداد ملی چادرو گفت: ۷۰ طرح و ایده فناورانه به دبیرخانه این رویداد از استان‌های مختلف کشور ارسال شد که در مرحله‌ی اول ۳۵ طرح برای ارزیابی انتخاب شدند.

امیرشنوا افزود: در نهایت پس از ارزیابی‌های فنی ۱۰ ایده نوآور برگزیده شدند که در مراسم اختتامیه رویداد از آنها تجلیل و در این بین ۳ ایده برتر هم معرفی شد.

وی هدف از برگزاری این رویداد را جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه عنوان کرد و افزود: ۱۰ ایده برتر رویداد زنجیره ارزش فولاد از اکتشاف معدن تا محصول نهایی در بخش‌های انرژی، آب، محیط زیست، هوشمندسازی و تحول دیجیتال را شامل می‌شدند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم در ارتباط ویدئو کنفرانسی در این رویداد با بیان اینکه هم اکنون سهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد دانش‌بنیان کشور حدود ۲.۷ درصد در تولید ناخالص ملی است، گفت: بر اساس هدف‌گذاری اعلام شده طبق قانون و در قالب برنامه هفتم توسعه، سهم اقتصاد دانش بنیان باید به ۷ درصد در تولید ناخالص ملی برسد. 

خیاطیان افزود: سیاست ما حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و هم اکنون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده که حدود ۳۰۰ هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ صنعتی معدنی، چون چادرملو، فولاد مبارکه، شرکت پتروشیمی و صنایع بزرگ مواد غذایی باید برای رسیدن به سهم هفت درصدی شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور ورود کرده و از این شرکت‌ها حمایت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: رویکرد ما این است که شرکت‌های بزرگ، نیاز‌های فناورانه خود را از طریق شرکت‌های دانش بنیان تامین کنند.

رئیس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) هم گفت: برای کم کردن فاصله فناوری کشورمان با کشور‌های پیشرفته آن هم در شرایط تحریم باید از توان دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

موثقی نیا افزود: در رویداد چادرو تعداد قابل توجهی طرح و ایده ارائه شده، اما برای دست یافتن به رشد ۱۳ درصدی معدن در برنامه هفتم توسعه باید تلاش‌های بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم از بومی سازی قطعات و مواد اولیه این شرکت با همکاری مراکز و شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و افزود: تعداد هزار و ۴۶۳ قلم قطعات یدکی و مواد اولیه در سال گذشته با صرفه جویی ارزی ۴۷ میلیون یورو با بهره گیری از توان بومی و دانش بنیان انجام شده است.

طاهرزاده تصریح کرد: در راستای حمایت از نخبگان نیز طرح بورسیه صنعتی را در کنکور ۱۴۰۲ اجرا کردیم و تعداد ۶ دانشجوی بورسیه کارشناسی در مجتمع صنعتی چادرملو مشغول به تحصیل هستند.

دیگر خبرها

  • اکتشاف ۴ ماده معدنی ارزشمند در خوسف
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 
  • بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • مسابقات امداد و نجات معادن و صنایع معدنی کشور
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران