Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن بنی اسدی روز سه شنبه در حاشیه برگزاری هشتمین همایش سراسری آبخیزداری و مدیریت منابع آب و خاک در کرمان افزود: مقالات برگزیده این همایش بصورت شفاهی و پوستری ارائه می شود.
وی ادامه داد: هدف از برگزاری این همایش بررسی تغییرات اقلیمی، مدیریت منابع آبی و خاکی و چگونگی کنترل منابع موجود است.
وی محورهای هشتیمن همایش 2 روزه آبخیزداری و مدیریت منابع آب و خاک را استحصال آب باران، آبخیزداری، مدیریت منابع آب، کنترل سیلاب، تغذیه مصنوعی آب به سفره های زیرزمینی،
آبخوان داری سدهای زیرزمینی و مهندسی ارزش و اقتصاد مهندسی آب عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: این همایش به صورت 2 سالانه توسط انجمن مهندسی و آبیاری وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استانهای کشور برگزار می شود.
وی با اشاره به آغاز هشتیمن همایش 2 روزه و سراسری آبخیزداری و مدیریت منابع آب و خاک از امروز هفدهم بهمن افزود: این همایش فردا هجدهم به کار خود پایان خواهد داد.
دبیر اجرایی و علمی هشتیمن همایش 2 روزه و سراسری آبخیزداری و مدیریت منابع آب و خاک در کرمان گفت: مدعوین این همایش را بیشتر کارشناسان وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری تشکیل می دهند.
وی بحران آب را مهمترین چالش دنیای امروز و استان کویری کرمان عنوان و اظهار کرد: ارائه راهکارهای علمی در این همایش ها به مدیریت شرایط موجود در بخش آب و خاک کمک می کند.
وی اظهار کرد: تغییرات اقلیمی و استفاده نادرست از منابع آبی طی ادوار گذشته بحران کم آبی را در استان کرمان به وجود آورده است.
بنی اسدی به اجرای طرح های مختلف از جمله همیاران آب در استان کرمان طی سالهای اخیر و تاثیرگذاری این طرح در کاهش اثرات خشکسالی و البته مدیریت مصرف آب اشاره و تصریح کرد: برگزاری همایش های علمی و جمع کردن کارشناسان این بخش دور هم با ارائه مقالات می تواند در این عرصه تاثرگذار باشد.
آب آشامیدنی در 588 روستا و 15 شهر کرمان کمتر از میزان تقاضاست و این کمبود و بحران، این استان را در مواجه با تنش آبی جدی و طاقت فرسا قرار داده است.
اکنون که 15 شهر و 588 روستای کرمان کمبود آب دارند دیگر نمی توان گفت استان کرمان به لحاظ منابع آبی، وضعیت ایده آل و پسندیده ای دارد بلکه این وضعیت متمایل به قرمز، به ما گوشزد می کند برای نجات نسل های آینده از چالش بی آبی تدبیری مدبرانه اتخاذ کنیم تا میراث تشنگی را برای فرزندان خود به ارث نگذاریم.
بیش از سه سال است که اقشار مختلف مردم‌، مدیران دولتی و حتی شرکت های خصوصی، بخشی از توان خود را برای مقابله با بحران کم آبی به کار گرفتند و رفته رفته چالش کمبود آب به دغدغه اصلی اهالی این خطه از کشور تبدیل شد و طرح همیاران آب، انقلابی در جهت مصرف بهینه آب و مواجهه با خشکسالی در پهناورترین استان کشور، برای نخستین مرتبه در دولت تدبیر و امید بوسیله نماینده عالی دولت در کرمان ارائه و با جدیت تمام به مرحله اجرا درآمد.
حدود 800 هزار حلقه چاه آب حفر شده که بنا به اعلام شرکت آب منطقه ای 11 هزار حلقه از این چاه ها غیرمجاز است در حالی که چاه های غیر مجاز در کرمان بسیار فراتر از این تعداد است.
قریب 94 درصد آب شرب روستاهای این استان از منابع آب زیر زمینی تامین و 6 درصد باقی مانده از منابع آب سطحی همچون چشمه ها استحصال می شود.
سالهای گذشته میانگین دبی چاه های روستاها 25 لیتر بر ثانیه بود و این رقم در حال حاضر به 11 و نیم لیتر بر ثانیه رسیده است.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۴۹۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی در راستای اجرای تبصره ذیل ماده ۵۵ یک هکتار از اراضی ملی را از ید متجاوزین خارج و اعاده به وضع سابق کردند   بر اساس این گزارش این ماموریت با حضور نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی واحد بندپی شرقی و نیرو‌های حفاظتی شرکتی انجام شد.   اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران از مردم خواست هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی، تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند

دیگر خبرها

  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد