Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@23:30:40 GMT

ایران در مساله مهاجرت ازکشور جزو ده کشور آخر دنیا است

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۶۲۲۵۱

ایران در مساله مهاجرت ازکشور جزو ده کشور آخر دنیا است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در حال حاضر در بحث مهاجرت از کشور، ایران جزو ۱۰ کشور آخر دنیاست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در برنامه تیتر­امشب شبکه خبر سیما  گفت: سطح علمی در کشور رشد قابل توجه دارد به طوری که به لحاظ ارائه مقالات در رتبه ۱۵ جهان هستیم، اما در دوران قبل از انقلاب شاهد یک چنین جهش علمی نبودیم، دانشگاه در ایران پدیده بومی نبوده است بنابراین ­سیلابل ها و رفرنس ها هم خارجی هستند و درست به همین دلیل دانشگاه ها نتوانسته اند با صنعت ارتباط پیدا کنند، اگرچه زحمات زیادی کشیده شده اما جهش اصلی دانشگاه های ما حدودا در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاری افزود: ما در دنیا در زمینه های علوم پایه و مهندسی صاحب اسم و رسم هستیم. او گفت: توسعه کمی تا حدی جواب می هد اما اصل توسعه کیفی است، ما در چند سال گذشته بیشترین رشد علمی را داشته ایم مانند علوم نانو که در رتبه ۴ جهان هستیم، نکته این است که این علوم باید با صنعت و اقتصاد مرتبط شود، دولت تا یک حدی می تواند این هزینه ها را ارائه دهد از یک جایی به بعد باید از دل جامعه بجوشد.

او افزود: ما باید در حوزه صنعت، فرهنگ و آموزش زیست بوم مناسبی طراحی کنیم، دانشگاهی که نتواند کوچه پشتی خود را تغییر دهد فایده ای برای کشور ندارد.

ستاری افزود: نفت خدمت های زیادی به کشور کرده اما خیانتی هم داشته از جمله فرهنگی را وارد ایران کرده که اشتباه بوده است مانند فرهنگ استخدام در دستگاه های دولتی که این واژه نوآوری را از جوانان ما گرفته است. نوآوری سقفی ندارد و موجب اعتماد به نفس در فرد می شود و جامعه را به پیش برده، تولید ثروت می کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: بیشترین مشکلات ما ریشه در فرهنگ دارد زیرا نخست مردم باید این جوانان را باور کنند تا روی فکر و اندیشه و خلاقیت آنها سرمایه گذاری کند.

او گفت: سیستم آموزشی ما با وجود همه کمبودهایی که دارد با قدری اختلاف با بهترین دانشگاه های آمریکا برابری می کنند، یکی از مشکلات آمریکا در سال های اخیر این است که نخبگان در حال بازگشت به کشورشان هستند.

ستاری گفت: ما باید تفکراتمان را عوض کنیم، دانشگاه ما نباید پشت دیوارها مخفی شوند، این دانشگاه ها باید با صنعت، جامعه و فرهنگ مرتبط شوند، رشد علمی کشور در حال حاضر با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. ما امروز می دانیم که با پول نفت نمی شود کشور را اداره کرد بلکه باید با قدرت خلاقیت جوانان این کشور را اداره کرد.

او افزود: تا زمانی که بخش خصوصی در بخش پژوهش برنامه ریزی نکند نمی توانیم در این عرصه پیشرفت را مشاهده کنیم. محصولی که با پول دولتی ایجاد شود نتیجه ای نخواهد داشت زیرا دولت نماینده جامعه نیست و در نتیجه محصول ارائه شده نیز مردم پسند نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: در حوزه شرکت های دانش بنیان بیش از ۱۲۰ خدمت به این شرکت ها ارائه می دهیم اما مهمتر از همه این حمایت ها اعتماد به جوانان است که این فرهنگ جدید باید در جامعه نهادینه شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۶۲۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجدان بیدار دانشجویان دنیا را در دفاع از مظلوم می‌ستایم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمدعلی زلفی گل در بدو ورود به یاسوج در خصوص خیزش دانشگاهیان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه افزود: وجدان بیدار دانشجویان و دانشگاهیان دنیا را که از مظلوم دفاع می‌کنند می‌ستایم از همه دانشگاهیان می‌خواهم در مقابل نسل‌کشی و درندگی و کشتن بانوان و کودکان فلسطینی حساسیت نشان دهند. وی گفت: وقتی دانشگاهیان دنیا در مقابل این رژیم خونخوار و سفاک بایستند معادله تغییر خواهد کرد و دنیا بیشتر بیدار می‌شود، موضع‌گیری خواهد کرد و سازمان‌های بین‌المللی تصمیم جدی‌تری در این خصوص خواهند گرفت. وزیر علوم اضافه کرد: در دولت سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کار‌های مختلفی انجام شده است، با همکاری بنیاد ملی نخبگان آیین نامه جذب نخبگان را بعنوان اعضای هیئت علمی بازنگری کردیم. زلفی گل افزود: از این به بعد نخبگانی که بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌کند نیاز به شرکت در فراخوان‌های جذب هیئت علمی ندارند و مستقیما بعنوان هیئت علمی دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند. وی ادامه داد: با توافقنامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کردیم در سال گذشته یک هزار ۳۸۰ نفر از رتبه‌های کنکور بورسیه می‌شوند بخصوص المپیادی‌ها و دارای رتبه المپیاد در صورتی که در رشته‌های مرتبط درس بخوانند بعنوان عضو هیئت علمی جذب می‌شوند. وزیر علوم عنوان کرد: بورسیه صنعت را برای اولین بار در دولت سیزدهم طراحی کردیم و سال گذشته و امسال در دفترچه کنکور نیز آمده است. زلفی گل تاکید کرد: با اتاق بازرگانی جلساتی داشتیم تلاش کردیم از صنایع مختلف خواستیم برای بورسیه رتبه‌های برتر و جذب نخبگان اقدام انجام دهند که این قشر نگران آینده خود نباشند و در کشور بمانند. وی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ائتلافی را تشکیل داده که تکنسین برای واحد‌های صنعتی تربیت کند، دانشگاه علمی کاربردی چندین هزار نفر را با تضمین اشتغال براساس نیاز صنایع مختلف آموزش می‌دهد. وزیرعلوم اظهار کرد: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر سال دوبار کنکور برگزار می‌شود الحمدالله روز‌های پنجشنبه و جمعه شاهد برگزاری کنکور سالم و با امنیت کامل بودیم. زلفی گل افزود: در یک منطقه‌ای که به دلیل سیل مشکل پیش آمده بود کنکور را تکرار خواهیم کرد، نگران نباشند. وی بیان کرد: چند مورد مشکلات و تخلفاتی در کنکور امسال داشتیم برخورد شد که به هیات مرتبط خود معرفی می‌شوند.

دیگر خبرها

  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • نیروهای امنیتی ما در بدترین شرایط اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند
  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • پشیمانم!
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • وجدان بیدار دانشجویان دنیا را در دفاع از مظلوم می‌ستایم