در کشور اسلامی چرا درب مساجد به روی مردم باز نیست؟!/ کمبود علائم راهنمایی در جادههای استان و شهر تبریز
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۶۹۴۹۵
پورمهدی گفت: در کشور اسلامی چرا مساجد به روی مردم باز نیست؟ انتظار نداریم تمامی مساجد در طول روز باز باشند اما این اتفاق در برخی از مساجد که پر تردد هستند باید به روی مردم باز باشند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، محمدصادق پورمهدی صبح امروز در جلسه ستاد سفرهای نوروزی استان که در محل استانداری آذربایجانشرقی برگزار شد، اظهار داشت: علائم جادهای و حتی تابلوهای علائم در شهرها همچنان ناکافی است و مسافران از این مساله گلایه میکنند، نصب این علائم هزینهبر نیست اما کمبود آنها مشکلات زیادی را ایجاد میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: مساله دوم خطکشی و لکهگیری جادهها میباشد و نباید کارهایی از روی رفع تکلیف صورت بگیرد، بحث بعدی نیز تمیزی جادههاست ما به دهیاریها ۱۹۰میلیارد و به شهرداریها ۱۳۰میلیارد پرداخت کردهایم و امسال سختگیرانه تر به دلیل تبریز ۲۰۱۸ با موضوعات برخورد خواهیم کرد زیرا گردشگران ما را با ورودی شهر قضاوت خواهند کرد و این مشکلات باید هرچه سریعتر حل شود.
معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی با اشاره به اهمیت بحث امنیت برای گردشگران تاکید کرد: امنیت در راس همه چیز قرار دارد و مسافران بر اساس امنیتی که وجود دارد به شهرها سفر میکنند، در تبریز ۲۰۱۸ رویههای خارج از عرف را تشدید نکنیم و همانطور که در اصفهان و شیراز با گردشگران برخورد میشود در اینجا نیز همان برخورد باشد زیرا عملکرد منفی یک نفر استان و کشور زیر سوال خواهد برد.
وی با انتقاد از بسته بودن مساجد در طول روز یادآور شد: انتظار نداریم تمامی مساجد در طول روز باز باشند اما این اتفاق در برخی از مساجد که پر تردد هستند باید به روی مردم باز باشند، در کشور اسلامی چرا مسجد باز نیست؟ این مساله را به چه کسی باید بگوییم؟ در این خصوص حتما باید الزاماتی ایجاد شود.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۶۹۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/