Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@14:38:25 GMT

انتشار جلد سوم «عنوان بصری»/شرح و تفسیر حقیقت علم

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۷۱۹۲۵

انتشار جلد سوم «عنوان بصری»/شرح و تفسیر حقیقت علم

خبرگزاری شبستان: جلد سوم کتاب «عنوان بصری» تألیف آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شد.

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: جلد سوم کتاب «عنوان بصری» تألیف آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شد. 

این اثر که شرح و تفسیر موضوعی حدیث شریف عنوان بصری مروی از امام صادق علیه السلام است، به فقره «لیسَ العلمُ بالتّعلمِ انّما هو نورٌ یقعُ فی قلبِ من یریدُ اللهَ تبارکَ و تعالیٰ ان یهدیَه» اختصاص دارد که مبحث «حقیقت علم» در آن مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب که حاصل بیانات آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی (فرزند علامه طهرانی) است در ۸ مجلس تدوین یافته که در ادامه مجلدات قبلی به طبع رسیده است که «ضرورت حرکت بر طبق مبانی علمی و یقینی در تمام مراحل سلوک» و «کیفیت غلبه قوای وهمی بر مبانی علمی» عناوین مجالس اول و دوم آن است.

«تاکید قرآنی بر پرهیز از مطلق ظن و ضرورت عقلی بر تحصیل نور علم»، «برداشتی از آیه هفدهم سوره مبارکه رعد در حقیقت علم» و «تاثیر مراقبه در کیفیت نزول اسم علیم پروردگار» از دیگر موضوعات مجالس این کتاب است که در بخشی از آن می خوانیم:

«امام صادق علیه السّلام می‏فرماید: علم، نوری است که خداوند در قلب هرکسی که بخواهد می‌تاباند؛ پس اگر انسان در وجود خود احساس نور نکند علم ندارد. نور آن حالت تجردی است که نفس به‌واسطۀ عمل صالح به‌دست می‏آورد و برای تلقّی معانی کلیّه ـ که همان مقصود از علم است ـ آمادگی پیدا می‏کند؛ و شکی نیست که توجه انسان به عالم طبع و ماده موجب ‏می‌شود که آنچه برای انسان حاصل می‌‏شود جنبۀ مادی و شائبۀ نفسانی به‌خود بگیرد.

سابقاً بیان شد مسائلی از قبیل حوادث، زاد‌و‌ولد، کسب‌و‌کار، رشد و ترقی، و به‌طورکلی تمام آنچه در این عالم است، به‌واسطۀ صفات کلیّۀ الهیّه تحقق پیدا می‏کند. حال باید دید که آیا آنچه در این عالم برای ما در طول شبانه‌روز تحقق پیدا می‏کند موجب نور است یا ظلمت؟ این مسئله بسیار مهم است….»

بحثی در «حقیقت علم حصولی و حضوری» و «امتیاز علم حضوری به خطاناپذیری به واسطه اتحاد عالم و معلوم» از موضوعاتی است که در شرح فقره «العلم نور یقع فی قلب من یرید الله تبارک و تعالی» در حدیث امام صادق مطرح شده که در آن «جایگاه علم حصولی در تحصیل معارف الهیه»، «کیفیت تغییر علم حصولی به علم حضوری»، «خطاپذیری علم حضوری»، «واقع و نفس الامر حقیقت علم حضوری» و … با استناد به آیات الهی و بیان سیره اولیاء دین و اشعار بزرگان عالم عرفان تبیین شده است.

«لزوم سیر ترتیبی در مراتب علم پروردگار» عنوان مجلس آخر این کتاب است.

لازم به ذکر است این اثر از «دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع» با قیمت ۱۵ هزار تومان و شمارگان ۲هزار نسخه در ۱۹۸ صفحه به همراه لوح فشرده سخنرانی ها توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شده است.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۷۱۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله رسول فلاحتی عصر شنبه در دیدار با معلمانِ منتخب و نمونه استان در سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش گیلان ضمن تبریک روز معلم به همه معلمان و فرهیختگان این عرصه با اشاره به روایتی از کتاب سیر و سلوک منصوب به سید بحرالعلوم اظهار کرد: طبق آموزه‌های این کتاب، امام سجاد (ع) فرمودند «کسی که برای تربیت خودش، حکیمی نداشته باشد که او را ارشاد کند به سوی هلاکت و تباهی خواهد رفت».

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه همه ما مدیون آموزش و خدمات معلمانی هستیم که در کودکی به ما خواندن و نوشتن آموختند، تصریح کرد: شاگردانی که در کلاس درس معلم حاضر می‌شوند تا خواندن و نوشتن و علم بیاموزند در آینده ممکن است بزرگان و دانشمندانی همچون شهید تهرانی‌مقدم شوند؛ شهیدی که موشک‌هایش امروز قادر است موشک‌های نقطه‌زن آمریکا در اقیانوس اطلس را هدف قرار دهد و او خود شد معلمِ جبهه مقاومت.

آیت‌الله فلاحتی ادامه داد: طبق روایت امام سجاد (ع)، ما وظیفه داریم برای خودسازی خود تلاش کنیم و انسان برای رسیدن به کمالات باید در مسیرش یک همراهِ خوب داشته باشد و لذا در هر جا نیازمند به معلم هستیم؛ معلمی که به ما درس و پیام دهد.

امام جمعه رشت بیان کرد: طبق روایتی دیگر از بزرگان، «کسی‌که به استاد رسید نصف راهش را طی کرده است» یعنی پیدا کردن استاد خوب هم هنر است و ما همیشه نیازمند به معلم و استاد هستیم‌.

وی معلمی را شغل انبیا دانست و با بیان اینکه معلم باید برای ارتقا معنوی و علمی خود تلاش کند، افزود: یک معلم تا آخر عمر باید با کتاب، دفتر و قلمش مأنوس باشد؛ دانش‌آموز هم دلداده معلمی خواهد شد که علم و تقوا را در هم آمیخته باشد و لذا دانش‌آموز همواره خود را مدیون چنین معلمی می‌داند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان خطاب به این معلمان زحمتکش گفت: پس از ارتقا خود سعی کنید برای ارتقا علمی و معنوی دیگران، دانش‌آموزان و دانشجویان خود از هیچ تلاشی دریغ نکنید و هر آنچه که آموخته‌اید را انتقال دهید که اگر چنین نکنید حسادت و بخل ورزیده‌اید.

آیت‌الله فلاحتی ادامه داد: اگر امروز نام و آثار بزرگانی همچون ابن‌سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و علامه طباطبایی ماندگار شده است به این دلیل است که آنان تمام اندوخته‌های خود را در قالب تربیت شاگرد یا در قالب گفتار، نوشتار و کتاب انتقال داده و به بشریت عرضه کردند.

امام جمعه رشت با تاکید بر ضرورت همراهی با نیکان و معلمان خوب تصریح کرد: به زیرمجموعه و شاگردان‌تان یاد دهید که با انسان‌ها و معلمان و استادان خوب خود همیشه ارتباط داشته باشند.

کد خبر 6090296

دیگر خبرها

  • جواد افهمی با یک رمان در محور مقاومت به نمایشگاه می‌آید
  • انتشار اسناد ساواک درباره بازرسی از همسر سیدمصطفی خمینی
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است