Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:34:17 GMT

مرمت اضطراری مدرسه سپهداری اراک آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۷۲۱۹۴

مرمت اضطراری مدرسه سپهداری اراک آغاز شد

اراک - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مرمت اضطراری و بی خطر سازی مدرسه سپهداری اراک آغاز شد.

سیدمحمد حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اعتبار مرمت اضطراری این بنای تاریخی یک میلیارد و 200 میلیون ریال است که امسال هیچ اعتباری برای مرمت آن تخصیص نیافته و به علت نیاز فوری به مرمت از اعتبار منابع داخلی رفع خطر این مجموعه این رقم اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: به منظور مرمت کامل این اثر تاریخی چهار میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار نیاز است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: عملیات اضطراری این بنا به منظور خارج کردن اثر از وضعیت بحرانی تخریب و استحکام بخشی، رفع خطر، عایق بندی بهنگام پشت بام و رفع پوسیدگی آغاز شده است.
حسینی افزود: مرمت این بنا در سال های گذشته نیز در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار داشته و یکی از اقدامات موثر در حفظ بنا، مرمت گنبد درسال 93 بوده است.
وی اظهار کرد: مدرسه سپهداری نخستین مرکز آموزشی بنا شده در اراک است که به مدرسه امام خمینی (ره) شهرت دارد و این بنای تاریخی با 200 سال سابقه یکی از بناهای تاریخی دوره قاجار است که همزمان با تاسیس بازار اراک به دستور یوسف خان گرجی، سپهدار اعظم و بانی شهر اراک ساخته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: معماری داخلی مدرسه از طرح چهار ایوانی است که 2 ایوان شمالی و جنوبی بلندتر از 2 ایوان دیگر است.
حسینی افزود: پیرامون حیاط مدرسه 25 حجره وجود دارد و هر حجره دارای یک ایوان کوچک در جلو و قسمت نشیمن در عقب است و سردر و لچکی حجره‌ها با کاشی های خشتی هفت رنگ تزئین شده است.
وی اظهار کرد: گنبد مدرسه یک پوش است که در نوع خود بزرگترین گنبد آجری در بافت قدیمی اراک محسوب می‌شود و از عناصر داخلی مدرسه می‌توان به آب‌انبار و صحنی وسیع با حوضی سنگی در میان آن اشاره کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: این اداره کل، تمام تلاش خود را برای حفظ بناهای ارزشمند انجام می دهد و با بازسازی و مرمت بناهای تاریخی استان می‌توان در جذب گردشگر و صنعت توریسم موفق تر عمل کرد.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده: مژگان حیدری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۷۲۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد

سرهنگ مهدی داور گفت: پیرو کسب خبر توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز مبنی بر تخلیه انبوه نخاله‌های ساختمانی بر روی عرصه و حریم تپه تاریخی فرخ آباد بلافاصله مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز در محل حضور یافتند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز افزود: نیروی‌های یگان حفاظت ضمن اخذ دستور مقام قضائی و با مساعدت نیروهای خدوم فراجا در حوزه استحفاظی به توقیف خودرو و ابزار مورد استفاده در تخلیه نخاله‌ها در عرصه تپه تاریخی پرداختند.

وی گفت: در این راستا دو نفر نیز دستگیر و به محاکم قضائی معرفی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد