Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «آثار اقدام تاريخي همافران ارتش در بيعت با امام امت»، «وضعيت و جايگاه فعلي نيروي هوايي در ميان نيروهاي مسلح»، «آخرين اقدامات دانشگاه هوايي شهيد ستاري»، «خودکفايي نهاجا در ساخت تجهيزات نظامي» و همچنين «فعاليت‌هاي فرامرزي نيروي هوايي ارتش»، از جمله محورهاي مصاحبه تفصيلي خبرگزاري ميزان با سخنگوي ارتش جمهوري اسلامي ايران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان، «19 بهمن 1357» يادآور اقدام حماسي و دليرانه همافران نيروي هوايي ارتش در بيعت تاريخي با حضرت امام خميني (ره) است. بيعتي که رژيم شاه را در شوک فرو برد و موجب شادي و مسرّت دوستداران اسلام و ايران شد. بسياري از تاريخ‌دانان و کارشناسان مسائل سياسي، بيعت تاريخي همافران با بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي را نقطه عطف و قوه محرّکه‌اي در مسير به ثمر نشستن انقلاب اسلامي مي‌دانند.
در آستانه سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، خبرنگاري ميزان با «فرمانده دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري» درباره «آثار اقدام تاريخي همافران ارتش در بيعت با امام امت»، «وضعيت و جايگاه فعلي نيروي هوايي در ميان نيروهاي مسلح»، «آخرين اقدامات دانشگاه هوايي شهيد ستاري»، «خودکفايي نهاجا در ساخت تجهيزات نظامي» و همچنين «فعاليت‌هاي فرامرزي نيروي هوايي ارتش» به گفت­­‌وگو نشست.

سرتيپ دوم خلبان ستاد «مهدي هاديان» متولد 11 دي‌ماه 1344 است. اصالتي طالقاني دارد و به‌دنيا آمده منطقه «هشتگرد» استان البرز است. او در سال 1356 همراه با خانواده ساکن کرج شد و تا امروز نيز در اين شهر زندگي مي‌کند. پس از پيروزي انقلاب و هنگامي که مقطع دبيرستان را به اتمام رساند، در خرداد 1364 و در اثناي جنگ تحميلي ارتش بعث عليه ايران، با هدف اينکه يک خليان شکاري شود وارد «دانشکده خلباني نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران» شد و به مدت 3 سال در اين دانشکده، دوره‌هاي تخصصي را با موفقيت طي مي‌کند.
ورود او به گردان‌هاي عملياتي نيروي هوايي مصادف مي‌شود با تصويب قطعنامه 598 و به همين دليل توفيق رزمندگي در دفاع مقدس را پيدا نمي‌کند. به پايگاه هوايي برادران شهيد «دل‌حامد» در کنارک چابهار مي‌رود و پس از آن به يگان‌هاي عملياتي پايگاه هوايي بوشهر که بعد‌ها به «پايگاه هوايي شهيد ياسيني» تغيير نام داد، وارد مي‌شود. از سال 1373 به کابين جلوي هواپيماي «اف 4» مي‌آيد و تا سال 1388 با درجه «ستوان يکم» به‌عنوان «معلم خلبان هواپيماي اف 4» انجام وظيفه مي‌کند. در طول اين سال‌ها، مأموريت‌هاي مختلف عملياتي و همچنين مأموريت‌هاي بسياري با محوريت «پرواز‌هاي آموزشي» انجام مي‌دهد و در مانور‌ها و رزمايش‌ها و پرواز‌هاي عملياتي و تاکتيکي حضوري جدي دارد.
«افسر عادي گردان پروازي»، «افسر عملياتي گردان پروازي»، «فرمانده گردان آموزشي»، «جانشين عمليات»، «رئيس يکنواختي پايگاه»، «معاون عمليات پايگاه شهيد نوژه همدان»، «سرپرست پايگاه شهيد نوژه» بخشي از مسئوليت‌هاي او از سال 73 تا 88 است. در سال 88 به‌عنوان فرمانده پايگاه هوايي شهيد ياسيني بوشهر، مجدداً به بوشهر بازمي‌گردد و به مدت 6 سال اين مسئوليت را بر عهده مي‌گيرد و از سال 94 تا امروز نيز مسئوليت فرماندهي دانشگاه هوايي شهيد ستاري نيروي هوايي ارتش را بر عهده دارد. او در طول خدمت 32 ساله‌اش در ارتش، از محضر شهدايي همچون شهيد ياسيني، شهيد صياد شيرازي، شهيد بابايي، شهيد اردستاني، شهيد ستاري و ... تلمّذ کرده است.
گفت‌وگوي يک ساعته خبرگزاري ميزان با امير هاديان امير جوان و در عين حال کهنه‌کار نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران را مي‌خوانيد.

ميزان: با عرض سلام؛ بخاطر وقتي که در اختيار خبرگزاري ميزان قرار داديد، از شما تشکر مي‌کنيم.
امير هاديان: من هم خدمت شما و همکارانتان و همچنين مخاطبان خبرگزاري ميزان، سلام و خسته نباشيد و خداقوت عرض مي‌کنم.
ميزان: با توجه به اينکه در ايام‌الله دهه مبارک فجر قرار داريم، چه خاطره اي از روز‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي داريد؟
امير هاديان: بسم الله الرحمين الرحيم. در سال 57 من 13 ساله بودم و به خاطر دارم که همراه بزرگتر‌ها در تظاهرات‌ها شرکت مي‌کردم. شور و شعف بسياري در مردم وجود داشت. گفته مي‌شد مدير منطقه‌اي که مدرسه راهنمايي ما در آن قرار داشت، جزو نيرو‌هاي ساواک است. به همين خاطر انجام هرگونه حرکت انقلابي در مدرسه جسارت و شجاعت بسيار زيادي را مي‌طلبيد، آن هم براي يک دانش‌آموز دوره راهنمايي. اما ما نترسيديم. حرکات انقلابي ما در کلاس با سر دادن شعار‌هايي عليه شاه خائن و ملعون و سپس شکستن قاب عکس او آغاز شد و همچنين به تعطيلي کشاندن مدرسه آغاز شد. با توجه به شرايط سني آن زمان من و مباحث انضباطي حاکم بر مدارس که بسيار سختگيرانه بود، سرانجام توانستيم با عده‌اي از دانش‌آموزان و همراهي معلمان در تظاهرات حاضر شويم. آنقدر اشتياق ما بالا بود که خستگي براي‌مان معنا نداشت.
19 بهمن براي آبي‌پوشان نيروي هوايي، مايه «غرور» و «عزت» است
ميزان: بسياري از کارشناسان مسائل تاريخي، ديدار تاريخي همافران با امام خميني (ره) در هشتمين روز ورود ايشان به خاک کشورمان را، نقطه عطفي در مسير پيروزي انقلاب اسلامي ايران مي‌دانند. ويژگي‌هاي آن ديدار تاريخي از نظر شما در چه مواردي خلاصه مي‌شود؟
امير هاديان: روز‌هاي به‌يادماندني در تاريخ سراسر حماسه ايران اسلامي زياد است و «19 بهمن 1357» نيز يکي از اين روزهاست. به مرور و هرچه از 19 بهمن 57 مي‌گذرد، عمق و تأثيرگذاري ديدار همافران با امام خميني (ره) بيشتر نمود پيدا مي‌کند. پيروزي انقلاب اسلامي ايران تحت هر شرايطي حتمي بود، اما آنچه غيرقابل کتمان است، اين است که روز 19 بهمن يک روز خاص و سرنوشت ساز در مسير به ثمر نشستن انقلاب اسلامي ايران و يک نقطه عطف در مسير دستيابي ملت به خواسته‌هايشان بود. خداوند متعال، توفيق و افتخار ديدار 19 بهمن را نصيب کساني کرد که از قبل، تعلق و دلدادگي خود را نسبت به آموزه‌هاي ديني و نهضت عاشورا اثبات کرده بودند. بدنه ارتش و آن کساني که جرأت اظهارنظر خود را نداشتند، بعد از اين ديدار جسارت بيشتري پيدا کرده و اظهار وجود کردند. حقيقتا روز 19 بهمن براي آبي‌پوشان نيروي هوايي، مايه غرور و عزت است. يکي از بستگان نزديک ما آن زمان جزو پرسنل نيروي هوايي بود. اتفاقا او هم جزو انقلابيون بود. از چند روز قبل‌تر از 19 بهمن که درگيري گارد با بچه‌هاي نيروي هوايي آغاز شده بود، ما نسبت به سرنوشت او نگران بوديم. اما خوشبختانه اتفاق خاصي نيفتاد. با توجه به نظارت و کنترل شديد ساواک بر جامعه به خصوص بر نيرو‌هاي نظامي، انجام فعاليت‌هاي انقلابي در جايي مثل ارتش، شجاعت و جسارت بسيار زيادي را مي‌طلبيد. آن زمان مشخص نبود که انقلاب قطعاً به پيروزي مي‌رسد و به همين دليل است که مي‌گوييم جسارت و شجاعت همافران در روز 19 بهمن 1357 ستودني بود. شهيد سپهبد «قرني»، شهيد «صياد شيرازي» و شهيد «نامجو»، از جمله امراي ارتش بودند که قبل از انقلاب، فعاليت سياسي داشتند و در راستاي براندازي نظام شاهنشاهي حرکت کردند. دلدادگي اين عزيزان به آموزه‌هاي ديني و نهضت عاشورا، باعث شده بود که آن‌ها دست به انجام چنين ريسک بزرگي بزنند. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري، همواره حامي ارتش بودند. اين دو انسان شريف و بزرگوار، همواره در برابر فتنه‌انگيزي‌ها و دسيسه‌هايي که براي انحلال ارتش چيده شده بود، مقاومت کردند.

آمريکا اصلا فکر نمي‌کرد که ضربه اصلي و کاري را از همافران بخورد
ميزان: با توجه به اينکه همافران ارتش غالبا تحصيلکرده و دوره‌ديده آمريکا بودند، بيعت تاريخي آن‌ها با امام خميني (ره) در هشتمين روز ورود ايشان به کشور «غيرمنتظره» بود. اينطور نيست؟
امير هاديان: بله؛ درست است؛ اما اين اتفاق براي آمريکا غيرمنتظره بود نه براي ما. روز 19 بهمن پشت کردن به همه آنچه بود که آمريکايي‌ها و رژيم طاغوت به آن اميد داشتند. اکثر همافران ارتش در آمريکا دوره‌هاي تخصصي خود را طي کرده بودند و همانطور که مستحضريد، يکي از پايه‌هاي سنگ‌بناي سرمايه‌گذاري آمريکا روي رژيم شاهنشاهي، ايرانياني بودند که در آمريکا تحصيل کرده‌اند. به عقيده آمريکايي‌ها، نيرو‌هاي تربيت‌شده در آن کشور، خواسته يا ناخواسته با تفکر غربي مأنوس مي‌شوند. آمريکا اصلا فکر نمي‌کرد که ضربه اصلي و کاري را از همافران بخورد. اما همافران ريشه مذهبي و نگاه سياسي خود را پس از طي دوره در آمريکا از دست ندادند.
هنوز بابايي‌ها، دوران‌ها و اردستاني‌ها در نيروي هوايي ارتش هستند
ميزان: نيروي هوايي امروز با نيروي هوايي روز 19 بهمن 57 که آن اقدام تاريخي را انجام داد و به اصطلاح «کمر رژيم شاه را شکست»، از حيث «فکري و اعتقادي» چه قرابت‌هايي دارد؟ شما امروز تا چه اندازه خود را پيرو و ادامه‌دهنده آن همافران مي‌دانيد؟
امير هاديان: 19 بهمن 57 مسئوليتي «شرعي» و «اخلاقي» سنگيني را بر دوش نيروي هوايي گذاشت تا اين نيرو هيچ کجا کم نگذارد. نسل امروز نيروي هوايي ارتش علي‌رغم آنکه نه جنگ را ديده و نه انقلاب را درک کرد‌ه‌اند، از حيث «فکري» و «اعتقادي» به آن نسلي که اقدام ارزنده 19 بهمن را انجام داد، بسيار نزديک است. من اين نويد را به مردم عزيزمان مي‌دهم که هنوز بابايي‌ها، دوران‌ها و اردستاني‌ها در نيروي هوايي ارتش هستند و در موقع لازم، بروز و ظهور پيدا مي‌کنند. نيروي هوايي، نيرويي زنده و پوياست و رزمندگان اين نيرو در رکاب حضرت آقا مشغول سعي و تلاش بي‌وقفه‌اي هستند. نسل جنگ، شرايط بسيار خاصي را پشت سر گذاشت و بايد گفت که آن آدم‌ها براي همان روزگار بودند، اما امروز بچه‌هاي ما با بهره‌گيري از تجارب پيشکسوتان و علم و دانش روز، در مسير تحقق آرمان‌هاي انقلاب حرکت مي‌کنند.

بعد از حمله به «اچ 3» نيروي هوايي با لقب «الهي» مزيّن شد
ميزان: در ميان نيرو‌هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران، نيروي زميني ارتش به نيروي «قهرمان»، نيروي دريايي به نيروي «راهبردي» و نيروي هوايي به نيروي «الهي» معروف است. دليل به کار بردن پسوند «الهي» براي نيروي هوايي چيست؟
امير هاديان: سابقه واژه پس‌زمينه «الهي» درباره نيروي هوايي که اين نيرو را به عنوان «نيروي هوايي الهي» معروف کرده است، ديدار تاريخي همافران با امام خميني (ره) و همچنين مأموريت‌هاي مهم اين نيرو در طول دفاع مقدس به‌خصوص در سال 59 از نقاط عطف تاريخ انقلاب اسلامي است. بعد از حمله به «اچ 3»(پايگاه هوايي الويد در غرب عراق که فروردين 60 توسط فانتوم هاي نيروي هوايي ارتش منحدم شد) نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با لقب «نيروي الهي» از سوي بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي ايران مزيّن شد.
آمريکايي‌ها تصور نمي‌کردند بعد از خروج آنها، نيروي هوايي بتواند سرپا بماند
ميزان: با توجه به تجهيزاتي که قبل از انقلاب، آمريکايي‌ها در اختيار نيروي هوايي ارتش قرار داده بودند، شايد برخي اين تصور را داشتند که نيروي هوايي پس از خروج آمريکايي‌ها از ايران «فلج» شود. نظر شما در اين خصوص چيست؟
امير هاديان: نيروي هوايي ارتش قبل از پيروزي انقلاب اسلامي «تجهيزات‌محورترين نيرو در ميان نيرو‌هاي مسلح ايران» بود. آمريکايي‌ها اولا هيچ‌گاه خيال نمي‌کردند که روزي از کشور ما خارج شوند و ثانيا هرگز نيز تصور نمي‌کردند که بعد از خروج آنها، نيروي هوايي بتواند سرپا بماند. افسران نيروي هوايي، «آموزش‌ديده» بودند، اما بسياري از مسائل مربوط به تعمير تجهيزات هواپيمايي و همچنين چگونگي استفاده از قطعات مختلف جنگنده را آموزش نديده و دريافت نکرده بودند. به فضل الهي، امروز نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در بحث جهاد خودکفايي «السابقون السابقون» است. 40 سال است که از انقلاب اسلامي ايران مي‌گذرد و غرش هواپيما‌هاي نيروي هوايي همچنان صداي روح‌انگيز حفاظت از آسمان ميهن اسلامي‌مان است. اينکه امروز صد‌ها فروند هواپيماي جنگنده و ترابري همچنان در آسمان نيلگون جمهوري اسلامي ايران به صورت روزانه انجام مأموريت مي‌کنند، براي آمريکايي‌ها بسيار معني‌دار است. ما خودمان اذعان داريم که دشمن در بحث تکنولوژيکي از ما جلوتر است، اما اين را هم مي‌دانيم آنچه سرنوشت صحنه نبرد را رقم مي‌زند، «نيروي انساني» است. وجه تمايز ارتش و نيرو‌هاي مسلح ما با ساير نيرو‌هاي مسلح در جهان را بايد در مباحث ارزشي و اعتقادي نيرو‌هاي انساني ما جست‌وجو کرد. آنچه امروز در يمن، سوريه، لبنان و عراق مي‌گذرد و ما آن را مي‌بينيم، گوياي اين است که علي‌رغم همه دارايي‌هاي دشمن در بحث «هواوفضا» و «سيستم‌هاي اطلاعاتي و شنود» و «تجهيزات نقطه‌زن» و «پرنده‌هاي پيشرفته»، آن‌ها نتوانسته‌اند کاري از پيش ببرند. امروز «توانمندي‌هاي هوشمندانه نظامي ما» در کنار «مباحث اعتقادي رزمندگان‌مان» نقشه‌هاي دشمن را خنثي کرده است. شک نکنيد که آمريکا، رژيم صهيونيستي و برخي از همسايگان ما از جمله رژيم ملعون آل‌سعود، اگر احساس مي‌کردند که توانمندي ضربه زدن به ايران را دارند، لحظه‌اي درنگ نمي‌کردند. کمانکه در جنگ ناهمتراز سوريه نيز آمريکايي‌ها هرگز سعي نمي‌کردند و نمي‌کنند که با بچه‌هاي ما رويارويي مستقيمي داشته باشند.

هدف اصلي جنگ نرم «سرپنجه‌هاي قدرت کشور» است
ميزان: مهمترين چالش پيش روي شما در دانشگاه هوايي شهيد ستاري چيست؟
امير هاديان: امروز «جنگ نرم» با هجمه بسيار زيادي عليه ما در جريان است. زماني که من در سال 64 وارد ارتش شدم با زمان امروز بسيار متفاوت است. ما امروز در جامعه‌اي دانشجوها را مي پذيريم که هجمه فرهنگي دشمن در فضاي مجازي به شدت حاکم است. هدف جنگ نرم در ظاهر، مردم جامعه است، ولي هدف اصلي «سرپنجه‌هاي قدرت کشور» هستند. نمي‌توانيم منکر تهديدات جنگ نرم باشيم، اما سعي مي‌کنيم اين تهديد را به فرصت تبديل کنيم و خروجي‌هاي‌مان از دانشگاه نيروي هوايي شهيد ستاري در شأن ارتش آقا امام زمان (عج) باشند.
تحليل جزء به جزء جنگ‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در 2 دانشگاه نظامي ايران
ميزان: آيا در دانشگاه هوايي شهيد ستاري، جديدترين اتفاقات و جزئيات جنگ‌هاي نيابتي منطقه براي دانشجويان شرح داده مي‌شود؟
امير هاديان: يقينا؛ ببينيد، امروز شرايط نبرد‌ها «سيال» شده و جنگ هر روز به شکل جديدي بروز و ظهور پيدا مي‌کند. «دانشگاه عالي دفاع ملي» و همچنين «دانشگاه فرماندهي و ستاد» 2 نهاد علمي_نظامي کشور هستند که جنگ‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي را «به جدّ» و «جزء به جزء» تجزيه و تحليل مي‌کنند. ما نيز در دانشگاه هوايي شهيد ستاري به هنگام بررسي عملکرد نظامي هشت سال دفاع مقدس، مقايسه‌هايي را با جنگ‌هاي نيابتي منطقه و همچنين جنگ افغانستان و اتفاقاتي که در يمن در حال رخ دادن است، انجام مي‌دهيم. دانشجويان ما بايد با آخرين وضعيت غرب آسيا، تجهيزاتي که در اين منطقه در اختيار کشورهاست و همچنين جديدترين شيوه‌هاي نبرد و رزم تاکتيکي، آشنا و آگاه شوند.

نقش موثر دانشگاه هوايي شهيد ستاري در ساخت جنگنده «صاعقه»
ميزان: مشارکت نيرو‌هاي دانشگاه هوايي شهيد ستاري در ساخت جنگنده «صاعقه» چگونه بود؟
امير هاديان: ساخت جنگنده «صاعقه» کار مشترکي بود که درصد بالايي از کار آن توسط نيروي هوايي و دانشگاه شهيد ستاري انجام شد. بچه‌هاي ما در دانشگاه هوايي شهيد ستاري در بحث ساخت اين جنگنده که امروز در يگان‌هاي عملياتي مشغول فعاليت است، حضوري جدي داشتند و در کنار عوامل جهاد خودکفايي نهاجا و ساير نيرو‌هاي صنايع هوانوردي، نقش موثري ايفا کردند. نيرو‌هاي دانشگاه هوايي شهيد ستاري علاوه بر مشارکت در ساخت «صاعقه»، در ساخت انواع پرنده‌هاي ديگر نيز مشارکت داشته و دارند. الحمدلله امروز موردي را سراغ نداريم که حرفي از صنعت هوانوردي به ويژه در حوزه ساخت هواپيماي سنگين يا نيمه سنگين يا بهباد باشد و نيرو‌هاي دانشگاه هوايي شهيد ستاري (اعم از محصلان و فارغ‌التحصيلان) در آن حضور نداشته باشد.
خودکفايي امروز در حوزه دفاعي يکي از برکات تحريم است
ميزان: براي ما کمي در خصوص شرايطي که براي نيروي هوايي ارتش به لحاظ تحريم از سوي دشمنان پيش آمد توضيح دهيد. آيا ما امروز در نيروي هوايي خودکفايي هستيم؟
امير هاديان: تکنولوژي ساخت هواپيماي جنگنده در دنيا در انحصار آمريکا و روسيه است. آنقدر هزينه‌هاي اين کار بالاست که ما مي‌بينيم خود کشور‌هاي صاحب اين تکنولوژي نيز، هواپيماهايشان را خيلي ديرتر از موعد مقرر از رده خارج مي‌کنند و مرتباً با بهينه‌سازي و اورهال هواپيماهايشان سعي مي‌کنند مدت بيشتري را از آن استفاده کنند. «اتحاديه اروپا» و «چين» هم هواپيماي شکاري مي‌سازند، اما بسياري از قطعات آن را وارد مي‌کنند. حتي خود آمريکايي‌ها هم بعضي از قطعات مربوط به ساخت جنگنده را از اتحاديه اروپا مي‌گيرند. اين امکان تبادل و خريد براي آن‌ها وجود دارد، اما براي ما نه. امروز دشمنان به شدت مراقبت مي‌کنند که هيچ‌گونه تکنولوژي و فناوري به کشور ما وارد نشود؛ همچنين در برابر فرصت‌هاي مطالعاتي دانشجويان ما نيز چالش ايجاد مي‌کنند. با اين وجود، ما دستهاي‌مان را روي پا‌هاي خود گذاشته و با «يا علي» مردانه‌اي که گفته‌ايم به پيش مي‌رويم. واژه تحريم شايد چند سالي باشد که به گوش مردم کشورمان آشنا شده، اما ارتش و نيروي هوايي از بدو وقوع انقلاب تاکنون در شرايط تحريم به سر برده است. خودکفايي امروز در حوزه دفاعي يکي از برکات تحريم است. انسان هميشه در محدوديت و شرايط اضطراري است که به فکر بقاي خودش مي‌افتد. بسياري از فناوري‌هاي ساخت هواپيماي جنگنده، امروز احصا شده و بسياري از قطعاتي که حتي فکر ساخت آن را هم در داخل نمي‌کرديم الحمدالله به دست توانمند متخصصان داخلي توليد شده است. هرگز دشمنان ما فکر نمي‌کردند که ما در مباحث نظامي به اين سطح از علم و فناوري برسيم که هواپيماي سبک و نيمه سبک و جت آموزشي را بتوانيم خودمان توليد کنيم.

ساخت هواپيماي جنگنده براي ما يک ضرورت است
ميزان: چندي پيش امير سرتيپ «امير حاتمي» وزير دفاع و پشتيباني نيرو‌هاي مسلح، از ساخت يک هواپيماي جنگنده خبر داد. چقدر اين اقدام را لازم و ضروري مي‌دانيد؟
امير هاديان: نيروي هوايي به‌عنوان نيرويي که مسئوليت پشتيباني نيرو‌هاي سطحي را دارد و خود نيز به تنهايي مي‌تواند سرنوشت جنگ را تعيين کند، از اهميت بسيار بالايي در ميان نيرو‌هاي مسلح برخوردار است. ساخت هواپيماي جنگنده نيز امروز براي ما يک ضرورت است و فرمانده معظم کل قوا بر روي اين موضوع عنايت بسيار خاصي دارند و دستورات خاصي را نيز در همين رابطه صادر کرده‌اند. گوشه‌اي از اين فعاليت‌ها نيز گاهاً به گوش مردم مي‌رسد و بخشي از اقدامات نيز رسانه‌اي نمي‌شوند. ساخت يک هواپيماي جنگنده، پروسه‌اي بسيار خاص دارد. چه در بحث موتور، چه در بحث پيشران و ...؛ ما نيز تاکنون اين مسير را خوب آمده‌ايم. مسلماً آمريکا و روس‌ها اين مسير را در دو دهه و سه دهه و چهار دهه طي نکرده‌اند. نيروي هوايي ارتش و دانشگاه هوايي شهيد ستاري، امروز در بحث «طراحي» حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته و در اين زمينه مدعي است. ضمن آنکه نگهداري هواپيما شرايط بسيار خاصي دارد. يک قطعه کوچک مي‌تواند يک هواپيماي غول‌پيکر (چه جنگنده و چه ترابري) را زمين‌گير کند. قطعات هواپيما شامل هزاران ريزقطعه هستند که نبود هرکدام از آن‌ها به تنهايي مي‌تواند هواپيما را زمين‌گير کند. امروز ما در صنعت داخلي به اين توانمندي رسيده‌ايم که بسياري از اين هزاران قطعه را خودمان توليد کنيم. اين قطعات از طراحي‌هاي خود متخصصان و همچنين روش مهندسي معکوس به‌دست آمده است. يک زمان چندين کامپيوتر در هواپيما‌هاي «اف 4» و «اف 5»، کار «سيميلاتور» را انجام مي‌دادند، اما به لطف خدا امروز ما تکنولوژي ساخت سيميلاتور را به‌دست آورديم و کامپيوتر‌هايي که آن همه عريض و طويل بودند را به مجموعه‌هايي بسيار کوچک تبديل کرده‌ايم.
لزوم همکاري اجزاي مختلف صنعت هوانوردي براي ساخت جنگنده
ميزان: ساير دستگاه‌هايي که بايد براي ساخت جنگنده به کمک نيروي هوايي ارتش بيايند، اين اقدام را به خوبي انجام مي‌دهند؟
امير هاديان: ببينيد، در بحث ساخت هواپيما، صنعت کشور بايد به کمک نيروي هوايي بيايد. متاسفانه گاهاً اينطور وانمود مي‌شود که يک جنگنده حتما بايد توسط نيروي هوايي ساخته شود. ما اين گزاره را تصحيح مي‌کنيم و معتقديم که اجزاي مختلف صنعت هوانوردي که محور اصلي آن نيروي هوايي و دانشگاه هوايي است در کنار ساير صنايع مکانيک، الکترونيک و الکترومکانيک، بايد جمع شوند و همکاري کنند تا بتوانند يک جنگنده بسازند.
خبرهاي خوب در حوزه «جت‌هاي آموزشي»
ميزان: جديدترين دستاورد‌ نيروي هوايي ارتش چه خواهد بود؟
امير هاديان: ان‌شاء‌الله در آتيه نه چندان دور، در حوزه «جت‌هاي آموزشي» خبر‌هاي خيلي خوبي را خواهيد شنيد.

تجارب جنگ‌هاي منطقه‌اي را به دست آورده‌ايم
ميزان: اگر امروز شرايطي مشابه جنگ تحميلي پيش بيايد و دشمن يک جنگ جديد را بر ما تحميل کند، پاسخ نيرو‌هاي مسلح ايران چگونه خواهد بود؟
امير هاديان: آمريکا و استکبار جهاني بيش از ايرانيان، از دلدادگي ما نسبت به ارزش‌ها و باورهايمان آگاه هستند؛ آن‌ها به‌خوبي مي‌دانند که اگر اتفاقي در حوزه جنگ سخت بخواهد رخ دهد، همان شرايط 8 سال دفاع مقدس به مراتب قوي‌تر از سوي ما براي آن‌ها پيش خواهد آمد. چراکه ما امروز علاوه بر تجارب دفاع مقدس، تجارب جنگ‌هاي منطقه‌اي را نيز پيدا کرده‌ايم.
ميزان: براي ما در خصوص حضور نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در سوريه بيشتر توضيح دهيد؛ البته تا جايي که مقدور است.
امير هاديان: نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي در جريان فتح‌الفتوح سوريه، نقش مؤثري ايفا کرد. اگر عملکرد نيروي هوايي و به ويژه نيرو‌هاي «ترابري»، «پشتيباني» و «رزم در شرايط خاص» نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در سوريه نبود، مطمئناً وضعيت جنگ در اين کشور سرنوشت ديگري داشت. خداوند، وجود پرافتخار سردار «حاج قاسم سليماني» را حفظ کند. نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، امروز برابر سلسله مراتب اگر ضرورتي پيش بيايد، آمادگي انجام مأموريت را به صورت کامل دارد.
ميزان: فيلم سينمايي «به وقت شام» که راجع به دلاوري‌هاي خلبانان ايراني در سوريه است را ديده‌ايد؟
امير هاديان: خير؛ هنوز موفق نشدم اين فيلم را ببينم. زماني که تصميم به ساخت اين فيلم گرفته شد، با نيروي هوايي نيز صحبت‌هايي صورت گرفت.

ديدارهاي دانشجويان جديدالورود و فارغ‌التحصيلان دانشگاه شهيد ستاري به فرمانده معظم کل قوا
ميزان: برنامه ديدار دانشجويان دانشگاه شهيد ستاري با رهبر معظم انقلاب اسلامي به چه شکل است؟
امير هاديان: دانشجويان «دانشگاه هوايي شهيد ستاري» هرساله هم در بدو ورود به دانشگاه و هم در هنگام فارغ‌التحصيلي، در محضر مقام معظم رهبري شرف‌ياب شده و از نکات و توصيه‌هاي پدرانه و هوشمندانه معظم‌له بهره‌مند مي‌شوند.
ميزان: از وقتي‌که در اختيار ما قرار داديد، بسيار سپاسگزاريم. در پايان اگر صحبت خاصي باقي مانده، بفرماييد.
امير هاديان: علي‌رغم جنگ رواني گسترده‌اي که دشمن از چندي پيش به راه انداخت، اطمينان داريم که 22 بهمن امسال شاهد برگزاري باشکوه‌ترين مراسم 22 بهمن در عمر انقلاب اسلامي خواهيم بود و مي‌بينيم که مردم وفادار و غيرتمند ايران اسلامي، مجدداً با، ولي فقيه زمان خود تجديد بيعت مي‌کنند.
گفت‌وگو: محمدحسين چخماقي
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۸۶۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، امیرحسین جعفری نژاد دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به نقش فعالیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: کار تشکیلاتی همانند ایمان، ثروت و جایگاه اجتماعی منبع قدرت است به عنوان مثال شما "حزب ‌الله لبنان" را در نظر بگیرید می‌بینید ‌که علاوه بر داشتن ایمان و انجام کار تشکیلاتی در کارهای تجاری هم فعالیت کرده و اقدام تولید ثروت می‌کنند و در نهایت با همه این اقدامات در برابر استکبار جهانی و ظلم با قدرت می‌ایستند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه از دیدگاه وی در کارهای تشکیلاتی با سه دسته از افراد روبرو هستیم، ادامه داد: دسته اول از این افراد با ورود به کار تشکیلاتی آن را نابود می‌کنند؛ گروه دوم در زمین خوب و مناسب بازی می‌کنند که به این افراد تشکیلات باز می‌گویند؛ و در نهایت دسته سوم از آن‌ها افرادی هستند که زمین بازی را ترسیم و طراحی می‌کنند که اصطلاحا به آنها تشکیلات ساز گفته می‌شود.

وی در خصوص مقایسه وضعیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی در زمان کنونی و گذشته، تصریح کرد: فعالیت جنبش‌های دانشجویی کنونی را به هیچ عنوان شبیه عملکرد آنان در گذشته نمی‌توان دانست به عنوان مثال جریان‌های دانشجویی در دهه ۶۰ درگیر جهاد و دفاع از وطن بوده، اما امروزه با توجه به شکل‌گیری جنگ فرهنگی که دشمن از طریق آن قصد نفوذ به آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوانان و در صدر آن دانشجویان را به عنوان قشر پویا و فعال را دارد می‌توان گفت به طور کلی ماموریت‌های تشکل‌های دانشجویی از جنگ رودر رو به جنگ نرم تغییر پیدا کرده است.

جعفری نژاد در خصوص مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تشکل‌های دانشجویی، گفت: متاسفانه در دولت اسبق شکافی بین دانشجویان و مسئولین شکل گرفت که باعث شد قشر دانشجو به این باور برسند که صدایشان به هیچ جا نمی‌رسد و نقش مناسبی در انجام امورات ندارند که البته از زمان استقرار دولت مردمی دوازدهم تا حد خوبی این شکاف ترمیم شده که جای قدردانی دارد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه آرمان خواهی را یکی از مهم‌ترین وظایف تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد و افزود: یکی از وظایف مهم و مسئولیت‌های تشکل‌های دانشجویی را می‌توان از جمله معروف و پرتکرار شهید بهشتی که می‌گویند "دانشجو موذن جامعه است." استنباط کرد؛ یعنی رسالت فعالان دانشجویی این است که به تشخیصی از وضعیت جامعه برسند و متناسب با آن مسئله را به دیگران نشان دهند بنابراین نقش تشکل‌ها آرمان‌خواهی و حراست از حرکت کشور به سوی آرمان‌ هاست.

وی در پایان با اشاره به وجود برخی از مسائل و چالش‌ها بر سر راه تشکل‌های دانشجویی یکی از این مشکلات را دخالت مسئولین غیرمرتبط در امورات فرهنگی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلاتی که تشکل‌های دانشجویی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان می‌باشد که کاملا بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌باشد در حالی این امر همیشه مورد تاکید و توجه ایشان بوده به نحوی که در بیانیه "گام دوم انقلاب" بیش از ۴۰ بار از کلمه "جوان" استفاده نموده‌اند.

خبرنگار: امید فلاحی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227329 برچسب‌ها کرمانشاه دانشگاه آزاد اسلامی تشکل‌های دانشجویی

دیگر خبرها

  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • اولین خلبانان اوکراینی برای آموزش اف-۱۶ وارد فرانسه شدند
  • برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی نشاندهنده شکست طرح‌های شیطانی برای منزوی کردن ایران بود
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • مقابله فناورانه با چالش‌های استارت‌آپی/ کسب‌وکارهای نو در رشته‌های روانشناسی و مامایی ایجاد شد
  • نیروهای مسلح با تحریم‌ها موفق به ساخت مدرن‌ترین موشک‌ها شد