Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما پیدایش نیروی هوایی ، سرنوشت بسیاری از جنگها را در جهان تغییر داد چرا که بی شک ، هر کشوری که از نیروی هوایی قوی برخوردار باشد ، قدرت مقابله با تهدیدات دشمن را به همان میزان خواهد کاست.
نیروی هوایی کشورمان به عنوان یکی از راهبردی ترین مجموعه دفاعی ایران ، با نوزایی و اصلاح تشکیلاتی خود در دوران انقلاب اسلامی به نیرویی مکتبی و الهی تبدیل شد تا در دفاع از تمامیت ارضی میهن و امنیت هوایی ، انقلابی عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اوج اقدام شجاعانه نیروی هوایی در حوادث انقلاب ، بیعت همافران با امام خمینی در 19 بهمن 1357بود که این روز را با نام نیروی هوایی در تاریخ کشورمان به ثبت رساند.
از طرفی نیروی هوایی ارتش اولین مجموعه ای بود که در حمله رژیم بعث عراق به ایران در 31 شهریور 1359 مورد حمله قرار گرفت که در 2 ساعت نخست با عکس العمل متقابل عقابان تیز پرواز کشورمان روبرو شد.
این در حالی است که به دلیل وابستگی این نیرو به خارجی ها در قبل از انقلاب پیش بینی می شد ظرف چند ماه زمین گیر شود و از سویی دیگر عراق همه جانبه از سوی غرب حمایت می شد.
از جمله پایگاه های نیروی هوایی که نقش مهم و تاثیر گذاری در طول هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن در حفاظت از آسمان کشورمان ایفا کرد ، پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز است.
اين پايگاه نقش مهمی در عمليات هاي هوايي با محوريت جنگنده های اف- 5 و صاعقه بر عهده دارد و علاوه بر آن دوره های اورهال هواپیمای جنگی و آموزش تکميلي اف -5 را برگزار مي کند.
جانشین پایگاه دوم شکاری تبریز می گوید : این پایگاه وظیفه پشتیبانی از نیروهای سطح ، نبرد راهبردی در برابر هر نوع تهدید ، واکنش سریع و دفاع از مرزهای هوایی منطقه شمال غرب کشور را بر عهده دارد.
سرهنگ سعید رسولی می افزاید : پایگاه شهید فکوری تبریز با برخورداری از هواپیماهای شکاری اف-5 ، صاعقه و هواپیمای شکاری رهگیر میگ -29 هر نوع تهدیدی را چه در خارج از مرزها و چه در داخل خود فضای کشور از بین می برد.
وی خاطرنشان می کند : در دفاع از حریم آسمان شمال غرب ایران اسلامی لحظه ای درنگ نمی کنیم و برای مقابله با هر گونه تهدیدی آمادگی کامل داریم.
وی با اشاره به تعداد ماموریت‌ های پایگاه دوم شکاری شهید فکوری در دفاع مقدس می افزاید : در این دوران حدود 11 هزار ماموریت انجام شد که از این تعداد یک هزار و 250 ماموریت‌ ، برون مرزی بود.
به گفته سرهنگ رسولی پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز در مجموع 110 شهید تقدیم انقلاب کرده که 30 تن از این شهدا در دوران دفاع مقدس آسمانی شدند.
جانشین پایگاه دوم شکاری تبریز می افزاید : هم اکنون به لحاظ تجهیزاتی، رزمی و دفاعی در بهترین شرایط خود قرار داریم.
پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز علاوه بر حفاظت مستمر از سر ایران ، در بخش اورهال هواپیماهای جنگی هم خوب می درخشد.
اورهال یا بازآماد، به تعمیر اساسی قطعات و سر هم بندی دوباره آنها گفته می شود که در این زمینه ، متخصصان پایگاه دوم شکاری تبریز ، سر آمد هستند.
رئیس مرکز کنترل و نگهداری هواپیماهای پایگاه شهید فکوری می گوید : هم اکنون در اجرای طرح های چک پروازی نیازمند هیچ کشوری نیستیم و با وجود تحریم های ظالمانه دشمنان کشورمان همه مراحل بهینه سازی قطعات ، ساخت قطعات مورد نیاز به صورت انبوه ، بومی سازی اورهال و به روز رسانی تجهیزات انواع شکاری - رهگیر در داخل این پایگاه انجام می شود.
زمانی می افزاید : از صفر تا صد قطعات حساس موتور جت هواپیماهای جنگی این پایگاه نیز ، به همت متخصصان انقلابی تعمیر و باز آماد می شود در حالی که در زمان طاغوت ، مهندسان ایرانی ، مراحل اورهال هواپیماها را از دور می دیدند.
به گفته وی ، گردان نگهداری و تعمیر هواپیما وظیفه اورهال هواپیمای اف -5 ، صاعقه و میگ -29 را بر عهده دارد و شامل بخش های موتور جت ، هیدرولیک ، الکترونیک ، اکسیژن ، بال و بدنه ، تراشکاری ، جوشکاری ، ترک یابی ، چرخ و لاستیک و شاسی است.
زمانی می گوید : همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا با همکاری گردان های الکترونیک ، جنگ افزار ، آماده سازی ، بازرسی و سایر بخشهای مهم ، پروازی ایمن و بی خطر برای خلبانان تیزپرواز این پایگاه فراهم شود.
مسئول فنی و تعمیرات پایگاه دوم شکاری تبریز هم می گوید : پس از هر هزار و 200 ساعت پرواز ، هواپیماها باید اورهال و نقص یابی شوند و پس از آن سامانه های مختلف دوباره سوار بدنه هواپیما می شوند که همه این مراحل به دست مهندسان جوان این پایگاه اجرا می شود.
قنبری می افزاید : مراحل اجرای این طرح ها بر اساس درسهای تخصصی و آموزشهای کاربردی به مهندسان جوان این پایگاه یاد داده می شود و آنها با بهره گیری از تجربیات استادان این حوزه و آموخته های خود ، اورهال هواپیماهای جنگی را در این پایگاه انجام می دهند.
وی ادامه می دهد : کارکنان مرکز اورهال در تخصص های مربوط به خود فعالیت می کنند و در امن سازی پرواز و رفع تهدیدات احتمالی در ساختار جنگنده ها نقش بسزایی دارند.
حال پایگاه دوم شکاری تبریز با بهره گیری از زبده ترین خلبانان و مهندسان پرواز به عنوان آشیانه عقابان تیز پرواز شمال غرب کشور ، امنیت هوایی پایدار برای مردم این خطه از میهنمان و توسعه علمی و فن آوری را برای بخش دفاع هوایی فراهم کرده است.
نام این پایگاه به نام شهید فکوری ، نخبه نیروی هوایی جمهوری اسلامی نام گذاری شده است.
جواد فکوری در سال 1317 در محله چرنداپ تبریز به دنیا آمد.
وی در تمام دوران خدمتش در ارتش به عنوان فردی مذهبی و قاطع شناخته می‌شد و به همین علت پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌ ها و پست‌ های مهمی همچون وزارت دفاع دولت شهید رجایی ، فرمانده پایگاه دوم شكاری، فرماندهی پایگاه یكم شكاری،‌ معاون عملیاتی نیروی هوایی و فرمانده نیروی هوایی را بر عهده گرفت.
این شهید گرانقدر طراح و فرمانده عملیات البرز یا طرح کمان 99 شامل حملهٔ سراسری به پایگاه‌های نیروی هوایی عراق در اول مهرماه 59 و همچنین طراح و مجری عملیات بی نظیر حمله به اچ-3 بود.
شهید فکوری در 7 مهرماه سال 1360در بازگشت از جبهه بر اثر سقوط هواپیمای سی-130 به همراه سرلشکر فلاحی، سرهنگ نامجو و سرداران کلاهدوز و جهان آرا ، به شهادت رسید.

گزارش از : مهدی جلیلی

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۸۸۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله توپخانه‌ای حزب‌الله به پایگاه نظامیان صهیونیست در «کفرشوبا»

حزب الله با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرد: رزمندگان مقاومت در راستای دفاع از ملت فلسطین و مقاومت شجاعانه آن، بعد از ظهر امروز دوشنبه محل استقرار نظامیان اشغالگر در اطراف پایگاه نظامی «رویسات العلم» در ارتفاعات کفرشوبا را با آتش توپخانه هدف قرار دادند.

براساس این بیانیه، نقاط مورد نظر مقاومت با دقت مورد اصابت آتش توپخانه رزمندگان مقاومت قرار گرفت.

مقاومت اسلامی لبنان، همچنین یک هدف نظامی صهیونیست ها در شهرک عرب العرامشه در شمال فلسطین اشغالی را هدف حمله مستقیم قرار داد.

در مقابل، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد هواپیماهای این رژیم، نقاطی را در مناطق راشیا الفخار و الخیام در جنوب لبنان بمباران کرده اند.

این در حالی است که «آبیشای لیوی» خاخام صهیونیست با اشاره به اوضاع دشوار ارتش رژیم صهیونیستی به علت حملات کوبنده حزب الله در شمال فلسطین اشغالی گفت که این وضعیت از زمان شکل گیری رژیم جعلی اسرائیل در سال ۱۹۴۸ سابقه نداشته است.

لیوی که در فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه شمال فلسطین اشغالی فعالیت می‌کند، افزود که از سال ۱۹۴۸ تاکنون، عید موسوم به «پسح» به این شکل در ارتش برگزار نشده و همه شهرک‌ها به پایگاه تبدیل شده‌اند.

وی به رسانه صهیونیستی «سروگیم» گفت: در نتیجه اوضاع جبهه شمالی، نیروهای احتیاط شمارشان چند برابر شده است. ما به پایگاه‌های نظامی رفتیم تا آنها را برای عید مهیا کنیم. دسترسی به آنها سخت است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سوخت گیری در آسمان چگونه و چقدر طول می‌کشد؟
  • سقوط اف ـ۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا
  • سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا
  • بازدید امیر الهامی از سایت پدافند هوایی شهید علایی گناباد
  • آتش سنگین یگان موشکی و توپخانه حزب الله بر سر صهیونیست‌ها/ شهر اشباح؛ نام جدید شمال سرزمین‌های اشغالی + نقشه میدانی و عکس
  • حمله توپخانه‌ای حزب‌الله به پایگاه نظامیان صهیونیست در «کفرشوبا»
  • حمله جدید حزب الله به پایگاه نظامی در عرب العرامشه
  • تزریق جان دوباره به اورژانس کشور
  • امیر واحدی: پایگاه «نوژه» قلب تپنده نیروی هوایی ارتش است
  • تکریم و معارفه فرمانده پایگاه هوایی شهید نوژه+ تصویر