Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، بی گمان هویت و پیشینه هر سرزمینی را می‌توان در مؤلفه‌های بارز آن جستجو کرد. مؤلفه‌هایی مانند جغرافیا، گویش، پوشش، آداب و رسوم بومی،تاریخ، شخصیت‌های تاریخی و تاریخ ساز قهرمان، اعتقادات و باورهای مذهبی آنان ،‌چرا که معرف هایی گویا از آن فرهنگ به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان فرهنگی کردستان، سرزمین فرهنگ و اصالت و هنر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در فاکتورهای درخشان دینی و فرهنگی خود ،نمونه هایی ارزشمند و فاخر را داراست.
در این استان قرآن دوست،«استان هزاران مسجد»، قرآن کریم به عنوان نگینی تابناک از شعائرمعظم الهی و از شاخصه‌های مهم هویتی استان، از احترام و جایگاه ویژه و ممتازی نزد مردم برخوردار است و به همین مناسبت قدیمی‌ترین قرآن‌های دست‌نویس را در دل خود نگهداشته و مورد تکریم فراوان قرار داده است. مصداق این سخن وجود قرآن‌های قدیمی همانند قرآن تاریخی نگل واقع در روستای نگل از توابع بخش کلاترزان سنندج و یا قرآن تاریخی روستای کانی مشکان در نزدیکی شهر سنندج است.
بر همین اساس می‌طلبید که شهرسنندج هم دارای المانی قرآنی و نامگذاری درون شهری به اسم «قرآن» باشد.این پیشنهاد در جلسه شورای عالی قرآن استان به ریاست نماینده مکرم ولی فقیه حضرت آیت الله حسینی‌شاهرودی و شهردار وقت مطرح، و به اتفاق آرا و استقبال تمامی اعضا به تصویب رسیده و مقرر شد تقاطع ورودی شهر به نام «قرآن» نامگذاری شده و المانی با همین مضمون برای آن طراحی و نصب شد.علی رغم انجام کارهای مقدماتی آن و رسانه ای شدن این موضوع؛ با کمال تاسف اکنون با خبر شدیم که این نامگذاری حذف و بنام سنجرخان از قهرمانان بنام کُرد تغییر نام داده است. در همین راستا اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مردمی استان با توجه به رسالت قرآنی و فرهنگی خود به نمایندگی از جامعه فعالان قرآن استان، نکاتی را شایان توجه مردم شریف استان و قابل تذکر به اعضای محترم شورای اسلامی شهر، شهردار محترم سنندج و همچنین اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی استان بر خود ضروری دانسته و به شرح ذیل اعلام می‌کند:
۱- با توجه به پیشینه قرآنی استان و خصوصا شهر سنندج به عنوان مرکز آن، هیچ تردیدی در لزوم برخوردار بودن شهر از المان و نماد ویژه قرآنی برای آن وجود ندارد. اما این اثبات لزوم به هیچ وجه، به معنای نفی و حذف نام سنجر خان که از افتخارات گرانسنگ تاریخی کردستان و کشور در مبارزه با استمعمار است؛ نیست.
۲- کرامت و جایگاه ارزشمند و ستوده قرآن کریم نزد مردم دیندار و فهیم سنندج که از دیر زمان به برکت کتاب الله الکریم به دار العلم و دارالاحسان شهره است بر کسی پوشیده نیست. قطعا توجیهی بالاتر از این، در خصوص بیان ضرورت و اولویت امر نخواهد بود.
۳- این بیانیه در نظر دارد تا ضمن اعلام موضع صریح و منتقدانه خود نسبت به این اقدام؛ و نیز در نظر گرفتن نکات ذکر شده فوق خواستار اصلاح امر و جایگزین کردن دو راهکار زیر باشد:
الف) با توجه به قرار گرفتن تقاطع مذکور در ورودی شهر سنندج و مرکز توجه بودن ویژه گردشگران و مهمانان به این شهر و معرفی شدن سنندج بنام شهر قرآنی، تغییر نام تقاطع کنونی سنجر خان (تقاطع قرآن قبلی )به همان نام «قرآن» به جهت حرمت این کتاب مقدس و انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص اجرایی شدن آن .
ب) اختصاص و تعریف المان و نامگذاری درون شهری ویژه بنام «سنجر خان» بعنوان یکی از افتخارات تاریخ و هویت کردستان و یادبود این شخصیت عظیم و اثرگذار تاریخی. شخصیتی که هم عصر با میرزا کوچک خان جنگلی، قهرمان مازندران بود.
در پایان انتظار می‌رود در کمترین زمان ممکن مطالبات فوق محقق شده و نتیجه به استحضار جامعه فعالان قرآنی استان و عموم مردم قرآن‌دوست و فرهنگی استان علی الخصوص شهر سنندج رسیده و تابلوی استان هزاران مسجد را به عنوان قطب قرآنی کشور، همچنان برافراشته نگهداریم‌.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۸۸۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، حجت‌الاسلام سید میکائیل باقری، عصر امروز _سه‌شنبه، یازدهم اردیبهشت_ در جمع شرکت‌کنندگان مسابقات استانی قرآن، عترت و نماز کهگیلویه و بویراحمد که به میزبانی شهرستان چرام برگزار شد، اظهار کرد: در ۷۴۰ منطقه آموزش و پرورش کشور، ۱۶۰۰ نفر به مرحله استانی راه یافتند که پس از برگزاری مسابقات استانی ۷۵ هزار نفر به مرحله کشوری راه می‌یابند.

وی افزود: مسابقات پسران در اوایل مرداد به میزبانی مشهد مقدس و دختران در نیمه مرداد به میزبانی استان مازندران برگزار می‌شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: مسابقات قرآن، عترت و نماز در ۱۲ رشته و در دو بخش آوایی و پژوهشی برگزار می شود.

وی تصریح کرد: دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مرحله آموزشگاهی قرآن، عترت و نماز در سطح کشور شرکت کردند.

در ادامه محمد جمالی‌آرند سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در شهرستان چرام تعداد ۱۲۰۰ نفر پسر و دختر در ۱۲ رشته شرکت کرده‌اند.

وی افزود: داوری این مسابقات را ۳۸ نفر بر عهده دارند که پس از داوری تعداد ۶۰ نفر به مرحله کشوری راه پیدا خواهند کرد.

کد خبر 749505

دیگر خبرها

  • گزارش صداوسیما درباره نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه که دوباره وایرال شد + فیلم | به جای احتکار خانگی طلا و ارز چه کنیم؟
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی
  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • توضیحات وزیر کشور درباره انسداد مرز‌ها
  • کلنگ‌زنی ۲ پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی در سنندج