Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-27@02:59:37 GMT

ربع قرن تلاش و بالندگی در خدمت به علم و فرهنگ ایران

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۸۹۳۱۲

ربع قرن تلاش و بالندگی در خدمت به علم و فرهنگ ایران

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری با گذشت یک ربع قرن از تاریخ راه اندازی، امروز به عنوان یکی از بهترین واحدهای دانشگاهی در استان مازندران و کشور مطرح است.

به گزارش خبرنگار آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری 17 بهمن سال ۱۳۷۱ مصادف با ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی بر اساس نیاز و ضرورت جامعه بویژه نسل جوان فعالیت خود را با راه اندازی پنج رشته کامپیوتر، مکانیک، مدیریت آموزشی، پرستاری و مامایی آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گذشت یک ربع قرن از تاسیس،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری این واحد دانشگاهی امروز به عنوان یکی از بهترین واحدهای دانشگاهی در استان مازندران و کشور مطرح است. تحولات بزرگ و چشمگیری که از اول دی سال 85 و با آمدن دکتر کیومرث نیازآذری به عنوان رئیس بیشتر نمود پیدا کرد و اکنون بیست و پنجمین سالروز تاسیس این واحد دانشگاهی را پشت سر می گذاریم.

بی شک دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ثمرات بسیار ارزشمند انقلاب اسلامی است. بعد از انقلاب به طور جدی در آموزش عالی محدودیت وجود داشت و امکان تحصیل برای جمعیت قابل توجهی وجود نداشت.

امروزه کسب تحصیلات دانشگاهی در کشور آسان شده است و نباید شرایط امروز را با سال های اول حیات نظام جمهوری اسلامی که محدودیت و فقر هم در آموزش و پرورش و هم در دانشگاه ها وجود داشت مقایسه کرد. خیلی از جوانان آن زمان هرگز امکان تحصیلات دانشگاهی را پیدا نکردند و دانشگاه ها در همه شهرها نیز وجود نداشت و یا بدلیل مشکلات مالی و اقتصادی امکان عزیمت برای تحصیل برای بسیاری مقدور نبود اما امروز بواسطه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و خدمات آموزشی آن امکان تحصیل فراگیر و آسان شده است.

یکی از این واحدهای دانشگاهی که توانسته در ربع قرن تاسیس و حیات مسیر رشد و پیشرفت را باشتاب و موفقیت طی کند دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری است. قطعا پیشرفت و توسعه این واحد دانشگاهی بواسطه همدلی و همراهی همه اعضای مجموعه دانشگاه با مجموعه مدیریتی بوده است. از بدو تاسیس تا سال 82 و از سال 82 تا 85 واحد ساری به ترتیب توسط روسای وقت دکتر سیاوش میرشفیعی و دکتر ایرانیان اداره و مدیریت می شد و از اول دی 1385 تاکنون با مدیریت دکتر کیومرث نیازآذری اداره می شود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ابتدا فعالیت خود را از یک مکان استیجاری در شهر ساری آغاز کرد و توانست بعد از یک دهه خود صاحب ساختمان های آموزشی و رفاهی در مکان های مختلف شهر شود اما بعد از روی کار آمدن دکتر نیازآذری سیاست های دانشگاه تغییر و گرایش تفکر مدیرتی به سمت ایجاد یک سایت واحد و مجتمع آموزشی بود که با اقدامی جهادی در کمتر از دوسال این رویداد مهم اتفاق افتاد و به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران این اقدام بزرگ مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری سیمای شهر ساری و وجهه علمی این شهر را تغییر داد و موجب رونق اقتصادی در شهر و بخصوص جاده منتهی به دانشگاه شد.

برنامه ها و اولویت های واحد ساری از سال 85 برای استفاده حداکثری از ظرفیت های علمی واحد بوده است که با برنامه ریزی منظم و جذب اعضای هیات علمی مجوز راه اندازی 19 رشته در مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته، 50 رشته در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، 76 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 34 رشته در مقطع دکتری تخصصی و یک رشته دکتری عمومی تاکنون جذب شد.

این در حالی است که قبل از سال 85 تعداد 48 رشته محل در واحد ساری وجود داشت که غالبا در مقاطع کاردانی و کارشناسی بودند و تعداد سه رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد بود، اما امروز اکثر رشته های واحد ساری در مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری است.

یکی دیگر از برنامه های مهم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در یک دهه گذشته تمرکز امکانات دانشگاه در یک مجموعه بوده است که از ابتدای مسئولیت دکتر نیازآذری تمام توان برای ایجاد یک مجتمع دانشگاهی با فضاهای اداری، آموزشی، ورزشی و آزمایشگاهی بکار گرفته شد و در کمتر از دو سال واحد ساری به یک مجتمع بزرگ آموزشی تبدیل شد.

ساخت ساختمان های اداری با مساحت ۶۵۴۵ متر مربع در ۷ طبقه، دانشکده علوم پزشکی با مساحت ۷۲۵۳ مترمربع و در شش طبقه و یک سالن اجتماعات، دانشکده علوم انسانی با مساحت ۷۲۵۲ متر مربع در ۶ طبقه و یک سالن اجتماعات، ساختمان سلف سرویس و استادسرا با مساحت ۴۱۸۴ متر مربع در چهار طبقه، ساختمان ورزشی مجهز به مساحت ۶۱۲۳ متر مربع از یک طبقه تا ۳ طبقه دارای سالن ورزشی و سالن شنا مجهز از جمله بناهایی است که در مجتمع واحد ساری تاسیس شد.

توجه به حوزه پژوهش و ایجاد آزمایشگاه ها و کارگاه های مختلف در یک مجتمع آزمایشگاهی با مساحت ۶۰۹۷ متر مربع در چهار طبقه مجهز به آزمایشگاهای مختلف ارتعاشات، مکانیک، مقاومت مصالح، انتقال حرارت، فیزیک ۱و۲ و۳ ، حرارت-اپتیک، سیالات، فیزیک مدرن، فیزیک الکترونیک، ترمودینامیک، زمین شناسی، زیست، شیمی تخصصی، خاک شناسی، بیماری های گیاهی، الکترونیک، برق، شیمی تخصصی، آزمایشگاه عمومی، رباتیک، مبانی برق، مدار منطقی، ریز پردازنده و نیز سایت کتابخانه مرکزی با مساحت ۱۳۸۸ مترمربع و سالن های مختلف و احداث کارگاه برای دانشجویان رشته های فنی و مهندسی از جمله آن است.

ساخت مسجد با معماری ایرانی و اسلامی با مساحت ۱۵۰۰ مترمربع، احداث مرکز آموزشی و فرهنگی سما دختران ساری با زیر بنای ۵۴۰۰ متر مربع، ساخت سالن آمفی تئاتر با تجهیزات کامل با ظرفیت حدود 600 صندلی، احداث انبار مرکزی، احداث فضاهای مناسب در محوطه مجتمع دانشگاهی، ساخت کارگاه بزرگ رشته های برق، الکترونیک و آتلیه معماری با ۱۱۰۰ مترمربع زیربنا و همچنین تاسیس کارگاه مکانیک با ۱۰۱۸ متر مربع از جمله امکانات دیگر این مجتمع آموزشی واحد ساری است که در طول یک دهه گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت.

نکته قابل توجه این است که همه این امکانات در کمتر از دو سال در مجتمع واحد ساری مورد بهره برداری قرار گرفت و امروز واحد ساری به لحاظ فضای آموزشی و پژوهشی همه استانداردها را دارد و این در حقیقت یک دستاورد بزرگ برای شهر ساری، استان مازندران و آموزش عالی کشور است.

انتخاب واحد ساری به عنوان دومین واحد برتر به لحاظ آموزشی در ارزیابی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

در کنار توسعه فضای فیزیکی توجه به ساختار آموزشی و رعایت استانداردها نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت به طوری که اکنون در واحد ساری بیش از 500 عضو هیات علمی تمام وقت و حق التدریس فعالیت دارند و براساس ارزیابی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به لحاظ کیفیت آموزشی توانست با کسب امتیاز 100 از 100 و براساس معیارهای ارزیابی از میان همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بعد از واحد شیراز در جایگاه دوم قرار گیرد.

اخذ مجوز رشته پزشکی عمومی در سال 1390 نیز اتفاق مهم دیگر برای واحد ساری بود و کادر مدیرتی این واحد در مجموعه رشته های پزشکی بهترین امکانات تهیه و تدارک دیدند و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان از حضور اساتید خوب و مطرح در واحد ساری استفاده کردند و به همین جهت دانشجویان این رشته در طول چند سال گذشته در سطح مسابقات کشوری توانستند موفقیت های مختلفی کسب کنند.

حال برای رسیدن به اهداف مشخص و برنامه های پیش بینی شده آتی در واحد ساری مانند اخذ مجوز رشته دندانپزشکی، توسعه فعالیت های دانش بنیان، حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین، انجام طرح های علمی و عملیاتی، توسعه فعالیت های فرهنگی و حفظ و معرفی دستاوردهای انقلاب باید تلاشی مضاعف داشت تا در آینده نزدیک این اهداف محقق شوند.

گزارش از نوید محسنی

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۸۹۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3074931 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس میزبان آزمون کنکور سراسری
  • جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری
  • تلاش سازمان سنجش برای تحقق عدالت آموزشی در کشور
  • بازگشت دوباره رشته پرستاری به دانشگاه آزاد بوشهر
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است
  • نشریه وب پژوهی فصلنامه شد
  • رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد
  • مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»