Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صداوسیما، نام گذاری سال 1396 به عنوان " اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال" در ادامه نام گذاری سال1395 در رویکردی راهبردی برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی می باشد. حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی  در اجتماع انبوه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی(ع)، فرمودند:" دشمن در تبلیغات وسیع خود به‌دنبال نسبت دادن کمبودهای معیشتی و اقتصادی به نظام جمهوری اسلامی است تا این‌گونه وانمود کند که نظام اسلامی قادر به  حل مشکلات و گره‌گشایی از زندگی مردم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"   همچنین در قسمت دیگری از صحبت های ایشان در خصوص خلاء های اقتصادی امروز کشور بیان شده است که:"«بیکاری به‌خصوص بیکاری جوانان تحصیلکرده» و «مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه طبقات ضعیف» دو مشکل اصلی در عرصه اقتصادی است و مردم از لحاظ معیشت دچار مشکل هستند و مشکلات معیشتی تبعات اجتماعی و فرهنگی را در پی دارد و دشمن نیز برروی همین مسائل متمرکز می‌شود."  برای اینکه نظام اسلامی بتواند با نقشه های دشمن هوشمندانه برخورد کند، می بایست گره های اصلی مشکلات اقتصادی کشور را شناسایی کرده و اقدام به برطرف کردن آنها نماید به اذعان بسیاری از کارشناسان گره های اصلی اقتصادی کشور ،«رکود تولید» و «بیکاری» است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، راه‌حل این مشکلات آورده شده است. که نتیجه حل این مشکلات رونق تولید و اشتغال می باشد.چنانچه برخی از فواید رونق گرفتن تولید ملی، نیز در فرمایشات مقام معظم رهبری در حرم مطهر عنوان شده است.در نتیجه ایشان هدف نظام اسلامی را، "پیشرفت همه‌جانبه، استقلال از قدرت‌های سلطه‌گر جهانی، شکوفایی استعدادها، رهایی کشور از آسیب‌های اجتماعی و عزت و امنیت و اقتدار ملی" بیان کردند و برای رسیدن به آن نیز در راستای سیاست ­های اقتصادی سال گذشته نقشه راهی برای رونق تولید و به تبع آن اشتغال ترسیم کردند. که در دوبخش رونق تولید و اشتغال، قابل رصد کردن می باشد. بخش اول نیز در هفت محور تقسیم بندی شده است.  

مهمترين محورهاي مهم و برجسته مورد بررسي در1411/ 96 الي1811/ 96 عبارتند از:

در رصد هفته مورد بررسي، از نکات ده گانه تعيين شده از سوي مقام معظم رهبري به موارد ذيل پرداخته شده است:

رونق توليد (دخالت دادن مردم در کار توليد، گسترش صادرات و طرف هاي صادراتي، تامين امنيت سرمايه گذاري، جلوگيري از واردات کالاهايي که يا در داخل توليد مي­شوند يا قابل توليد کردن است، مبارزه با باندهاي قاچاق) - اشتغال .

 و مهم ترين محورهاي رصد شده از نکات فوق عبارتند از:

در ١٠ ماهه امسال ٢٩٠ هزار میلیارد ریال( ٢٩ هزار میلیارد تومان) تسهیلات در اختیار بخش کشاورزی قرار دادیم که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ٢١ درصد رشد داشته است. پرداخت تسهیلات به 17 هزار و 500 واحد تولیدی در قالب طرح رونق تولید از ابتدای سال جاری تاکنون. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال آینده تصویب کردند: 60 درصد از سود واردات خودروها در سال های 95 و 96 به عنوان مالیات ویژه دریافت کنندگان خودرو اخذ و صرف حمایت از تولید و اشتغال شود. برای صادرات قزل آلا با روسیه، ویتنام، کشورهای حوزه خلیج فارس و اتحادیه اروپا تفاهم نامه امضا کرده‌ایم و این ماهی به اتحادیه اروپا صادر خواهد شد. میزان واردات ترکیه از ایران در سال 2017 با افزایش چشمگیر 59 درصدی مواجه شده و به رقم هفت میلیارد و 492 میلیون دلار رسیده است . ارزش کل صادرات ایران به چین در سال 2017 میلادی با 25.2 درصد رشد ارزشی، به رقمی معادل 18 میلیارد و 580 میلیون دلار رسیده است. تاکنون 400 هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر برداشت شده که از این میزان 60 هزارتن معادل 15 درصد به خارج کشور صادر شده است. اعطای تسهیلات تجاری و صدور روادید برای تجار ایرانی در مبادلات با کشورهای مسیر جاده ابریشم. با توجه به افزایش تولید و موجودی ذخایر کشور، ممنوعیت واردات شکر برای سال آینده ادامه دارد و فعلا نیازی به واردات نداریم. همزمان با دهه مبارک فجر سه پروژه الکترونیکی گمرک به صورت رسمی افتتاح شد. سامانه اظهار قبل از ورود کالا - سامانه خدمات به واحدهای تولیدی - تسهیلات جدید صادراتی با گمرک الکترونیک نرخ تسهیلات اشتغالی در روستاها با بهره های ۴،۶،۸ و ۱۰ درصد در دستور کار است . اجرای طرح اعطای تسهیلات اشتغالزایی روستایی با هدف فقرزدایی انجام می شود. سه هزار و ٥١١ پروژه بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد و 440 میلیارد تومان اعتبار و 21 هزار و 295 نفر اشتغالزایی مستقیم در دهه فجر امسال افتتاح می شود. طرح توسعه مشاغل خانگی با رویکرد نوین و نگاه این مشاغل به بازار عرضه به صورت پایلوت در هشت استان کشور از جمله آذربایجان غربی اجرا می شود و پس از دریافت بازخوردها و نتایج آن در کل کشور به اجرا در
می آید. 95 درصد برنامه ریزی ها جهت دستیابی به اشتغال 375 هزار نفر در 10 ماهه اول سال 96 محقق شده است. از طریق اکتشاف، ایجاد و توسعه معادن پنج هزار نفر، با ایجاد و توسعه واحدهای صنفی 228 هزار نفر، با توسعه کارگاه‌های فرش دستباف هشت هزار نفر و از محل فعال کردن طرح های راکد و تکمیل ظرفیت واحدهای موجود 40 هزار نفر در 10 ماهه امسال صاحب شغل شدند. دولت دوازدهم با اجرای سیاست هایی درصدد بسترسازی فرصت هایی برابر جهت اشتغال در جامعه به خصوص برای بانوان تحصیلکرده و زنان سرپرست خانوار که جویای کار هستند، می باشد. در کنار سیاست های دولت، باید موضوع آموزش، بنگاه داری و توانمندسازی زنان به جدی پیگیری شود تا بانوان بتوانند بنگاه های موفق را فعال کنند. حدود 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد اشتغال در سال جاری پرداخت شد که این امر در میان مدت به کاهش آمار بیکاری در کشور می انجامد. در بودجه سال ۹۷ برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی، برنامه‌ریزی و بودجه تعریف شده و اگر نیاز به تقویت اعتبار داشته باشد، انجام می گیرد. در هفته‌های اخیر دو طرح بزرگ اشتغال (طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی) در کشور کلید خورده است و عملیات اعطای تسهیلات آن آغاز شده است. در این طرح اشتغال هشت بانک دولتی و خصوصی عاملیت توزیع منابع را برعهده دارند. برای رشد اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات، اکوسیستم کسب و کارهای نوپا باید در کشور ایجاد شود. این کسب و کار در کنار دانشگاه ها رونق می‌گیرند. تاکنون با فرآهم شدن زیرساخت ها در سال گذشته و ۶ ماهه نخست امسال ۱۵۰ هزار شغل در این حوزه ایجاد شده است که با تقویت مراکز رشد و توانمند سازی و ایجاد قوانین ، جوانان ما می توانند اقتصاد فضای مجازی را از آن خود کنند.

پژوهش خبری // گروه اقتصاد

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۹۰۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، در این نشست که با حضور سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان و مدیران دو وزارتخانه و در وزارت اقتصاد برگزار شد، راهکار‌های تامین مالی توسعه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان و ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان‌های گیلان و مازندران مورد بررسی قرار گرفت.

تامین مالی ریالی این پروژه‌ها و استفاده از فاینانس کشور چین از جمله راهکار‌هایی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اهمیت و ضرورت تامین امنیت غذایی کشور و نقش این اراضی در افزایش تولید محصولات مهم کشاورزی از جمله ذرت، سویا و برنج مقرر شد در خصوص یکی از روش‌های تامین مالی از طریق فاینانس خارجی یا استفاده از منابع ریالی بانک‌های کشور تصمیم گیری شود.

بر اساس این گزارش، با اجرای این طرح‌ها نزدیک به سه میلیون تن افزایش تولید در بخش محصولات کشاورزی کشور ایجاد خواهد شد و میزان منابع لازم برای اجرای این طرح‌ها نیز در حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • واحد کشتارگاه صنعتی در فسا بار دیگر آغاز به کار کرد/ اشتغال ۱۰۰ کارگر
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • دستور رئیسی به بانک ها درباره وام ازدواج، مسکن و اشتغال
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرومیت‌زدایی و عمرانی در هفته جهاد سازندگی
  • افزایش ظرفیت تولید فولاد منجر به کاهش نرخ بیکاری خواهد شد
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان برگزار می‌شود
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرمیت زدایی و عمرانی در سروستان