Web Analytics Made Easy - Statcounter

وین - ایرنا - مقامات اتحادیه اروپا از توافق تشکیل دولت جدید در آلمان به عنوان خبری خوب برای اروپا استقبال و تمجید کردند.

'ژان کلود یونکر' رئیس کمیسیون اروپا دیروز (چهارشنبه) در مورد توافق به دست آمده بین احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی با حزب سوسیال دمکرات آلمان گفت: من از بخش مربوط به اروپا در سند توافق این احزاب بسیار خوشحال هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بخش گفته شده آلمان آماده کمک بیشتر به بودجه اروپا و افزایش ارزش افزوده در اروپا است. یونکر افزود: من هیچ دولت دیگری را نمیشناسم که در پیمان ائتلافی آن کلمه اروپا 312 ذکر شده باشد.
'مارتین سلمایر' رئیس ستادی کمیسیون اروپا نیز که از مقامات بانفوذ در اتحادیه اروپا محسوب می شود، از متن توافق 170 صفحه ای احزاب آلمانی استقبال و خاطرنشان کرد که این سند با یک فصل نیرومند اروپایی آغاز می شود و در تمام بخشها نیز اشارات متعهدانه ای به چهارچوبهای اتحادیه اروپا شده است.
این در حالیست که 'مارتین شولتس' رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان و رئیس سابق پارلمان اروپا، که انتظار می رود در دولت جدید وزیر امور خارجه آلمان باشد، تاکید کرده که آلمان با دولت جدید به نقش فعال و رهبری کننده در اروپا بازخواهد گشت.
شولتس خاطرنشان کرد نکته کلیدی این است که آلمان آماده کمک بیشتر به بودجه اروپا است و خاطرنشان کرد که بارها با 'امانوئل مکرون' رئیس جمهوری فرانسه تلفنی صحبت کرده و میخواهد با پاریس برای پیشبرد 'یک اروپای بهتر و عادلانه تر' همکاری کند.
'پی یر موسکویچی' کمیسیونر اقتصاد اتحادیه اروپا نیز در پیامی توییتری توافق دولت ائتلافی در آلمان را خبری خوب برای اروپا دانست. همچنین 'مانفرد وبر' رئیس 'حزب مردم اروپا' که نماینده احزابی از جمله حزب راست میانه 'اتحاد دمکرات مسیحی' آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در پارلمان اروپا است، خاطرنشان کرد: توافق به دست آمده در آلمان حامل این سیگنال خوب از طرف برلین برای مردم و کل اروپا است که دولت آینده آلمان آماده کمک برای ایجاد اروپایی قوی تر و بهتر است. این یک رویکرد روشن اروپایی و پاسخی به پوپولیستها است.
احزاب محافظه کار دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی و حزب چپ میانه دمکرات مسیحی آلمان روز چهارشنبه سرانجام پس از مذاکراتی طولانی درباره تشکیل دولت جدید ائتلافی و ترکیب کابینه به توافق رسیدند. به این ترتیب قدرت اول اقتصادی اروپا پس از ماهها بن بست سیاسی که موجب نگرانی متحدان اروپایی و بازارهای سرمایه شده بود ، گام بزرگی در جهت تشکیل دولت و خروج از بن بست را برداشت.
بر اساس توافق به دست آمده کنترل وزارتخانه های مهمی مانند امور خارجه ، دارایی و کار تحت کنترل سوسیال دمکراتها قرار گرفته و همین مساله موجب شده تا برخی مطبوعات آلمان ، دولت جدید این کشور را اولین دولت سوسیال دمکرات تحت رهبری صدراعظمی از حزب دمکرات مسیحی توصیف کنند.
انتظار می رود که تصدی وزارت دارایی توسط سوسیال دمکراتها موجب تغییرسیاستهای آلمان درارتباط با منطقه یورو شود.اداره این وزارتخانه تا چند ماه پیش بر عهده ولفگانگ شویبله محافظه کار از حزب مرکل بود. دادن کنترل وزارت مهم دارایی به سوسیال دمکراتها به این معنی است که حزب مرکل مجبور به دادن امتیازهای بزرگی برای تشکیل دولت ائتلافی بوده است .
شولتس رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با مرکل و 'هورست زیهوفر' رئیس حزب سوسیال مسیحی ، این توافق را 'پایانی بر ریاضت اجباری' توصیف کرد و گفت: آنچه به آن دست یافتیم یک بیداری جدید برای اروپا و یک پویایی جدید برای آلمان خواهد بود. مرکل نیز گفت که این توافق ، پایه و اساس دولتی باثبات را در آلمان ایجاد خواهد کرد.
این درحالی است که توافق به دست آمده ، همچنان باید به تائید حدود 460 هزار عضو حزب سوسیال دمکرات برسد هر چند انتظار نمی رود اعضای حزب نیز با وجود مخالفتهایی که داشته اند به علت امتیازات به دست آمده در دولت آینده ، با توافق نهایی حاصل شده مخالفت کنند بخصوص که نظرسنجی های اخیر حاکی است در صورت برگزاری مجدد انتخابات در آلمان آرای هر دو حزب بیش از این کاهش می یابد و اکثریت پارلمانی را نیز از دست خواهند داد. نتیجه آرای پستی اعضای این حزب تا حدود سه هفته دیگر مشخص خواهد شد.
شریکان اروپایی آلمان بی صبرانه در انتظار تشکیل دولت جدید این کشور برای کمک به پیشبرد مذاکرات برگزیت، اصلاحات منطقه یورو و همچنین طرحهای دیپلماتیک اتحادیه اروپا هستند. در سند توافق احزاب آلمانی همچنین بر تعهد دولت آینده به برجام تاکید شده اما در عین حال فعالیت منطقه ای ایران 'مشکل ساز' توصیف و درباره برنامه موشک بالستیک ایران ابراز نگرانی شده است.
اروپام**1078** 1479 خبرنگار: بابک جعفری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۹۱۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در سخنانی با اشاره به جنگ اوکراین، جنگ غزه و بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای گفت: «رویارویی هسته‌‎ای به دلیل تنش میان شرق و غرب به یک احتمال واقعی تبدیل شده است.»

به گزارش العربیه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است. جعبه جنگ نباید دوباره باز شود.»

بورل تصریح کرد: «اروپا با عدم تنوع در منابع انرژی و اتکا به روسیه خود را تضعیف کرده است.»

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900763

دیگر خبرها

  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • تشکیل کمپین علیه آنتونیو؛ احتمال کودتا در استانبول!
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • تقویت دفاع نظامی و غیرنظامی در دستورکار آلمان
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است