Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی چناران گفت: متأسفانه با وارد شدن شکر از خارج کشور، شکرهای داخلی در کارخانه‌ها مانده است و فروش نمی‌رود و این امر باعث شده کارخانه‌های قند در بعضی مواقع به‌جای وجه نقدی به کشاورزان شکر با قیمت کیلویی 2650 تومان می‌دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید حاجی نژاد در گفتگو با ندای چناران اظهار داشت: شهرستان ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومترمربعی چناران، دارای 600 منبع آبی، شامل 448 حلقه منابع عمیق و نیمه عمیق، 35 دهنه چشمه، 179 رشته قنات و 8 دهنه رودخانه دائمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان با 44 هزار هکتار سطح زیر کشت، 5 درصد از مقدار کل سطح زیر کشت استان را به خود اختصاص داده است. گفتنی است استان خراسان دارای 840 هزار هکتار سطح زیر کشت است.

 

چناران جزء پنج شهرستان اول استان است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چناران ادامه داد: محصولات باغبانی خوبی در شهرستان وجود دارد که در سطح استان شاخص است. با 4 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت سیب، با 2 هزار و 750 هکتار گلابی، با 2 هزار و 50 هکتار گیلاس و عسل رتبه اول این چهار محصول در استان را دارا است، همچنین درزمینهٔ تولید آلبالو، گردو و ماهیان سردابی در رتبه دوم استان قرار دارد.

 

وی افزود: درمجموع شهرستان چناران از حیث کشاورزی و باغداری جزء پنج شهرستان اول استان محسوب می‌شود، این در حالی است که فقط 2 درصد از جمعیت و وسعت استان را دارا می‌باشد که نشان از پتانسیل‌های بسیار بالای این شهرستان است.

 

44 هزار تن گندم به دولت تحویل داده شد

حاجی نژاد خاطرنشان کرد: سال گذشته نسبت به سطح زیر کشت، مقام اول تحویل گندم به دولت را با مقدار 44 هزار تن کسب کردیم، این در شرایطی است که استان در تحویل گندم 35 درصد نسبت به دو سال گذشته افت داشته اما شهرستان چناران فقط 5/2 درصد افت داشته است.

 

12 درصد از تخم‌مرغ استان را تولید میکنیم

وی بیان کرد: در بخش دام طیور حدود 12 درصد از تخم‌مرغ استان را تولید می‌کنیم، متأسفانه هم‌اکنون قیمت این محصول در سطح کشور تحت شعاع قرار گرفته است. 47 هزار و 500 تن شیر تولید می‌کنیم که این میزان در سطح استان حائز اهمیت قرار دارد. مقدار کشت گیاهان گلخانه‌ای در شهرستان چناران بالغ‌بر 25 هکتار و رتبهٔ خوبی در استان دارد و در بحث صنایع وابسته 5 کارخانه تولید لبنیات در سطح شهرستان داریم.

 

 خرید تضمینی گندم 850 تومانی با قیمت 1300 تومان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چناران افزود: متأسفانه در دو سال اخیر نارضایتی در بحث پرداختی پول گندم کشاورزان به وجود آمده است اما کشاورزان ما یک نکته را نباید فراموش کنند که ما در محصول گندم خودکفا شدیم و به این مهم دست یافته‌ایم. یک زمان در دوره امیرکبیر، دوره دیگر در دولت اصلاحات اول (سال 83) و بار سوم در آخر دولت دهم و ابتدای دولت یازدهم، کشورمان در تولید گندم خودکفا شده است.

 

دلیل تأخیر در پرداخت پول گندم

وی ادامه داد: دولت همیشه اعتبار پیش‌بینی‌شده خرید گندم را به مجلس ارائه می‌دهد و پس از تأیید، تأمین اعتبار می‌شود. اما برای خرید 8 میلیون تن گندم درحالی‌که بیش از 12 تا 14 میلیون تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان (سال 95 و 96) تحویل دولت داده شده است، و این موضوع مشکلاتی را پیش آورد.

 

حاجی نژاد گفت: همچنین پرداخت وجه گندم مناطق گرم در اولویت است و زمانی که نوبت مناطق سرد می‌رسد دولت با مشکل کمبود اعتبار مواجه شد، شهرستان چناران نیز جزء مناطق سرد محسوب می‌شود درحالی‌که می‌دانیم دولت در مقابل یک عمل انجام شده قرار گرفت و با خرید تضمینی 1300 تومان کمک بزرگی به کشاورزان کرد درصورتی‌که قیمت جهانی گندم کمتر از 850 تومان بود. درعین‌حال حق را به کشاورزان نیز می‌دهیم.

 

 کشاورزان الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چناران افزود: متأسفانه کشاورزان ما الگوی کاشت را رعایت نمی‌کنند و یا حداقل تنوع در کاشت را جدی نمی‌گیرند، یک سال (94-95) مشکل کاشت گوجه‌فرنگی را داشتیم و یک سال (95-96) مشکل کاشت چغندر را در پیش داریم، دلیل این مشکل این است که در سطح شهرستان کوچک چناران که 5 درصد استان است، ناگهان کشت گوجه‌فرنگی از 2800 هکتار به 1000 هکتار می‌رسد و چغندر از 2000 هکتار به 4000 هکتار.

 

حاجی نژاد ادامه داد: عرضه بیش از تقاضای یک محصول ازیک‌طرف و نگرانی دولت برای جلوگیری از بحران و نیم‌نگاهی به واردات جهت تنظیم بازار از طرف دیگر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

 

واردات شکر و چالش‌هایی که برای کارخانه‌های قند ایجاد شد/ کارخانه بجای وجه نقد شکر به کشاورز می‌دهد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چناران خاطرنشان کرد: متأسفانه با وارد شدن شکر از خارج کشور، شکرهای داخلی در کارخانه‌ها مانده است و فروش نمی‌رود و این امر باعث می‌شود کارخانه‌ها قند در بعضی مواقع به‌جای وجه نقدی به کشاورزان شکر با قیمت کیلویی 2650 تومان می‌دهند و کشاورزان مجبور هستند با قیمت 2450 تومان به بازار عرضه کنند درصورتی‌که قیمت مصوب دولت برای شکر 2770 تومان است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۹۳۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران،  وفائی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در جلسه کارگروه خرید تضمینی محصولات کشاورزی  گفت: ۳۲ مرکز خرید در استان مازندران تجهیز و آماده آغاز عملیات خرید تضمینی گندم هستند و در صورت نیاز به افزایش تعداد مراکز خرید و تصویب کارگروه، اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان آمادگی لازم را برای افزایش تعداد مراکز خواهد داشت.

او افزود: در سال جاری سیاست‌های دولت در حمایت از کشاورزان و در راستای تحقق شعار سال بر این است که از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی در خرید دانه روغنی استفاده نماید که در استان مازندران نیز یک شرکت بخش خصوصی به عنوان خریدار دانه روغنی کلزا معرفی شده و همزمان با آغاز برداشت کلزا در استان فعالیت این شرکت نیز با همکاری و نظارت سازمان جهاد کشاورزی آغاز خواهد شد.

مدیرکل غله مازندران گفت: در سال ۱۴۰۲ با خرید ۱۱۸ هزار تن گندم افزایش ۴۲ درصدی و جهش تولید را تجربه کردیم و امیدواریم در سال جاری نیز با شرایط آب و هوایی حاکم، وضعیت مطلوب تری را از لحاظ تامین نیاز کشور در پیش داشته باشیم.

وفائی نژاد افزود: در سال گذشته ۹۶۰۰ تن کلزا در استان مازندران خریداری کردیم و دولت به منظور حمایت از کشاورزان قیمت خرید را از ۲۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش داد.

در ادامه این جلسه، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران نیز با اشاره به اهمیت و ضرورت جلسات کارگروه خرید محصولات کشاورزی استان بر ساماندهی مراکز خرید، نظارت بر فرآیند خرید و تسهیل در امور کشاورزان در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید کرد.

حسن خیریانپور با اعلام رضایتمندی از خرید تضمینی گندم و کلزا در سال گذشته و قدردانی از تمام دستگاه‌های مرتبط با این امر، عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱۸ هزارتن گندم و بیش از ۹ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد و در سال زارعی جاری نیز امیدواریم این ارقام افزایش پیدا کند.

خیریانپور با تاکید بر اینکه در استان مازندران سالانه حدود ۴۸۰ هزارتن گندم برای مصرف انسانی مورد نیاز می‌باشد تصریح کرد: ما با استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌بایست بخش زیادی از این گندم را در مزارع داخل استان تامین نماییم.

وی با تاکید بر نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اظهار داشت: استان مازندران در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه اول را دارد و این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تولید کالا‌های اساسی مورد نیاز استان را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی افزایش داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با توجه به اینکه زمان آغاز برداشت گندم در استان نیمه دوم خرداد می‌باشد، افزود: کشاورزان از برداشت زودهنگام گندم خودداری نمایند، برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای خواهد بود که از نیمه دوم خرداد ۳۲ مرکز خرید بنا به اعلام جهاد کشاورزی هر شهرستان آمادگی لازم را برای آغاز عملیات خرید تضمینی گندم خواهند داشت.

وی از فرمانداران شهرستان‌هایی که به نوعی درگیر خرید هستند خواست، با تشکیل جلسات مستمر و منظم و با همکاری لازم با اداره کل غله و خدمات بازرگانی به روند مطلوب عملیات خرید کمک کنند.

خیریانپور با تاکید بر ضرورت ثبت مشخصات مزارع کشاورزان در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ضمن درخواست از کشاورزان برای ثبت مشخصات مزارع خود قبل از برداشت محصول، از سازمان جهاد کشاورزی خواست هرچه زودتر اقدامات لازم را جهت نهایی کردن اطلاعات این سامانه انجام دهد تا کشاورزان در روند تحویل محصول دچار مشکلی نشوند.

دیگر خبرها

  • موضوع اصلاح قیمت خرید گندم به درخواست کشاورزان پیگیری شد
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • ایجاد ۳۲۰ فرصت شغلی با راه‌اندازی کارخانه فرآوری مس در خوسف
  • ۲۰ هزار تن گندم استان فارس از آسیب باران و سیل در امان ماند
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • راه حل مشکل لاستیک/واردات یا توجه به تولید؟
  • عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های خوزستان از دست رفت
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند