Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@07:40:22 GMT

رژيم غذايي مناسب براي پاکسازي انگل

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۰۰۰۷۴

رژيم غذايي مناسب براي پاکسازي انگل

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از هدي بانکي: آيا واقعا چيزي به نام پاکسازي انگل وجود دارد؟ تغذيه در سلامتي نقش دارد و حتي مي‌تواند بر احتمال ابتلا به عفونت انگلي تاثير بگذارد. اما اينکه رژيم پاکسازي مفيد است يا نه تا حدودي قابل بحث است.
دو نوع اصلي عفونت‌هاي انگلي، کرم روده (helminthes) و پروتوزآ (protozoa) هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين انگل‌ها وارد سيستم روده‌اي شده و شروع به تغذيه از بدن شما مي‌کنند. هر چند اين انگل‌ها ممکن است مضر باشند و منجر به بروز علائمي شوند اما معمولا تشخيص داده نشده باقي مي‌مانند.
کرم روده چند سلولي است و در داخل بدن تکثير نمي‌شود. کرم‌هاي نواري، کرم‌هاي سوزني و کرم‌هاي حلقوي از انواع شايع کرم‌هاي روده هستند. اما پرتوزوآ انگلي تک سلولي است که مي‌تواند خيلي زود در بدن تکثير شده و عفونت‌هاي جدي ايجاد کند. پرتوزوآ معمولا از طريق غذا و آب آلوده منتقل شده و معمول‌ترين انواع اين انگل‌ها ژيارديا لامبليا و کريپتوزپوريديوم پاروم هستند.
علائم و نشانه‌ها
علائم انگل روده شامل:
. دردهاي شکمي
. اسهال
. تهوع و استفراغ
. نفخ و گاستريت
. مدفوع بي‌شکل و حاوي خون يا ترشح
. خارش يا راش اطراف مقعد يا آلت تناسلي
. معده درد يا ناراحتي معده
. خستگي
. کاهش وزن
. دفع کرم از راه مدفوع
به غير از آخرين علامت گفته شده (دفع کرم از راه مدفوع)، از کجا بايد مطمئن باشيم که انگل روده داريم؟ علائم گفته شده مي‌توانند با علائم بسياري از بيماري‌هاي ديگر مشترک باشند. به همين دليل مراجعه به پزشک و تشخيص او، تنها راه اين است که مطمئن شويد انگل داريد و برنامه‌ي درماني مناسب را در پيش بگيريد.
علت‌هاي انگل روده
شرايط خاصي مي‌توانند احتمال عفونت انگلي را بالا ببرند، شامل:
. زندگي يا مراجعه به ناحيه‌اي که آلوده به انگل‌هاي شناخته شده هستند
. بهداشت ناکافي
. سن ( بچه‌ها و سالمندان بيشتر در معرض هستند)
. ضعف سيستم ايمني
. ويروس HIV / ايدز
پاکسازي انگل با تغذيه: چه بايد بخوريد
قبل از اينکه بحث را ادامه دهيم بايد يادآوري کنيم ادعاي هر رژيم غذايي که به شما قول پاکسازي کامل بدن از انگل‌ها را مي‌دهد زير سوال است! اين رژيم‌ها که اسامي گوناگوني دارند بايد رويکرد شما نسبت به آنها با احتياط کامل باشد و تنها در صورتي آن را در پيش بگيريد که در کنارش، درمان تجويز شده توسط پزشک را نيز دنبال کنيد.
اين روش‌هاي غذايي ممکن است درمان دارويي‌‌تان را تقويت کنند اما صرفا متکي شدن به آنها براي بهبود بيماري مي‌تواند خطرناک باشد. شما تنها در صورتي بايد روش‌هاي طبيعي پاکسازي بدن از انگل را در پيش بگيريد که تحت درمان پزشک نيز باشيد. در برخي موارد انگل ممکن است به راحتي و به طور طبيعي برطرف شود. در چنين شرايطي، انتخاب‌هاي تغذيه‌اي شما مي‌تواند اين پروسه را تسريع کند.
1. سير
سير در طب چين و هند باستان براي درمان بسياري از بيماري‌‌ها که شامل عفونت‌هاي انگلي نيز مي‌شد کاربرد داشته است. اما آيا واقعا سير انگل‌‌ها را نابود مي‌کند؟ اين امکان وجود دارد که سير در درمان پروتوزآ موثر باشد. تحقيقات نشان داده که عصاره‌ي سير مي‌تواند علائم عفونت را تسکين بدهد. يک ميلي گرم سير دو بار در روز، دوز ِ کافي است.
ترکيبات فعال موجود در سير که فوايد زيادي براي سلامتي دارند شامل آليسين، آجوئن و ساير ارگانوسولفيدها مي‌شود که مي‌تواند راه خوبي براي کاهش علائم انگل باشد.

2. سلمک معطر
سلمک را مي‌توانيد به صورت مکمل آن مصرف کنيد يا اينکه آن را به غذاي‌تان اضافه کنيد تا با کرم‌ها مبارزه کند. مطالعات نشان داده که اين گياه مي‌تواند در درمان انگل موثر باشد و اگر طبق مقادير مشخص شده مصرف شود خطري ندارد. اما درست مانند هر درمان گياهي ديگري، دوز مناسب بسيار مهم است زيرا مي‌تواند منجر به مسموميت شود. از اين گياه تحت نظر پزشک استفاده کنيد و در مصرف آن زياده روي نکنيد.
3. پروبيوتيک‌ها
مطالعات انجام شده روي حيوانات نشان داده که پروبيوتيک‌ها مي‌تواند درماني موثر براي انگل‌ها باشند. اما تحقيقات انساني در اين مورد وجود ندارد. البته پروبيوتيک‌‌هايي مانند لاکتوباسيلوس‌ها مي‌توانند در بهبود سلامت باکتري‌هاي خوب روده موثر باشند يا انگل‌ها را کنترل يا نابود کنند و اين مي‌تواند توجيه کننده‌ي توصيه به مصرف پروبيوتيک‌ها در درمان انگل باشد اما متاسفانه شواهد کافي براي تائيد آن وجود ندارد. به هر حال پروبيوتيک‌ها فوايد ديگري هم براي سلامتي دارند و احتمال اينکه منجر به بيماري‌هاي ديگري شوند بسيار کم است. بنابراين اگر مي‌خواهيد پروبيوتيک‌ها را با هدف تقويت باکتري‌هاي روده مصرف کنيد، هيچ مشکلي وجود ندارد.
4. تخم کدو
تخم کدو نيز راهي مفيد براي پاکسازي بدن از انگل است، مخصوصا در مورد انگل‌هاي نواري. مطالعه‌اي دريافته که ترکيبي از تخم کدو و عصاره آجيل آرکا مي‌تواند کرم‌هاي نواري را طي زمان مناسبي – حدود 2 ساعت – نابود کند. تخم کدو به تنهايي نيز موثر است اما تقريبا يک روز طول مي‌کشد تا سيستم‌تان بتواند کرم‌‌ها را پاکسازي کند. تغذيه مي‌تواند سودمند باشد اما باز هم مي‌گوييم که سريع‌ترين روش درمان نيست.
5. خربزه درختي
تخم خشک شده‌ي پاپايا يا خربزه درختي نيز مي‌تواند راه خوبي براي مبارزه با کرم‌‌هاي نواري باشد. مطالعه‌اي که روي انسان‌ها انجام شد نشان داد يک دوز 20 ميلي گرمي از تخم خربزه درختي مي‌تواند بدن را 70درصد تا 100درصد از انگل‌ها پاکسازي کند اما 7 روز طول مي‌کشد. اگر عجله‌اي نداريد و پزشک‌تان هم اين راهکار را تائيد مي‌کند مي‌توانيد از تخم خربزه درختي استفاده کنيد. چيزي که باعث مفيد بودن خربزه درختي مي‌شود، سرشار بودن آن از آنزيم‌هاي گوارشي است که مي توانند محيطي نامناسب براي بقاي انگل‌ها ايجاد کنند.
6. انار
انار هم ميوه‌ي ديگري است که خواص محافظت کنندگي در برابر انگل‌ها دارد. مطالعه‌اي نشان داده افرادي که عصاره‌ي پوست انار مصرف کرده بودند، ميزان انگل ژيارديا در نمونه مدفوع‌شان کاهش يافته بود. اما 28 روز طول کشيد و بعد از اين مدت انگل‌ها هنوز کاملا از بدن خارج نشده بودند. بازهم يادآوري مي‌کنيم که از اين شيوه‌هاي طبيعي تنها به عنوان مکملي براي درمان‌ دارويي استفاده کنيد.
7. ميخک
عصاره جوانه گل ميخک حاوي عناصري مانند کارواکرول، تيمول، اوژنول و سينامالدهيد است. آزمايشات نشان داده که مخصوصا اوژنول مي‌تواند مرگ شبه – آپوپتوزيس را در انگل‌هايي به نام ليشمانيا دونواني که در نواحي خاصي شايع هستند، افزايش بدهد. اما عصاره‌ ميخک حتي در مقادير بسيار کم نيز مفيد است. بايد هميشه قبل از استفاده آن را با آب با روغن ديگري مانند روغن نارگيل رقيق کنيد و حتما اجازه‌ي مصرف آن را از پزشک‌تان دريافت کرده باشيد.
چه نبايد بخوريد
درست همانطور که خوردني‌هايي مي‌توانند رشد و شدت انگل‌ها را کم کنند، غذاهايي نيز هستند که مي‌توانند بقاي آنها را تقويت کنند. شامل:
1. غذاهاي فرآوري شده
غذاهاي فرآوري شده با تامين مواد غذايي مورد علاقه‌ي انگل‌ها، به رشدشان کمک مي‌کنند و با تقويت باکتري‌هاي بد روده موجب التهاب محيطي شده و شرايط بقاي انگل‌ها را راحت‌تر مي‌کنند. اگر تشخيص انگل در مورد شما داده شده است يا مشکوک به داشتن انگل در بدن هستيد بايد مصرف اين غذاها را قطع کنيد.
2. قندها
قندهاي تصفيه شده به رشد و تکثير انگل‌ها کمک مي‌کنند چون انرژي لازم و محيطي ايده آل براي بقاي آنها فراهم مي‌کنند. اين قندها را از رژيم غذايي‌تان حذف کنيد. همچنين از مصرف آبميوه‌ها و اسموتي‌هايي که قند فراوان دارند پرهيز کنيد. ميوه را کامل بخوريد.

مکمل‌هاي غذايي
همانطور که گفته شد، پروبيوتيک‌ها، تخم خربزه درختي، پوست انار و تخم کدو همگي فوايدي براي درمان انگل دارند.
1. ويتامين C
ويتامين C به دليل خواص آنتي اکسيداني و تقويت سيستم ايمني همراه با مکمل زينک مي‌تواند سيستم ايمني را به خوبي تقويت کند.
2. زينک (روي)
استفاده از روي لزوما عفونت انگلي را کاملا برطرف نمي‌کند اما مانند ويتامين C مي‌تواند براي تقويت سيستم ايمني مفيد باشد.
وقتي پاي رژيم غذايي جهت پاکسازي انگل‌ها به ميان مي‌آيد، بايد غذا را بر اساس ارزش غذايي که دارد انتخاب کنيد. فيبر، آنتي اکسيدان‌ها و چيزهايي که مغذي هستند واقعا بهترين راه بهينه کردن عملکرد سيستم‌تان براي درمان بيماري‌هاي بالقوه هستند.
پاکسازي طبيعي بدن از انگل‌ها
براي بهينه کردن دفاع‌تان در برابر انگل‌ها و خلاص شدن از شر آنها در سريع‌ترين زمان ممکن، تغذيه مي‌تواند نقش مهمي داشته باشد. بعضي از بهترين عادت‌هايي که مي‌توانيد در پيش بگيريد، شستن درست تمام ميوه‌ها، سبزي‌ها و حبوبات است تا از هر گونه آلودگي احتمالي پاک شوند. نکته‌ي بعدي پختن گوشت در دماي مناسب است. يک چيز ديگري که بايد به آن توجه کنيد، خوردن فيبر فراوان براي کمک به سرعت بخشيدن به گوارش است که باعث مي‌شود در نهايت از شر کرم‌ها خلاص شويد. در بدن انسان، غذاهاي سرشار از فيبر مي‌توانند باکتري‌هاي خوب را تغذيه کنند تا در نبرد با عفونت‌هاي انگلي بهتر عمل کنند.
چغندر، خربزه درختي، سير، تخم کدو و هويج را وارد رژيم غذايي‌تان کنيد و آب فراوان بنوشيد تا سيستم تان سم زدايي شود. در انتها يک دستورالعمل بسيار خوب براي برطرف کردن انگل‌هاي روده به شما ارائه مي‌دهيم:
سالاد چغندر با تخم کدوي برشته
. يک دسته چغندر با برگ
. سه قاشق غذاخوري روغن زيتون
. يک قاشق چايخوري نمک
. يک قاشق غذاخوري سرکه بالزاميک
. سه چهارم قاشق چايخوري خردل ديژان
. يک چهارم قاشق چايخوري فلفل تازه
. يک تا دو حبه سير خرد شده
. يک چهارم فنجان تخم کدوي برشته
. فر را با دماي 350 درجه فارنهايت گرم کنيد
. برگ‌هاي چغندر را جدا کنيد و کنار بگذاريد. چغندرها را بشوييد و آنها را در ظرف مخصوص فر قرار دهيد. کمي آب در ته ظرف بريزيد و روي آن را بپوشانيد.
. چغندرها را برشته کنيد تا کمي نرم شوند. آنها را از فر خارج کرده و بگذاريد تا خنک شوند، آنها را خرد کنيد.
. برگ‌هاي چغندر را با آب سرد بشوييد، خشک‌شان کنيد و خرد کنيد.
. در کاسه‌اي روغن زيتون، سرکه، خردل و فلفل و سير را ترکيب کرده و کنار بگذاريد.
. چغندرهاي برشته و برگ‌هاي آنها را در کاسه مخلوط کنيد و با سسي که درست کرده‌ايد روي آنها را بپوشانيد، تخم کدوي برشته را اضافه کرده و سرو کنيد.
براي درمان کامل با پزشک‌تان همکاري کنيد
اينکه رژيم پاکسازي انگل براي شما عمل مي‌کند يا نه معلوم نيست و بستگي به شرايط شما دارد. درمورد راههاي درماني و اينکه کدام براي شما مناسب‌ترين است با پزشک‌تان حرف بزنيد. در برخي موارد ممکن است رژيم غذايي طبيعي را به شما پيشنهاد کند اما در مواردي ديگر ممکن است درمان دارويي را براي‌تان لازم بداند. اين واقعا به شرايط خود شما بستگي دارد. به هرحال به عنوان يک توصيه‌ي کلي، اگر شما رژيم غذايي سالمي داشته باشيد مي‌‌توانيد تاثير يا احتمال عفونت را محدود کنيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۰۰۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!

به گزارش همشهری آنلاین، آدم‌های این دوره و زمانه مثل قدیم چاقی و گل انداختن لپ‌ها را نشانه سلامتی و تندرستی نمی‌دانند و همه تلاش شان را می‌کنند که لاغر و خوش ترکیب باشند و برای رسیدن به این هدف در دنیایی از رژیم‌های غذایی گوناگون غوطه ورند. از رژیم فستینگ و پروتئین و خام‌خواری و مدیترانه‌ای گرفته تا رژیم لاغری در ۳۰ روز و حذف قند و رژیم پاکسازی بدن.

این آدم‌ها که معتقدند هر چیز خوشمزه‌ای چاق‌کننده است، خودشان را از لذت خوردن بسیاری از غذاها و خوراکی‌ها محروم می‌کنند تا مثل فلان مانکن یا بهمان بازیگر لاغر باشند و اثری از چربی زیر پوستشان نماند.

در مقابل این آدم‌های دائم الرژیم، عده‌ای هم هستند که خودشان را با همان ترکیبی که هستند دوست دارند و دور رژیم را یک خط قرمز کشیده‌اند.

فردا روز جهانی «بدون رژیم» است. روزی برای پذیرش بدن با تمام اشکال و اندازه‌ها. برای کسانی که یک سال تمام در رژیم به سر برده‌اند و می‌توانند برای یک روز هم که شده، بی خیال رژیم شوند و هر چه می‌خواهد دل تنگشان بخورند و یک جشن باشکوه با همه خوراکی‌های خوشمزه برای خودشان بگیرند.

بیشتر بخوانید: هوا را از من بگیر، ته‌ دیگ را نه | آیا ته دیگ سرطان زاست؟ چطور این خوشمزه ایرانی دنیا را فتح کرد؟ دنیای شگفت انگیز خوراکی‌های ابداعی | از چای حباب دار تا کافل

روز جهانی بدون رژیم برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ با هدف ترویج سبک‌های زندگی سالم در همه نوع بدنی، چه چاق و چه لاغر ایجاد شده، ثبت شده است. هدف از این روز کمک به زنان و مردان در سراسر جهان برای قدردانی از بدن خود است.

یعنی علاوه بر اینکه می‌توانید برای یک روز هم که شده هر چیزی را که دوست دارید بخورید، بهتر است از گرفتن رژیم‌های طولانی مدت که می‌تواند خطرناک هم باشد، خودداری کنید و با خودتان مهربان باشید. ترازو را کنار بگذارید و ارزش خود را براساس یک عدد روی برچسب لباس یا روی ترازو ارزیابی نکنید. در عوض، ویژگی‌های درونی خود را بپذیرید و آنها را تقویت کنید و به جای گرفتن رژیم‌های عجیب و غریب، ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید.

کد خبر 849464 برچسب‌ها مواد غذایی خبر مهم رژیم غذایی تغذیه سالم تغذیه

دیگر خبرها

  • با این صبحانه وزنتان را ۴ برابر کم کنید
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود
  • روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند
  • اهمیت این ویتامین برای سلامتی قلب
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند