Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، «چهارراه استانبول» فیلمی است با مضمون اجتماعی که شاید در نگاه اول فکر کنیم که تنها به حادثه پلاسکو پرداخته است، در حالی‌که کارگردان، در لایه‌ای از موضوع خود گذری به این وقایع نیز زده است.

احسان رحیم‌زاده، منتقد سینما، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص فیلم «چهارراه استانبول»، عنوان کرد: این فیلم با هدف بررسی حادثه پلاسکو ساخته نشده بلکه اشاراتی به این حادثه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنده نگه‌داشتن یاد شهدای پلاسکو در فیلم «چهارراه استانبول»

وی ادامه داد: این فیلم ادای دین به آتش‌نشان‌های شهید است، کارگردان به نوعی می‌خواست زحمات آنها را به نمایش بگذارد و کاری کند که بعد از گذشت چند سال وقتی فیلم را می‌بینیم به یاد حادثه پلاسکو بیفتیم، زنده نگه‌داشته شدن یاد و خاطره شهدای این حادثه یکی از اهداف کارگردان فیلم بود.

این منتقد در ادامه گفته‌های خود تصریح کرد: اصولا آدم‌ها فراموش‌کار هستند، حوادثی همچون زلزله بم، کرمان، کرمانشاه و حادثه سانچی خیلی زود فراموش شد، این اتفاقات تا یک مدتی سر زبان‌ها هستند و احساسات را تحریک می‌کنند اما خیلی زود فراموش می‌شوند.

رحیم‌زاده عنوان کرد: اگر قرار بود فیلمی در خصوص حادثه پلاسکو ساخته شود، باید کارگردان ریشه‌یابی می‌کرد، اینکه چرا حادثه پلاسکو اتفاق افتاد و چه کسانی مقصر و مسئول بودند و تبعات این حادثه چه بود، در حالیکه هیچ یک از این عوامل در فیلم دیده نمی‌شود، مسلما هدف کارگردان تنها روایت آتش‌سوزی پلاسکو نبوده است.

این منتقد در ادامه گفته‌های خود افزود: مصطفی کیایی، فیلم‌ساز اجتماعی و مستقلی است که فیلم‌ها را با بودجه دولتی نمی‌سازد و تهیه‌کننده خصوصی دارد و فیلم‌هایش معمولا با نقد اجتماعی همراه است، این کارگردان در فیلم جدیدش همچنان نقد اجتماعی خود را ادامه می‌دهد.

غیر ممکن بودن کسب روزی حلال در این فیلم

رحیم‌زاده ادامه داد: فیلم «چهارراه استانبول» فضایی را ترسیم می‌کند که در آن کسب روزی حلال یا غیرممکن یا دشوار است، در سکانس‌هایی از فیلم مشاغل کاذبی را می‌بینی،. مثل فردی که از طریق قمار و شرط‌بندی امرار معاش می‌کند یا فردی که با کلاهبرداری تصادف ساختگی ترتیب می‌دهد تا از بیمه پول بگیرد.

وی اظهار کرد: قهرمان‌های اصلی قصه می‌خواهند محصولات وطنی را به فروش برسانند و به اقتصاد کشور خدمت کنند اما ورشکسته می‌شوند، اینها موضوعات مهمی است که در دل بقیه داستان به خوبی مطرح می‌شود.

این منتقد در خصوص نحوه بازی افراد، عنوان کرد: مهدی پاکدل به عنوان آتش‌نشان در این فیلم، بازی اغراق شده‌ای دارد، به خصوص بعد از صحنه خروج از آتش، وقتی فریاد می‌زند.

وی ادامه داد: عواملی که برای آتش‌نشانی و مدیریت بحران انتخاب شدند، اکثرا نابازیگر هستند و از آنجاکه تنها مهدی پاکدل است که بازیگری را به خوبی بلد است، اختلاف سطح بازیگری افراد بسیار زیاد است و این موضوع کاملا به چشم می‌آید، یا باید از بازیگران حرفه‌ای به عنوان آتش‌نشان استفاده می‌کردند یا یک هنرپیشه کاربلد را میان هنرمندان تازه‌کار در نقش آتش‌نشان نمی‌گذاشتند.

رحیم‌زاده در خصوص جلوه‌های ویژه این فیلم، بیان کرد: جلوه‌های ویژه در این فیلم که شامل آتش انفجار و فرو ریختن ساختمان است، در حد متعارف سینمای ایران بود، در زمینه جلوه‌های ویژه، از فیلمی که در بخش خصوصی ساخته نباید انتظاری بیش از این داشت.

این منتقد در خصوص بهترین سکانس فیلم «چهارراه استانبول»، اظهار کرد: مصطفی کیایی، کارگردان فیلم دیالوگ‌نویس خوبی است و فیلم‌هایش ریتم و ضرب آهنگ خوبی دارد، یکی از مشخصه‌های فیلم هم همین است ریتم خیلی تندی دارد که خسته کننده نیست، دیالوگ بهرام رادان وقتی می‌گوید: «پلاسکو آن زمان فرو ریخت که کالاهای چینی وارد ایران شدند»، دیالوگ‌ شعاری و اضافه است و اگر در اکران عمومی کارگردان آن را حذف کند بهتر است، چون با بافت فیلم هماهنگی ندارد.

وی افزود: سکانس شرط‌بندی که دو بازیگر مجبور می‌شوند برای کسب ثروت در بازی قمار شرکت کنند، سکانس خوبی بود.

رحیم‌زاده در ادامه گفته‌های خود، عنوان کرد: نقطه قوت فیلم این است که پرداختنش به مسئله پلاسکو کاملا به اندازه است، اگر بیشتر از این به این موضوع پلاسکو می‌پرداخت شبیه به فیلم مستند می‌شد و اگر کمتر می‌پرداخت خیلی حق مطلب ادا نمی‌شد، حادثه پلاسکو در فیلم خیلی مسیر قصه را منحرف نکرده بلکه خیلی خوب با مسیر اصلی قصه ارتباط برقراری می‌کند.

این منتقد ارزیابی خود را در فیلم «چهارراه استانبول» و دیگر فیلم‌های مصطفی کیایی اینگونه عنوان کرد: بهترین فیلم کیایی همچنان «ضد گلوله» است و در فیلم‌های بعدی‌اش نتوانست موفقیت این فیلم را تکرار کند.

در ادامه، گفت‌وگو ایکنا با مردم در خصوص فیلم «چهارراه استانبول» را می‌خوانید، احسان شمسایی، یکی از تماشاگران این فیلم، ابراز کرد: همه چی فیلم و نتیجه‌ای که گرفت خیلی خوب بود و کارهای مصطفی کیایی کلا خوب است اما یک اشکال قصه فقط این بود که در یک مورد پیامش را خیلی شعاری و مستقیم بیان کرد در حالی‌که می‌توانست غیرمستقیم و استعاره‌ای‌تر آن را منتقل کند.

وحید خبازان نیز دیگر تماشاگران این فیلم با بیان اینکه «چهارراه استانبول» فیلم متوسطی بود، ادامه داد: محتوایش طوری بود که مردم را به شور و حال می‌آورد و احساسی بود، به همین خاطر جذابیت‌هایی ایجاد می‌کرد، سیر داستان و ضربه‌ای که می‌خواست بزند از 10دقیقه قبلش قابل حدس زدن بود و لو رفته بود، به همین دلیل آن جذابیتی که باید را ایجاد نمی‌کرد.
وی همچنین اضافه کرد: قطعاً بهترین فیلم جشنواره نبود اما ارزش دیدن داشت.
خبازان در رابطه با نحوه برگزاری پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، اظهار کرد: بلیط چند فیلمی که دیدم را از گیشه گرفتم؛ به همین دلیل معلوم نبود به من بلیت می‌رسد یا نه. علاوه بر آنکه نتوانستم از پردیس هویزه آنلاین بلیت بگیرم و نمی‌دانستم روال خرید بلیت به چه صورت است.

بازی ضعیف هنرمندان در فیلم «چهارراه استانبول»
در ادامه لیلا افخمی نیز با بیان این مطلب که این فیلم تا اوج داستان یعنی سقوط پلاسکو خوب بود اما بعدش ناگهان افت کرد، افزود: بازی‌ها در این فیلم خیلی رضایت بخش نبود و می‌توانست قوی‌تر باشد.
وی «لاتاری» را بهترین فیلم جشنواره فجر مشهد دانست و ابراز کرد: موضوع، داستان، بازی‌ها و همه چی این فیلم به نظرم خوب بود و باید جایزه بگیرد؛ بعد از لاتاری هم «به وقت شام» به نظر بهترین فیلم جشنواره این دوره بوده است.
افخمی با اشاره به نحوه فروش بلیت جشنواره فجر در مشهد ادامه داد: روز اول خیلی بد بود چون توقع داشتیم، بتوانیم سری کامل بلیت‌ها را به صورت اینترنتی بگیریم اما متاسفانه نشد به ویژه سینما اطلس که اصلاً نفهمیدیم خرید اینترنتی‌اش به چه صورت بود؛ روز اول من رفتم سینما اطلس و متاسفانه بعد از یک ساعت در صف ماندن، گفتند فروش بلیت حضوری نداریم در حالی‌که قبلاً اعلام شده بود یک ساعت قبل از اکران فیلم بلیت حضوری به فروش می‌رسد و فقط به هشت نفر بلیت رسید.
سید هاشم حمزه‌زاده نیز در ادامه با اشاره به فیلم  «چهارراه استانبول»، بیان کرد: فکر می‌کنم کارگردان، به گونه‌ای مضمون فیلم را ساخته که بتواند به جشنواره امسال برساند؛ چون بخش‌هایی از فیلم خیلی خوب پیش رفت و از جایی که انتظار داشتیم بهتر شود، ناگهان سقوط کرد و نقطه اوج فیلم تمام شد.
حمزه‌زاده ادامه داد: بازی خانواده لادن، یعنی نقش داماد خانواده و خواهر لادن جذاب نبود و بازی رعنا آزادی‌ور هم مثل فیلم‌های قبلی‌اش نبود.
وی ضمن انتقاد از قطعی‌نبودن برخی برنامه‌های جشنواره فیلم فجر مشهد، اضافه کرد: اصلاً مشخص نیست تا آخرین روز چند فیلم قرار است اکران شود و جشنواره و فروش به چه صورتی انجام می‌شود؛ به طور کلی در مشهد برای شرکت جشنواره اذیت می‌شویم.

عدم رضایت از نحوه فروش بلیط در پانزدهمین جشنواره فجر مشهد
این تماشاگر همچنین دربار نحوه فروش بلیت جشنواره، اظهار کرد: اگر مثل تهران همه برنامه‌ها و جدول اکران‌ها از قبل مشخص باشد و به‌صورت کلی به فروش برسد خیلی راحت‌تر است و مردم اذیت نمی‌شوند؛ علاوه بر آنکه وقتی 20درصد برای گیشه اختصاص پیدا می‌کند واقعاً این 20درصد را به گیشه بدهند نه اینکه وقتی مراجعه می‌کنیم، بگویند چهارتا بلیت مانده است درحالی‌که یک سالن با 500 صندلی باید 100 صندلی برای فروش گیشه داشته باشد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۰۰۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت پخش زنده بازی بارسلونا و خیرونا + پخش آنلاین

پخش زنده بازی بارسلونا و خیرونا در چارچوب رقابت‌های لالیگا اسپانیا از ساعت ۲۰:۰۰ امروز آغاز و از سایت آنتن و آپارات پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های بارسلونا و خیرونا امروز _شنبه، پانزدهم اردیبهشت_ در چارچوب رقابت‌های لالیگا اسپانیا با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ساعت و لینک پخش زنده فوتبال امروز بارسلونا و خیرونا

لالیگا اسپانیا (خیرونا - بارسلونا) ساعت ۲۰:۰۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

کد خبر 750456

دیگر خبرها

  • آتش‌بازی طارمی: من هنوز زنده‌ام!
  • ساعت پخش زنده بازی منچسترسیتی و ولورهمپتون + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی النصر و الوحده‌ + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی بارسلونا و خیرونا + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی الهلال و التعاون + پخش آنلاین
  • هشدار کاپیتان رم به لورکوزن: ما هنوز زنده‌ایم!
  • تورس از هافبک‌های گل‌گهر گلزن می‌سازد!
  • یادواره شهدای سنگر سازان بی سنگر مرند
  • ساعت پخش زنده بازی چلسی و تاتنهام‌ + پخش آنلاین
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد