Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- توسعه و عمران روستایی در چند دهه اخیر همواره یکی از دغدغه های اصلی توسعه در ایران و اکثر کشورهای در حال توسعه بوده است.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95، 26 درصد جمعیت کشور ساکن مناطق روستایی هستند.
کشور ما همانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، طی نیم قرن اخیر در خصوص نحوه برخورد با مسایل روستایی در چارچوب برنامه های عمرانی، اقدام به انتخاب راهبردهای خاص کرده که هدف اساسی اغلب این راهبردها، توسعه خدمات زیرساختی و عمران روستاها از طریق اقدامات فیزیکی و زیربنایی نظیر احداث راه و غیره با رویکرد ایجاد تغییرات کالبدی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به مرور چنین تلقی ناقصی از مقوله توسعه روستایی دچار تغییر و تحول اساسی شده و به تبع آن راهبردهای به کار گرفته شده نیز تغییر یافته است.
آنچه در مبحث توسعه روستایی بیش از همه اهمیت دارد وضعیت اجتماعی و اقتصادی جمعیت روستایی است و توانمندی این جمعیت بی شک مهم ترین مولفه در توسعه روستایی و عشایری است. تا زمانی که این جمعیت به حدی از خودباوری و مشارکت نرسیده باشد و در غیاب زمینه های اقتصادی مناسب، توسعه روستایی و به تعبیر رییس جمهوری اسلامی ایران توسعه کشور به مفهوم واقعی و کامل محقق نمی شود.
با عنایت به نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به روستاها، خصوصا روستاهای واقع در مناطق دورافتاده و محروم کشور و عزم مسئولان در ارائه خدمات زیربنایی، آموزشی و دیگر خدمات لازم در این مناطق، با تدبیر عالی ترین مقام اجرایی نظام، دفتر امور مناطق محروم کشور در سال ۱۳۶۸ شکل گرفت که هم اکنون نیز به عنوان معاونت توسعه روستایی در حال فعالیت است.
مقارن با سی و نهمین فجر انقلاب و با گذشت چهار دهه از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در میزگردی با حضور سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و منوچهر رضایی مدیر کل سرمایه گذاری این معاونت آخرین اقدامات و عملکردهای انجام شده در ارتباط با توسعه روستایی را مورد بررسی قرار داد.

** مردم را در زمینه های اقتصادی مشارکت ندادیم

رضوی در ابتدای این میزگرد گفت، یکی از مشکلات امروز ما این است که مردم را در اقتصاد و حل معضلات و مشکلات کشور مانند بخش سیاسی مشارکت ندادیم. می توان گفت دولت توسعه یافته دولتی است که نرخ مشارکت مردم را در مسایل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی، امنیتی و نظامی و انتظامی بالا ببرد.
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور ادامه داد: نرخ مشارکت سیاسی مردم هیچ گاه پایین تر از 50 درصد نبوده است اما در کدام استان کشور می توانید نرخ اقتصادی مردم را بالای 50 درصد مشاهده کنید و اینجا است که مشکل بوجود می آید.
وی گفت: مهم ترین مشکل ما در عدم توسعه روستایی عدم مشارکت مردم در توسعه روستایی است.

** خدمات به روستاها بعد از انقلاب / افزایش 400 درصدی جمعیت شهری و ثابت ماندن جمعیت روستاها

وی با بیان این که در روستاها بعد از پیروزی انقلاب خدمات بسیار زیادی انجام شده است، افزود: روستاهای ما قبل از پیروزی انقلاب به تعداد انگشت دست از جاده آسفالته، برق شبکه ای، شبکه گاز برخوردار نبودند.
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب جمعیت روستایی حدود 20 میلیون نفر بود و امروز هم جمعیت روستایی ما همان حدود 20 میلیون نفر است و جمعیت روستایی کشور از نظر آماری از سال 1335 تا امروز تقریبا ثابت مانده است.
وی گفت: جمعیت شهری کشور در آن سال ها 15 میلیون نفر بود اما امروز جمعیت شهری به 60 میلیون نفر رسیده است یعنی 400 درصد رشد جمعیت شهری داشته ایم.
رضوی افزود: در آن زمان جمعیت روستایی 67 درصد و جمعیت شهری 33 بود اما امروز طبق آمار 95 جمعیت روستایی به 26 درصد و جمعیت شهری به 74 درصد رسیده است که در این مدت جا به جایی فاحشی را مشاهده می کنیم که البته دلایل متعددی دارد.
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور ادامه داد: یکی از آن دلایل این است که روستایی که جمعیت آن زیاد شده تبدیل به شهر شده است و باعث شده که تعداد شهرهای ما چند برابر شود البته به اسم شهر است ولی روستا مرام می باشد.

**تبعیض در ارایه خدمات مهمترین دلیل افزایش شهرنشینی

وی با طرح این سوال که چرا این گرایش تبدیل روستا به شهر در کشور بوده است، گفت: مهم ترین دلیل آن تبعیض در ارایه خدمات نسبت شهر و روستا بوده است.
رضوی در ادامه افزود: امروز نزدیک به 70 درصد روستاییان ما فاقد سند ملکی هستند و نزدیک به 30 درصد فاقد سند مسکونی هستند. سند ارزش افزوده ای برای هر ملکی می آورد چرا باید این قشر از داشتن ارزش افزوده محروم باشند.
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور گفت: توسعه امری برنامه ای و هدف دار و منظم و بدون توقف، مستمر و متوازن است اما باید پرسید که این توازن الان کجا است ؟
وی گفت: دومین عامل این است که ایجاد شغل در روستاها متناسب با رشد تحصیلی فرزندان روستایی فراهم نشده است. امروز از هر روستایی و عشایری یک تحصیلکرده دانشگاهی است، بنابر این باید برای این جوان تحصیلکرده شغلی متناسب با آن فراهم شود.
رضوی افزود: دیگر عامل نبود درآمد کافی است. تعداد خانوارها در روستا زیاد شده است در حالی که کشاورزی و زمین های کشاورزی آنچنان که باید توسعه نیافته است و بهره وری افزایش نیافته است که اینها خود باعث مهاجرت به شهرها می شود.
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور گفت: از دیگر عوامل نبود عدالت آموزشی در روستاها است. اگر آمار بگیریم متوجه می شویم که چند درصد از جوانان روستایی در دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی هستند که این نشان از کیفیت پایین آموزشی در روستاها است.

** سیاست ما اشتغال زایی در روستاهاست

وی افزود: بیش از 60 درصد از دلایل مهاجرت روستایی و عشایر به مساله اشتغال و اقتصاد بازمی گردد به همین خاطر در بحث اشتغال ، توان افزایی روستاییان کار کردیم و برنامه ریزی انجام دادیم.
رضوی تاکید کرد: دولت برای اولین بار در طول تاریخ حکمرانی در ایران لایحه دو فوریتی برای اشتغال پایدار روستاییان و عشایر به مجلس ارایه کرد که این قدرشناسی مردمی است که به این دولت رای دادند و این توجه به پایین ترین اقشار جامعه بوده است که متاسفانه یک ظلم بزرگ توسط دوستان ناآگاه یا دشمنان زیرک می شود که دولت تدبیر و امید دولتی است که به طبقه پایین دست کمتر توجه دارد.
هیات وزیران هم در جلسه هفدهم آبان ماه سال جاری، به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و به استناد ماده 7 قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مصوب سال جاری، آیین نامه اجرایی این قانون را ابلاغ کرد.

** بعد از انقلاب 9/99 درصد روستاها برقدار شدند/ وام با نرخ سود 3 درصد به روستاییان

معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور در ادامه میزگرد ایرنا با تاکید بر این که هیچ دولتی به اندازه این دولت تا اکنون به اقشار پایین دست توجه نداشته است، گفت: امروز بالای 93 درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت جاده آسفالته برخوردارند. 99.9 درصد برق روشنایی دارند و صد در صد روستاهای بالای خانوار برق رسانی شدند. بالای 70 درصد روستاهای بالای بیست خانوار گازرسانی شدند و تمام روستاها دارای آب شرب لوله کشی هستند.
رضوی در ادامه گفت: دولت وام هایی با سودهای خیلی پایین 3 درصد برای اشتغال پایدار در روستاها در نظر گرفته است که مردم با گرفتن این وامها اولا بتوانند شغلی ایجاد کنند و در ضمن بتوانند بار دیگر به روستاها بازگرداند.
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور گفت: 63 درصد بیکارهای کشور دارای تحصیلات دیپلم به بالا هستند این معنای زیادی دارد که یکی از معانی آن که به عهده ما است این است که شغل هایی ایجاد کنیم که این 63 درصد را راضی کند. در کنار آن 37 درصد بیکارهای زیر دیپلم تا کم سواد هستند که باید برای آنها هم شغل هایی ایجاد کنیم.
وی گفت: ما باید بدنبال شغل های های تک ، شغل های دانش بنیان و شغل هایی برویم که دارای ارزش افزوده و دارای بازار مصرف محصول نهایی هستند. ما باید به صنعت گردشگری و صنایع دستی کمک و صنعت سنگ های زینتی را تقویت کنیم.

** سهم کمتر از یک میلیاردی سنگ های قیمتی در ایران از تجارت هزار میلیاردی دلاری آن

رضوی افزود: ما باید صنعت سنگ های زینتی و قیمتی را در کشور گسترش دهیم و با کار کردن روی آنها بتوانیم ارزش افزوده ایجاد کنیم چرا که هزار میلیارد دلار گردش مالی این سنگ های قیمتی و زینتی در دنیا است که سهم ما به یک میلیارد هم نمی رسیم.
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور افزود: زعفران بالای 90 درصد در ایران تولید می شود و یک گردش مالی 8 میلیارد دلاری در سال دارد که ایران نزدیک 670 میلیون سهم آن را دارد. دنبال این هستیم که شرکت هایی ایجاد کنیم که بتوانند در این خصوص ارزش افزوده ایجاد کنند.
رضوی ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی شاید اولین تولید کننده از سنگ آهک که تولید کاغذ بود، وام دادیم و این کار انجام شده است .
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور ادامه داد: یکی از روستاهای مرزی استان خراسان بالای 200 خانم در آن سهامدار شرکت تعاونی شدند و مدیر عامل آن هم یک خانم است که به آنها وام بدون کارمزد پرداخت شده است و همه این ها هم به دستور شخص رییس جمهور صورت گرفته است چرا که آقای روحانی گفتند اینها مرزداران ما هستند.
رضوی با اشاره به این که در شهرستان نهبندان استان خراسان به خاطر این که مرزی است ، وام بدون بهره داده شده است، گفت : در استان سیستان و بلوچستان در شهرستان خاش سه مورد وام بدون کارمزد برای روستاها پرداخت شد.
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور در ادامه به مساله بوم گردی روستاها اشاره کرد و گفت: بوم گردی یکی از موضوعاتی است که ما آن را دنبال می کنیم. به عنوان مثال روستای زردویی در استان کرمانشاه که مرز ایران و عراق است در آن کار شده و به روستایی گردشگری تبدیل شده است که آن انواع نان، گیوه و دمپایی ها با بافت نخ و در کنار آن تولید سیبک خودرو صورت می گیرد.
وی افزود: در استان آذربایجان شرقی در شهرستان مراغه در یکی از روستاها خانمی در آن تولید منبت سنگ راه انداخته و آن را در چهار کشور اروپایی به ثبت رسانده است که الان محصولات خود را صادر می کند.
رضوی در ادامه گفت: در ورامین دشتی مسطح وجود دارد که در آن انواع صیفی جات مثل گوجه، خیار، کاهو و بادمجان پرورش پیدا می کند بنابراین ما برنامه ای را دنبال می کنیم که مرزعه گردی را باب کنیم و با مسوولان این شهرستان هم جلسه داشتیم که اسنپ باری را راه اندازی کنیم که بتواند محصولات کشاورزی با قیمت مناسب را به مشتری برسانیم.

** لزوم گسترش ارایه خدمات فنی در روستاها

وی ادامه داد، ایجاد شرکت هایی که تامین مواد اولیه مورد نیاز روستایی بدون صرف وقت روستاییان برای آمدن به شهر یا بعضی از خدمات دیگر به روستایی ها یک بحث جدی می تواند باشد.
به عنوان مثال وقتی روستایی لوازم کشاورزی آن ایراد پیدا می کند، مجبور است که آن را به شهر ببرد بنابراین دنبال این هستیم که این خدمات را به روستاها ببریم یعنی ایجاد خدمات تعمیراتی از طریق فعال کردن آموزش فنی و حرفه ای.
وی در ادامه به ایجاد ناحیه صنعتی در هر دهستان اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های آینده ما ایجاد ناحیه صنعتی در هر دهستان کشور است. یکی از مشکلاتی که روستاییان ما دارند نداشتن برق صنعتی است.

** احداث برخی صنایع در روستاها / گسترش مجتمع های فرهنگی، آموزشی ،ورزشی و درمانی

معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور با بیان این که 90 درصد از محصولات کشاورزی در روستاها تولید می شود، گفت: 60 درصد ارزش افزوده این محصولات کشاورزی نصیب شهری ها می شود و برای همین منظور در تلاش هستیم تا کارخانه های تبدیلی مانند کمپوت ، کنسرو ، آبگیری یا آرد در روستاها مستقر شوند.
وی با بیان این که 2600 دهستان در کشور داریم، افزود: با وزیران صنعت و معدن و جهاد کشاورزی جلسه گذاشتیم و آنها موافقت کردند که در هر دهستان کشور یک ناحیه صنعتی ایجاد شود و در همین راستا تاکنون برای 300 دهستان ناحیه صنعتی ایجاد شده است.
رضوی خاطر نشان کرد: قرار است در هر دهستان کشور یک مجتمع فرهنگی و هنری ایجاد شود و در این رابطه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه آنها از این طرح استقبال کردند چرا که فرزندان روستایی از مجموعه کتابخانه کاملا آگاهی پیدا کند.
وی گفت: در کنار این مجتمع فرهنگی و هنری نیز یک مجتمع ورزشی نیز ایجاد می شود که از همه امکانات ورزشی برخوردار باشد.
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور افزود: قرار است که برای هر دهستان نیز یک مجتمع درمانی نیز دایر شود که شخص وزیر بهداشت آن را قبول دارد.
رضوی در ادامه گفت: همچنین قرار است که در هر دهستان نیز یک مجتمع آموزشی همراه با خدماتی مانند سرویس رایگان ایجاد شود که فرزندان روستایی بتوانند از تحصیلات محروم نشوند و در کنار آن این کار باعث می شود تا کیفیت آموزش بالا برود که از مهم ترین کارهایی است که دنبال آن هستیم.

** وام های روستایی تا سقف ده میلیارد تومان

وی در ادامه به پرداخت وام های اشتغال روستایی و شرایط آن اشاره کرد و گفت: سقف وام های اشتغالی ده میلیارد تومان است. در آیین نامه فعلی ما تا 2.5 میلیارد تومان در اختیار استان ها است اما برای مرکز زدایی و تمرکززدایی که به استانداران تا سقف 5 میلیارد تومان اختیار داده شود و کف این وام به استثنای صنایع دستی 100 میلیون تومان است .
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور یادآور شد: هر روستایی زودتر ، سریع تر و دقیق تر و با اشتغال بیشتری اعتبار 70 درصدی جذب کند، بیشتر از آن 30 درصدی که در اختیار مرکز است، نصیب وی خواهد شد.
وی گفت: رقابت بین استانی را یک اصل قرار دادیم تا پیشرفت ها در روستاها سریع تر باشد.
رضوی با بیان این که سه فاکتور اصلی در توزیع اعتبارات روستایی مورد نظر قرار گرفته است، افزود: درآمدخانوار روستایی ، جمعیت روستایی استان و نرخ بیکاری روستایی هر استان سه عامل برای در نظر گرفتن تقسیم اعتبارات استانی است.
وی ادامه داد: در بخش اشتغال حتما پروژه هایی که بازار مصرف آن تعیین شده باشد در اولویت قرار دارند و اگر بازار مصرف صادراتی باشد اولویت اول است چرا که هدف ما افرادتوانمند اقتصادی و کسانی که بدهکار بانکی نمی شوند. یعنی نمی خواهیم دغدغه آن را داشته باشیم که بر بدهکاران بانکی اضافه کنیم بنابراین در این قضیه بسیار دقیق هستیم.
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور گفت: روستاییان باید برای دریافت وام دو کار باید انجام دهند ابتدا مجوز فعالیت خود را از یکی از این چهار دستگاه شامل جهاد کشاورزی یا وزارتخانه صنعت ، معدن و تجارت یا سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی یا از سازمان پایانه های وزارت راه شهرسازی دریافت کنند.
رضوی ادامه داد: بعد از گرفتن مجوز در سامانه کارا ثبت کرده و بعد از آن مدارک کامل را به فرمانداری یا بخشداری ارایه می دهند. در آنجا مدارک با دستگاه های مرتبط چک شده و به دبیرخانه یا سازمانی که مسوولیت این کار را برعهده دارد فرستاده می شود که در آیین نامه ما اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است.
وی در ادامه گفت: یک کمیته فنی با محور سه نفر رییس سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه و مدیرکل روستایی استانداری به همراه نماینده صادرکننده مجوز برای بررسی طرح ها و تصویب طرح و فرستادن به بانک تشکیل می شود.
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور افزود: بانک های عاملی که تسهیلات را ارایه می کنند بانک کشاورزی، پست بانک و بانک توسعه تعاون به اضافه صندوق کارآفرینی امید است.
رضوی ادامه داد: کمیته فنی یک هفته فرصت دارد که در مورد طرح اعلام نظر کند و بانک های مورد نظر حداکثر یک ماه برای بررسی توجیه مالی پروژه فرصت دارند در کنار آن متقاضی وام هم سه ماه وقت دارد که مدارک لازم را به بانک ارایه دهد. بعد از گذشت فرصت اگر این کار انجام نشد، امتیاز وام برای متقاضی لغو خواهد شد البته این وام با کارمزد 6 درصد است.

** 38 هزار روستای بالای 20 خانوار مشمول طرح های اشتغالزایی

مدیر کل سرمایه گذاری و اشتغال معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز در این میزگرد با اشاره به جزئیات این آیین نامه اجرایی افزود: اعتبارات 1.5 میلیارد دلاری در بحث اشتغال روستاها که جدیدا ابلاغ شده تمام 38 هزار روستای بالای 20 خانوار را شامل می شود.
منوچهر رضایی گفت: تفاوت این آیین نامه با تسهیلات پرداختی گذشته، توجه به مشاغل پایدار و تکمیل کننده زنجیره ارزشی مشاغل روستایی و از سوی دیگر عبور از روش های پرداخت سنتی است.
وی ادامه داد : براساس این آیین نامه تلاش شده مشاغل متناسب با ظرفیت اقتصادی روستاها تحت پوشش قرار گیرد و علاوه بر این مشاغلی که خدمات بیشتری به روستاها ارائه دهد و نیاز منطقه را نیز پاسخگو باشد.
مدیرکل سرمایه گذاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تاکید کرد: مشاغل در برگیرنده این آیین نامه زمینه های کشاورزی، طرح های دانش بنیان، خدمات و صنایع کوچک را شامل می شود.
رضایی خاطر نشان کرد: سقف وام ها مشخص است و براساس بخشنامه ابلاغی طرح های تا 25 میلیارد ریال را در برمی گیرد که این طرح ها پس از دریافت مجوز از سوی متقاضی در کمیته فنی استان ها متشکل از مدیرکل امور روستای، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی و مسئول سازمان برنامه و بودجه بررسی می شود.
رضایی افزود: همچنین در این کمیته به فراخور موضوع، نماینده دستگاه اجرایی صادرکننده مجوز نیز حضور خواهد داشت و پس از بررسی و تاییدیه این کمیته، طرح به بانک های عامل از جمله پست بانک، بانک تعاون و کشاورزی معرفی و مراحل پرداخت بررسی می شود.
وی ادامه داد: اگر تقاضا برای طرحی بالاتر از سقف تسهیلات باشد، کمیته ناظر مجموعه متشکل از اعضای کمیته فنی موضوع را بررسی و اظهار نظر می کنند.

** سیاست کلی تشویق مهاجرت معکوس به روستاهاست

رضوی در ادامه صحبت های رضایی تاکید کرد : ما به دنبال تشویق و ایجاد انگیزه برای مهاجرت معکوس از شهر به روستا هستیم.
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور یادآور شد: وامی که پرداخت خواهد شد به صورت یکجا نخواهد بود یعنی هیچ پولی بالای 100 میلیون تومان به متقاضی داده نخواهد شد یعنی براساس پیشرفت فیزیکی طرح و پروژه و اجرای روند کار پرداخت می شود آن هم با تایید نماینده کمیته فنی، نماینده بانک و نماینده سازمان برنامه و بودجه که سازمان نظارتی است.
وی گفت: آورده سرمایه گذار روستایی 20 درصد است. سرمایه گذار روستایی اگر پروژه موردنظر خود را زودتر به تولید برساند تا 5 سال از معافیت مالیاتی برخوردار خواهد بود و این معافیت برای مناطق محروم روستایی10 سال است.
رضوی یادآور شد: اگر سرمایه گذاری بخواهد در هر روستایی سرمایه گذاری کند مشکلی نیست می تواند شاید فردی از سیستان و بلوچستان است و در یکی از روستاهای مرکزی بخواهد پروژه ای انجام دهد می تواند این کار را انجام دهد البته برنامه ما این است که اگر در آن روستا شرکتی تشکیل داده شده باشد که اسم آن تعاونی یا سهامی خاص باشد اولویت با آن است. یعنی اگر از آن روستا کسی متقاضی دریافت تسهیلات باشد اولویت با آن است بعد با فرد خارج از روستا می باشد.

** سیاست دولت توجه به تعاونی هاست/ 280 هزار تعاونی روستایی در کشور

معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور در خصوص کمرنگ بودن تعاونی ها در روستاها و معتقد نبودن دولت به بحث تعاونی ها گفت: این که دولت به تعاونی ها اعتقاد ندارد یک اتهام و تهمت است. دولت به مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی باور دارد به همین خاطر آمدیم به شرکت های مشارکتی اقتصادی وام بدون کارمزد در روستاهای مرزی و در روستاهای دیگر کشور با کارمزد 3 درصد پرداخت کردیم. به عنوان مثال الان در استان خراسان رضوی به 15 روستایی که مرزی نیستند وام 3 درصد دادیم.
رضوی با بیان این که 280 هزار تعاونی در کشور تشکیل شده است گفت: یکی از اشکالاتی که در تعاونی ها وجود دارد این است که تعاونی های خانوادگی ایجاد شده که به آنها نمی شود گفت تعاونی بلکه تعاونی نما هستند که دولت به این گونه تعاونی ها اعتقاد ندارد.
معاون توسعه و روستایی مناطق محروم رییس جمهور افزود: این 280 هزار تعاونی که تاکنون امتیاز گرفتند باید بررسی شود که تاکنون چقدر اشتغال ایجاد کردند و یا در تولید ملی چقدر ثروت ایجاد کردند که متاسفانه در روستاهای ما فقط تعاونی های فروش موروثی بوده است و آن کارایی اصلی که تولید، توزیع و فروش نبوده است بنابراین باید به دنبال اصلاح تعاونی ها باشیم تا کارایی آنها بالا برود.

** ضرورت افزایش مشارکت روستاییان در اقتصاد کشور است / گسترش اینترنت پرسرعت در روستاها

وی در ادامه گفت: هدف ما مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی به خصوص در حوزه روستایی است.
رضوی در ادامه به اینترنت در روستاها اشاره کرد و گفت: اقدام های خوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه آی.سی.تی در روستاها صورت گرفته و طبق قول وزیر ارتباطات همه روستاهای کشور از اینترنت پرسرعت برخوردار خواهند شد.
وی ادام داد، تلاش برای توسعه زیرساخت های ارتباطی در روستاها هم در زمان وزارت محمود واعظی در دولت یازدهم بسیار خوب بوده است و هم اکنون در زمانی که محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مصدر کارها را به دست گرفته است وضعیت توسعه آی.سی.تی روستایی در حال پیشرفت است.
وی به برگزاری جلسه ای با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته های اخیر و با حضور سایر دستگاه های خدمات رسان در روستاها اشاره کرد و ادامه داد: وزیر ارتباطات در این جلسه قول قطعی دادند که همه روستاهای کشور بزودی دارای اینترنت پرسرعت خواهند شد.
رضوی از تلاش این وزارتخانه برای تعمیر و تعویض تلفن های روستایی خبر داد و خاطرنشان کرد: مقرر شد تا همه روستاهای مرزی کشور دارای آنتن تلفن همراه شوند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از تلاش برای برطرف کردن نقطه های کور که امکان برقراری تماس را غیر ممکن می سازد خبر داد و گفت که دفاتر آی.سی.تی روستایی که با مشکلاتی دست به گیربان هستند، بزودی مرتفع خواهد شد.
به گفته وی، توسعه خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاها به دلیل ماهیت خود چندان نیازی به اختصاص اعتبار از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ندارد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک هماهنگی کامل در حال پیش بردن اهداف و برنامه ها هست.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری با تاکید بر اینکه عنایت به توسعه آی.سی.تی روستایی بسیار جدی است، گفت: توجه به توسعه ارتباطات در زمان واعظی سبب شد 30 هزار روستای کشور دارای اینترنت پرسرعت شوند.
رضوی ادامه داد: اکنون نیز تلاش می شود مابقی روستاها نیز به اینترنت پرسرعت مجهز شوند چرا که در حال حاضر مشکل اعتباری وجود ندارد.

** شرکت های دانش بنیان در اولویت توسعه روستایی هستند

رضایی در زمینه اولویت شرکت های دانش بنیان در طرح های اشتغالزایی روستایی مورد نظر این آیین نامه، افزود: براساس ظرفیت های کشاورزی، صنایع و خدمات روستاها و با تلاش در جهت کاهش میزان سهم آورده در بخش دانش بنیان سعی می شود مشارکت بیشتر این شرکت ها را در طرح ها داشته باشیم.
وی افزود: از هفدهم دی ماه سال جاری سامانه ثبت نام افراد متقاضی طرح های اشتغالزایی روستایی شروع به کار کرده و در حال حاضر در حال عملیاتی شدن است.
رضایی با بیان اینکه غالب بخش های اجرایی این آیین نامه در اختیار استان ها و شهرستان ها است، گفت: اشتغالزایی روستایی بر اساس ظرفیت منطقه، توانایی ها و اطلاعات اولویت بندی شده و شرط فعالیت و تحقق، استقرار در روستاست.


میزگرد*3009**خبرنگاران: فاطمه رحمتی و محمد افضلی*انتشار:*

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۱۴۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام ملایی هزاروندی بعد از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: در راستای توسعه، تبیین اهمیت مهارت آموزی و توانمند سازی روستاییان و عشایر استان در سال گذشته تعداد چهار هزار و۲۸۸ نفر آموزش‌های مهارتی را فرا گرفتند.

وی افزود: این آموزش‌ها در قالب ۷۵۰ هزار و ۹۹ نفر ساعت در حرفه‌هایی از قبیل پرورش زنبورعسل، پرورش قارچ خوراکی، پرورش گیاهان دارویی، زعفران کاری، سرمه دوزی، خیاطی، قالیبافی و… بوده است.

ملایی هزاروندی، اجرای دوره‌های آموزشی مهارت در روستاهای خوزستان را بر مبنای نیاز بازار کار و با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه برشمرد و اظهار کرد: آموزش و ارتقای مهارت روستاییان از عوامل مهم در تقویت و پایداری توسعه روستایی است.

وی با اشاره به اولویت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در آموزش به روستاییان، عشایر و مناطق محروم گفت: اثربخشی و تأثیرگذاری بیشتر آموزش‌های مهارتی، کمک به توسعه اقتصادی، عدالت آموزشی در مناطق روستایی، توانمندسازی زنان روستا، افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های خانوار و در نهایت ماندگاری ساکنان در روستاها از اهداف اجرای آموزش مهارتی در این مناطق است.

ملایی هزاروندی با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در روستاها نیازمند توسعه و تقویت است، تاکید کرد: ارتقای مهارت‌های شغلی و مهارتی در بین روستاییان و عشایر نقش مهمی را برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها دارد و از این رو دهیاران روستاها می‌توانند در نقش روایتگران و تبیین این حوزه ظاهر شوند و فنی حرفه‌ای را در تحقق اهداف یاری کنند.

کد خبر 6090281

دیگر خبرها

  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • وقوع مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • توسعه عمرانی در روستاهای بخش ریگ تسریع می‌شود
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم