Web Analytics Made Easy - Statcounter

وین - ایرنا - صدر اعظم آلمان روز یکشنبه از امتیازهای اعطا شده به حزب سوسیال دمکرات برای تشکیل دولت جدید ائتلافی در این کشور برابر انتقادهای هم حزبی های خود دفاع کرد و گفت: ناامیدی ها در این زمینه را درک میکند.

به گزارش ایرنا، آنگلا مرکل در گفت و گو با شبکه خبری 'زد دی اف' (ZDF) در پاسخ به انتقادهای مطرح شده از اعطای مسئولیت وزارتخانه مهم دارایی به سوسیال دمکرات ها گفت: من ناامیدی ها را درک می کنم اما اکنون باید نشان دهیم که میتوانیم با یک تیم جدید کار را شروع کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مرکل در پاسخ به این سئوال که آیا در فکر مطرح کردن فردی برای جانشینی خود به منظور رهبری حزب دمکرات مسیحی در انتخابات آتی است، گفت که میخواهد جوانترها نیز در مناصب وزارتی در دولت جدید حضور داشته باشند.
وی افزود: شش پست وزارتی داریم که از دیدگاه من باید تضمین کنیم که نه تنها افراد بالای 60 سال بلکه جوانترها نیز برای تصدی این مسئولیت ها مورد بررسی قرار میگیرند.
مرکل خاطرنشان کرد که انتقادهای مطرح شده در حزب دمکرات مسیحی از او به علت امتیازهای داده شده به سوسیال دمکرات ها برای تضمین توافق تشکیل دولت، به معنی از میان رفتن اقتدار رهبری او نیست.
احزاب محافظه کار دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی و حزب چپ میانه دمکرات مسیحی آلمان روز چهارشنبه 18 بهمن (7 فوریه) درباره تشکیل دولت جدید ائتلافی و ترکیب کابینه به توافق رسیدند. به این ترتیب قدرت اول اقتصادی اروپا پس از ماه ها بن بست سیاسی که موجب نگرانی متحدان اروپایی و بازارهای سرمایه شده بود، گام بزرگی برای تشکیل دولت و خروج از بن بست را برداشت.
بر اساس توافق به دست آمده کنترل وزارتخانه های مهمی مانند امور خارجه، دارایی و کار تحت کنترل سوسیال دمکرات ها قرار گرفته و همین مساله موجب شده تا برخی مطبوعات آلمان، دولت جدید این کشور را اولین دولت سوسیال دمکرات تحت رهبری صدراعظمی از حزب دمکرات مسیحی توصیف کنند.
انتظار می رود که تصدی وزارت دارایی از سوی سوسیال دمکرات ها موجب تغییرسیاست های آلمان در ارتباط با منطقه یورو شود. اداره این وزارتخانه تا چند ماه پیش بر عهده ولفگانگ شویبله محافظه کار از حزب مرکل بود. دادن کنترل وزارت مهم دارایی به سوسیال دمکرات ها به این معنی است که حزب مرکل مجبور به دادن امتیازهای بزرگی برای تشکیل دولت ائتلافی بوده است.
'مارتین شولتس' رئیس حزب سوسیال دمکرات این توافق را 'پایانی بر ریاضت اجباری' توصیف کرد و گفت: آنچه به آن دست یافتیم یک بیداری جدید برای اروپا و یک پویایی جدید برای آلمان خواهد بود. مرکل نیز گفت که این توافق ، پایه و اساس دولتی باثبات را در آلمان ایجاد خواهد کرد. 'اولاف شولتز' از حزب سوسیال دمکرات که از او به عنوان وزیر دارایی در دولت جدید یاد میشود روز شنبه با بیان اینکه 'در گذشته اشتباهاتی انجام شده است' ، گفت که آلمان از این پس درصدد فشار بر سایر کشورهای اتحادیه اروپا درباره نحوه کارکرد اقتصادی آنها نخواهد بود.
این درحالی است که شاخه تجاری حزب دمکرات مسیحی مرکل با نارضایتی از دادن کنترل وزارت دارایی به سوسیال دمکرات ها، تهدید کرده اند که جلوی اجرایی شدن بخشهایی از توافق تشکیل دولت را خواهند گرفت. 'کریستین فان اشتیتن' از اعضای حزب دمکرات مسیحی روز شنبه گفت که اعضای پارلمان - و نه اعضای تیم مذاکره کننده - حرف آخر را درباره توافق خواهند زد. وی که ریاست انجمن بنگاه های کوچک و متوسط حزب مرکل را در پارلمان آلمان بر عهده دارد، گفت: توافق به دست آمده کتاب مقدس نیست. وی با بیان اینکه 'توزیع مناصب کابینه یک اشتباه سیاسی' است گفت وظیفه پارلمان است که رهبران حزب را پاسخگو کند. وی افزود: به عنوان گروه پارلمانی شرکت های متوسط میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که مسائلی که خوب مورد بررسی قرار نگرفته اند، متوقف و اصلاح شوند. فان اشتیتن گفته است که تشکیل یک دولت اقلیت تحت رهبری محافظه کارها را به دولت ائتلاف بزرگ با چنین توافقی ترجیح می داد.
بسیاری از اعضای حزب دمکرات مسیحی از اینکه حزب سوسیال دمکرات کنترل شش وزارتخانه از جمله وزارت مهم دارایی را به دست آورده است، ناراضی هستند. در انتخابات دوم مهرماه آلمان، سوسیال دمکراتها 20.5 درصد آرا و حزب دمکرات مسیحی 32.9 درصد آرا را به دست آوردند. روزنامه پرشمارگان 'بیلد' نیز که به محافظه کارها نزدیک است ، مرکل را متهم کرده که دولت را به سوسیال دمکرات ها تقدیم کرده است. شاخه جوانان حزب دمکرات مسیحی نیز از مرکل به علت دادن این امتیازها انتقاد کرده است. از سوی دیگر، شاخه جوانان حزب سوسیال دمکرات نیز از توافق با حزب مرکل انتقاد کرده و خواستار رای منفی اعضای حزب به توافق به دست آمده شده است و به این ترتیب هنوز تشکیل دولت جدید در آلمان قطعی نیست.
شبد**اروپام**1078** 1379**خبرنگار: بابک جعفری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۴۵۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، منابع آگاه در دولت فرانسه اعلام کردند که امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه در ماه «می» به آلمان سفر می‌کند و احتمالاً در ماه «ژوئن» نیز دوباره به آلمان سفر خواهد کرد.

رییس‌جمهور فرانسه اواخر اسفند نیز برای دیدار با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان راهی برلین شد؛ سفری که ظاهراً با هدف کاهش تنش بین فرانسه و آلمان درباره جنگ اوکراین انجام شد.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر اخیر تنش بین فرانسه و آلمان درباره کمک نظامی به اوکراین تشدید شده و به عرصه عمومی کشیده شده است.

کد خبر 6090492

دیگر خبرها

  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان به دانشگاه تهران اعطا شد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • استانداردهای دوگانه آلمان در قبال پوتین و نتانیاهو
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • بستگان اسرای اسرائیلی:کابینه فرصت امضای توافق را از دست ندهد
  • تقویت دفاع نظامی و غیرنظامی در دستورکار آلمان
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ
  • رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد