Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هفته نامه خودرو امروز: چندي پيش، اعلام تعرفه ها و قوانين جديد باعث شد تا بازارخودروهاي وارداتي، براي چندمين بار در طي ساليان اخير دچار يک شوک جدي شود. در اين بين، واردات بسياري از خودروها ممنوع شد و آن دسته از خودروهايي نيز که از خطر ممنوعيت واردات جان سالم به در بردند با افزايش قابل توجه قيمت ها مواجه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براي مثال، سدان هاي کامپکتي که تا قبل از تغييرات ذکر شده با قيمتي کمتر از 150 ميليون تومان قابل خريداري بودند، حالا خود را به محدوده 200 ميليون تومان نزديک کرده اند.

در هر صورت فعلا چاره اي نيست و بايستي همچون گذشته به اين قيمت هاي جديد نيز عادت کنيم. از اين رو در نوشتار پيش رو، فارغ از تمامي حواشي موجود به سراغ مقايسه دو مدل کامپيکت محبوب کره اي رفته ايم؛ هيونداي الانترا و کياسراتو که چند سالي است در بازار کشور ما عرضه مي شوند و هر کدام از نسل هاي آنها در زمان خود آمار فروش قابل توجهي را در بازار کشور به ثبت رسانده اند.
طراحي
نسل ششم هيونداي الانترا که با کد AD شناخته مي شود، نخستين بار سال 2015 در نمايشگاه خودرو لس آنجلس معرفي و در سال 2016 وارد بازارهاي جهاني شد. همانگونه که برادر بزرگ الانترا يعني سوناتا، در نسل LF نسبت به YF، يک ظاهر رسمي تر و پخته تر به خود گرفت، الانترا AD نيز کمي از حالت جوان پسند نسل قبلي خود فاصله گرفته و با وجود مواردي همچون جلوپنجره چند ضلعي بزرگ، دي لايت هاي قرار گرفته در قسمت پاييني چراغ جلو، خط کمر برجسته و چراغ هاي عقب کشيده تر، استايلي به روز و در عين حال جدي دارد.
اين تغيير استايل در داخل کابين با جديت بيشتري دنبال شده به گونه اي که کابين فانتزي نسل قبل، جاي خود را به يک کابين ارگونوميک با چيدمان منظم داده است. طراحي اين کابين به خوبي صورت گرفته و تنها نکته اي که شايد کمي توي ذوق بيننده بزند، طرح ساده تر صفحه نشان دهنده ها به نسبت نسل قبلي است.

در مقابل، کياسراتو نسل سوم را داريم که با کد YD شناخته شده و از سال 2013 روي خط توليد کيا قرار داشت تا اين که به تازگي شاهد معرفي نسل جديد آن بوديم. سراتو نسل سوم در سال 2016، فيس ليفت مختصري را تجربه کرد که در آن، نماي جلو و عقب خودرو دستخوش يکسري تغييرات شد.
سراتو نسل سوم ظاهري اسپرت و جوان پسند داشته و مواردي همچون جلوپنجره پوزه ببري هميشگي محصولات کيا، خط شکسته پايين درها، طرح رينگ چرخ ها و حتي گرافيک چراغ هاي عقب براي جوانان بيش از هر قشر ديگري جذابيت دارد.
کابين سراتو YD در نمونه فيس ليفت، تغييرات چنداني نسبت به قبل به خود نديده و تنها مي توان تغييرات جزئي در شکل جاليواني و جاسيگاري و اضافه شدن قطعات تزئيني با رنگ مشکي براق در برخي نقاط را در آن مشاهده کرد. هر چند نمي توان ايراد خاصي را در اين کابين مشاهده کرد اما به عقيده بسياري از افراد طرح ساده کابين سراتو با طرح جذاب و اسپرت بدنه، همخواني چنداني ندارد.

مشخصات و توانمندي هاي فني
هيونداي الانترا AD برخلاف نسل قبلي (که با پيشرانه 1.8 ليتري به بازار ايران وارد مي شد)، با يک پيشرانه 2 ليتري در بازار ما عرضه مي شود. اين پيشرانه با توليد حداکثر قدرت 154 اسب بخار و حداکثر گشتاور 195 نيوتن متر، با اتصال به يک گيربکس 6 سرعته اتوماتيک، ضمن مصرف 7.1 ليتر سوخت در هر 100 کيلومتر در سيکل ترکيبي، شتاب صفر تا صد 10.4 ثانيه و حداکثر سرعت 202 کيلومتر بر ساعت را براي اين کره اي خوش تيپ به ارمغان مي آورد.
در مقابل کياسراتو YD نيز از پيشرانه اي با حجم مشابه با رقيب بهره مند است که اين پيشرانه با حداکثر قدرت 150 اسب بخار و حداکثر گشتاور 192 نيوتن متر، با اتصال به يک گيربکس 6 سرعته تيپ ترونيک، براي پيمايش هر 100 کيلومتر در سيکل ترکيبي به 7.2 ليتر سوخت احتياج داشته و شتاب صفر تا 100 کيلومتر 10.5 ثانيه و حداکثر سرعت 210 کيلومتر بر ساعت را براي اين شرقي جوان پسند به ارمغان مي آورد. در مجموع مي توان گفت هر دو نوع خودرو از نظر عملکرد فني در سطح قابل قبول و راضي کننده اي قرار داشته و هيچ کدام در اين بخش برتري قابل توجهي بر رقيب خود ندارد.

امکانات رفاهي و ايمني
معمولا از خودروهاي کره اي در اين رنج قيمتي، انتظار سطح کاملي از تجهيزات را داريم و بايستي گفت که الانترا و سراتو نيز به خوبي اين انتظار را درک کرده و به آن پاسخ مي دهند. اگر بخواهيم از مهم ترين تجهيزات مشترک نصب شده روي دو خودرو ياد کنيم، مي توانيم به مواردي همچون کيلس استارتر، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک دوگانه، سانروف، کروز کنترل اتوماتيک (ACC)، روکش چرمي صندلي ها و غربيلک فرمان، تنظيم برقي صندلي راننده به همراه حافظه يکپارچه با آينه ها، گرمکن صندلي ها، سردکن صندلي هاي جلو، آينه هاي جانبي تاشو برقي، دي لايت، سنسور نور، دوربين ديد عقب، سيستم انتخاب حالات رانندگي (Drive Mode)، ايربک هاي جلو جانبي و پرده اي، سيستم کنترل پايداري الکترونيکي (ESC)، سيستم کمکي شروع حرکت در سربالايي (HAC)، سيستم تشخيص و هشدار نقاط کور (BSD) و ... اشاره کرد. الانترا AD و سراتو YD در بخش آپشن نيز بسيار شبيه به يکديگر بوده و مهم ترين تفاوت آنها در مجهز بودن الانترا به ايربگ محافظ زانوي راننده است که اين آپشن در سراتو وجود نداشته اما سراتو نيز از شيفترهاي تعويض دنده پشت فرمان بهره مي برد که الانترا از آن بي بهره است.

سخن پاياني
در پايان مطلب اگر نگاهي کلي به هر يک از دو خودرو مورد بحث داشته باشيم، مي توانيم بگوييم همانطور که انتظار مي رفت، هر دو خودرو بسيار به يکديگر شبيه هستند که البته با توجه به هم خانواده بودن محصولات هيونداي و کيا، اين مسئله چندان دور از انتظار نيست اما با همه اين اوصاف مي توان بازار دو خودرو مذکور را تا حد زيادي از يکديگر تفکيک کرد. هيونداي الانترا AD خودرويي مناسب براي افرادي به شمار مي رود که به دنبال يک سدان خانوادگي با ابعاد جمع و جور، طراحي مدرن و سطح امکانات رفاهي کامل براي استفاده هاي روزمره خود هستند.

کيا سراتو YD گزينه افرادي خواهد بود که تمام ويژگي هاي ذکر شده براي الانترا را از خودرو خود توقع دارند اما طراحي اسپرت و جلوه هاي جوان پسندانه نيز از اولويت هاي اصلي آنها در خريد خودرو است. هم اکنون مي توان در بازار، نمونه هاي صفر کيلومتر هيونداي الانترا را با قيمتي بين 180 تا 195 ميليون تومان خريداري کرد. برچسب هاي قيمتي کياسراتو صفر کيلومتر نيز بين 185 تا 200 ميليون تومان متغير است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۴۷۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژو سقوط کرد؛ سرگردانی ایران‌خودرو برای تولید محصول محبوب

اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد تولید و فروش پژو کاهش یافت.

به گزارش اقتصادنیوز، تولید گروه پژو در فروردین ۱۴۰۳ به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت حدود ۴۰ درصدی همراه شد تا زنگ خطر برای تولید این خانواده محبوب خودرویی به صدا در آید. تولید گروه پژو در فروردین امسال حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه ثبت شد این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته ایران خودرویی‌ها نزدیک به ۱۸ هزار دستگاه انواع پژو را در خطوط تولید خود تکمیل کردند.

آبی‌های جاده مخصوص در فروش گروه پژو نیز افت حدود ۱۱ درصدی را در بازه زمانی یاد شده در کارنامه ثبت کردند.

بررسی آمار فروش ایران خودرویی‌ها نشان می‌دهد این خودروساز طی فروردین ۱۴۰۳ بیش از هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه پژو برای متقاضیان فاکتور کرده است.

آمار فروش گروه پژو در سال ۱۴۰۲ از فروش حدود هشت هزار و ۴۵۰ دستگاه انواع پژو حکایت می‌کند.

با توجه با اتفاق‌هایی که برای پژو پارس در سال گذشته افتاد به نظر می‌رسد بخشی از این افت تولید و فروش گروه پژو مربوط به پژو پارس باشد.

علاوه بر پژو پارس شاهد هستیم که ایران خودرویی‌ها تولید پژو ۲۰۶ را هم به طور کامل متوقف کردند.

آن طور که مشخص است آبی‌های جاده مخصوص در گروه پژو تمرکز خود را روی خانواده پژو ۲۰۷ قرار داده‌اند.

مدیران ایران خودرو به طور شفاف مشخص نکرده اند که تولید پژو پارس تنها تا پایان بهار ۱۴۰۳ ادامه پیدا می‌کند یا اینکه با توجه به مجوز افزایش قیمت تولید این خودرو همچنان در دستور کار قرار خواهد داشت.

چنانچه تولید خانواده پژو پارس ادامه دار نباشد و تنها خانواده خودرویی که آبی‌های جاده مخصوص تولید آن را ادامه می‌دهد پژو ۲۰۷ باشد باید گفت که دیگر گروه پژو بخش بزرگی از کیک تولید و فروش این خودروساز را به خود اختصاص نخواهد داد.

چنانچه این اتفاق بیفتد باید دید ایران خودرو ظرفیت از دست رفته پژو را چگونه با سایر محصولاتش پُر خواهد کرد.

سیگنال ارسال شده از سوی اطلاعات کدال این خودروساز به بازار می‌تواند روی قیمت گروه پژو اثر گذاشته و نمودار قیمت‌ها را صعودی کند.

دیگر خبرها

  • ◄ لوازم یدکی ماکسیما اصل را از کجا تهیه کنیم؟
  • قیمت خودرو امروز ۱۰ اردیبهشت + جدول
  • لزوم رسیدگی سریع‌تر به پرونده شرکت‌های پیش‌فروش خودرو
  • رسیدگی قضائی به اخلال ۶۰۰۰ میلیارد ریالی در نظام اقتصادی
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • کار از جاره کارت سوخت خودرو گذشت / فروش با قیمت ۳۰ میلیون تومان!
  • پژو سقوط کرد؛ سرگردانی ایران‌خودرو برای تولید محصول محبوب
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو جانبازی؛ 12 میلیارد ناقابل!
  • مدیران خودرو 777، تنها نماینده صنعت خودرو ایران در اجلاس ایران و آفریقا
  • مورد عجیب فروش کارت سوخت با ۳۰ میلیون تومان