Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:20:13 GMT

تنها 37 درصد کارگران از معیشت مناسب برخوردارند

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۷۹۳۱۱

تنها 37 درصد کارگران از معیشت مناسب برخوردارند

تهران - ایرنا - فعالان حوزه کار معتقدند در شرایطی که تنها هفت درصد جامعه کارگری از امنیت شغلی و 37 درصد آنها از معیشت مناسب برخوردارند، باید از طریق گفت و گوهای اجتماعی میان کارگران، کارفرمایان و وزارت کار، مشکلات این عرصه را رفع کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «احمد مشیریان» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست تخصصی با تاکید بر اینکه گفت و گوهای سه جانبه سبب می شود تا شرکای اجتماعی اعم از کارگر و کارفرما به درک مشترکی برسند، اظهار داشت: جامعه کارگری و کارفرمایی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توقعاتی دارد که باید شنیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مشیریان با تاکید بر اینکه خواسته های جامعه کارگری و کارفرمایی در نشست های تخصصی، شورای عالی کار و شورای عالی حفاظت فنی مطرح می شود، گفت: تعداد دادخواست ها در دوران اخیر از تعداد بیمه شده ها بیشتر شده است.
مشیریان با بیان اینکه دغدغه اصلی جامعه کارگری امنیت شغلی و دغدغه اصلی کارفرمایی امنیت سرمایه گذاری است، گفت: هدف ما برای برگزاری این نشست این است که منظور شرکای اجتماعی را بیشتر درک کنیم.
وی افزود: برگزاری چنین نشست هایی می تواند به نزدیک شدن هر سه شریک اجتماعی بی انجامد و امیدوارم سرانجام خوبی را برای کارگران کشور رقم بزند.

*کارگران خواهان امنیت شغلی و معیشت هستند
«علی خدایی» نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز در این نشست گفت: امنیت شغلی، معیشت و تشکل های صنفی سه ضلع مشکلات جامعه کارگری کشور است و اگر این به این سه موضوع توجه شود، کارگران مشکل دیگری ندارند.
خدایی افزود: ٩٣ درصد قراردادهای کار موقت هستند و این غیر از کارگران سفید امضا و یا دارای قراردادهای زیرزمینی است.
وی اظهار داشت: کارگران فاصله 63 درصدی با مزد واقعی دارند که نشان می دهد تنها 37 درصد کارگران دارای معیشت مناسب هستند.
نماینده کارگران در خصوص تشکل ها گفت: فقط ١٠ درصد جامعه کارگری کشور عضو تشکل ها هستند که این مناسب نیست.
وی با تاکید بر اهمیت شورای عالی کار و گفت و گوی شرکای اجتماعی کار بیان داشت: هنوز گفت و گو انجام نشده که امروز شنیدم برخی از مسوولان از افزایش دستمزد 15 تا 18 درصدی خبر داده اند.
خدایی بر نهادینه شدن گفت و گوهای اجتماعی در حوزه کار تاکید کرد و گفت: اگر گفت و گوی اجتماعی نظام مند نشود، از بین می رود.
وی خواستار به رسمیت شناختن شرکای اجتماعی حوزه کار شد و گفت: در شرایطی که جامعه کارگری تنها هفت درصد امنیت شغلی دارند، تنها 37 درصد از معیشت مناسب برخوردارند و 10 درصد در تشکل ها عضو هستند، چگونه باید مذاکره کرد.
خدایی تاکید کرد: بر اساس قانون کار کارگران حق اعتراض و اعتصاب دارند ضمن آنکه باید تکلیف مقاوله نامه های مرتبط در سازمان بین المللی کار نیز مشخص شود.
این فعال کارگری تاکید کرد باید به سمت کیفی کردن تشکل های کارگری گام برداریم و از کمیت بشدت پرهیز کنیم.
وی با یاداوری اینکه سازمان های مردم نهاد در ایران قوی نیستند، بر ایجاد تشکل های قوی کارگری در کشور تاکید کرد.

**برای حل مشکل بنگاه ها از تشکل های کارگری و کارفرمایی کمک بگیریم
«حسن صادقی» رئیس کانون پیشکسوتان کارگری کشور با بیان اینکه نادرست ترین روش تصمیم گیری فردی است گفت: وقتی می خواهیم به حل مشکلات بنگاه های مشکل دار اقدام کنیم، باید سراغ تشکل ها و نمایندگان کارگری و کارفرمایی برویم.
وی افزود: شاید به وضوح بتوان گفت کارگران در دوره اصلاحات بهترین شرایط را داشتند و توانستند پیمان های دسته جمعی را منعقد کنند که سازمان بین المللی کار نیز از این پیمان ها قدردانی کرد.
صادقی در خصوص تشکل های کارگری گفت: تشکل ها باید متکی به خود باشند و نه دولت ساخته؛ اگر تشکلی دولت ساخته باشد، باید خواسته های دولت را پیش ببرد.
این فعال کارگری گفت: وقتی جامعه کارگری داریم چرا باید سر سفره دولت بنشینیم؛ کارگر اگر دستش در جیب خودش باشد، می تواند اعتراض خود را به موقع اعلام کند
وی با بیان اینکه تشکل های کارگری مستقل می تواند دولت را نقد کند، افزود: برخی معتقدند کارگر نباید سیاسی باشد مگر امکان دارد در جامعه ای که زن خانه دار، مداح، پزشک، معلم و راننده تاکسی آن نگاه سیاسی دارند، کارگر سیاسی نباشد.
وی به فاصله 63 درصدی مزد از حداقل معیشت کارگران اشاره کرد و گفت: حداقل دستمزد سند گفت و گوهای اجتماعی است که باید طی سه سال این فاصله را جبران کنیم.
صادقی سبد معیشت کارگری را ملاک تعیین حداقل دستمزد برای سال ٩٧ اعلام کرد و گفت: مصوب شدن سبد معیشت خانوار برای ملاک تعیین دستمزد حاصل گفت و گوهای اجتماعی بود.
این فعال کارگری با اشاره به وجود 1420 بنگاه اقتصادی مشکل دار اظهار داشت: باید به تجارب کشورهای موفقی چون مالزی و چین در زمینه خصوصی سازی توجه کنیم و از آنها الگو بگیریم.
وی از معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست که همایش ملی کار را احیا، فصل ششم قانون کار را به نقد بگذارد و توسط کارگران چکش کاری کرده و در نهایت گفت و گوهای اجتماعی را احیا کند.
در نشست امروز که با حضور شرکای اجتماعی کار شامل فعالان قشر کارگری و کارفرمایی و نیز مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجموعه فرهنگی تلاش تهران برگزار شد، فعالان این عرصه دیدگاه های خود را درباره مشکلات حوزه کار مطرح کردند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام* ٩١٢٣*9132*2025
خبرنگار: زهره دریغ گفتار*انتشاردهنده: لیلا جودی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۹۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقدان امنیت شغلی؛ دغدغه اول جامعه کارگری

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه تاکنون اراده جدی برای ساماندهی قراردادهای کار نبوده است، ابراز امیدواری کرد: با توجه به تصویب کلیات لایحه امنیت شغلی در دولت سیزدهم با همراهی مجلس ساماندهی قراردادهای کار به نتیجه برسد و دغدغه اصلی جامعه کارگری برطرف شود.

به گزارش ایسنا، اولیا علی بیگی ضمن اشاره به دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب در هفته کار و کارگر اظهار کرد: رهنمودها و بیانات ایشان مایه  دلگرمی جامعه کارگری بود و نور امیدی در بین جامعه کارگری به وجود آورد. مقام معظم رهبری تاکید داشتند که بهبود حال جامعه کارگری تاثیر بسیاری در بهبود حال جامعه دارد. حدود نیمی از جامعه ایران را کارگران تشکیل می دهند و طبعا اگر کارگران حال خوبی داشته باشند نصف حال جامعه خوب خواهد شد.

فقدان امنیت شغلی اولین دغدغه جامعه کارگری

وی که در یک گفت و گوی رادیویی سخن می گفت، فقدان امنیت شغلی را اولین دغدغه کارگران دانست و گفت: مسأله ای که کارگران را آزار می دهد، نبود امنیت شغلی در محیط کار است. کارگران زیادی هستند که ۲۰ سال یا بیشتر سابقه کار دارند، ولی همچنان با قراردادهای سه ماهه و شش ماهه و بعضاً یک‌ماهه فعالیت می کنند. رواج قراردادهای موقت ناشی از نقص قانون است و تبصره های ماده  قانون کار به درستی تبیین نشده است.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار ادامه داد: ماده ۷ قانون کار که مربوط به قرارداد کار است روح قانون کار محسوب می شود ولی ایرادهایی دارد که به واسطه آن باعث شده قراردادهای موقت رواج یابد لذا این ماده باید اصلاح شود.

تصویب کلیات لایحه امنیت شغلی در هیات دولت

علی بیگی افزود: سال گذشته رئیس جمهور دستور دادند که وزارتخانه های کار و صمت نسبت به ساماندهی قراردادها اقدام کنند که در این راستا معاونت روابط کار نشست‌های سه جانبه ای را برگزار کردند. در نهایت توافقات به هیات دولت ارسال شد تا کلیات لایحه امنیت شغلی به تصویب رسید و اکنون کارگروه‌های تخصصی روی جزئیات کار می کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور انتظار داریم بدنه دولت و مجلس اهتمام ویژه ای به بحث ساماندهی قراردادهای کار داشته باشند. متاسفانه اراده جدی برای ساماندهی قراردادهای کار نبوده است؛ لذا اگر دولت و مجلس عزم و اراده داشته باشند راهکارهای متعددی هست که به موضوع قراردادها ورود کرد و مشکلات جامعه کارگری در بحث قراردادها را برطرف کرد.

تفکیک قراردادهای با ماهیت مستمر از غیر مستمر

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار در عین حال بر لزوم ساماندهی قراردادها تاکید کرد و گفت: منظور از ساماندهی قراردادها یعنی کارهایی که ماهیت مستمر دارند شناسایی شوند و افرادی که در این مشاغل مشغول کارند با قرارداد دائم به کار گرفته شوند. منتها باید به سمت و سویی برویم‌ که امنیت شغلی با رعایت انظباط اجتماعی در محیط کار انگیزه وبهره وری ایجاد کند.

وی در پایان گفت: در کارهایی که فصلی است انتظار جامعه کارگری این نیست که حتما کارگر قرارداد دائم داشته باشد؛ بنابر این باید بین کارهای با ماهیت مستمر و کارهای با ماهیت غیر مستمر تفکیک قائل شویم و این کارها رصد و شناسایی و ساماندهی شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گزارش دیوان محاسبات از ترک فعل سازمان تامین اجتماعی
  • سهام سازمان تامین اجتماعی در بانک رفاه کارگران واگذار نشده است
  • سهام مازاد سازمان تامین اجتماعی در بانک رفاه کارگران، واگذار نشده است
  • یک اتفاق جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان / تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد؟
  • ۸۰ درصد جمعیت اصفهان جزو جامعه کارگری هستند
  • برگزاری جشن کارگری شهرداری سمنان با نام «سپاس کارگر»
  • حق مسکن کارگران ۲ برابر می‌شود؟
  • جامعه کارگری باید مورد تکریم و احترام قرار گیرد
  • دل های نگران کارگران پیمانکاری با قراردادهای لرزان
  • فقدان امنیت شغلی؛ دغدغه اول جامعه کارگری