Web Analytics Made Easy - Statcounter

القدس العربی در یادداشتی پیرامون سقوط جنگنده اف 16 اسرائیل نوشت: پس از ساقط شدن «اف 16» در روز شنبه، نزاع و درگیری در خاورمیانه به مرحله نظامی جدیدی رسیده است که طی آن قواعد بازی تغییر خواهد کرد و عنوان این مرحله«پایان سیطره نظامی هوایی اسرائیل» در منطقه خاورمیانه است. دیگر «اف16» شاخصی برای برتری نظامی اسرائیل محسوب نمی شود؛ چرا که سامانه دفاع هوایی پیشرفته ای در مقابل آن قرار دارد و حتی اگر صهیونیستها به «اف35» هم دسترسی پیدا کنند، در برابر این سامانه کاری از پیش نخواهند برد!

تحقق رویای اسرائیل برای تسلط بر سوریه و هدف قرار دادن اهدافی در ایران، امری محال شده است؛ به دو دلیل؛ دلیل اول آنکه ایران به سامانه دفاع هوایی بسیار پیشرفته ای دست یافته و دلیل دوم انکه فاصله زیاد بین ایران و اسرائیل موجب می شود سلاح هوایی اسرائیل قدرت تکرار سناریوی بمباران تاسیسات هسته ای عراق را در مورد ایران، نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تحقق این حمله، جنگنده های اسرائیلی ناچارند مسافتی طولانی نزدیک به سه هزار کیلومتر را پیموده و خطر گذر از آسمان دیگر دولتها را نیز به جان بخرند؛ که در این حالت، سامانه های دفاعی ایران زمان کافی برای مقابله با این جنگنده ها را خواهند داشت.

کارشناسان نظامی و سیاسی اسرائیل امیدوارند که موشکی که باعث سرنگونی اف 16 شد، کاملا ساخت روسیه باشد، چرا که در این صورت امکان مذاکره آنها با روسها و رسیدن به تفاهماتی مبنی بر عدم حمله دوباره به سوریه در مقابل عدم استفاده مجدد روسیه از این سلاح علیه اسرائیل، وجود دارد؛ اما مصیبت واقعی اسرائیلی ها در شرایطی است که این موشکها ساخت ایران باشند.

در سایه این تحول، در مورد آینده ائتلافهای سیاسی در منطقه احتمالا شاهد تغییراتی خواهیم بود؛ دولتهای عربی و در راس آنها عربستان و امارات پیش از این حادثه، سعی در نزدیکی هر چه بیشتر به اسرائیل را داشتند و گمان می کردند این رژیم در صورت وقوع جنگ،قادر به مقابله با ایران و پیروزی بر آن است؛ از این رو تلاش می کردند اسرائیل را هم پیمان مستقیم خود معرفی کرده و برای تشکیل ائتلافی علیه ایران با تل آویو وارد هماهنگی شوند. اما اکنون با شرایط پیش آمده به نظر می رسد مسئولان سعودی در ارزیابی های خود و تکیه بر مشاوران درجه سه غربی برای انتخاب دولت عبری بعنوان هم پیمان، به خطا رفته اند. ژنرال سعودی، انور عشقی بدنبال سرنگونی اف 16 اسرائیل، از تغییر قواعد بازی سخن گفت، اما ایا ریاض همچنان با همان قوّت پیشین به تکیه بر اسرائیل ادامه می دهد؟!

سقوط جنگنده فوق پیشرفته اسرائیل، آغاز نقطه عطف مهمی در نقشه نظامی خاورمیانه است که تغییرات زیادی را در پی خواهد داشت؛ از جمله آنکه اسرائیل بدون شک در آینده به آرامش بیشتری ملتزم می شود. از این حیث است که نقش سلاح در طراحی نقشه ها و تصمیمات، بارزتر از خطابه ای سیاسی است که منجر به ایجاد هیچ گونه تحولی نمی شوند...

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۸۲۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عرب زبان: تل‌آویو در پرونده «آنروا» سیلی محکم خورد

یک رسانه عرب زبان از شکستی خبر داد که رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در پرونده آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به «آنروا» متحمل شد.

به گزارش مشرق، رای الیوم در مطلبی به ناکامی تحرکات رژیم صهیونیستی علیه آژانس آنروا پرداخته و نوشت که اتهامات وارده علیه این آژانس مبنی بر مشارکت کارکنان آن در عملیات طوفان الاقصی (هفتم اکتبر۲۰۲۳ )، اتهامات بدون مدرک بود که از سوی برخی کشورهای غربی و متحدان آن مانند ژاپن علیه آنروا مطرح شد تا کمک ها به آن قطع شود، آن هم در شرایط حساسی که مردم نوار غزه در معرض جنگ کشتار جمعی و گرسنگی قرار داشتند، باید آنروا فعال تر عمل می کرد، نه اینکه حمایت مالی از آن قطع شود.

این رسانه افزود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی احساس کرد که در کمپین خود علیه آنروا موفق شده و توانسته انتقام از یک سازمان بین المللی با غیر فعال کردن آن بگیرد؛ اما طی روزهای گذشته ثابت شد که تحرک این رژیم با شکست بزرگی همراه شده زیرا سازمان ملل اعلام کرد که پرونده اتهام مشارکت ۱۲ نفر از کارکنان آنروا بسته شده به این دلیل که مدرک و ادله ای از سوی تل آویو در این زمینه مطرح نشده است.

رای الیوم ادامه داد: رژیم اسرائیل در این پرونده سیلی خورد و شماری از کشورها از جمله، فرانسه، کانادا، استرالیا، سوئد، نروژ، اسپانیا و ژاپن تصمیم به از سرگیری کمک ها به آنروا گرفتند. ضربه مهلک را آلمان یکی از حامیان تل آویو وارد کرد که از عزم خود برای از سرگیری کمک ها به آنروا خبر داد.

در پی ادعاهایی که رژیم صهیونیستی اسرائیل در ژانویه سال ۲۰۲۴ مبنی بر احتمال مشارکت ۱۲ کارمند آنروا در عملیات طوفان الاقصی مطرح کرد، یک گروه تحقیق ایجاد شد. در هفته های بعد، بسیاری از کشورهای حامی مالی آنروا حدود ۴۵۰ میلیون دلار کمک های خود به این سازمان را تعلیق یا متوقف کردند.

نتایج تحقیق مستقل از آنروا که روز دوشنبه منتشر شد، نشان دهنده «بی طرفی» این نهاد بین المللی است و می گوید که رژیم اسرائیل مدرکی برای ادعاهای خود در مورد برخی از کارکنان این آژانس ارائه نکرده است.

بر اساس این گزارش، آنروا همچنان «غیر قابل جایگزین و اجتناب ناپذیر» است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • تیتر خاص رسانه عربی درباره ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • جنگ اسرائیل علیه غزه ۳۷ میلیون تُن آوار بر جای گذاشته است
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی
  • رسانه عرب زبان: تل‌آویو در پرونده «آنروا» سیلی محکم خورد
  • روایت العربی الجدید از طرح اضطراری مصر درباره تهاجم قریب‌الوقوع به رفح