Web Analytics Made Easy - Statcounter

نداشتن سیستم تصفیه در بسیاری از قالی شویی های بروجرد سبب شده تا پساب این واحدها در اراضی کشاورزی و رودخانه ها رها شود،علیرغم همه اخطارهای محیط زیست اما تا کنون این مشکل برطرف نشده و مواد شوینده شیمایی، محیط زیست را تهدید می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ و به نقل از بازتاب بروجرد سالها پیش فرش های منازل در حیاط خانه ها شسته می شدند و بعد از لبه پشت بام آویزان می شدند تا خشک شوند اما به تدریج با کم شدن منابع آبی، افزایش آپارتمان نشینی و نبود شرایط لازم، شستن فرش ها به قالیشویی ها سپرده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

قالی شویی هایی که امروز تعدادشان در سطح شهر بسیار زیاد شده و وظیفه شستن فرش ها را بر عهده می گیرند اما بسیاری از قالی شویی ها به دلیل نداشتن سیستم تصفیه سبب آلوده شدن محیط زیست می شوند به طوری که پساب این واحد ها مستقیم وارد زمین های کشاورزی و رودخانه ها می شود و در نهایت جز آلودگی و بیماری چیزی به دنبال ندارد.

 

در بسیاری از قالی شویی ها برای تمیز شدن بهتر از مواد شوینده قوی استفاده می کنند که رها کردن این مواد پس از شست و شو علاوه بر آلوده کردن خاک و اراضی سبب می شود تا جاندارانی که از آب رودخانه استفاده می کنند از این تهدید در امان نباشند.

این پساب اثر مخربی بر محیط زیست دارد اما تا کنون اقدامی برای این کار صورت نگرفته، گرچه تا کنون محیط زیست بروجرد چند باری اخطار داده که این قالی شویی ها اقدام به نصب سیستم تصفیه کنند اما نتیجه ای حاصل نشده و همچنان پساب قالی شویی ها محیط زیست را تهدید می کند.

 

این در حالیست که تا کنون فاضلاب ها و گاهی پساب کشتارگاه هم در اراضی کشاورزی رها می شد و مواد شوینده و شیمایی قالی شویی و کارواش ها هم به جمع این آلودگی ها اضافه شده و تهدیدی جدی و خطر آفرین برای آب و خاک است.

 

در این برهه ای که کمبود آب یکی از موضوعات مهم شده است متاسفانه برخی از قالی شویی ها هم از آب شرب برای شستشو استفاده می کنند و براحتی آب مصرفی را برای شستن مصرف می کنند.

حالا حدود یک ماه به ایام عید باقی مانده و قالی شویی ها بیشتر از هر زمانی فعالیت می کنند و رها کردن این همه پساب و مواد شیمایی و شوینده می تواند ضربه سختی به محیط زیست وارد کند.

 

"مصطفی مصطفی وند" رئیس محیط زیست بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: پساب قالیشویی ها و کارواش ها در اراضی و رودخانه ها رها می شوند که می توانند موجب آلودگی محیط زیست شود چرا که  استفاده از مواد شوینده شیمیایی و غیر مجاز نیز بر اکوسیستم آبی جانوری و گیاهان آبزی تاثیر گذار است.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر قالی شویی های بروجرد، کارواش ها نیز سیستم تصفیه ندارند و پساب آنها رها می شود که تا کنون به قالی شویی ها سه بار تذکر و اخطار لازم داده شده اما متاسفانه توجهی به این اخطارها ندارند.

 

مصطفی وند با اشاره به این که آماری از تعداد قالی شویی های این شهر در دست نیست اظهار داشت: بسیاری از قالی شویی های بروجرد مجهز به سیستم تصفیه و پیش تصفیه نیستند و این تهدیدی جدی برای محیط زیست است.

 

به گفته وی برخی از صاحبان واحدهای قالی شویی می گویند قیمت بالای این سیستم تصفیه سبب شده تا آنها رغتبی برای خرید نداشته باشند چرا که قیمت این سیستم حدود 15 میلیون تومان است.

رئیس محیط زیست بروجرد تصریح کرد: نصب سیستم تصفیه برای کارواشها و قالی شویی ها ضروری و اجباری است.

 

در ادامه "حبیب حدادی" رئیس آب و فاضلاب شهری بروجرد افزود: حدود 90 درصد قالی شویی ها در بروجرد از آب چاه استفاده می کنند و کمتر از 10 درصد این واحدها از آب شرب برای شستشو استفاده می کنند.

 

وی اضافه کرد: با توجه به کمبود آب ضروری است تا همه قالی شویی ها و کارواش ها از آب چاه استفاده کنند تا بحران کمبود آب تشدید نشود اما واحدهایی که از آب شرب برای شستشوی فرش و ماشین استفاده می کنند به دلیل این که کنتور این قالی شویی ها، میزان مصرف را نشان می دهد تذکراتی به آنها داده می شود تا از آب شرب برای این نوع مصرف استفاده نکنند.

 

حدادی تصریح کرد: همه ساله همزمان با فرا رسیدن سال جدید میزان مصرف آب به دلیل خانه تکانی و شستشو افزایش می یابد که از همه شهروندان تقاضا داریم تا نسبت به صرفه جویی آب توجه ویژه ای داشته باشند.

 

به هر حال انتظار می رود برنامه ای ویژه برای قالی شویی ها و کارواش هایی که پساب را در اراضی کشاورزی و رودخانه ها رها می کنند در نظر گرفته شود تا محیط زیست بیشتر از این تهدید نشود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۲۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه کاهش مصرف پلاستیک اجرایی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست گفت: در این طرح فروشگاه‌ها موظف به استفاده از کیسه‌های سازگار با محیط زیست هستند.   میرزاحسینی افزود: اجرای این طرح مستمر است و به صورت دوره‌ای هم از فروشگاه‌ها بازدید می‌شود.   وی با اشاره به ممنوعیت رهاسازی پلاستیک‌های مصرفی در اراضی کشاورزی هم گفت: اطلاع رسانی ممنوعیت‌ها به کشاورزان و نظارت آن بر عهده جهاد کشاورزی است و با کشاورزانی که خلاف قانون عمل کنند برخورد می‌شود.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • توزیع ۳ هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد
  • پسماند و پساب مشکل اصلی شهرهای ساحلی
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد
  • مصوبه کاهش مصرف پلاستیک اجرایی شد