Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@04:52:00 GMT

300 کیلوگرم چوب تاغ قاچاق در آران و بیدگل کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۰۲۹۵۹

300 کیلوگرم چوب تاغ قاچاق در آران و بیدگل کشف شد

کاشان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل از کشف و ضبط 300 کیلوگرم چوب تاغ قاچاق و دستگیری 2 نفر در بخش کویرات این شهرستان خبر داد.

رضا شفیعی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره در هنگام گشت زنی در محدوده روستای فخره از توابع ابوزید آباد به یک دستگاه خودروی سواری مشکوک شدند که در حال بارگیری درختان قطع شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: متخلفان با آگاهی از حضور ماموران یگان حفاظت و نیروی انتظامی کویرات متواری شدند اما پس از نزدیک به 20 کیلومتر تعقیب و گریز محموله قاچاق چوب تاغ ضبط و سواری پژو نیز توقیف شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل با اشاره به افزایش هزینه های قطع درختان با اقدام های صورت گرفته برای قاچاقچیان چوب بیان کرد: 2 نفر متخلف نیز در ارتباط با این پرونده دستگیر و برای رسیدگی به مراجع ذی ربط تحویل داده شدند.
او با اشاره به کاهش 50 درصدی قاچاق چوب در این شهرستان نسبت به سال گذشته، تصویب و اجرای قانون افزایش جریمه قطع هر اصله درخت از 2 میلیون به 30 میلیون ریال، افزایش گشت های منابع طبیعی و متلاشی شدن چند گروه سابقه دار قاچاقچی در سال جاری را از جمله علت های این کاهش چشمگیر در قاچاق چوب عنوان کرد.
شفیعی گفت: سودجویان به دلیل دوام آتش و گران بودن زغال چوب تاغ نسبت به قطع درختان در تاغزارها اقدام می کنند و این امر عامل اصلی تخریب جنگل های دست کاشت شهرستان آران و بیدگل است.
وی با اشاره به اقلیم کویری شهرستان آران و بیدگل، بر اهمیت نگهداری از جنگل های دست کاشت بیابانی برای جلوگیری از هجوم شن های روان تاکید کرد و افزود: فعالیت های سودجویان و قطع درختان در سال های گذشته موجب از بین رفتن بخشی از تاغزارهای این شهرستان شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل همچنین از آغاز طرح کاشت نهال تاغ به وسعت 20 هکتار با اعتبار یک میلیارد ریال در منطقه شمال سفید شهر خبر داد و آن را در ادامه طرح نهالکاری 200 هکتاری در این منطقه عنوان کرد.
او با اشاره به هزینه افزون بر 50 میلیون ریالی برای نهال کاری در هر یک هکتار از زمین های بیابانی بیان کرد: نهال های تاغ کشت شده در عرصه های بیابانی به مدت 2 سال باید نگهداری و آبیاری شود و پس از آن گیاه می تواند به رشد خود ادامه دهد.
شفیعی اضافه کرد: این اقدام در ادامه طرح نهال کاری منطقه کانون بحران شمال سفیدشهر در سال 1385 انجام می شود و تا کنون سه هزار و 400 هکتار جنگل دست کاشت تاغ و قره داغ در آن منطقه غالب شده است.
او وسعت زمین های بیابانی شهرستان آران و بیدگل را 384 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: نتیجه عملیات بیابان زدایی و نهال کاری از سال 1349 تاکنون ایجاد 120 هزار هکتار جنگل دست کاشت بیابانی در این شهرستان می باشد که هر از چندی سودجویان به آن دست می برند.
شهرستان آران و بیدگل با وسعت 605 هزار هکتار دارای 103 هزار هکتار کانون بحران است و یکی از مناطق در معرض خطر فرسایش بادی و طوفان های ماسه ای کشور می باشد.
این شهرستان با 120 هزار هکتار جنگل های دست کاشت تاغ، نزدیک به 40 درصد از تاغزارهای استان اصفهان را در خود جای داده است.
شهرستان آران و بیدگل با جمعیت افزون بر 103 هزار نفر در فاصله 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
خبرنگار: حسین منصوری فر ** انتشار دهنده: محمد ملا حمزه زاده
7472/8123

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۰۲۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس یحیی آباد آران و بیدگل فردا تعطیل شد

رحمت اله مشرقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مدارس منطقه یحیی آباد آران و بیدگل به دلیل وقوع سیل، فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت تعطیل و آموزش غیرحضوری خواهد بود.

وی افزود: علت تعطیلی مدارس پیشگیری از آسیب دانش آموزان و ارائه خدمات بهتر به شهروندان عنوان شده است.

کد خبر 6086909

دیگر خبرها

  • غبار روبی گلزار شهیدای آران و بیدگل
  • امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد
  • غیر حضوری شدن مدرسه یحیی آباد آران و بیدگل
  • امدادرسانی هلال‌احمر به مناطق متاثر از سیل و آب‌گرفتگی در اصفهان + عکس و فیلم
  • مدارس یحیی آباد آران و بیدگل فردا تعطیل شد
  • آب بردگی ۲ دستگاه کامیون در نائین
  • وقوع سیل در کاشان؛ امدادرسانی ادامه دارد
  • وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد
  • حضور امدادگران در سیل کاشان
  • وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی ادامه دارد