Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیروت-ایرنا-«ابراهیم العرادی» پزشک و فعال سیاسی بحرین است که به دنبال سلب تابعیتش از سوی حکومت بحرین اینک در لبنان در تبعید اجباری قرار دارد. او در گفت و گو با ایرنا می گوید در طول هفت سال اخیر 192 نفر در بحرین شهید، 20 هزار نفر بازداشت و 550 نفر نیز سلب تابعیت شدند.

گفت و گو با العرادی در هفتمین سالگرد قیام مردم بحرین علیه حکومت این کشور صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیام و اعتراضی که با سرکوب گسترده نظام بحرین با همکاری عربستان سعودی روبرو شد.
متن کامل گفت و گو با این فعال بحرینی تبعیدی در ادامه می آید:

*ایرنا: در اولین روز از آغاز هشتمین سال قیام و انقلاب ملت بحرین قرار داریم. آیا آماری از شهدا، زندانیان، مجروحان دارید؟
**العرادی: آخرین آمار شهدای این هفت سال قیام 192 شهید است که در میان آنها حدود 50 کودک و نوجوان وجود دارد. 4 نفر از اتباع خارجی بودند که گلوله به آنها اصابت کرد و بقیه هم از مردان و زنان بحرینی بوده اند.
تعداد بازداشت شدگان طول این هفت سال از 20هزار نفر تجاوز کرده است که در حال حاضر تعداد زندانیان سیاسی در بند رژیم آل خلیفه بیش از 4هزار نفر است که از آن جمله شیخ «علی سلمان» دبیر کل جمعیت وفاق بحرین است. البته این رقم همواره کم و زیاد می شود. این تعداد هم شامل مردان می شود و هم زنان. در واقع همه شهروندان بحرینی از همه سنین در معرض بازداشت و زندانی شدن هستند و فرقی در جنسیت یا سن آنها نیست.
اما درباره تعداد مجروحان آمار دقیقی وجود ندارد چرا که موسسه یا سازمانی نیست که آنها را ثبت کند و کار برای سازمان های بین المللی مانند صلیب سرخ هم می توانیم بگوییم ممنوع است. این پرونده همواره محرمانه به حساب می آید. باید بگوییم تعداد مجروحان صدها یا شاید هزاران نفر است که در این هفت سال هدف گلوله های جنگی و پلاستیکی قرار گرفته اند یا مورد ضرب و شتم بوده اند یا در زندان ها زیر شکنجه قرار داشتند. صدها تن بر اثر این جنایت ها، دچار نقص عضو شده اند یا از نظر بینایی، شنوایی و تنفس به شدت آسیب دیده اند.
همچنین بیش از 550 نفر از شهروندان بحرینی نیز تاکنون سلب تابعیت شده اند که فقط 70 نفر از آنها در یک هفته اخیر بوده است.

*ایرنا: سلب تابعیت به چه معناست و چرا رخ می دهد؟
**العرادی: سلب تابعیت و حق شهروندی در واقع اعدام مدنی یک شخص است. شاید کسی برایش این سوال پیش بیاید که مگر می شود شناسنامه کسی را که در کشوری به دنیا آمده و پدر و مادرش و اجدادش اهل آن کشور هستند از او بگیری؟ آری می شود و متاسفانه در کشور ما بحرین این اتفاق می افتد. کسی که در زندان است یا شهید می شود بلافاصله حق شهروندی را از او و فرزندانش سلب می کنند. حتی خیلی ها هم در خارج از کشور بودند و این اتفاق برایشان افتاده است. تعداد زیادی هم در خود بحرین هستند و حق شهروندی را از او می گیرند. به یکباره حکم خروجش را هم صادر می کنند و آنها مجبورند خیلی سریع کشورشان را ترک کنند. در حال حاضر مثلا فرزندان شیخ علی سلمان هیچ شناسنامه و گذرنامه ای ندارند. نظام قبیله ای آل خلیفه با هویت ملت بحرین بازی می کند. اکنون بسیاری هستند که شناسنامه شان را گرفته اند و البته این مشکل در نسل بعدی بیشتر مشکل آفرین می شود.
هدف این کار تغییر دموگرافی و جمعیت بحرین است تا دوباره تعداد زیادی از بیگانگان را بیاورند و به آنها تابعیت بحرینی بدهند و بافت جمعیتی کشور را به نفع خودشان تغییر دهند. هدف دیگرشان نیز اهانت به انقلابیون و مختل کردن زندگی آنهاست. همه اینها برای حفظ حاکمیت برای قبیله آل خلیفه است و حتی به مساله شیعه و سنی نیز مربوط نمی شود.

*ایرنا: با وجود این جنایت ها چرا تا کنون انقلاب مردم بحرین مسالمت آمیز باقی مانده و رهبران آن بر این موضوع تاکید دارند؟
**العرادی: طبیعتا ملت بحرین، صلح جو هستند و به دنبال خشونت نیستند. از طرفی ما با گُل و پرچم بحرین قیام کردیم، اما برای مقابله با ما نیروهای «سپر جزیره» را از عربستان آوردند، یا نیروهای نظامی اماراتی و مزدوران یمنی، اردنی، سودانی یا پاکستانی را که به آنها حق شهروندی بحرین را اعطا کرده اند به جان ما انداختند. حتی در دوره ای تکفیری ها را از سوریه برای رو در رو شدن با ملت ما استخدام کردند. همه اینها فقط برای دفاع از «حمد بن عیسی» آل خلیفه حاکم بحرین بود.
حالا شما تصور کنید این انقلاب مسلحانه باشد. اصلا آنها به دنبال این هستند که ما از سلاح استفاده کنیم و ملت را به طور کامل از بین ببرند، یعنی به دنبال بهانه هستند. هر بار کسی برای زیارت امام رضا (ع) به ایران سفر می کند یا برای زیارت عتبات عالیات به عراق می رود، زمانی که پایش به فرودگاه منامه می رسد، بازداشتش می کنند. به جوانان ما این اتهام را می زنند که سپاه پاسداران ایران یا حزب الله لبنان یا عصائب اهل الحق عراق این انقلابیون را آموزش می دهند. مانند اتفاقی که برای شیخ «حسن عیسی» از روحانیون برجسته ما افتاد. ایشان برای زیارت حضرت معصومه (س) و امور حوزوی به قم در ایران رفت. اما زمانی که بازگشت دو سال او را در سلول انفرادی زندانی کردند و زیر شکنجه قرار دادند.
البته ما نیز همواره به دنبال راه حل مسالمت آمیز هستیم چرا که این راه را هموارتر می دانیم تا به خواسته هایمان برسیم.

*ایرنا: آیا سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری تا کنون برای دفاع از حقوق ملت بحرین اقدامی کرده اند؟
**العرادی: خب این سازمان ها تا کنون چند بیانیه صادر کرده اند، البته ما از این بیانیه ها قدردانی می کنیم، اما بیش از این اقدامات اصلا توانایی ندارند. چرا که این سازمان ها قدرت تحرکی از خود ندارند مگر با تصمیم واشنگتن، تل آویو یا لندن فقط. در واقع عملا سازمان ملل متحده کاری برای ما و یمن انجام نداده است و این بیانیه ها برای ما فایده ای نداشته است. این انگشت اشاره آمریکایی هاست که این سازمان ها را به تحرک وادار می کند.

*ایرنا: مقامات رژیم بحرین چندین بار ایران را متهم به دخالت در امور بحرین کرده اند، حقیقت این مساله چیست؟
**العرادی: روابط خوبی که ملت بحرین و جمهوری اسلامی را به هم پیوند می دهد و محبتی که ملت بحرین از رهبری ایران در دل دارند، به شدت حاکمان آل خلیفه را می آزارد. آنها همواره تلاش دارند تا برای خود دشمنی بسازند تا این بحران را از داخل به خارج بکشانند. هیچ کشوری را جز جمهوری اسلامی ایران را نمی یابند چرا که همیشه از ابتدای انقلاب ندای حمایت از مظلومان را سر داده است. همچنین آل خلیفه روابط خوبی با رژیم صهیونیستی دارد و می کوشد تا اربابان اسرائیلی و آمریکایی خود را راضی نگه دارد.
برای همه ثابت شده است که این اتهام، دروغی بیش نیست. گزارش بسیونی به وضوح تاکید کرد که هیچ گونه دخالت ایران در بحرین را مشاهده نکردیم. همه می دانند، هم رژیم، هم مجامع بین المللی که ایران دخالتی در بحرین ندارد. ایران فقط در چارچوب رسالت خود در حمایت از ملت های مظلوم در منابر رسانه ای و سیاسی از حقوق ابتدایی و مسلّم مردم بحرین دفاع می کند تا این صدا را به گوش همه برساند. ایران کشوری است که بیشترین اظهارنظرها را در دعوت به حل مسالمت آمیز بحران کرده است. جمهوری اسلامی فقط می خواهد که نظام به حرف و رأی مردم اهمیت بدهد. این در سخنان همه سران ایران به روشنی بیان می شود.
از نظر نظامی جمهوری اسلامی هیچ دخالتی نکرده است و آنکه که دخالت کرده، آل سعود است. آنها با تانک و نفربر وارد بحرین شده اند و می گویند کس دیگری دخالت می کند، بسیار مضحک است.
خاورم**2054

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۰۴۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی کودک درون فرمانده تانک فعال باشد! (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تولید تانک‌های مشهور ام ۱ آبرامز (M۱ Abrams) در یک کارخانه نظامی آمریکایی (فیلم) نمایش تسلیحات غنیمتی روس‌ها در «پارک پیروزی» (فیلم) تفریح ارتش اسرائیل در غزه (فیلم)

دیگر خبرها

  • نیوزویک: مقاومت اسلامی بحرین، جبهه جدید محور مقاومت در جنگ با اسرائیل
  • حمله پهپادی گروه بحرینی به اسرائیل
  • خدمات فرهنگی و عمرانی حوزه شهری خارگ افزایش یافت
  • گروه مقاومت بحرینی: شرکت مسئول حمل‌ونقل صهیونیستی را با پهپاد هدف قرار دادیم
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • وقتی کودک درون فرمانده تانک فعال باشد! (فیلم)
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری از ایران فردا | برخوردها از سال ۸۸ جامعه را پیچیده‌تر کرده | تنش‌های بزرگ در دل رخدادهای کوچک است!
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد