Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:43:28 GMT

آقای استاندار جلوی جهش اقتصادی استان را نگیرید!

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۱۰۳۱۲

آقای استاندار جلوی جهش اقتصادی استان را نگیرید!

روزنامه سوال جواب در شماره پنجشنبه 26 بهمن ماه، مطلبی در قسمت تلنگر با عنوان آقای استاندار جلوی جهش اقتصادی استان را نگیرید! به قلم کیان فروزان منتشر کرده است.

در مراکز علمی معتبر دنیا یکی از شاخصه های مهم ثبات مدیریتی این است که گاهی تا زمان مرگ یک رئیس نیز ریاست همراه او بوده و به عنوان مثال کارل تیلر کامپتون از 1930 تا 1948 به مدت 18 سال رئیس موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) یکی از برترین موسسات آموزش عالی در آمریکا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جیمز باریل آنجل سومین رئیس دانشگاه میشیگان بین سالهای 1871 تا 1909 به مدت 38 سال ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت. ادوارد کونرادی از 1909 تا 1941 به عنوان رئیس دانشگاه فلوریدا و از 1941 تا زمان مرگ یعنی در سال 1947 در مجموع 38 سال، عنوان رئیس افتخاری این دانشگاه را بر عهده داشت؛ همچنین لوتوس دلتا کافمن پنجمین رئیس دانشگاه مینه سوتا بود که از 1920 تا 1938 (18 سال) ریاست این دانشگاه را عهده دار بود. وی در دوم سپتامبر 1938 در دفتر کار خود درگذشت.
البته در این بین نمونه های ایرانی هم وجود دارد که می توان به هادی ندیمی رئیس دانشگاه شهید بهشتی که دارای بالاترین رکورد ماندگاری در مدیریت است اشاره کرد؛ دکتر ندیمی از آبان ماه سال 1363 تا بهمن سال 1384 ریاست دانشگاه شهید بهشتی را بر عهده داشت تا این دانشگاه مدت مدیدی از ثبات مدیریت برخوردار باشد. دکتر ندیمی بهمن ماه سال 84 شخصا از سمت خود کناره گیری کرد.
تمام موارد بالا که بخشی از تاریخ عمر مدیریتی در مراکز علمی معتبر دنیا می باشد، حکایت از اعتقاد به ثبات مدیریتی دارد و نشان دهنده اینست که طول عمر مدیریت در مراکز علمی برخلاف سایر دستگاه ها دارای اهمیت نیست و تنها به کارایی مدیر و پویایی مجموعه مرتبط است.
این مقدمه را برای این یادآور شدیم که شنیده ایم اداره پارک علم و فناوری استان گیلان دستخوش تغییرات مدیریتی می شود و این درست در زمانی رخ می دهد که مدیریت این مجموعه در حال ایجاد ارتباط بین شرکت های فناور و دانش بنیان با طرح کارا که از نظر اقتصادی برای استان بسیار با اهمیت است، اتفاق می افتد و می تواند این مسیر را دچار بحران نماید و در نهایت شرکت های نوپایی که سرمایه آنها دانش و نوآوریشان می باشد را از مسیر تعریف شده در این طرح دور و استان گیلان را از جهش اقتصادی که با شکل گرفتن این مهم به وجود می آید محروم نماید.
با تغییر مدیریت پارک علم و فناوری گیلان در این برهه ، تنها زمان از دست می رود چراکه هر شخصی با هر توان بالای مدیریتی نیز جایگزین شود حتما به چند ماه زمان نیاز دارد تا بر اوضاع مسلط شود و با توجه به دستورالعمل دولت در طرح کارا و بازبینی آن در سال 97 عملا فرصت طلایی پیش آمده برای شرکت های فناور و دانش بنیان و استان از دست خواهد رفت.
البته تغییر خوب است اما این به معنای این نیست که الزاما هر تغییری پیشرفت را به دنبال داشته باشد، چه بسا بعضی از تغییرات به خصوص در مراکزی که علمی است می تواند زنگ خطری باشد، چراکه ثبات حاکم برآن دچار نقصان خواهد شد.
در همین راستا اگر به تاریخچه پارک علم و فناوری گیلان نظری بیاندازیم در می یابیم که موفقیت های این مجموعه علمی به سادگی بدست نیامده و مدیریت آن خون دل ها خورده تا مجموعه مذکور به شرایط مطلوب امروزی تبدیل شود.
این مجموعه کار خود را از سال 81 با یک دفتر در خیابان امام خمینی رشت با مدیریت مجید متقی طلب که سوای سابقه علمی، دارای تجارب خوبی در حوزه اجرا بوده آغاز کرد و با دراختیار گرفتن زمینی در میدان انتظام و ساخت مجموعه ای در شان استان کار خود را گسترش داد.
ماحصل تلاش این مجموعه تا سال 96 استقرار 290 شرکت فناور و دانش بنیان در 9 مرکز حمایتی در سطح استان، راه اندازی آزمایشگاه همکار منطقه ای استاندارد در پارک گیلان که با راه اندازی این آزمایشگاه ها و دستگاه های مجهز توانایی ارائه خدمات به کلیه مراکز تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی، اساتید، محققین و دانشجویان به خدمات پارک علم و فناوری افزوده شد.
پارک علم و فناوری از سال 94 با هدف ایجاد پایانه صادراتی فن بازار، برای صادرات محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان خصوصا به کشورهای حوزه cis و واردات ملزومات تخصصی مورد نیاز شرکت ها ، در منطقه آزاد انزلی فعالیت خود را آغاز نموده است.
این مجموعه رو به رشد با دارا بودن 50 شرکت دانش بنیان در میان 40 پارک علم و فناوری کشور که 1200 شرکت دانش بنیان تحت پوشش دارند از جایگاه مناسبی برخوردار است و اما اکنون پارک در چه شرایطی قرار گرفته است؛ پارک علم و فناوری که در سال 96 از نظر تامین بودجه یکی از بدترین سال های خود را سپری کرده، همچنان مسیر پیشرفت را ادامه می دهد و با مدیریت بودجه به گواهی شرکت های زیرمجموعه، اعتبارات در زمان های مقرر تامین شد و این نکته زمانی اهمیتش دو چندان می شود که بدانیم برخلاف سایر دستگاه ها چنانچه بودجه تخصیص داده شده در موقع مقرر به شرکت های فناور و دانش بنیان پرداخت نشود، می تواند به سرانجام نرسیدن ایده آن مجموعه ختم شود.
در ادامه با ابتکار مدیریت این مجموعه پل ارتباطی بین شرکت های زیرمجموعه و طرح کارا برقرار شد و راه اشتغالزایی و تولید ثروت از طریق فناوری و دانش، برای استان هموارتر شده است.
بر همین اساس اعتقاد داریم که آقای استاندار باید به این نکات توجه ویژه داشته باشد و بداند که در دو ماه پایان سال 96 تغییر مدیریت پارک علم و فناوری می تواند شرکت های تابعه این مجموعه را در ارتباط با طرح کارا دچار مشکل کند چراکه مدیریت جدید طبیعتا اشراف کامل به زیرمجموعه های خود ندارد و در صورتیکه سیاستش بر ادامه این مسیر باشد، نیاز به زمان خواهد داشت تا بر اوضاع مسلط شود و در نتیجه شرکت های فناور و دانش بنیان که برای اجرای طرح های خود به شکل صنعتی نیاز به سرمایه دارند، فرصت طلایی دو ماه پایان سال را از دست خواهند داد. همه این موارد نشان دهنده این است که حتی اگر اصرار بر این تغییر باشد انجام آن تا پایان سال ­­به نفع اقتصاد و اشتغال استان نخواهد بود.
2007

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۱۰۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران

استاندار مازندران در نشست با شرکت‌های دانش بنیان، گفت: لازم است همه دستگاه‌های اجرایی مازندران حمایت از دانش‌بنیان‌های پارک علم و فناوری مازندران را در دستور کار قرار دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، یوسف نوری در جلسه با دانش‌بنیان‌های مازندران با اشاره به ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی مازندران، اظهار داشت: مازندران همواره در المپیادهای علمی رتبه اول را دارد و از سال‌های نه چندان دور 20 مدال رنگارنگ از این استان داشتیم که بسیار ارزشمند است.
 
وی بر استمرار جلسات کاربردی و موضوعی بودن جلسات تاکید کرد و گفت: ایرادی که ما داریم؛ اسیر دوران مدیریت کلاسیک شدیم و این مدیریت باید به سمت مدیریت علمی و پیشرفته سوق پیدا کند.

استاندار مازندران افزود: دانش‌بنیان‌ها پیشران اقتصاد ما در همه زمینه‌ها هستند و مورد تأکید مقام معظم رهبری و دولت هستند، لذا حمایت، و هدایت نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان باید در برنامه مدیران ما باشد.

نوری ادامه داد: معیار ارزیابی مدیران کل استان در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است و این همکاری باید به صورت عملی و با بازخورد بالایی صورت بگیرد.

وی همچنین گسترش در بخش دانش‌بنیانی را با پیوست کیفیت مهم دانست و گفت: سرعت نباید ما را از کیفیت و هدف اصلی دور کند، ایجاد مراکز و شرکت‌ها باید مد نظر قرار گیرد و رعایت  تعادل بین آنها اهمیت دارد.

استاندار مازندران نخبگان  و استعدادهای دانش بنیان را جزوی از زنجیره توسعه برشمرد و افزود: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری در دستگاه‌های اجرایی به شدت ضروری است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران
  • گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • وجود ۴۰ هزار کارت بازرگانی در منطقه سیستان برای واردات ۹۰۰ قلم کالا
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • تعاونی‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی ویژه حمایت می‌شوند