Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مديرکل مبارزه با بيماري‌هاي طيور سازمان دامپزشکي کشور گفت: موضوع اين 3 لاشه پرنده براي يک ماه و نيم پيش است، اين پرندگان تلف شده در اطراف درياچه خليج فارس مقيم بودند و نتايج نمونه آزمايشات نشان داد پرندگان درگير همان سويه H5N8 هستند که قابليت انتقال به انسان در اين سويه ثابت نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، عليرضا اکبرشاهي در رابطه با وضعيت آنفولانزاي پرندگان در کشور گفت: از آذرماه سال گذشته درگير بيماري انفولانزاي حاد پرندگان با سويه H5N8 هستيم که اين سويه در بسياري از کشور‌هاي جهان در حال گسترش بوده و تلفات زيادي را بوجود آورده است. کشور‌هاي همسايه نظير عراق، افغانستان و عربستان درگير اين بيماري هستند.
وي ادامه داد: سازمان دامپزشکي طي 6 ماه دوم امسال بالغ بر 24 ميليون پرنده را معدوم کرده که در حدود 19 ميليون مربوط به مرغ تخم گذار است، همچنين در 2 هفته گذشته در حيات وحش منطقه تالاب بوجاق کياشهر استان گيلان تلفات پرندگان مهاجر رويت شد و با نمونه برداري اين دسته از پرندگان دريافتيم يک سويه جديد در اين منطقه وارده شده با نام H5N6 که اين سويه در کشور چين ثابت شده است که قابليت انتقال به انسان را دارد، اما خوشبختانه فعلا بيماري محدود به همين قسمت است.
به گفته اکبرشاهي، اقدامات کنترلي از قبيل: قرنطينه، سم پاشي و ضدعفوني در منطقه را انجام داده ايم.
مديرکل مبارزه با بيماري‌هاي طيور سازمان دامپزشکي کشور خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکي براي سال 97 برنامه ريزي‌هاي جدي دارد که واکسيناسيون در صدر برنامه‌هاي کاري اين سازمان است تا سال جديد با تلفات کمتر بيماري را پشت سر بگذاريم و ظرف 3 سال بيماري را به وضعيت ثابت برسانيم.
وي اشاره کرد: سويه قديم اين بيماري در 18 استان مشاهده شده است. برخي از استان‌ها 1 الي 2 کانون دارند (طيور بومي)، اما استان‌هايي نظير آذربايجان شرقي، قزوين، قم، تهران و البرز با حجم بالاي صنعتي مواجه بودند. البته لازم به ذکر است اين اتفاقات در اين استان‌ها براي 2 ماه پيش بوده و در حال حاضر تنها قم درگير اين سويه از بيماريست.
وي در خصوص خبر منتشر شده از رئيس محيط زيست شهر تهران مبني بر «مشاهده 3 لاشه پرنده مبتلا به آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در اطراف درياچه چيتگر تهران» گفت: موضوع اين 3 لاشه پرنده براي يک ماه و نيم پيش است، اين پرندگان تلف شده در اطراف درياچه خليج فارس مقيم بودند و نتايج نمونه آزمايشات نشان داد پرندگان درگير همان سويه H5N8 هستند که قابليت انتقال به انسان در اين سويه ثابت نشده است.
به گفته اکبرشاهي، سويه‌هاي آنفولانزا دائما تغييرات ژنتيکي مي‌دهند و ممکن است 2 يا 3 سال بعد با يک تغيير امکان سرايت به انسان را پيدا کنند.
مديرکل مبارزه با بيماري‌هاي طيور سازمان دامپزشکي کشور اظهار داشت: مردم در مصرف مرغ و تخم مرغ به هيچ عنوان نگران نباشند چرا که اين دسته از محصولات از کانال دامپزشکي خارج مي‌شود، گوشتي که در کشتارگاه بسته بندي شده، مورد تاييد دامپزشکي است لذا اين دسته از محصولات سالم بوده و مشکلي ندارد. کانون‌هايي که بيماري در آن‌ها شناسايي مي‌شود طيور و تخم هايشان معدوم شده و به هيچ وجه وارد چرخه مصرف نمي‌شود.
اکبرشاهي توصيه کرد: مردم دقت داشته باشند با پرندگان مهاجر و وحشي تماس برقرار نکنند، گوشت و تخم مرغشان مصرف نشود و علاوه بر آن از شکار و خريد اين دسته از پرندگان به شدت خودداري کنند. روستايياني که طيور بومي دارند حتما آن‌ها را در توري محصور کنند، به اين علت که پرندگان بومي با پرندگان آزاد پرواز تماس نداشته باشند.
وي در پايان خاطرنشان کرد: دامپزشکي براي مقابله با سويه جديد اين بيماري با کمک سازمان محيط زيست، تالاب گيلان را ممنوع الورود کرده و اقدامات کنترلي نظير ضدعفوني صورت گرفته و روستا‌هاي اطراف آن منطقه نيز پايش شده اند.
منبع:جام جم
انتهاي پيام/
خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه اي منتشر مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۱۱۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرندگان مهاجر در آب‌گیرهای گرمه فرود آمدند

دریافت 25 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، پرنده‌های مهاجر در مسیر بازگشت به عرض‌های شمالی کره زمین مهمان آب‌گیرهای گرمه شدند.

کد خبر 6098563

دیگر خبرها

  • ساماندهی بهداشتی اسکله‌های صیادی و محصولات شیلاتی استان بوشهر
  • پرندگان مهاجر در آب‌گیرهای گرمه فرود آمدند
  • آخرین وضعیت تامین داروهای تالاسمی اعلام شد
  • هر آنچه باید درباره ویژگی My Week در Google Photos بدانید
  • بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره
  • هر آنچه که باید در مورد استفاده از «وازلین» بدانید
  • آنچه باید درباره انتخابات 21 اردیبهشت‌ بدانید | معرفی 6 فهرست انتخاباتی در دور دوم