Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-05@02:04:19 GMT

شوریده ماهی لذیذ بهمن و اسفند

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۲۷۵۲۹

یکی از پرطرفدارترین و لذیذترین و کم تیغ ترین(خار)ماهی از نوع ماهیان جنوب،ماهی شوریده می باشد.این ماهی معمولا در بازار بصورت تازه و منجمد عرضه می گردد.در ماه های بهمن و اسفند صید این گونه ی ماهی در بندر های آبادان و هندیجان بیشتر می شود و در همان موقع از سال است که در این مناطق قیمت ماهی شوریده کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: یکی از پرطرفدارترین و لذیذترین و کم تیغ ترین(خار)ماهی از نوع ماهیان جنوب،ماهی شوریده می باشد.این ماهی معمولا در بازار بصورت تازه و منجمد عرضه می گردد.در ماه های بهمن و اسفند صید این گونه ی ماهی در بندر های آبادان و هندیجان بیشتر می شود و در همان موقع از سال است که در این مناطق قیمت ماهی شوریده کاهش می یابد.

این ماهی در فصل های یاد شده معمولا برای تخم ریزی به این سواحل  مناطق می آیند و دارای اُشبُل هستند.اُشبُل ماهی شوریده ارزش غذائی دارد و بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد.

در تابستان این ماهی صیدش بسیار کم می شود،و طبیعتا قیمتش نیز بالا می رود بطوریکه با قیمت زمستانش دوبرابر تفاوت پیدا می کند.

شوریده یکی از ماهیان ممتاز جنوب است.تیغ یا خار خیلی کمی دارد و به راحتی قابل تفکیک و جدا کردن از گوشت ماهی می باشد.وزن آن معمولا از ۳۰ گرم تا ۲ کیلو گرم می رسد،یعنی از نظر طولی از ۲۵ سانت تا ۵۰ سانتی متر می رسد.

پوست سر و پشت ماهی طوسی رنگ و نقره ای روشن است و رنگ زیر شکم یا سُرّه ماهی سفید رنگ می باشد.محل زندگی ماهی شوریده معمولا در آبهای ساحلی تا عمق ۴۰ متری زندگی می کند و تغذیه خود ماهی از ماهی ها و میگوهای کوچک و سایر بی مهرگان صورت می گیرد و دلیل خوشمزگی این ماهی تغذیه ی خوبش می باشد.در بعضی از بنادر جنوب نامهای دیگری به اسم "نوعمی”یا”کایره”نیز می گویند.

مرغوبترین شوریده ی جنوب متعلق به بندر”دیر”می باشد که این مسئله مورد قبول اهل فن نیز می باشد.شوریده ای که در بندر دیر صید می شود از لحاظ شکل و ظاهری -جثه ی زیباتر،و گوشتی لذیذ تر و ماندگاری بهتری نسبت به سابر شوریده های دیگر بنادر دارد.”طهطهو” و "میش ماهی” و "شوریده های خال دار” دیگری هم در خلیج همیشگی فارس و دریای عمان وجود دارد که از خانواده ی شوریده می باشند.

برای تشخیص تازگی ماهی شوریده اول باید به آبشش ماهی نگاه کرد.حتما باید به رنگ قرمز یا صورتی روشن باشد.چشمان ماهی نباید گود رفته باشد.ولی اگر آبشش ماهی قرمز بود و چشم ماهی قرمز رنگ ،اشکالی ندارد. هنگام خرید ماهی شوریده ، بعضی اوقات وقتی ماهی شوریده خیلی تازه است در زیر باله های زیر و پشت کمر ماهی رنگ قرمزی وجود دارد.

اگر با انگشت اشاره به اندازه ی مناسب به کمر ماهی فشار وارد کنیم نباید اثر انگشت باقی بماند و توجه داشته باشید انگشت را باید به صورت لمسی روی کمر ماهی بکشید نه بصورت عمقی.مثل فشاری که با انگشت دست بروی کلید های کنترل تلویزیون وارد می کنید.

اگر زمانی به بازار مراجعه کردید و ماهی شوریده بصورت یخ زده در بازار بود.سعی کنید آب نشده باشد و بصورت همان منجمد خریداری نمائید و برای یکبار مصرف بخرید.یعنی یکبار ماهی را که آب کردید و پاک شد آن ماهی را برای همان روز پخت نمائید،و دوباره به فریزر برنگردانید.برای تشخیص دادن درجه ی کیفی شوریده منجمد ،باید توجه داشت که ماهی شوریده منجمد باید چشمانش سالم باشد،نباید پر و باله های شوریده ی منجمدی شکسته و نامنظم باشد.

اگر چشمان ماهی شوریده ترکیده بود و دُم و پَر و باله های آن شکسته و نامنظم بود زمان زیادی از تاریخ انجماد ماهی گذشته است واز کیفیت بسیار پائینی برخوردار است.ماهی منجمد با کیفیت بالا معمولا ظاهری زیبا و منظم دارد و ظاهرش با تازه ی آن تفاوت چندانی ندارد.رنگ گوشت ماهی شوریده سفید روشن است.بعضی اوقات پس از پاک کردن ماهی یک رگه ی زرد رنگی دیده می شود که جای هیچ نگرانی نیست و البته بشرط اینکه خراب نباشد و بوی نامطبوئی نداشته باشد.ماهی شوریده معمولا برای هر نوع غذائی که با ماهی پخت می شود مناسب است.

ولی بهترین روش پخت آن سرخ کردنی می باشد.اگر قصد داشتید ماهی شوریده را در فِر بصورت شکم پُر درست کنید،سر و دم ماهی را نزنید چون شکل و جلوه زیباتری دارد.

از این نوع ماهی های شکل های دیگری وجود دارد که با نامهای دیگه توی بازار عرضه میشه.که در

زیر به چند نمونه آن اشاره می کنیم.

 
"طهطهو "از خانواده ی شوریده ماهیان


 

در بندر هندیجان به این ماهی "غُرغُر” می گویند که این ماهی هم از خانواده ی شوریده ماهیان است.




 

"میش ماهی خال دار” از خانواده ی شوریده ماهیان ، مزه ی گوشت این ماهی از شوریده ی اصلی چیزی کم ندارد.



میش ماهی بهترین نوع بعد از شوریده ی اصلی است که مشتریان خاص خودش رو داره.و حتی

بعضی از مشتریان این ماهی بر این عقیده اند که ، مزه ی این ماهی از تمام ماهیان جنوب

لذیذتر و بهتر می باشد و برای هر نوع غذائی که با ماهی درست می کنن،از میش ماهی

می توان استفاده کرد.


برچسب ها: شوریده ماهی ، کم تیغ ترین ماهی ، ماهی لذیذ

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۲۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلط مرد ماهی فروش به انگلیسی

بازدید 3 ویدیویی از تسلط به زبان انگلیسی یک ماهی فروش اهوازی مورد توجه قرار گرفته که با دو کودک انگلیسی صحبت می‌کند. از این پیرمرد پیش از این نیز ویدیوهایی منتشر شده بود. این ویدیو را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا
  • تسلط مرد ماهی فروش به انگلیسی
  • آذربایجان غربی صاحب رتبه نخست کشوری درتولید آرتمیا
  • پیکر شهید تازه تفحص شده با حضور پرشور مردم همدان تشییع شد
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام
  • ببینید | فیلم پربازدید از پیدا شدن مینی‌بوس دفن‌شده زیر بهمن پس از 4 ماه!
  • آزمون استخدامی آموزش و پرورش توسط جهاددانشگاهی در اردبیل
  • طغیان وحشتناک رودخانه بهمن آباد چوار ایلام
  • روسیه ۶ پهپاد اوکراین را سرنگون کرد
  • چند درصد چک‌ها در اسفند ۱۴۰۲ برگشت خورد؟