Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-08@19:19:53 GMT

برادران ناتنی «بهره‌وری»

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۳۷۵۹۸

برادران ناتنی «بهره‌وری»

مقایسه آمارهای بهره‌وری سرمایه و بهره‌وری هزینه نیروی کار شرکت سیمان بجنورد، مانند دو روی یک سکه بوده زیرا با وجود بهره‌وری بالا در هزینه نیروی کار، عملا این شرکت در بهره‌وری سرمایه توفیقی نداشته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه تولید سیمان و محاسبه «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» آن‌ها و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان کشور، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوران مبنای ابتدایی این ارزیابی را سال ۸۷و عدد آن را برابر ۱۰۰ تعیین کردند و مابقی سال‌ها تا سال نهایی این ارزیابی یعنی سال ۹۴، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار موردبررسی قرارگرفته است.

در این گزارش بر عملکرد شرکت «سیمان بجنورد» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان به دست آید.

بر اساس جدول زیر، بهره‌وری سرمایه در شرکت «سیمان بجنورد» سال‌های ابتدایی بهره‌وری سرمایه را نسبت به شاخص سال پایه یعنی (۱۰۰=۸۷) بسیار ضعیف‌تر آغاز کرد.

بهره‌وری هزینه نیروی کار

ارائه کارنامه بهره‌وری شرکت سیمان بجنورد و مشاهده عملکرد آنها در بخش بهره‌وری هزینه نیروی کار، شاید یکی از افتخارات صنعت سیمان کشور طی بازه زمانی ۸۸ تا ۹۴ به شمار آید زیرا ارقام به ثبت رسیده این شرکت تا به امروز نظیر نداشته است.

حال و روز شرکت‌های سیمانی در برهه زمانی اعلام شده، چندان خوشایند نبود اما شرکت سیمان بجنورد با ثبت آماری مناسب در فراز و نشیب صنعت سیمان، عملکرد قابل دفاعی را از خود برجای گذاشت.

بهترین آمار ثبت شده از این شرکت مربوط به سال ۹۲ بوده که شاخص ۲۳۳درصدی را از خود برجای گذاشته و این درحالی است که اهداف برنامه پنجم توسعه بر شاخص ۱۲۶استوار بوده و میانگین کل صنعت در این صنعت نیز به ۱۲۹درصد رسیده است.

شروع رشد شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار شرکت سیمان بجنورد از سال ۸۸ آغاز شده و در این سال با ثبت آمار ۱۳۴درصدی توانست از شاخص سال پایه ثبتی نیز بهتر باشد اما روند صعودی این شرکت تا سال ۹۲ متوقف نشد و هر ساله به این آمار بهبود بخشیده شد.

در سال ۹۰، شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار این شرکت، به بالای ۲۰۰ درصد رسید و شرکت سیمان بجنورد توانست با ثبت شاخص ۲۱۶درصدی رقم ۱۰۱درصد بالاتر از شاخص اهداف برنامه پنجم را به ثبت رساند و در مقایسه با میانگین مجموع این صنعت نیز ۱۰۶درصد بالاتر بود تا آغاز شتاب و صعود بهره‌وری هزینه نیروی کار در این نقطه شکل بگیرد.

در سال ۹۱ نیز نه تنها این رشد حفظ شد، بلکه چنددرصد دیگر هم به «بهره‌وری هزینه نیروی کار» افزوده شد تا مجموع شاخص این سال به ۲۱۹درصد برسد و در مقایسه با اهداف برنامه پنجم توسعه «۱۲۱درصد» و میانگین صنعت سیمان «۱۰۸درصد» آمار مطلوب تری را به ثبت برساند.

در اوج «بهره‌وری هزینه نیروی کار» شرکت سیمان بجنورد می‌توان به سال ۹۲ اشاره داشت چراکه در این سال شاخص بهره‌وری به ۲۳۳درصد رسید که ۱۰۷درصد بالاتر اهداف برنامه پنجم بوده و نسبت به میانگین کل صنعت نیز وضعیت به مراتب بهتری را داراست.

در سال ۹۳ و ۹۴ که آمارهای بهره‌وری تمامی شرکت‌های سیمانی با کاهش مواجه شد، شرکت سیمان بجنورد نیز از این قضیه مستثنا نبود و با کاهش شاخص بهره‌وری مواجه شد اما این کاهش به حدی نبود که از آمارهای سال پایه ۸۷ عدولی داشته باشد و همواره بالاتر از شاخص‌های کلان برنامه ریزی شده برای صنعت سیمان قرار داشت.

بهره‌وری سرمایه

کارنامه بهره‌وری سرمایه شرکت «سیمان بجنورد» کاملا با بخش بهره‌وری هزینه نیروی کار خود متناقض بوده زیرا در نگاه کلی به این بخش از کارنامه بهره‌وری، هیچکام آمار‌ها حتی به میانگین سال پایه نیز نرسید.

بهترین سال عملکرد این شرکت مربوط به سال۹۲ بوده که توانستند با شاخص ۶۷درصدی را از خود برجا بگذارند که این آماری از شاخص سال پایه پایین‌تر و تقریبا نیمی از انتظاراتی بوده که در برنامه پنجم توسعه برنامه‌ریزی شده بود.

همچنین باید اشاره شود که سال ۸۷ نیز این شرکت با ثبت آمار ۳۳درصدی از جمله ضعیف‌ترین شرکت از این حیث بوده زیرا آمارهای برنامه پنجم حداقل ۴ برابر این آمار کسب شده از سوی این شرکت است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۳۷۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پزشکیان : دولت به شرکت‌های دارویی ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد/ در درمان بیماری های خاص مانده‌ایم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به پوشش بیمه‌ای هزینه های دندانپزشکی، گفت: در هیچ کجای دنیا، دولت بیماری هایی که زندگی مردم را به خطر نمی اندازد را پوشش نمی‌دهد و ابتدا به سراغ بیماری های خاص می رود در حالی که ما هنوز در پوشش بیماری های خاص مانده ایم.

به گزارش شفقنا؛ مسعود پزشکیان در خصوص وضعیت هزینه های دندانپزشکی، اظهار داشت: قدم اول برای مردم درحوزه دندانپزشکی، پیشگیری است و اگر پیشگیری نشود، هزینه های سنگین را برای مردم و جامعه تحمیل می کند؛ بنابراین اگر بتوانیم در قدم اول مسایل پیشگیری و آموزش را در جامعه به همه کسانی که در خطر مشکلات دندانی هستند ارائه دهیم، می تواند مشکل ما را حل کند.

وی ادامه داد: دولت باید وضعیت بیمه‌ای را اصلاح کند چراکه نه تنها برای درمان‌هایی مثل دندانپزشکی، بلکه در درمان بیماری های  خاص و سرطانی هم مانده‌ است. در هیچ کجای دنیا، دولت بیماری هایی که زندگی مردم را به خطر نمی اندازد را پوشش نمی‌دهد و ابتدا به سراغ بیماری های خاص می رود در حالی که ما هنوز در پوشش بیماری های خاص مانده ایم.

آقای پزشکیان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پوشش بیمه ای بیماران سرطانی گفت: دولت قرار بود ۱۰ درصد خالص هدفمندی را برای بیماران صعب العلاج هزینه کند اما این کار را هم نکردند؛ درحالی که قانون و منبع برای این مساله وجود دارد اما دولت اجرا نمی کند.

وی در خصوص تامین داروهای بیماران سرطانی اظهار داشت: مشکل تولید ما، نبود منابع برای تامین نیاز است؛ شرکت‌های دارویی، دارو تولید می کنند اما دولت پول آنها را نمی دهد؛ لذا برای تولید با مشکل مواجه هستند؛ دولت به مجموعه شرکت های دارویی، نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که رقم کمی نیست. ما جلساتی در این خصوص داشتیم و گزارشی هم در صحن در مورد کمبود و گرانی دارو ارائه شد اما نمایندگان مجلس با ارسال گزارش دارویی کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه مخالفت کردند که نباید این مخالفت صورت می گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از ۳ رزمایش نیروهای مسلح ترکیه در ماه جاری
  • حمایت شرکت ملی مس از طرح‌های نوآورانه با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری
  • پزشکیان: دولت به شرکت‌های دارویی ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد
  • لزوم اجرای پایش آنلاین دوره‌ای صنایع قشم
  • پزشکیان : دولت به شرکت‌های دارویی ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد/ در درمان بیماری های خاص مانده‌ایم
  • ۲۵۰۰ دانش‌آموز نیازمند از کمک‌ هزینه تحصیلی بهره‌مند شدند
  • راهنمای جامع ارسال کالا از چین به ایران
  • مشترکان کم‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند
  • مدیرعامل جدید شرکت توزیع نیروی برق اهواز معارفه شد
  • آیا خواهر و برادر ناتنی ارث می‌برند؟