برنامه ریزان، نشاط اجتماعی را به هیجانات آنی تقلیل ندهند
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۳۹۸۳۴
تهران- ایرنا- معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با تاکید بر گستردگی مفهوم نشاط اجتماعی، افزود: برنامه ریزان و صاحب نظران موضوع نشاط اجتماعی را به یکسری هیجانات آنی تقلیل ندهند و فکر نکنند که اگر هیجانات آنی مدیریت شود، در جامعه نشاط به وجود می آید.
رضا محبوبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با تاکید بر اینکه مفهوم نشاط اجتماعی را به گذران اوقات فراغت تقلیل ندهیم، گفت: معمولا زمانی که از نشاط صحبت می کنی، جایگاه نشاط معنوی و یا مفهوم رضایت از زندگی را در کل نادیده می گیریم و یا به طور مثال اگر دو کنسرت در جامعه لغو شود می گوییم که نشاط کم شده است؛ این درحالیست که هر چند این موارد تاثیرگذار است اما مفهوم نشاط گسترده تر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
** تقلیل نشاط اجتماعی به مفاهیم و برنامه هایی چون برپایی کنسرت،اشتباهی استراتژیک است
محبوبی بر لزوم تغییر نگاه در سیاست گذاری ها اشاره کرد و افزود: اگر فکر کنیم که نشاط اجتماعی را می توانیم با برگزاری چند کنسرت ارتقا بخشیم، اشتباهی استراتژیک است زیرا اثر تمهیدات ساختاری به مراتب بیشتر و پایدارتر از تمهیدات برنامه ای است که به صورت موقتی اجرا شود.
** سیاست ها و اقدامات برنامه ریزان تقویت کننده نشاط اجتماعی باشد
معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: همه اقداماتی که در بعد سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها انجام می شود، باید از نظر نشاط اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد تا ببینیم که چه پیامدهایی بر نشاط عمومی دارد و به بیانی دیگر، همه سیاست ها و اقدامات برنامه ریزان تقویت کننده نشاط اجتماعی باشد.
معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور تصریح کرد: عامل مهم در ایجاد نشاط اجتماعی، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی هاست و در علت یابی اینکه چرا نشاط اجتماعی پایین است نمی توانیم این مساله را به وضعیت عمومی از حیث شاخص های اقتصادی، شغل، بیکاری ارجاع دهیم.
وی ادامه داد: اگرچه مقولات اقتصادی و معیشتی بر کم و کیف شاخص های اجتماعی از جمله نشاط و امید اجتماعی تاثیر مستقیم دارد اما این موارد نیز ناشی از مجموعه ای از سیاست ها و برنامه هایی است که با آن جامعه اداره می شود و به هر حال در چارچوب همین سیاست ها و برنامه هاست که وضعیت اقتصادی و معیشتی هم پیش آمده است بنابراین تمرکز بر اصلاح سیاست ها و برنامه های مناسب تر و دقیق تر ضروری است.
** ایجاد نشاط مستمر نیازمند تغییرات بنیادین در سیاست ها و برنامه هاست
محبوبی با تاکید بر لزوم اصلاحات ساختاری و تمهیدات زیربنایی برای تقویت نشاط اجتماعی در جامعه افزود: ایجاد نشاط مستمر نیازمند تغییرات بنیادین در سیاست ها و برنامه هاست و تا وقتی این ساختارها و این عملکردها تصحیح نشود، نمی توان انتظار داشت که با اقدامات روبنایی سطح نشاط جامعه را بالا ببریم.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال تا وقتی که نظام پذیرش دانشجو در دانشگاه ها مبتنی بر رقابت کنکور باشد، به طور سیستماتیک سال ها جوانان و نوجوانان تحت تاثیر استرس مستمر قرار می گیرند و یا برپایی آزمون های مداوم در نظام آموزش و پرورش که البته وزیر آموزش و پرورش در این باره به حذف آزمون ها در دوره ابتدایی اشاره داشتند، روحیه نشاط اجتماعی را تضعیف می کند.
** تغییر ساعت رسمی کشور در 6 ماهه نخست هرسال بر سلامت روان افراد جامعه تاثیر منفی دارد
این جامعه شناس اظهار کرد: مثال دیگر درباره تغییر ساعت رسمی کشور در 6 ماهه نخست هرسال است که براساس مطالعات صورت گرفته از سوی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، اجرای این سیاست بر سلامت روان جامعه تاثیر منفی می گذارد اما این مساله صرفا به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی و بدون در نظر گرفتن تاثیر آن بر سلامت روان افراد جامعه اعمال می شود.
این جامعه شناس خاطرنشان کرد: جامعه نیازمند انسان های توسعه یافته است و اگر افراد در هر سطحی از روح وروان سالم و بانشاط برخوردار باشند، عملکرد مطلوب تری خواهد داشت.
** ایران در میان 158کشور، رتبه 105را از نظر نشاط داراست
محبوبی وضعیت شاخص نشاط اجتماعی در جامعه را نامطلوب ارزیابی کرد و یادآور شد: نشاط اجتماعی چندان مطلوب نیست به طوری که براساس گزارش سال 2016 از نظر شاخص های جهانی نشاط، ایران در میان 158کشور، رتبه 105را داراست.
این جامعه شناس با تاکید بر لزوم تغییرات ساختاری اساسی برای بهبود وضعیت نشاط اجتماعی، اظهار کرد: بهبود مولفه ها و شاخص های نشاط اجتماعی باید جدی گرفته شود زیرا در نقطه مقابل این مفهوم، شاهد گسترش آسیب های اجتماعی خواهیم بود و در واقع اگر به این مقوله توجه لازم نشود، بی هنجاری و نابسامانی اجتماعی بیشتری رقم می خورد.
وی با تاکید بر نقش رسانه ها در تقویت نشاط اجتماعی، یادآور شد: رسانه ها پیشانی تماس مردم با پشت پرده سیاست ها هستند و اگر نگاه عالمانه و موشکافانه نسبت به سیاست ها داشته باشند می توانند در اصلاح ساختارها نقش موثری ایفا کنند همچنین ضروری است تا در مورد انتشار اخبار به پیامدهای آن توجه داشته باشند.
اجتمام**3229** 1418
خبرنگار: حنانه شفیعی** ناشر: مریم برزآبادی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۳۹۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مد خوب، مد بد!
«اینها الان مد شده» جملهای آشنا که ممکن است در طول روز بارها به گوشتان به عناوین مختلف رسیده باشد. اما آیا هر مدی قابل قبول است؟ تا چه جایی میتوان از آن پیروی کرد؟
به گزارش ایسنا، شاید کلمه حجاب و پوشش برای افراد در سنین بالاتر معنا و مفهوم بیشتری داشته باشد. کسانی که نوع لباس پوشیدن در خانه یا بیرون از آن، برایشان نوعی احترام به خانواده و جامعه بود. میتوان گفت پوشیدن لباسهای نامتعارف باب نبود. اگر کسی بر خلاف عرف آن دوره عمل میکرد به شدت مورد شماتت دوستان و اطرافیان خود قرار میگرفت. اما در دوره جدید عکس این قضیه در جریان است. به طوری که پوشیدن لباسهای پاره، کهنه، تنگ و کوتاه که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد، بسیار در بین جوانان باب شده است.
به راستی دلیل این که عدهای از افراد به بدون هیچ آگاهی، فقط به دلیل مد شدن این نوع پوشش را انتخاب میکنند چیست؟ لباسهایی که در بسیاری از مواقع نه تنها زیبایی ندارند، بلکه ممکن است در نگاه اول مضحک و خندهدار هم باشند.
مفهوم پوشش و لباس
لباس از گذشته، تاکنون گویای مفاهیم زیادی بوده است و سهمی بزرگ در فرهنگ ملتها دارد. نشاندهنده باورهای، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی مردمان یک جامعه است. اما در نگاه کلی لباس پاسخگوی نیازهایی مانند حفاظت از سرما و گرما، حفظ عفت و شرم است و در نهایت به انسان آراستگی، زیبایی میبخشد.
پوشش در گذشته
پیکرهها، نقاشیها، و نوشتههای باقیمانده از دوران باستان نشان میدهد که پوشش تمام بدن در دورههای مختلف تاریخی برای زنان و مردان ایرانی دارای اهمیت بوده است و ایرانیان به هیچ وجه در برهنگی به سر نمیبردهاند.
استرابون تاریخنگار و جغرافیدان معروف یونانی که کتاب جغرافیای او منبع گرانبها از دنیای قدیم از جمله فلات ایران، فرهنگ و تمدن مردمانی که در نواحی مختلف ایران ساکن بودهاند را در خود جای داده است، مینویسد: "ایرانیان اگر بخشی از بدنشان برهنه باشد آن را بی شرمی میدانند و همیشه بلند لباس میپوشند.
ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن مینویسد: "در زمان داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع جز در تخت روان و روپوشدار از خانه بیرون نمیآمدند. در نقشهایی که از ایران باستان بر جای مانده است هیچ صورت زن دیده نمیشود
در موزه لوور پاریس مُهر سنگی استوانهای مربوط به دوران هخامنشیان است که تعدادی با لباس و تاج و چادر زنان هخامنشی بر مسند شاهانهای تکیه زده است و ندیمههایش در مقابلش ایستادهاند و سرپوش به سر دارند. موارد نمونههایی از وجود فرهنگ پوشش و یکی از نشانههای ملیت ایرانی است.
پوشش فرهنگهای مختلف ایرانی
با این که استفاده از لباسهای سنتی و قدیمی دیگر نسبت به گذشته در بین اقوام ایرانی رایج نیست، اما هستند مردمانی که در استانهای مختلف هنوز از این سنت دیرین در نوع پوشش استفاده میکنند. پوشش اقوام مختلف در ایران برای بسیاری از گردشگران چه ایرانی یا خارجی بسیار جذاب و دیدنی است. شاید برای شما پیش آمده باشد که در سفر به نقطهای از کشور افرادی را با لباسی خاص و سنتی مخصوص همان منطقه ببینید. لباسهایی که در عین زیبایی، پوشیدگی را نیز به همراه دارد. به طوری که اکثر افراد را به گرفتن عکسهای یادگاری از این نوع پوشش ترغیب میکند. بر اساس شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و همچنین فرهنگهای مختلف اقوام ساکن، نوع پوشش و لباس در بین قومیتهای مختلف بسیار متنوع است.
مدگرایی
مدگرایی به این معنی است که فرد سبک زندگی، پوشش و رفتار خود را بر اساس آخرین الگوها تنظیم و به محض ورود الگوی جدید در جامعه، از آن پیروی میکند. این حس تنوعطلبی توأم با گرایش به خودنمایی در محیط اجتماعی، تغییرات چشمگیری در نوع پوشش، رفتار و آرایش افراد به همراه داشته است. مدگرایی منحصر به سن خاصی نیست، اما در بین جوانان جذابیت بیشتری دارد. عواملی چون تنوعطلبی و نوگرایی، همانندسازی، رقابت، چشم و همچشمی با دیگران، مدگرایی و التزام ناشی از دوستی، جلب توجه دیگران و تشخّصطلبی میتواند از عوامل گرایش جوانان به سوی این شیوه زندگی باشد.
مد پیامد دوره معاصر و مختص به جامعه و فرهنگی خاص نیست، اما در عصر حاضر با گسترش روز افزون شبکههای ارتباطی و ماهوارهای، سبک زندگی افراد جامعه مخصوصا نوع پوشش آنها را بسیار تحت تأثیر قرار داده است. این رسانهها با کمک تبلیغات و مدهای جدید، نیازها و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد میکنند که بعضی از این الگوها با فرهنگ و ارزشهای جامعه ما هیچ سنخیتی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی میشود.
اکثر افرادی که در پی مد روز هستند، به قول خودشان میخواهند باکلاس باشند. به عقیده آنها نحوه پوشش عامل مهمی برای شناخت طبقه اجتماعی، میزان رفاه، سلیقه و فرهنگ افراد است.
پیروی از مد همیشه بد نیست و میتواند جوانان را از لحاظ روحی ارضا کند و حتی در پیشرفت جامعه نیز مفید باشد. جامعهشناسان مد را یک پدیده اجتماعی میدانند که افراد را با یکدیکر همرنگ میکند. این به شرطی است که از افراد یا مدهایی که با جامعه هیچ سنخیتی ندارند پیروی نکنند. اما با این حال امروزه جوانان زیادی را میبینیم که درگیر آن شدهاند و مد به یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه تبدیل شده است. تقلید نسنجیدهای که وقت و هزینه زیادی برای آنها دارد. چراکه اکثرا وقتی از آن ها دلیل انتخابشان پرسیده میشود تنها کلمهای که میشنویم این است که مد شده است.
سخن آخر
با پیشرفت روزافزون، شبکههای ارتباطی و ماهوارهای در نیازهای اساسی مردم به خصوص جوانان تغییرات بزرگی را به وجود آوردهاند، رسانههایی که با تبلیغات، الگوهای جدیدی را وارد زندگی جوانان کردهاند. الگوهایی که در اکثر موارد سنخیتی با فرهنگ و ارزشهای جامعه ایرانی ندارد.
انتهای پیام