Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@21:53:56 GMT

منیژۀ ما و سیندرلای آن‌ها

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۴۰۱۳۵

منیژۀ ما و سیندرلای آن‌ها

کارگردان نمایش "سیندرلا و منیژه" گفت: "سیندرلا" یک نام جهانی است، همۀ ملت‌ها این قصه را می‌شناسند، با دردهای این شخصیت اندوهناک شده و با شادی او خندیده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۶ روز است که نمایش "سیندرلا و منیژه" با نقش آفرینی بزرگانی چون احمد خوانساری و بیژن گنجعلی در هنرسرای خورشید اجرا می شود و فرانک کیانی، نویسنده و کارگردان این نمایش با آمیختن دغدغه های گوناگون خود توانسته است نمایشی تلفیقی را بر صحنه، به سمع و نظر مخاطبان خود برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در رابطه با ایدۀ نوشتن این نمایشنامه به خبرنگار ایمنا گفت: سال ها آرزو داشتم که نمایش سیندرلا را روی صحنه اجرا کنم و حس می کردم که دختران سرزمینم دوست دارند از نزدیک با این قصه ارتباط برقرار کنند. سیندرلا یک نام جهانی است، همۀ ملت ها این قصه را می‌شناسند، با دردهای این شخصیت اندوهناک شده و با شادی او خندیده اند. این بهانۀ خوبی بود تا منیژۀ ما با سیندرلا هم‌سو و هم‌درد شود، چرا که هر دو سخت گرفتار و نیازمند معجزه‌اند. فرشته‌ای باید آنها را از دام بلایا برهاند و اینطور نیز می شود. حین پیاده کردن این نمایشنامه به این فکر کردم که سیندرلا را با قصه‌ای ایرانی پیوند بدهم و معجزۀ پیدا شدن کفش او را در عالم واقع با معجزه‌های دیگری که هر روز رخ می دهد و ما گاهی از آن بی خبریم تلفیق کنم.

کیانی ادامه داد: در این زمینه مطالعات لازم را انجام دادم و حین کار با فردی به نام آقای اکبری آشنا شدم که یکی از عکاسان بزرگ در حوزۀ دفاع مقدس، سینما و طبیعت است و آن طور که باید و شاید حقشان ادا نشده است. این هنرمند، عکس های بسیار زیبایی از مردم افغانستان ثبت کرده و وقتی متوجه شدم که هنرمندان افغانستانی فعال شهرمان با وجود اینکه تحصیل کرده هستند و رتبه های کشوری دارند، مورد آزار و اذیت برخی از هموطنان ناآگاه قرار می گیرند، تصمیم گرفتم با تکیه بر مجموع این مضامین قصۀ "سیندرلا و منیژه" را بنویسم. فریدون خسروی، نویسنده و کارگردان نیز در این مسیر یاری‌گر من بود.

این کارگردان با اشاره به موانعی که بر سر راه او بوده است، اظهار کرد: حمایتی برای اجرای این تئاتر سنگین از من نشد، اما چون دغدغۀ آن را داشتم جنگیدم و نهایت تلاشم را برای به صحنه بردن آن انجام دادم. حدود یک ماه مرحلۀ انتخاب بازیگر طول کشید و سوله ای را در اطراف اصفهان برای تمرین چهار ماهۀ گروه اجاره کردم. گروه آکروبات نمایش را نیز به صورت جداگانه در یک باشگاه تمرین می دادم تا در نهایت "سیندرلا و منیژه" آمادۀ اجرا شد. به جنبه های بصری کار اهمیت بسیاری دادم چرا که معتقدم به چشم تماشاگر باید احترام گذاشت و دوست دارم مخاطبانم با حس خوب سالن نمایش را ترک کنند. این نمایش تلفیقی از انیمیشن و تئاتر است، صحنه ها و دکور آن قابل پیش بینی نیست و موضوع آن همۀ طیف های سنی را در برمی گیرد.


احمد خوانساری، هنرمند پیشکسوت تئاتر که پس از هفت سال با ایفای نقش "وزیر" در نمایش سیندرلا و منیژه به صحنۀ تئاتر بازگشته است در مورد این نمایش اظهار کرد: یکی از دلایلی که موجب شد بازی در نمایش "سیندرلا و منیژه" را بپذیرم این بود که پیوند نسل جوان تئاتر را با نسل گذشتۀ آن حفظ و تقویت کنم و احساس کردم که این علاقه به همکاری، در بین جوانان وجود دارد. کارگردان این نمایش کار حجیمی را روی صحنه برده و باید از آن حمایت کرد. مهمترین ویژگی این نمایش مردمی بودن آن است و جالب اینکه عکاسی که عکس های او به واسطۀ این نمایش بار دیگر در معرض دید عموم قرار گرفته، در یکی از شب های اجرا به تماشای ما نشست و بسیار خوشحال شد.

خوانساری با اشاره به بار طنز نمایش گفت: تلاش ما بر این بود که حین اجرا موقعیت های طنز نمایش را برجسته کنیم، اگر چه تصمیمی برای این که نمایش به سمت و سوی طنز کشیده شود نداشتیم.


بیژن گنجعلی، دیگر هنرمند پیشکسوت تئاتر که در این نمایش ایفاگر نقش "شاه" است دربارۀ "سیندرلا و منیژه" اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی دو بار در دیگر نمایش ها نقش "شاه" را اجرا کرده بودم، پس از خواندن متن، ویژگی هایی خاصی را در این نقش مشاهده کردم و تصمیم گرفتم آن را برجسته‌تر کنم. بسیار خرسندم که یک خانم با تمام وجود وارد این عرصه شده و همچنین در کنار جوانان در نمایش "سیندرلا و منیژه" ایفای نقش می کنم.

به گزارش ایمنا، نمایش "سیندرلا و منیژه" تا ۲۹ بهمن ماه هر شب رأس ساعت ۱۹ در هنرسرای خورشید به روی صحنه می‌رود.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۴۰۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامه‌ای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس به‌عنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا می‌دهد، اجرای «عروسی خون» آغاز می‌شود: لئوناردو (گادس) دل‌باخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه می‌شوند که عروس نیز دل‌باخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمه‌نز) سوار بر اسب مراسم را ترک می‌کنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب می‌کند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در می‌آورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد می‌گرید.»

سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازی‌اش گام می‌گذارد. حاصل کار، فیلمی‌ خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریان‌ساز پست‌مدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمی‌آمیزد.

به‌رغم بومی بودنِ دست‌مایه و حتی اجرا که درک جزییات رقص‌ها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیایی‌ها ممکن می‌کند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه می‌کند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این باله‌های باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه می‌دهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصه‌ای تازه و غیر آمریکایی می‌کند.

کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • عکس| جدیدترین عکس سجاد افشاریان در پشت صحنه تئاتر
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت