Web Analytics Made Easy - Statcounter

سینا راستگو؛ کارگردان نمایش «دوشیزه و مرگ» با اشاره به اینکه این اثر وصف‌حال کسانی است که در هر زمان و مکانی از جمله در سال 1357 در زندان‌ها مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، گفت: از آنجایی که من از شاگردان کیومرث مرادی هستم و او نیز مدیر کمپانی «تئاتر امید» است، در اجرای این نمایش از من و گروه حمایت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سینا راستگو که این روزها نمایش «دوشیزه و مرگ» را در تماشاخانه پالیز روی صحنه دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا گفت: این اثر بر مبنای نمایشنامه «مرگ و دختر جوان» به نگارش درآمده و به لحاظ نوشتاری با آنچه روی صحنه اجرا می‌شود، تفاوتی ندارد ولی در نوع اجرا دگرگونی‌هایی در آن ایجاد شده است، تغییراتی به کانسپت و ایده‌ای که در ذهنم شکل گرفته مرتبط است که سعی کردم وجوه توهمی متن را در آن پررنگ کنم. با تمرکز روی بخش وهم و خیال موجود در نمایش در این اجرا دو کاراکتر به نمایش اضافه شده است.

وی در اشاره به مضمون اثر تشریح کرد: داستان نمایش درباره یکی از قربانیان کودتای شیلی است که در دوران زندان مورد تجاوز قرار گرفته و بعد از 15 سال با فردی روبه‌رو شده که فکر می‌کند همان شکنجه‌گر او است. او سالها افرادی را که در زندان دیده در ذهن خود داشته و حتی با آنها زندگی کرده است.

صحنه نمایش «مرگ و دوشیزه» شکل مرسوم همیشگی نیست

راستگو درباره طراحی‌ها و حال و هوای نمایشش نیز عنوان کرد: فضای این اثر نمایشی کاملا واقع‌گرایانه و باورپذیر است اما بخش‌های از آن نیز جنبه غیرواقعی دارد. در حقیقت بازی‌ها بر مبنای واقعیت است اما فضای صحنه شکل مرسوم همیشگی نیست.

وی تاکید کرد: با توجه به داستان و قصه اثر یکسری سطوح ناهموار در صحنه ایجاد کرده‌ایم که به صورت غیرمنطقی بلند و کوتاه است و بازیگران روی آنها شروع به حرکت می‌کنند.

فضای «مرگ و دوشیزه» انتزاعی است

کارگردان «مرگ و دوشیزه» درباره طراحی لباس بازیگران نمایش عنوان کرد: با این‌که فضای اثر تا حدودی انتزاعی است اما لباس بازیگران کاملا طبیعی است. در این بخش از اثر با طراحی غیرواقعی روبه‌رو نمی‌شویم و لباس‌ها همان چیزی است که در واقعیت جامعه هم می‌بینیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اثر به زمان و مکان خاصی اشاره دارد، توضیح داد: در آغاز متن نویسنده اثر این کد را داده که اتفاقات در شیلی رخ می‌دهد اما این اتفاقات می‌تواند در هر جای جهان و یا در هر زمانی به وقوع بپیوندد. همین ویژگی بی‌زمانی و بی‌مکانی اثر باعث شد که این متن را برای اجرا انتخاب کنم. در این اثر نشان داده می‌شود که هر اتفاق و حادثه‌ای ممکن است در زندگی افراد تاثیراتی بگذارد که غیرقابل جبران باشد.

از کنار حوادث، ساده نگذریم

این کارگردان افزود: ما در «دوشیزه و مرگ» به این‌که قصه و اتفاق مربوط به چه زمانی و چه مکانی است اشاره نمی‌کنیم اما چون ماجرای آن، از رویدادهایی است که امروزه در جهان بسیار رخ می‌دهد و همه می‌توانند مابه‌ازاهای آن را پیدا کنند؛ قطعا مخاطب ارتباطی خوبی با آن برقرار می‌کند. این رویداد برای ما ایرانیان که برای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 چنین وقایعی را بارها تجربه کرده‌ایم بسیار آشنا است.

راستگو اضافه کرد: در این اثر نمایشی نشان می‌دهیم که چقدر ساده از کنار این حوادث می‌گذریم بدون این‌که توجه داشته باشیم که چه تاثیری روی این افراد گذاشته است.

تماشاخانه پالیز مناسب اجرای نمایش «دوشیزه و مرگ» است

وی درباره مدت زمان پروسه تمرین و مکان اجرای این اثر گفت: تمرینات نمایش را از مهر و آبان ماه آغاز کردیم. با توجه به فضای اثر و ویژگی‌های متن برای اجرای این اثر نیاز به سالن بلک‌باکس یا قاب صحنه‌ای داشتیم و از آنجا که تنها چند گزینه وجود داشت، من تماشاخانه پالیز را به عنوان مکان اجرا انتخاب کردم. از آغاز پروسه تولید مکان اجرا مشخص بود و طراحی‌های نمایش هم بر اساس ویژگی‌ سالن انجام شد.

این کارگردان تئاتر در خصوص کمپانی تئاتر «امید ایران» که تهیه‌کنندگی نمایش «دوشیزه و مرگ» را برعهده دارد نیز اظهار کرد: من و چند نفر از عوامل این اجرا از شاگردان کیومرث مرادی هستیم و وی نیز مدیریت کمپانی تئاتر امید را برعهده دارد بنابراین تهیه‌کنندگی این کمپانی بیشتر حمایت از تیم اجرایی است. اولین همکاری با این کمپانی اردیبهشت ماه با نمایش «دشمن مردم» محقق شد و از آنجا که توانستیم هم اجرای موفقیت‌آمیزی داشته باشیم و هم از حمایت بسیار خوبی بهره‌مند شویم دومین همکاری ما با «دوشیزه و مرگ» شکل گرفت و کیومرث مرادی از روی اعتمادی که داشت تهیه‌کنندگی و حمایت از این گروه را برعهده گرفت.

«سلام و خداحافظ» در تماشاخانه پالیز

وی یادآور شد: کمپانی تئاتر امید این روزها نمایش دیگری با عنوان «سلام و خداحافظ» را با کارگردانی خشایار خلیل‌خانی در تماشاخانه پالیز مورد حمایت قرار داده که این نمایش هم تا 11 اسفندماه هر شب ساعت 19:15 روی صحنه می‌رود.

شایان ذکر است؛ نمایش «دوشیزه و مرگ» تا 28 اسفندماه هر شب ساعت 21 با بازی زهرا بهروزمنش، محمد حبیبى، رضا داوودوندى، محمد مسگرى، منصور نصیرى در سالن شماره 2 تماشاخانه پالیز روی صحنه می‌رود. همچنین سید محمد موسوى طراحی صحنه، بهار خلیلى فرد طراحی لباس و لعیا خرامان طراحی گریم بازیگران این نمایش را برعهده دارند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۶۰۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این مراسم گفت: یک نوجوان و جوان ایرانی منفعل نیست و به آنچه در پیرامون خود می‌گذرد اشراف و آگاهی و نگاه عمیق دارد.

ابراهیمی‌هژیر گفت: نمایش‌های شما امروز نشان داد که کودک و نوجوان ایرانی انزجاز عمومی مردم جهان از صهیونیست را از طریق رسانه‌های خود درک می‌کند و می‌بیند و می‌شنود.

او گفت: حقانیت جمهوری اسلامی در دفاع از مظلومان، کودکان، پیران و زنان را درک می‌کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز گفت: هنر یعنی انسان خود را در اقیانوس بیکران الهی ببیند و دیگران را نیز همراه خود کند و هنرمند واقعی باید این ویژگی را داشته باشد.

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: از میان هنرها، تئاتر هنری است که انسان حرارات، هیجان و پیام بازیگر و متن داستان را به خوبی حس و با آن ارتباط برقرار می‌کند.
در این مراسم بیانیه هیئت داوران از سوی احمد بیگلریان، پیشکسوت تئاتر و داور این دوره از جشنواره قرائت شد و با رای و نظر داوران نمایش‌های برگزیده در بخش تئاتر کانون، قیچی که دنبال کار می‌گشت به مربیگری محمدجواد بختیاری از مرکز ۳ همدان، آه سرزمین من به مربیگری نوشین بیگلریان از مرکز ۳ همدان و نمایش برگزیده بخش آزاد، نمایش قصه پر غصه از کبودرآهنگ معرفی شدند که به مرحله کشوری هنر‌های نمایشی کانون راه پیدا کردند.

۱۰ گروه نمایشی در این جشنواره شرکت کرده بودند که ۶ گروه کانونی و ۴ گروه در بخش آزاد بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایش‌هایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید 
  • جایزه منتقدین جشنواره مونودرامای تونس به «آلاء» رسید
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید
  • «آلاء» برگزیده مونودرام تونس شد
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری 
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند/ اجرا در تالار قشقایی