Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@03:07:53 GMT

چرا جدايي و شکست عشقي سخت است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۸۲۶۴۳

چرا جدايي و شکست عشقي سخت است؟

خبرگزاري آريا -

دانشمندان معتقدند دليل اصلي دشوار بودن جدايي و شکست عشقي در مغز انسان نفهته است. تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي که دچار اين حالت مي‌شوند مشابه با اشخاصي هستند که براي ترک اعتياد تلاش مي‌کنند.
با بررسي مغز افرادي که به تازگي دچار شکست عاطفي شده و براي مثال طلاق را تجربه کرده‌اند دانشمندان متوجه شکل الگوهاي خاصي در مغز انسان شدند که به اين مشکل دامن مي‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دانشمندان متوجه شدند مردان و زناني که طلاق را تجربه کرده‌اند با نگاه کردن به عکس همسر سابقشان نواحي خاصي در مغزشان فعال مي‌شود که مرتبط با کنترل احساسات، دريافت پاداش و نياز اعتياد گونه است و علاوه بر آن احساس وابستگي و درد و رنج حاصل از جدايي را در فرد تقويت مي‌کند.
اين مطالعات نشان مي‌دهد که چرا براي بسياري از افراد غلبه بر حس ناشي از جدايي مشکل است و چرا برخي در هنگام بروز اين مشکلات عاطفي رفتارهاي افراطي مانند خودکشي از خود نشان مي‌دهند.
دکتر هلن فيشر از دانشگاه راتگرز که اين تحقيقات را انجام داده است در اين باره گفت: عشق مانند اعتياد است. احساس علاقه مي‌تواند مانند يک اعتياد قدرتمند در بدن انسان شکل بگيرد که جدايي مي‌تواند تاثيرات بسيار مخربي روي ذهن و روان انسان‌ها داشته باشد.
فيشر در اين باره گفت: ما فکر مي‌کنيم که شکل مغز براي پذيرش عشق از ميليون‌ها سال قبل برنامه ريزي شده است که باعث مي‌شود اجداد ما بتوانند انرژي و وجود خود را براي يک نفر متمرکز کنند و فرآيند همسريابي را آغاز کرده و ادامه دهند.
زماني که شما در فرآيند جدايي وارد مي‌شويد يکي از بهترين مواهب زندگي را از دست مي‌دهيد. مغز شما طوري فعاليت مي‌کند که شما را وادار به بازگرداندن همسرتان کند و اين حالت مي‌تواند به شکل اعتياد گونه عمل کند.
فيشر و همکارانش مغز 15 داوطلب را که به تازگي دچار شکست عاطفي شده بودند اسکن کردند. اين افراد با وجود پايان يافتن زندگي مشترکشان هنوز هم به همسر خود علاقه داشتند. به طور متوسط اين افراد دو سال با همسر خود زندگي کرده بودند و تقريبا 2 ماه بود که از او جدا شده بودند.
در اين تحقيقات از سوالات خاصي استفاده شد تا شدت عشق و علاقه اين افراد بررسي شود. بررسي‌ها نشان داد که اين افراد 85 درصد از اوقاتي را که در بيداري هستند به همسر خود فکر مي‌کنند.
اين تحقيقات نشان داد نگاه کردن به تصوير همسر سابق باعث فعال شدن قسمت‌هايي از مغز مي‌شود که با پاداش و انگيزه مرتبط هستند. اين ناحيه در افراد علاقه مند هم به شدت تحريک مي‌شود و رضايت فرد از زندگي گذشته‌اش يا داشتن خاطرات بد از آن دوران معمولا تاثيري در فعاليت اين ناحيه ندارد.
به عبارت ديگر جدايي براي بسياري از انسان‌ها بسيار مشکل است و حتي مي‌تواند فرد را با مشکلات عاطفي شديد مانند افسردگي و نااميدي رو به رو کند.
چاره چيست؟
البته براي اين افراد روش‌هايي هم براي غلبه بر اين احساس وجود دارد. دانشمندان متوجه شدند زمان بهترين مسکن است. هرچه زمان بيش‌تري از جدايي مي‌گذرد به همان اندازه فعاليت بخش‌هاي مرتبط کاهش پيدا کرده و ممکن است از شدت علاقه فرد کم شود.
گذشت زمان سبب مي‌شود فرد بتواند منطقي‌تر در مورد گذشته خود بيندشيد و خوبي‌ها و بدي‌هاي آن را بهتر بسنجد. اين موضوع سبب مي‌شود او بتواند بهتر در مورد گذشته خود قضاوت کند.
اين بررسي‌ها هم‌چنين نشان مي‌دهد صحبت کردن در مورد اين موضوع يکي از بهترين روش‌ها براي کاهش اثرات آن است.
با اين کار شرايطي براي مغز فراهم مي‌شود که مي‌تواند بهتر در اين مورد تفکر کند و روش‌هاي موثري براي کنار آمدن با آن ابداع کند.
منبع: khabaronline


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۸۲۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشقی فراتر از خدمت.../ماندن در منطقه محروم؛ به واسطه عشق به دانش‌آموزان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری روز معلم که نزدیک می‌شود، دانش‌آموزان و خانواده‌ها در تکاپوی خرید هدیه‌ای در شان معلم هستند، کسی که بی‌منت هر ساله راه و رسم زندگی را می‌آموزد.

به گزارش ایسنا، به راستی معلمی عشق است، کسی که تلاش می‌کند تا راه و رسم زندگی را به دانش‌آموزان بیاموزد، کسی که با تمام وجود و از صمیم قلب راه درست را به فرزندان خود نشان می‌دهد.

آری روز معلم روز قدردانی از زحمات کسانی است که عاشقانه در میدان و سنگری قرار گرفته‌اند تا نسلی را تربیت کنند که آینده‌ در دستان آن‌هاست.

کسانی که جهاد می‌کنند و گاهی خدمت به فرزندان خود را بالاتر از همه کارها می‌دانند، هستند معلمانی که جان خود را کف دست می‌گذارند و مسیرهایی را طی می‌کنند تا دانش‌آموزانی که چشم انتظار رسیدن معلم هستند در کلاس درس حاضر شوند.

به راستی، رفت و آمد از یک منطقه به منطقه دیگر بسیار دشوار است اما وقتی عاشق شغلت و دانش‌آموزانی که با بچه‌های خودت فرقی ندارند، باشی، تنها درس دادن و خدمت به آن‌ها را مهم می‌دانی، خدمتی بی‌منت در کمال عاشقی.

روز معلم بهانه‌ای است تا به جهت تشکر و پاسداشت زحمات آن‌ها، این روز گرامی داشته شود، البته تنها ۱۲ اردیبهشت روز معلم نیست، هر روز باید قدردان زحمات این قشر باشیم.

به مناسبت روز معلم با یکی از معلمان نمونه استان که در منطقه محروم استان در حال خدمت به دانش‌آموزان است مصاحبه ای را انجام دادیم که با هم می‌خوانیم.

مریم توکلی، معاون پرورشی یکی از مدارس شهرستان کوهرنگ که دارای هفت سال سابقه کاری است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال ۹۲ وارد دانشگاه فرهنگیان شدم و در رشته مشاوره به تحصیل پرداختم، برای مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی را انتخاب کردم.

وی افزود: زمانی‌که از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شدم، رفتن به منطقه محروم توفیق اجباری بود، اما زمانی که سادگی و صمیمیت بین دانش‌آموزان، اولیا و همکاران را مشاهده کردم ترجیح دادم در منطقه محروم بمانم و ادامه دهم.

این معلم نمونه استانی گفت: عاشق دانش‌آموزان آن منطقه هستم و روزانه مسافت زیادی برای رفتن به مدرسه طی می‌کنم، البته روزهایی که مشکلی پیش آمده و نتوانستم در کلاس درس حاضر شوم، آن روز به گونه‌ای بوده که از خانه و خانواده خود دور بوده‌ام.

وی گفت: در این سال‌ها خاطرات خوب و بد بسیار زیاد بود اما بهترین خاطرات مربوط به زمانی است که با چشم خود می‌بینم که دانش‌آموزانم به موفقیت رسیده‌اند، مثلاً زمانی که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته و همکار خودم می‌شوند، ارتباطی که پیش از آن ارتباط دانش‌آموز و معلم بوده اما اکنون همکار می‌شویم، در حقیقت پیشرفت‌ها و خوشبختی دانش‌آموزانم را که می‌بینم برایم خوشایند است و شاید قشنگ‌ترین جلوه‌هایی بوده که از معلمی به یاد دارم.

توکلی بیان کرد: به زبان خودمانی بگویم اگر کاری را دوست داشته باشی، هر چند سخت، باز هم حاضری سختی‌ها را به جان بخری، می‌توانم بگویم واقعاً عاشق معلمی بودم و هستم، از طرفی دانش‌آموزان آن منطقه را بسیار دوست دارم  و همیشه علاقه دارم آن‌ها را ببینم، همیشه به همکاران و اعضای خانواده خود می‌گویم که من ۱۸۰ دختر دارم، یعنی صبح‌ها احساس می‌کنم به دیدار بچه‌هایم می‌روم.

وی افزود: باتوجه به اینکه باید مسافت زیادی طی شود تا به مدرسه بروم، اما هیچ‌گاه از رفت و آمد خسته نشدم، چون عشق و علاقه‌ام به دانش‌آموزان موجب می‌شود مسیر برایم هموار شود.

توکلی با بیان اینکه مشکلات در مناطق محروم زیاد است، تصریح کرد: کمبود امکانات آموزشی، پرورشی، تحصیلی، فضاهای آموزشی بسیار نامناسب مخصوصاً در بسیاری از روستاهای دور افتاده وجود دارد اما در برخی مناطق شرایط رفع کمبودها فراهم نیست، البته همیشه سعی شده با همکاران، دوستان و تعامل اولیا، گروه‌های جهادی تشکیل دهیم و تا جایی که می‌شود امکانات را برای مناطق و روستاها فراهم کنیم، مثلاً زمانی دانش‌آموزان نیاز به مشاوره کنکور دارند اما باتوجه به هزینه‌های بالا و مشکل رفت و آمد به شهر، تا جایی که امکان داشته و از دستمان برآمده خود تلاش کردیم برای آن‌ها مشاوره کنکور و برنامه‌ریزی انجام دهیم که نتیجه آن هم دیده شده و رشته‌های بسیار خوبی قبول شدند که این افتخاری برای معلم است، از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات دریغ نکردیم.

وی در پایان ضمن تبریک روز معلم، خاطرنشان کرد: همیشه این را بیان کرده و می‌کنم که معلمی شغل نیست بلکه عشق است، اگر عشق و علاقه‌ای در کار نباشد هیچ وقت نمی‌توان آنچه در ذهن خود داریم را بر اندیشه دانش‌آموزان پیاده کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انسان‌های غارنشین گیاهخوار بودند
  • معرفی تنیسور‌های مرحله نیمه نهایی رقابت‌های بین المللی ساحلی کیش
  • سردار رادان: قرائت قرآن از زنان مکشوفه حجاب را نشان می دهند/ این تفکر حتی برخی افراد حزب اللهی را تحت تاثیر قرار داده و تصاویر آن دست به دست می‌شود
  • ماه بر سلامتی کدام عضو بدن ما تاثیر می گذارد؟
  • حقایق جالب درباره چپ دست‌ها که احتمالا نمی دانستید
  • سرقت های سریالی قهرمان کشتی در تهران| نیما می گوید شکست عشقی خورد و ...
  • حقایق جالب درباره چپ دست‌ها
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن؛ ۵۰ قربانی شکایت کردند
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • عشقی فراتر از خدمت.../ماندن در منطقه محروم؛ به واسطه عشق به دانش‌آموزان