Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@20:41:07 GMT

ساماندهی 55 کیلومتر از رودخانه مرزی ارس

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۱۶۶۷۱

ساماندهی 55 کیلومتر از رودخانه مرزی ارس

تبریز- ایرنا - مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل آذربایجان شرقی گفت: 55 کیلومتر از رودخانه مرزی ارس در حوزه این استان ساماندهی شده است.

علی آخوندزاده روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه حفاظت و ساماندهی رودخانه های کشور از جمله وظایف مهم وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه ای در استان هاست، گفت: طرح ساماندهی هر ساله بر حسب اولویت ها و به تناسب اعتبارات دولتی اختصاص یافته و یا با درخواست بخش خصوصی اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهارکرد: ساماندهی رودخانه ارس با توجه به اهمیت آن از بابت تامین آب به عنوان یکی از بزرگترین رودخانه های کشور و از بابت مرزی بودن آن از اهمیت بسزائی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: رودخانه مرزی ارس یکی از رودخانه‌های دائمی است که از اراضی کشورهای ترکیه و ارمنستان سرچشمه گرفته و پس از ورود به خاک ایران به موازات مرز مشترک ایران با جمهوری خودمختاری نخجوان، جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان جاری و در نهایت از خاک ایران خارج و وارد خاک جمهوری آذربایجان شده و با اتصال به رودخانه کورا (کورسو) به دریای خزر می‌ریزد.
آخوندزاده با اشاره به اینکه آب شیرین و دائمی این رودخانه برای کشورهای مجاور آن از جمله جمهوری اسلامی ایران اهمیت حیاتی دارد، گفت: نظر به اینکه تغییرات طبیعی این رودخانه موجب فرسایش کناره ها و گاهی تخریب اراضی ایران می‌ شود، ساماندهی این رودخانه از سال ها پیش یکی از برنامه های بسیار ضروری دولت ایران بوده است.
وی اظهارکرد: به همین لحاظ مطالعات مرحله اول ساماندهی این رودخانه توسط مشاورین ذیصلاح انجام و گزارش مربوطه در سال 1377 تقدیم شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی و اردبیل شد.
وی افزود: مطالعات مرحله دوم ساماندهی این رودخانه با توجه به بررسی‌های انجام یافته در مرحله اول و تشخیص اولویت ها توسط شرکت آب منطقه‌ای و در نهایت کمیته هماهنگی رودخانه‌های مرزی (جایگاه این کمیته در قانون حفظ و تثبیت رودخانه های مرزی پیش بینی شده است) به ترتیب اولویت انجام و در بازه‌های طراحی شده اجرا شد.
مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه عملیات حفاظت از ساحل ارس در بازه های مختلف به طول 55 کیلومتر انجام یافته است، گفت: این عملیات ساماندهی منجر به آزادسازی اراضی کثیری از اطراف رودخانه شده که در سال ها قبل در اثر سیلاب های این رودخانه در حال فرسایش بود.
وی اظهارکرد: این عملیات نظر به اینکه با توجه به اعتبارات تخصیصی و اولویت ها و اتفاقات در رودخانه در حال انجام است می تواند ادامه دار باشد زیرا حفاظت از رودخانه زمان مشخصی ندارد و به عنوان یک موجود زنده باید همواره حفاظت و نگهداری و حسب اتفاقاتی که در آن رخ می دهد چاره اندیشی شود.
وی با اشاره به اینکه ساماندهی رودخانه ارس در سه استان با توجه به اولویت های تعیین شده در حال انجام است، گفت: طرح های ساماندهی چون با هدف برگرداندن آب رودخانه به مسیر اصلی خود براساس مقررات و قوانین مصوب در حال انجام است، در میزان حقابه تاثیری ندارد اما در تسهیل برداشت آب از رودخانه و بهره برداری از اراضی آزاد شده موثر است.
وی با اعلام اینکه مطالعات و اجرای عملیات ساماندهی رودخانه برای هرکیلومتر حدود 30 میلیاردریال هزینه دارد، گفت: با توجه به وجودسازه های آبگیری در کنار رودخانه ارس، برای حفظ و حراست از سازه ها، اجرای عملیات ساماندهی ضروری است تا سازه ها از سیلاب ایمن باشند.
مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: روش های حفاظت و تثبیت سواحل رودخانه‌ها به شیوه های مستقیم و غیرمستقیم با هدف جلوگیری از فرآیند فرسایش و تخریب سواحل رودخانه، پیشگیری از بروز خسارات وارده بر زمین‌های کشاورزی و تاسیسات حاشیه رودخانه، احیای اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه و کانالیزه کردن مسیر جریان و اصلاح شکل رودخانه اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، رودخانه ارس به عنوان مهمترین سرشاخه رود کورا بوده و قسمت مهمی از حوضه آبریز ارس-کورا را تشکیل می‌دهد.
مساحت حوضه آبریز این رودخانه در حدود 97 هزار کیلو‌متر مربع بوده و قسمت‌هائی از قلمروی کشور‌های ایران، ترکیه، آذربایجان را شامل می‌شود. این رودخانه در شمال غربی ایران واقع و مرز ایران با کشو های ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان را تشکیل می دهد.
این رودخانه با طولی در حدود 1070 کیلومتر از کوه های هزار برکه (مین گول) کشور ترکیه سرچشمه می گیرد.
این رودخانه به طول 248 کیلومتر در شمال استان آذربایجان شرقی جریان دارد و در این محدوده به علت تغییرات جانبی بستر رودخانه، زمین‌های جانبی مورد هجمه قرار گرفته و موجب تخریب اراضی زراعی و مسکونی طرف ایران قرار گرفته است.
به منظور مهار کردن جریان رودخانه، شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی طی چندین سال و به طور عمده از سال 1365 به واسطه تصویب قانون مربوط به حفظ و تثبیت رودخانه های مرزی و تهیه و تصویب آئین نامه مربوط نسبت به ساماندهی آن اقدام کرده است.
به گزارش ایرنا، حفاظت بستر و کناره رودخانه مرزی ارس در سواحل کشور جمهوری اسلامی ایران و کشور های مقابل برای بهره برداری بهینه از منابع آب و انرژی این رودخانه برای هر دو طرف اهمیت بسیاری دارد.
از طرف دیگر وجود پل های خدا آفرین بر روی رودخانه مرزی ارس در پایین دست سد مخزنی خداآفرین و بالا دست دریچه سد انحرافی قیز قلعه سی از قدیمی ترین و ارزشمند ترین آثار به ثبت رسیده ملی به شمار می روند و این جاذبه تاریخی به همراه مناظر زیبای رودخانه ارس در دره خدا آفرین موجب شده که همواره این منطقه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۱۶۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهروندان در آذربایجان‌غربی در ارتفاعات و مسیر رودخانه‌ها اتراق نکنند

سعید کریمی کارشناس اداره پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به تداوم فعالیت سامانه بارشی در استان و وضعیت جوی حاکم، هشدار جدیدی امروز مبنی بر بروز سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و نیز وقوع رعد و برق صادر شد.

وی افزود: رگبار باران و رعد و برق در نقاط مستعد وقوع تگرگ نیز دور از انتظار نیست و وزش تند باد لحظه‌ای نیز برای استان پیش بینی شده است.

کارشناس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: احتمال آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه ها، خسارت به سازه‌های موقت در اثر تند باد و گردو خاک نیز برای استان تا روز دوشنبه پیش‌بینی می‌شود.

وی از شهروندان خواست تا از تردد در حاشیه رودخانه ها، ارتفاعات و کوهنوردی خودداری و در راستای کاهش خسارت‌ها به توصیه کارشناسان کشاورزی نیز توجه کنند.

آذربایجان‌غربی از اواخر هفته گذشته شاهد بارش باران و تند باد‌های لحظه‌ای بود این بارش‌های رگباری در اغلب مناطق استان به ثبت رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • بارش باران در مناطق مختلف آذربایجان شرقی
  • عبور از رودخانه با مخاطرات فراوان
  • شهروندان در آذربایجان‌غربی در ارتفاعات و مسیر رودخانه‌ها اتراق نکنند
  • بارش شدید باران و سیلابی شدن شهر دیزج دیز + فیلم
  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند
  • وقوع سیل در روستای انگشتجان تسوج شهر شبستر
  • وقوع سیل در انگشتجان تسوج
  • ۹ نکته کلیدی گمرک در اجرای مطلوب قانون ساماندهی مبادلات مرزی
  • آغاز بهسازی آسفالت آزادراه تبریز – زنجان
  • پیشرفت ۷۸ درصدی طرح ساماندهی راه‌های روستایی آذربایجان غربی