Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ابوالفضل یاوری روز چهارشنبه در گردهمایی تبیین سیاست های اجرایی حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری و صادرات محصولات جنگلی و مرتعی (غیرچوبی) و گیاهان دارویی در سال 1397 که در مرکز آموزشی دکتر جوانشیر کرج برگزار شد، افزود: سهم تجارت جهانی سالانه از صادرات محصولات گیاهان دارویی حدود 124 میلیارد دلار بوده و سهم کشور ما حدود 440 میلیون دلار است که این مقدار کمتر از 3 دهم درصد کل تجارت جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه سرانه مصرف گیاهان دارویی در ایران حدود یک کیلوگرم است، اظهار داشت: براین اساس، ایران بر روی 170 نوع گیاه دارویی سرمایه گذاری کرده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 35 هزار هکتار در کشورعملیات کشت و توسعه گیاهان دارویی داشته ایم، گفت: تاپایان امسال باید 20 درصد طرح های مرتعداری بازنگری شود و با توجه به اقتصادی شدن طرح های مرتعداری و تلفیقی استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی باید مدنظر قرار گیرد.
یاوری در ادامه به وضعیت مراتع کشور اشاره کرد و گفت: در سطح کشور 74.8 میلیون هکتار مرتع وجود دارد که حدود 190 هزار بهره بردار با 5 میلیون جمعیت که معیشت آن ها وابسته به مرتع است در این عرصه ها فعالیت می کنند.
وی افزود: در زمان حاضر برای هر بهره بردار ایرانی حدود 100 هکتار مراتع با 90 واحد دامی وجود دارد و لازم است که توجه ویژه ای به اقتصادی کردن طرح های مرتعداری داشته باشیم که یکی از رویکردهای ما توسعه کشت گیاهان دارویی در مراتع می باشد.
وی اضافه کرد: برای توسعه کشت گیاهان دارویی باید گونه هایی که ارزش اقتصادی خوبی به لحاظ صادراتی و در صنایع داخلی کاربرد دارند مدنظر قرار گیرد.
مدیرکل دفتر مراتع سازمان جنگل ها بیان داشت: دفتر امور مراتع با توجه به برنامه ششم 9.6 میلیون هکتار تعهدات اصلاح و احیای رویشگاه های گیاهان دارویی و مرتعی را دارد که از این میزان 250 هزار هکتار کشت گیاهان دارویی تعهد برنامه ششم است.
وی با بیان اینکه این برنامه به استان ها ابلاغ شده، گفت: در سال 96 حدود 43 هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در سطح مراتع داشتیم که در قالب حدود 736 سامانه عرفی انجام شد و این در حالی است که در سال 95 هم حدود 35 هزار هکتار کشت گیاهان دارویی با حدود 271 سامانه عرفی انجام شد.
یاوری با بیان اینکه 30 هزار گونه گیاهی در جهان وجود دارد، اظهار داشت: ایران دارای 8 هزار گونه گیاهی است که حدود 2400گونه گیاهی آنها دارای ارزش دارویی می باشد.
وی با اشاره به اینکه تا کنون توانسته ایم برای 140 گونه گیاهی برنامه ریزی کنیم یکی از معضلات اصلی در این بخش را صادرات خام این گیاهان دانست و افزود: برای رفع این معضل نیاز است به زنجیره تامین، تولید و فراوری این گونه ها توجه ویژه ای شود و با آموزش بهره برداران در بسته بندی هم این زنجیره را تکمیل کنیم.

**کاهش 1.7 میلیون تنی تولید گیاهان علوفه ای
وی گفت: به رغم اینکه سالانه حدود 20 میلیون تن گیاهان دارویی، علوفه ای، صنعتی و... در مراتع کشور تولید می شود که حدود 9 میلیون تن گونه های علوفه ای است .
این مسئول اظهار داشت : در دهه اخیر به علت خشکسالی ها میزان تولید گیاهان دارویی و علوفه ای طبیعی کشور با حدود 1.7 میلیون تن کاهش از 10.7 میلیون تن به 9 تن رسیده است .
وی میزان تولید گیاهان دارویی کشور را سالانه حدود 4 هزار تن اعلام کرد.
یاوری میزان کشت گیاهان دارویی در عرصه های زراعی در سال را حدود 178 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: به رغم اینکه به دنبال توسعه کشت گیاهان دارویی هستیم ولی این گیاهان همچون گندم وجو نیستند که بازار خود را داشته باشند بلکه بازارخاصی دارند که باید برای بهبود کشت این گیاهان و در نتیجه آن به دست آوردن بازار مناسب، انتقال یافته های تحقیقاتی در حوزه مرتع و بیابان را داشته باشیم.
وی اظهار داشت: عدم تکمیل زنجیره تامین، تولید، فراوری و عرضه از جمله مشکلات است به طوریکه مدیریت تولید از عرصه تا بازار ملی و فراملی جایگاهش باید پیش بینی شود و نباید خام فروشی انجام شود و محصول باید با بسته بندی مناسب با ارزش افزوده به بازار وارد شود.
وی گفت: در زنجیره تامین و تولید، تولیدکننده جایگاهش مشخص است و نباید در انتهای زنجیره باشد ولی امروز در کشور فقط به فرایند تولید خیلی اهمیت داده ایم که خیلی خوب است ولی سهم صادراتمان در گیاهان دارویی در عرصه جهانی خیلی پایین است.
6156/ 6155
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۱۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۸ درصدی به حدود ۸۵۰ میلیون یورو رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد تجارت ایران و 27 عضو اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به 847 میلیون یورو رسیده است.

مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد افزایش داشته است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل 780 میلیون یورو کالا بین دو طرف مبادله شده بود.

بر اساس این گزارش واردات اتحادیه اروپا از ایران در دو ماهه نخست 2024 با افزایش 3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 144 میلیون یورو رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل 139 میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال نیز 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به 703 میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در دوماهه نخست سال قبل 641 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

جهش 46 درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه 2024

بر اساس این گزارش تجارت ایران و اروپا در دومین ماه سال جاری میلادی رشد قابل توجه 30 درصدی داشته و از 358 میلیون یورو در فوریه سال 2023 به 468 میلیون یورو در فوریه 2024 رسیده است.

صادرات اروپا به ایران در فوریه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 32 درصدی مواجه شده و به 392 میلیون یورو رسیده است. صادرات اروپا به ایران در فوریه سال قبل 297 میلیون یورو گزارش شده بود.

صادرات آلمان به ایران در فوریه امسال 46 درصد رشد کرده و به 141 میلیون یورو بالغ شده است. صادرات فرانسه به ایران نیز با 37 درصد رشد به 33 میلیون یورو و صادرات ایتالیا با کاهش 6 درصدی به 42 میلیون یورو رسیده است.

صادرات رومانی به ایران 22 برابر شد

اما صادرات رومانی به ایران در فوریه 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 برابر شده و از 2.5 میلیون یورو در فوریه سال قبل به 57 میلیون یورو در فوریه امسال افزایش یافته است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در فوریه 2024 با رشد 24 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 76 میلیون یورو رسیده است. این رقم برای فوریه سال 2023 بالغ بر 61 میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات ایتالیا از ایران 2 برابر شد

واردات آلمان از ایران در فوریه امسال تغییر محسوسی نداشته و در سطح 19 میلیون دلار باقی مانده است. اما واردات اسپانیا از ایران با رشد 66 درصدی مواجه شده و به 9.3 میلیون یورو رسیده است. واردات ایتالیا از ایران نیز 96 درصد رشد کرده و به 26.1 میلیون یورو افزایش یافته است. ایتالیا در فوریه سال قبل 13.3 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • بازار سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی تامین است
  • رتبه چهارم ایران در تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • رشد تقاضای جهانی برای بنزین نصف می‌شود
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا