Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@23:11:01 GMT

راه حل مردم فلسطین چیست؟

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۲۶۵۹۰

راه حل مردم فلسطین چیست؟

تاریخ فلسطین درباره احزاب و گروه‌ها و تاثیرات ایدئولوژیک و سیاست خارجی و خشونت رقابتی جنبش‌های اجتماعی مختلف نیست. بلکه تاریخ این کشور درباره مقاومت است. رمزی بالود مترجم: فرحناز دهقی

ایران آنلاین /پیمان اوسلو در سال 1993 اتفاقی مهم بود که موجب از هم پاشیدگی انسجام فلسطین، ضعیف‌تر شدن و از بین رفتن اتحاد مردم این کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود برای اتخاذ تصمیمی قاطع و متمرکز لازم است که آحاد و احزاب سیاسی فلسطین بار دیگر گرد هم بیایند و چاره‌ای بیندیشند. در نبود رهبری که در میان تمام مردم فلسطین محبوب باشد و حرفش به نمایندگی از تمام مردم جامعه‌اش باشد، روشنفکران باید قدم به جلو بگذارند و حقیقت تاریخی مردم فلسطین را بازگو کنند.

وضوح و وحدت تاریخ فلسطین با سوء مدیریت و تاکتیک‌های مقام‌های فلسطینی آسیب دیده است و همین باعث شده تا حق پناهجویان فلسطینی برای بازگشت به عرصه سیاسی نابود شود. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صریحا اعلام کرده که هیچ تمایلی برای بازگشت به صفد شهری که اسرائیل خانواده‌اش را به زور در سال 1948 از آن بیرون کرد، ندارد.

این رفتار از مدیریت به اصطلاح میانه‌روی فلسطین دور از انتظار نیست، مدیریتی که چشم انداز سیاسی و ادبیاتش کاملا با مرزها و محدودیت‌های تعیین شده از سوی واشنگتن همخوانی دارد و در راستای «روند صلح» تحمیلی است. این عملگرایی سیاسی باعث آسیب دیدن تاریخچه فلسطین شده، و میان چالش‌های مردم فلسطین و مدیریت آن فاصله‌ای بس طولانی انداخته است.

تاریخ فلسطین درباره احزاب و گروه‌ها و تاثیرات ایدئولوژیک و سیاست خارجی و خشونت رقابتی جنبش‌های اجتماعی مختلف نیست. بلکه تاریخ این کشور درباره مقاومت است. البته در جا افتادن چنین سوءتفاهم بزرگی نباید تنها مدیریت فلسطینی را مقصر دانست، بلکه تلاش‌های صهیونیست‌ها در پاک کردن تاریخ هم در این میان اثرگذار بوده است.

تاریخ فلسطین درباره خود مردم فلسطین است، به دلیل سال‌هایی که مدام سرکوب شدند اما همچنان مقاومت کردند. اگر فلسطینی‌ها تا این اندازه مقاومت نمی‌کردند، دیگر تاریخی از این کشور باقی نمانده بود که لازم به روایت کردنش باشد.

طی این 70 سالی که از ایجاد کشور اسرائیل می‌گذرد، فلسطینی‌ها یکسره در تلاش بودند تا هویت «خود» را بازسازی کنند. آنها مقاومت کردند، و علیرغم عواملی که سعی بر ایجاد تفرقه میان آنها داشت، مقاومت آنها در تمامی اشکالش باعث اجماع وحدتی شد. اکنون وظیفه روشنفکران فلسطینی است که راهشان را از مدیریت این کشور جدا کنند، از نخبه‌گرایی دست بشویند و تاریخ کشورشان را دوباره در هر شکل و فرمی که می‌توانند برای مردم کوچه و بازار و نسل جدید بازگو کنند؛ دوباره و صدباره.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۶۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه ۱۷ کشور به سرکردگی آمریکا علیه ملت فلسطین در غزه

۱۷ کشور در بیانیه‌ای درباره نوار غزه بدون اشاره به جنایات‌های ارتش رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و بدون درخواست از این رژیم برای توقف جنگ خود، تلاش کردند که مقاومت فلسطین را به عقب نشینی وادارند.

به گزارش مشرق و به نقل از از خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید امروز پنجشنبه اعلام کرد که سران این ۱۸ کشور در بیانیه‌ مشترکی از جنبش حماس خواستند تا اسیران صهیونیست را که در نزد مقاومت فلسطین در نوار غزه نگهداری می شوند، فوری آزاد کند.

این بیانیه بدون هرگونه اشاره ای به شهادت بیش از ۳۴ هزار شهروند فلسطینی و مجروح و مفقود شدن بیش از ۸۵ هزار فلسطینی بر اثر حمله ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه و ربودن و اسیر کردن بیش از ۱۰ هزار فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن توسط نظامیان این رژیم، از آنچه "نگرانی بین المللی" درباره سرنوشت اسیران صهیونیست در نوار غزه خواند، سخن گفت.

این بیانیه همچنین تلاش کرد تا با حمایت ضمنی از رژیم صهیونیستی، هرگونه آتش بس و توقف جنگ این رژیم علیه نوار غزه را منوط به آزادی اسیران صهیونیست کند و خواست های مشروع مقاومت فلسطین مبنی بر خروج کامل اشغالگران از نوار غزه، رفح کامل محاصره و تضمین بازسازی نوار غزه را به عنوان پیش شرط مبادله اسیران، نادیده بگیرد.

این کشورها در همین راستا در بیانیه خود توافق مبادله اسیران را به عنوان پیش شرط مطرح کرده و آوردند: توافق روی میز برای آزادی اسرا، آتش‌بس فوری و طولانی‌مدت در غزه را (در مرحله بعدی) به همراه خواهد داشت که افزایش کمک‌های بشردوستانه ضروری اضافی را در سراسر غزه تسهیل می‌کند و منجر به پایان خصومت‌ها می‌شود.

کشورهای فرانسه، انگلیس، آرژانتین، اتریش، برزیل، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، دانمارک، آلمان، مجارستان، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان، اسپانیا و تایلند به سرکردگی آمریکا این بیانیه را امضا کرده اند.

درخواست یکجانبه این کشورها از حماس برای آزادی فوری اسیران صهیونیست درحالی مطرح شده است که پیش از این مقامات مختلف سیاسی و نظامی مقاومت فلسطین و جنبش حماس هرگونه آزادی این اسیران را در گرو آتش بس دائمی در نوار غزه، خروج کامل ارتش رژیم صهیونیستی از این منطقه و رفح محاصره و تضمین بازسازی آن دانسته اند.

دیگر خبرها

  • محکومیت رژیم صهیونیستی در جمعه خشم
  • خروش علویان در جمعه خشم
  • نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست
  • شرط حماس برای خلع سلاح : تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 و پایان اشغال
  • بیانیه ۱۷ کشور به سرکردگی آمریکا علیه ملت فلسطین در غزه
  • چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود
  • «فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد
  • رویکرد اردن نسبت به مساله فلسطین
  • رویکرد اردن به مساله فلسطین/ از همدلی مردم تا هم‌سویی دولت با غرب
  • امروز در جایگاه به کرسی نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم