Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-27@01:01:39 GMT

برپایی آیین سنتی حلیم پزان در اقلید

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۲۶۸۶۶

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، در این آیین سنتی، همه مردان و زنان شهر اقلید به صورت دسته جمعی، ضمن شکر گزاری نعمات خداوند اقدام به پخت حلیم می‌کنند.

مردم شهرستان اقلید بر اساس این آیین تا نیمه‌های شب دور هم جمع می‌شوند و به خاطره گویی و شعر خوانی می‌پردازند.

در پخت این آش سنتی گندم را در ظرفی سنگی به نام جوقن یا هاون خرد می‌کنند و بعد از خرد شدن و خیس کردن گندم مقداری گوشت به آن اضافه می‌کنند و در ظرفی سفالی به نام دودسته می ریزند و داخل تنور گلی که برای پخت نان هم از آن استفاده می‌شود می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از پختن آش با اضافه کردن روغن حیوانی یا محلی آن را سرو می‌کنند.

حمیدرضا ثابت اقلیدی کارشناس فرهنگی شهرستان اقلید فلسفه پخت این آش رو این گونه اعلام می کند که باتوجه به اینکه شغل اکثر مردم اقلید در گذشته کشاورزی بوده و اول اسفند ماه کار کشاورز دراقلید آغاز می‌شده ، مردم براین اعتقاد بودند که باید کاردر زمین‌های کشاورزی را با نیرو و قوت زیادتری شروع کنند به همین خاطر از این آش استفاده می‌کردند.

به گفته‌ی کارشناسان تغذیه آش حلیم بخاطر داشتن موادی، چون گندم کامل، گوشت و حبوبات همچنین دارچین و روغن خوب دارای فیبر و سبوس و یک غذای کامل، مقوی و مغذی برای کسانی است که فعالیت‌های سنگین مخصوصا کشاورزی را انجام می دهند .

پخت مراسم سنتی حلیم، موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز می‌شود. این مراسم امسال پس از دهه دوم فاطمیه در شهرستان اقلید برگزار می شود .

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۶۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بمپور گفت: کار برداشت گندم از دهه سوم فروردین ماه در شهرستان بمپور آغاز و تا اواسط خرداد ادامه خواهد یافت.
وی افزود: مهمترین ارقام کشت شده در منطقه مهرگان، سیروان، سارنگ و نارین است.
هودیانی گفت: بیش از ۳۰ دستگاه کمباین کار برداشت گندم آبی از سطح ۳۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی بخش‌های مرکزی و کلاتان برعهده خواهند داشت.
وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۱ هزار تن محصول گندم برداشت شود، افزود: امسال با هدف حمایت از کشاورزان صددرصد اراضی گندم در بمپور بصورت قراردادی کشت شده و بیش از هزار نفر در کار کاشت، داشت و برداشت گندم در بمپور مشغول به کار هستند.
بمپور از شمال به بخش بزمان شهرستان ایرانشهر، از مشرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان نیک‌شهر و از مغرب به شهرستان دلگان محدود می‌شود.

دیگر خبرها

  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • حل مشکلات تولیدکنندگان کشتارگاه اقلید نیازمند اراده مسوولان است
  • ۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید
  • رشد تولید گندم در استان یزد