Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر شبکه ۴ سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر مطالبات مردمی ‌محقق نشود ‌کارآمدی مسئولان مطرح می‌شود‌. ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مسعود معینی پور عصر امروز در پنجمین سمینار بین‌المللی ولایت فقیه با اشاره به استقرار نظام جمهوری اسلامی در چهاردهه گذشته، اظهار داشت: باید به این مسئله نگاه کنیم که هر نظام سیاسی از بدو تشکیل با بحران‌هایی مواجه است که اگر نظام سیاسی روش‌های مقابله با این بحران‌ها را نداشته باشد ساقط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بعد از شکل‌گیری نظام سیاسی 5 بحران برای آن ایجاد می‌شود، که اگر نتواند با آن مقابله کنند در عرف می‌گویند نظام کارآمد نیست، افزود: این بحران یا در کمی امکانات یا تهدیدات درونی یا بیرونی است که در نهایت به تهدید موجودیت نظام تبدیل می‌شود.

مدیر شبکه 4 سیمای جمهوری اسلامی با بیان اینکه بحران به معنای اختلال پایدار در پیشرفت نظام سیاسی و می‌توان گفت دولت 4 چهره دارد، تصریح کرد: چهره اول چهره ایدئولوژی است، که اگر در این چهره بحران ایجاد شود جامعه در زمینه تصمیم سازی با مشکل روبه رو خواهد شد.

وی افزود: چهره دوم نیز چهره قهریه است که وجود اخلال و مشکل، برای نظام بحران ساز خواهد شد، چهره سوم دولت چهره عمومی دولت است که مجموعه خدماتی است که به مردم ارائه می‌دهد و چهره چهارم نیز چهره خصوصی دولت است که مجموع منافع دولت است که در نظام بروکراسی دولت شکل می‌گیرد.

لزوم رفع انتظارات مردم از حکومت توسط دولت

معینی‌پور ادامه داد: منشا اصلی بحران در نظام سیاسی کشور مربوط به ساختارها و تصمیم گیرندگان یا بازیگران دولت است و به عبارتی دیگر نخستین بحرانی که نظام سیاسی پس از انقلاب با آن مواجه خواهد بود بحران هویت است که برای استحکام دولت هر دولت باید برای این بحران برنامه داشته باشد.

وی گفت: دولت باید برنامه‌هایی برای حفظ هویت‌های اصیل و اصلی انقلابی داشته‌ باشد چرا که اگر این‌گونه نباشد آرمان‌های اصلی انقلاب از جامعه سست می‌شود و تحقق آرمان‌های انقلاب شکل نخواهد گرفت.

مدیر شبکه 4 سیمای جمهوری اسلامی با بیان اینکه دشمن در صدد این است که هویت ما به سمتی برود که ما هویت خود را از وجود بیگانه بگیریم و این یک بحران محسوب می‌شود، گفت: بحران دیگری که با آن مواجه هستیم زیر سئوال بردن مشروعیت نظام است.

وی با بیان اینکه برای مشروعیت منشأهای مختلفی وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر بحران مشروعیت حل نشود اقتدار عالیه کشور کاهش خواهد یافت و این همان است که ما اکنون با آن در کشور مواجه هستیم. برای مثال می‌توان به نامه نگاری‌هایی که اخیرا درراستای زیرسؤال بردن مشروعیت نظام سیاسی کشور با رهبری انجام شده‌است اشاره کرد.

معینی‌پور بحران توزیع قدرت را بحران دیگری که با آن مواجه هستیم دانست و گفت: دولت باید آنقدر قدرت داشته باشد که انتظارهای فزاینده مردم را کنترل و برآورده کند، در حالت کلی باید گفت اگر نظام سیاسی نتواند انتظارات مردم را برآورده کنند از بین خواهند رفت.

عدم توزیع عادلانه منابع اصلی‌ترین منشاء این بحران‌هاست

وی پیرامون زمینه ساز و منشا بحران‌های موجود کشور با بیان اینکه عدم توزیع عادلانه منابع اصلی‌ترین منشاء این بحران‌ها است، اظهار داشت: اگر جامعه احساس کند در عرصه عمومی نمی‌تواند انتظارات و درخواست‌های خود را مطرح کند، بحران مشارکت شکل خواهد گرفت و این بحران منجر به تشکیل جنبش‌های مردمی و در نتیجه انقلاب‌های مخملی خواهد شد.

مدیر شبکه 4 سیمای جمهوری اسلامی با بیان اینکه کارآمدی دیگر بحرانی است که یک نظام سیاسی با آن مواجه است، بیان کرد: کارآمدی وجه دیگر مشروعیت یک نظام سیاسی است، اگر مطالبات مردمی و اهداف انقلاب در نظام سیاسی محقق نشود مسئله عدم کارآمدی مطرح می‌شود.

معینی‌پور بابیان اینکه عدم تحقق کارآمدی زمینه‌ساز پرسش عمومی از عملکرد حکومت و کاهش امنیت روانی جامعه می شود، گفت: موضوعی که اینجا مطرح می‌شود این است که اگر نظام سیاسی کارآمدی لازم را نداشته است باید دچار تغییر شود. در نهایت می‌توان کار آمدی را اینگونه تعریف کرد که موفقیت نظام سیاسی به معنای حکومت در دستیابی به اهداف مادی و معنوی با توجه به امکانات و موانع موجود در کشور است.

وی با بیان اینکه پیرامون کارآمدی نظام نظریه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها نظریه رضایت مردمی در حوزه کارآمدی یک نظام سیاسی است، خاطرنشان کرد: در این نظریه تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب مد نظر نیست بلکه رضایت مردمی تنها ملاک است، در این مسلک رضایت حداکثری مردم از مسائل مادی در نظر است که با نظریه حکومت مردم سالاری دینی در تضاد است.

مدیر شبکه 4 سیمای جمهوری اسلامی تصریح کرد: در نظر گرفتن امکانات کشورها و نظام‌های سیاسی در موضوع سنجش کارآمدی نظام سیاسی در موضوع کارآمدی جمهوری اسلامی و مقایسه آن با دیگر کشورها ضرورت فراوانی دارد و باید همه عوامل و شرایط را در نظر داشت،

ضرورت تقکیک بین دولت و رهبری

وی با بیان اینکه بخشی از قدرت و منافع و امکاناتی که باید میان مردم توزیع شود بین عده خاصی تقسیم شده‌است، اما اینطور نیست که تمام منابع و منافع از مردم سلب شده باشد، گفت: ایجاد حکومت مردم سالاری دینی و حضور مردم در سطوح مختلف مشروعیت نظام، مشروعیت رهبری و پیشرفت در عرصه‌های مختلف یکی دیگر از دستاوردهای کشور است.

معینی‌پور با بیان اینکه نبود تربیت صحیح در نظام سیاسی از مشکلات اصلی کشور در حوزه سیاسی است، گفت: اشخاصی که در نظام سیاسی قدرت پیدا می‌کنند خواهان امتداد قدرت خود در عرصه سیاسی هستند که این یکی از مشکلات کشور در حوزه سیاست است، به عبارتی دیگر افراد نگاه قبیله‌ای به موضوع سیاست دارند و نمی‌توانند از دست دادن قدرت را مورد پذیرش قرار بدهند که همین مسئله زمینه بروز مشکل در جامعه می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست گذاری که مهمترین عرصه فعالیت رهبری در نظام سیاسی است شاهد کارآمدی هستیم اما در حوزه اعمال، بازخورد خواهی و بازبینی این سیاست‌ها مشکلاتی وجود دارد که اکثر مشکلات کشور مربوط به همین حوزه‌ها است.

مدیر شبکه 4 سیمای جمهوری اسلامی تصریح کرد: سیاست‌های کلان کشور توسط رهبری تعیین شده‌ و بر اساس آن مدیریت کرده و اعمال شده است اما اینکه ما انتظار داشته باشیم همه امور را رهبری و مدیریت کنند اشتباه است و باید میان دولت و رهبری تفکیک قائل باشیم.

انتهای پیام/ش

R41346/P1377/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۲۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به ۵۳ پرونده شکایات مردمی مازندران در هفته جاری

رئیس کل دادگستری استان مازندران از بررسی ۵۳ فقره پرونده در راستای تکریم ارباب رجوع و تسریع در رسیدگی به شکایات مردمی این استان مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، عباس پوریانی، امروز_چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با اشاره به ملاقات مردمی در این هفته با حضور مسئولان قضائی اظهار کرد: در این ملاقات و دیدار مردمی ۵۳ مورد از پرونده متقاضیان در موضوعات اعسار، اثبات مالکیت و خلع ید مورد بررسی و پاسخ داده شد.

وی افزود: این پرونده‌ها در چارچوب قانون نسبت به رفع مسائل حقوقی و قضائی مردم بررسی‌های لازم انجام و دستور تعیین تکلیف به شعب مربوطه صادر شد.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: برگزاری دیدارهای مردمی به دلیل اینکه موجب دسترسی سریع و راحت مردم به مسئولان قضائی، کاهش اطاله دادرسی و ایجاد شفافیت در رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود همواره مدنظر مسئولان قوه قضائیه بوده است.

پوریانی با تاکید بر اینکه این دیدارها به مردم اطمینان می‌دهد که همواره گوش شنوایی برای شنیدن دردهایشان وجود دارد، خاطرنشان کرد: مسئولان برای رفع مشکلات آنها شخصاً وارد میدان شده است و این موضوع افزایش رضایت‌مندی مردم از قوه قضائیه را به همراه دارد.

کد خبر 749716

دیگر خبرها

  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • بهادری جهرمی: جهش تولید با مشارکت مردم از طریق چاره‌اندیشی محقق می‌شود
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند/ سهم مستقلین در مجلس دوازدهم
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند/ سهم مستقلین در مجلس دوازدهم
  • بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است
  • توجه همزمان به حقوق و مطالبات کارگری و کارفرمایی در نظام اسلامی
  • بررسی ۵۳ فقره پرونده در دیدار مردمی دادگستری مازندران
  • رسیدگی به ۵۳ پرونده شکایات مردمی مازندران در هفته جاری
  • سبد متنوع پروژه های مشارکتی در شورای عالی سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها