Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرات - ایرنا - رئیس جمهوری افغانستان روز جمعه گفت: همکاری منطقه ای سنگ بنای امید بخش یک رویکرد واقعی برای رفع بیکاری ، فقر و مبارزه با تندروی است، و طرح انتقال گاز «تاپی» بازتاب عملی این رویکرد است.

«تاپی» واژه ترکیبی از حروف نخست نام لاتین چهار کشوری است که در اجرای طرح خط لوله انتقال گاز از مبدا ترکمنستان به مقصد هندوستان مشارکت دارند و نام این طرح منطقه ای به نمادی امید بخش برای بهبود و توسعه همکاری های منطقه ای تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایرنا، «محمد اشرف غنی » در آیین اختتامیه عملیات اجرایی طرح تاپی در بخش ترکمنستان ، در 'سلیم چشمه' این کشور سخن می گفت افزود: امروز افغانستان خود را محل ارتباط و اتصال جنوب آسیا به شمال و آسیای مرکزی به سوی جنوب می داند.
رئیس‌ جمهوری افغانستان همچنین در این مراسم از همت ، اراده و مدیریت رئیس جمهوری ترکمنستان و مسئولان این کشور برای اجرای سریع مرحله نخست طرح تاپی و پیشرفت کار در مدت تعیین شده قدردانی کرد و گفت که این طرح به یک دالان ارتباطی و یک بستۀ موفق از طرح های منطقه ای بدل شده و دیگر یک طرح نیست بلکه مسیری برای توسعه است.
غنی افزود: سیاست کشورش برای وصل کردن است و نه جدایی و اکنون بعد از یک قرن جدایی جنوب آسیا از آسیای مرکزی ، افغانستان در قالب طرح تاپی این ارتباط را برقرار می کند.
وی تاپی را نشان دهنده آن دانست که ترکمنستان، افغانستان، پاکستان ، هند و سایر کشورهای منطقه، اقتصاد را به عنوان زیر ساخت عمده برای بهبود روابط می دانند و امید دارند که نسل آینده به این باور برسند که امروز زیر بنای یک رویکرد بزرگ گذاشته شده است که با همکاری می توان بر فقر، افراط گرایی و بیکاری غلبه کرد.
شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان، وزیر امور خارجه هند و رئیسان جمهوری ترکمنستان و افغانستان از جمله مقام های بلندپایه ای هستند که در مراسم روز جمعه افتتاحیه تاپی حضور خواهند داشت.
قرار است کار اجرایی طرح تاپی در خاک افغانستان، عصر امروز طی مراسمی با حضور مقامات چهار کشور سهیم در این طرح در شهر هرات در غرب افغانستان آغاز شود.
شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان، قربانقلی بردی محمد اف رئیس جمهوری ترکمنستان ، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و نماینده هندوستان در مراسم ترکمنستان حضور داشتند.
خط لوله طرح تاپی یک هزارو 814 کیلومتر طول دارد که 816 کیلومتر آن از خاک افغانستان و از استان های «هرات»، «فراه»، «هلمند»، و «قندهار» عبور می کند و وارد استان بلوچستان پاکستان خواهد شد.
بر اساس جدول برنامه اجرایی این طرح قرار است با عبور از منطقه بلوچستان پاکستان این خط لوله خود را در سال 2019 به شهر «فاضلیکا» در هندوستان برساند.
*آساق*ک*1104* 1049

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۷۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه

شرکت راه‌آهن اعلام کرد: با توجه به رویکرد توسعه‌ای در حوزه کریدورهای بین‌المللی ریلی، از روز دوشنبه (سوم اردیبهشت ماه) آمادگی خود را جهت اعزام ۱۰ واگن موجود در مرز شمتیغ به ترکیه اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «علی‌رغم طی نشدن روال قانونی و عدم اخذ مجوز از سوی کنسرسیوم ریلی افغانستان، با توجه به رویکرد توسعه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه کریدورهای بین‌المللی ریلی، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه آمادگی خود را جهت اعزام ۱۰ واگن موجود در مرز شمتیغ به ترکیه اعلام کرده است.

متاسفانه پس از گذشت هفت روز کنسرسیوم مذکور هنوز مجوز  گمرک را برای ترانزیت واگن‌های مذکور اخذ نکرده است. راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بار دیگر آمادگی خود را جهت حمل این واگن‌ها پس از وصول تاییدیه گمرک اعلام می‌کند.»

بیشتر بخوانید اولین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از ایران عبور می‌کند راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است

این در حالی است که جواد طاهرافشار -معاون کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان- درباره این اطلاعیه به ایسنا اظهار کرد: اقدامات گمرکی از ابتدا انجام شده بود و این کالا مشکل گمرکی و مرزبانی ندارد. مدارک و اسناد این مکاتبات هم موجود است.

وی در پاسخ به اینکه در صورت رفع مشکلات و انجام شدن تشریفات گمرکی، چرا همچنان بار متوقف است، گفت: تا زمانی که به ما اجازه ندهند لکوموتیومان به واگن متصل شود، یعنی مشکل هنوز حل نشده است. 

طاهرافشار درباره مدارکی در دست کنسرسیوم است، بیان کرد: ما قبل از اینکه مستندات را به رسانه‌ها بدهیم، اسناد را با پیوست نامه‌هایمان به مسئولان مربوطه یعنی وزیر راه و شهرسازی و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در افغانستان ارسال کردیم. روال کار این است که ابتدا اسناد را به مسئولان ارائه دهیم و اگر هیچ‌کس صدایمان را نشنید، آن را رسانه‌ای کنیم. تا کنون هم به مسئولان صحبت کردیم و آنها گفتند کمی صبور باشید.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته اخباری مبنی بر ورود و توقف اولین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه به خاک ایران منتشر شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان به بورل: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد/ از سفر گروسی مدیر کل آژانس اتمی به ایران استقبال می‌کنیم
  • نرخ بیکاری جامعه ایثارگری به زیر ۹ درصد رسید
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • پیشرفت در کنترل نرخ بیکاری کشور/ تولید افزایش یافت
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»