Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-03@18:34:28 GMT

از فردی تا اندرزگو؛ از داستان تا روایت

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۵۸۰۷۶

از فردی تا اندرزگو؛ از داستان تا روایت

با این حال، پرداختن در ذیل ادبیات به چنین واقعه مهمی، خالی از آسیب‌ها هم نبوده است. بدیهی است وقتی از عنصر خیال درمی‌گذریم و می‌خواهیم مصادیق و مابه‌ازاهای یک تاریخ را در قالب شعر و داستان به تصویر بکشیم، باید بسیار بیش از وقتی که کاری به این مصادیق نداریم، تن به تحقیق بدهیم. ناآشنایی یک اهل ادبیات با سویه‌های مختلف انقلاب اسلامی باعث می‌شود او ناخواسته دچار تحریف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان البته همه اتفاقات ناگوار ناخواسته نمی‌افتد. از همین رو باید با تولیدات موثق و اصیل به مبارزه با چنین آثاری برخاست. حالا ناشران انقلاب اسلامی خبر داده‌اند که برای مقابله با تحریف تاریخ معاصر و نیز آنچه «تطهیر پهلوی» نامیده‌اند، جشنواره‌ای را برگزار می‌کنند که «روایت انقلاب» نام دارد.

از داستان انقلاب تا روایت انقلاب

لابد می‌دانید که داستان، یکی از زیرمجموعه‌های روایت است. در واقع این روایت است که داستان را دربرمی‌گیرد. از این رو ما گاه با روایت‌های داستانی سر و کار داریم و گاه با روایت‌هایی که لزوما داستانی نیستند. توجه به همین نکته، مرز باریک تحریف را مشخص می‌کند. وقتی داستان می‌نویسیم بالطبع بنا بر ملاحظات ادبی و هنری که اجازه ورود تخیل را به ما می‌دهند، می‌توانیم قسمتی از وقایع را به دلخواه تغییر دهیم، اما وقتی از ما می‌خواهند روایت بنویسیم، باید راوی صادق و منصفی باشیم. با توجه به همین نکته، به نظر می‌رسد مجمع ناشران انقلاب اسلامی، بدرستی اسم جشنواره‌شان را گذاشته‌اند «روایت انقلاب» و نه «داستان انقلاب».

البته می‌دانید که ما 9 دوره شاهد برگزاری جشنواره داستان انقلاب بوده‌ایم؛ جشنواره‌ای که به جایزه زنده‌یاد امیرحسین فردی نیز معروف است. اخیرا هم داوران دهمین جشنواره داستان انقلاب در دو بخش نوجوان و بزرگسال از سوی دبیرخانه این رویداد ادبی معرفی شده‌اند و حالا همه منتظرند ببیند این دوره که فروردین‌ماه برگزار خواهد شد، چه کیفیتی را در بر خواهد داشت.

دبیر علمی این دوره منیژه آرمین است و داستان‌های این دوره این موضوعات را شامل خواهند بود: مسائل و رویدادهای سال‌های قبل از انقلاب و روزهای پیروزی انقلاب و پس از آن تا امروز همچون دفاع مقدس، کودتای نوژه، حادثه طبس، منافقین، فتنه‌ها و ترورها، خیزش سال 42 و تبعید امام، کودتای سال32، استکبارستیزی، هویت ملی و تأثیر انقلاب اسلامی در منطقه و کشورهای اسلامی و موج بیداری اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، نقش رهبری انقلاب اسلامی در وحدت و انسجام ملی و هدایت جریان‌های استکبارستیزی و غرب‌زدگی مسلمانان جهان با تأکید بر هویت اسلامی و هویت ملی.

جشنواره اندرزگو

اما تازه‌ترین رویدادی که در رابطه با ادبیات و انقلاب قرار است برگزار شود، همان‌طور که اشاره کردیم جشنواره‌ای است با عنوان «روایت انقلاب». این جشنواره در واقع از دل نشست‌های هم‌اندیشی مرکز آموزش‌های حوزه هنری بیرون آمده است. مجمع ناشران انقلاب اسلامی، هم دومین نشست هم‌اندیشی مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی و هم اولین جشنواره روایت انقلاب را برگزار می‌کند. عنوان جایزه این جشنواره نیز مزین به نام شهید «سیدعلی اندرزگو» است.

این جایزه در بخش‌های داستان نوجوان، داستان بزرگسال و تاریخ شفاهی برگزار می‌شود و برترین آثار از میان آثار تولیدی با موضوع مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی انتخاب می‌شوند. مراسم قرار است در دو روز، امروز و فردا، با حضور علیرضا مختارپور، محسن مؤمنی‌شریف، محمد حمزه‌زاده، سیدصادق رضایی، فخرزاده، پرویز، مسئولان فرهنگی، ناشران و نویسندگان برگزار می‌شود؛ روز نخست شنبه 5 اسفند، ساعت 9 و روز دوم یکشنبه 6 اسفند، ساعت 9 و ساعت 18 هر سه مراسم در سالن سوره حوزه هنری.

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۵۸۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در مراسم آغاز این کارگاه‌ها، گفت: کتابخانه‌های عمومی در کنار رسالت ترویج کتابخوانی، محافل ادبی و قرآنی را به منظور برقراری ارتباط کودکان و نوجوانان با ادبیات و نویسندگان راه اندازی کردند.

عاطفه زارعی با بیان اینکه این محافل با حضور پیشکسوتان و استادان ادبی کشور برگزار می‌شود، افزود: مصطفی رحماندوست، غلامرضا بکتاش و کمال شفیعی در بخش شعر و محمدرضا یوسفی، بهناز ضرابی‌زاده و مونا اسکندری در بخش داستان در این کارگاه‌ها تدریس می‌کنند.

او همچنین به دومین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان، دوست من کتاب، اشاره کرد و افزود: این جشنواره از آبان ۱۴۰۱ آغاز و آثار بسیاری از سراسر استان‌های کشور به دبیرخانه ارسال شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تاکید بر اینکه هیأت داوران این جشنواره از اساتید برجسته ادبیات کودکان و نوجوان کشور هستند، خاطرنشان کرد: مصطفی رحماندوست، محمدرضا یوسفی، افسانه شعبانژاد، بابک نیک طلب، غلامرضا بکتاش، حامد محقق، محمود پوروهاب هیأت داوران و از افتخارات ایران اسلامی به شمار می‌روند.

دبیر کارگاه آموزشی شعر کودک و نوجوان همدان هم گفت: همدان گهواره ادبیات کودک و نوجوان کشور است.

کمال شفیعی‌مشعوف، با بیان اینکه برگزاری این جشنواره‌ها با هدف شناسایی استعداد‌ها باید ادامه داشته باشد گفت: امیدوارم مجموعه داستان و مجموعه شعر‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره به چاپ برسد.

دیگر خبرها

  • فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان
  • برگزاری سومین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی در استان
  • ویدیو/ خاطره‌بازی با معلم‌ها؛ داستان شیرین‌ترین کتک دنیا
  • آغاز بکار مدرسه ملی روایت در سمنان
  • استثنایی‌ترین تصمیم نظام با حمله به اسرائیل به روایت فرمانده کل سپاه /این عملیات قابل تکرار است /رسما اعلام کردیم که می زنیم و همه می دانستند
  • ادارات کردستان خارج از بروکراسی اداری به کمک راهیان نور بیایند
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان