Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی معصومیان مدیرکل دفتر گسترش دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه رشته‌ها در دانشگاه علمی کاربردی در چهار گروه آموزشی صنعت، کشاورزی، خدمات و مدیریت و فرهنگ و هنر ارائه می‌شود، گفت: تمام دوره‌هایی که در این 4 گروه برنامه‌ریزی می‌شود قاعدتا برنامه‌های مهارتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سرفصل‌های این رشته‌ها در دانشگاه‌ علمی‌کاربردی با دیگر نظام‌ها متفاوت است، معمولا وقتی دانشجویان علمی کاربردی برای تطبیق سرفصل به سایر نظام‌ها می‌روند با مشکل مواجه می‌شوند زیرا سرفصل‌های ما با آنها مطابقت ندارد و سرفصل مهارتی است.

معصومیان ادامه داد: به دلیل مدرک‌گرایی که در کشور ایجاد شده بیشتر داوطلبان به سمت رشته‌های آسان‌تر حتی با بازار کار کمتر گرایش دارند که ازدحام داوطلب در یک رشته را شاهد خواهیم بود در حالی که نیاز کشور به آن اندازه نیست از همین رو ما بررسی کردیم یعنی بازار کار و نیاز کشور به رشته‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

مدیرکل دفتر گسترش دانشگاه جامع علمی‌کاربردی اظهار داشت: ما رشته‌های دارای بازار کار را شناسایی کردیم و سعی کردیم با برنامه‌ریزی‌های مدون، شیب تقاضا را به سمت رشته‌های پرنیاز کم متقاضی ببریم و از شیب تقاضا به سمت رشته‌های کمتر مورد نیاز کاستیم.

به گفته وی، بر اساس آمار، استقبال به سمت رشته‌های گروه صنعت بیشتر شده است.

معصومیان با بیان اینکه برای ما نیاز کشور مهم است و بر این اساس داوطلب را جذب می‌کنیم، اظهار داشت: برنامه‌ریزی دیگر دانشگاه علمی کاربردی هم این است که برای واقعی شدن نیازها مراکز را تخصصی کردیم و رشته‌های غیرتخصصی به مراکز نمی‌دهیم مثلا به مراکز شهرداری دیگر رشته‌های امور اداری یا زبان نمی‌دهیم بلکه رشته‌های مربوط به شهرسازی و شهروندی می‌دهیم.

وی عنوان کرد: آمار نشان می‌دهد در قبل، رشته‌های پرطرفدار به سمت رشته‌های گروه خدمات بوده ولی در یک سال اخیر به سمت صنعت و کشاورزی رفته است.

معصومیان ادامه داد: به طور مثال رشته جوشکاری بسیار مورد نیاز است که در چند سال اخیر استقبال از آن کم بوده ولی نیاز به حدی بود که ما در حال حاضر از کشورهای دیگر جوشکاری می‌آوریم.

وی افزود: سختی کار و دوره دلیل عدم گرایش داوطلبان به این سمت است و دانشگاه نیز در سابق به سمت دوره‌های پرتقاضا که عمدتا غیرمهارتی بوده‌اند حرکت کرده است و متقاضیان به ویژه شاغلان ترجیح می‌دهند برای دریافت مدرک رشته آسان‌تری را انتخاب کنند. اینگونه نیست که بگوییم اگر شیب به سمت رشته‌های سخت برود متقاضی نداریم زیرا مردم با اطلاع از نیاز کشور به این رشته‌ها قطعا به این سمت گرایش می‌یابند البته حذف رشته‌های پولساز و پرمتقاضی در مراکز کار سختی برای دانشگاه است ولی ما بر اساس بازار کار کشور این کار را انجام می‌دهیم.

معصومیان گفت: همچنین در یک سال گذشته تمایل افراد با معدل بالاتر به سمت دانشگاه علمی کاربردی بیشتر بوده است و یعنی افرادی که به طرف‌ دانشگاه‌های نظری می‌رفتند حالا به سمت دانشگاه مهارتی می‌آیند، همچنین در یکسال اخیر ثبت نام در دوره‌های علمی کاربردی در سامانه سازمان سنجش بیشتر شده و از طرفی میانگین تعداد داوطلب در هر رشته هم افزایش یافته یعنی مراکز اقتصادی‌تر شده‌اند از طرفی دیگر ظرفیت‌ رشته‌های فنی و مهارتی ما نیز تکمیل‌تر شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۵۹۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش سازمان سنجش برای تحقق عدالت آموزشی در کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بازدید از حوزه برگزاری آزمون سراسری گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در دانشگاه الزهرا (س) گفت: سازمان سنجش آموزش کشور تلاش می‌کند عدالت آموزشی و شایسته‌گزینی را در برگزاری آزمون‌های سراسری محقق کند و در این راستا تمهیدات لازم در سراسر کشور برای برگزاری آزمون امن و بانشاط اندیشیده شده است.
محمدعلی زلفی‌گل درباره تفاوت آزمون سراسری امسال با سال گذشته، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال دو نوبت آزمون سراسری برگزار می‌شود و امسال با توجه به ماه مبارک رمضان و شرایط خاص دیگر، نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در تیرماه برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: برگزاری دو نوبت آزمون سراسری از نگرانی داوطلبان و خانواده‌هایشان می‌کاهد و در صورت تمایل داوطلبان نتیجه چهار نوبت آزمون سراسری در دو سال اخیر برای آنها محاسبه می‌شود و داوطلبان می‌توانند پس از تراز نمرات، بر اساس بهترین نتیجه کسب شده در یکی از نوبت‌های آزمون سراسری انتخاب رشته کنند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در جریان این بازدید از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در نیمه اول مردادماه و به صورت کارنامه خبر داد و گفت: چند روز پس از اعلام نتایج اولیه، فرایند انتخاب رشته آغاز خواهد شد و نمرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (کنکور) در صورت شرکت داوطلبان همچنان برای انتخاب رشته در سال جاری معتبر است؛ بنابراین در مقطعی که باید انتخاب رشته انجام شود، به انتخاب خود داوطلب و اگر داوطلب انتخاب نکرد به انتخاب سازمان سنجش چهار نمره برای داوطلبان قابل استفاده است و در صورت گروه‌های آزمایشی یکسان در چهار نوبت آزمون، بهترین نمره کنکور در نمره کل آنها اعمال و برای انتخاب رشته داوطلب لحاظ می‌شود، ضمن اینکه نمرات خام نوبت اول آزمون در خرداد ماه منتشر خواهد شد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: البته نتایج هر درس در هر دوره برای داوطلبان در سطح کشور تراز می‌شود تا حق داوطلبان ضایع نشود؛ چرا که طبیعی است سؤالات و شرایط برگزاری آزمون سراسری در هر نوبت با نوبت بعدی متفاوت است و سازمان سنجش آموزش کشور با انجام این کار عدالت آموزشی در انتخاب رشته را لحاظ می‌کند.
عبدالرسول پورعباس با اشاره به تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ گفت: مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص «سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان» و «نظام‌نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»، آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم با دفترچه اختصاصی سؤالات جداگانه برگزار می‌شود؛ یعنی داوطلبان علاقه‌مند به پذیرش در این دوره‌ها پس از پاسخگویی به سؤالات آزمون اختصاصی در گروه آزمایشی انتخابی خود، بلافاصله باید به دفترچه سؤالات ویژه دانشگاه فرهنگیان که شامل سؤالات مواد آزمونی: هوش و استعداد معلمی با «ضریب ۳» و تعلیم و تربیت اسلامی با «ضریب ۲» است نیز پاسخ دهند.
 وی افزود: انتخاب رشته داوطلبان آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در اردیبهشت ماه و به صورت مجزا انجام خواهد شد و فرایند معرفی داوطلبان برای مرحله ارزیابی شایستگی معلمی و انجام این مرحله به نحوی انجام می‌شود که نتیجه نهایی پذیرش آنها تا نیمه اول مرداد ماه اعلام شود.
رئیس سازمان سنجش آموزش خاطرنشان کرد: نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح امروز در سلامت کامل برگزار شد. عوامل اجرایی و حفاظتی برای آرامش و امنیت داوطلبان آزمون سراسری و حفظ صیانت این آزمون ملی تمام تلاششان را کردند و به عنوان آخرین اقدام، برای اینکه خیال داوطلبان از بروز هرگونه تقلب و شبهه راحت باشد، علاوه بر نسل اول و دوم دستگاه‌های آشکار ساز نسل سوم این دستگاه‌ها در آزمون سال جاری در ۴۱۲ شهرستان و ۱۹۹۳ حوزه به کار گرفته شده است.
گفتنی است وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور امروز ضمن بازدید از جایگاه ویژه خانواده‌های داوطلبان، با آنان به گفتگو نشستند و والدین داوطلبان نیز از اقدام دانشگاه الزهرا برای ایجاد جایگاهی برای استراحت والدین داوطلبان در زمان برگزاری آزمون تقدیر و تشکر کردند.

دیگر خبرها

  • دشمن همواره در تلاش است نام خلیج فارس را تغییر دهد
  • انتقاد از تبلیغ دروغ دانشگاه آزاد؛ مدارک دوره‌های کوتاه مدت فیزیوتراپی قانونی نیست
  • پشت پرده تربیت فیزیوتراپیست در دوره‌های کوتاه مدت
  • پشت پرده تربیت نیروی فیزیوتراپی در دوره‌های کوتاه مدت
  • تلاش سازمان سنجش برای تحقق عدالت آموزشی در کشور
  • آغاز آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فارس، همزمان با سراسر کشور
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور در خط شروع ۱۴۰۳
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • هشدار برای تغییر تعادل جنسیتی دانشگاه‌ها