Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-29@00:46:32 GMT

بازخوانی یک حدیث شریف و کار سخت ما

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۶۷۴۵۶

جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: در سوره مبارکه بیّنه، خدای متعال به انسان دستور داده است که دین خود را خالص گرداند که اگر انسان موفق به این مُهم شود، به بیان سوره مبارکه حِجر، شیطان قادر به رسوخ و نفوذ در خالص‌شدگان نخواهد بود. مردم در این زمینه به 4 دسته تقسیم می‌شوند.
 
اول کسانی که به رغم عدم انجام یک کار دوست دارند مورد ستایش قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرآن کریم در سوره آل عمران، آیه 188 به این دسته وعده عذاب داده است. (یُحِبّونَ اَن یُحمَدوا بِما لَم یَفعَلوا ... لَهُم عَذابٌ اَلیم : یعنی عذابی دردناک برای آنها که دوست دارند برای کاری که انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند آماده شده است). آنکه دکتر یا آیت الله نیست ولی دوست دارد به این القاب مورد خطاب واقع شود هم چه بسا مصداق همین آیه است!
 
دوم افرادی که کار خوبی می‌کنند و دوست دارند از آنها تجلیل بعمل آید. اینها میانه راه هستند و به مقام اخلاص نرسیده‌اند.
 
سوم کسانی که کار خوبی می‌کنند و برایشان تفاوتی ندارد که از آنها تقدیر بعمل آید یا نه. اینها به مقام اخلاص نزدیک شده‌اند اما باز هم فاصله دارند.
 
چهارم آنانی هستند که اصلاً دوست ندارند نام آنها در برابر کار خوبی که انجام داده‌اند مطرح شود. از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده که حقیقت اخلاص همین است. (ما بَلغ عَبدٌ حقیقَة الاِخلاص حَتّی لا یُحبَّ اَن یُحمَدَ عَلی شَیءٍ مِن عَملٍ لِلّه : یعنی هیچ بنده‌ای به حقیقت اخلاص نمی‌رسد مگر آنکه اصلاً دوست ندارد نام او برای کار خوبی که کرده مطرح شود)
 
پرواضح است که رسیدن به مقام دسته چهارم سخت است و باید از خود گذشت و مقابل شیطان ایستاد. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در نامه معروف به مالک اشتر فرمود: وَ اِیّاکَ وَ الاِعجابَ بِنَفسِک وَ الثِّقَة بِما یُعجِبُکَ مِنها وَ حُبَّ الاِطراء. یعنی از سه چیز کناره بگیر و برحذر باش. یکی خودپسندی، یکی اعتماد غرورآمیز به نقاط قوت خود و دیگری هم علاقه به مدح و ستایش زیاد دیگران. بعد فرمود: این سه صفت از مطمئن‌ترین فرصت‌های شیطان برای نابودکردن کارهای خوب نیکوکاران است.
 
امیدواریم خدای سبحان به همه ما توفیق دستیابی به اخلاص در عبادات و کارهای روزانه عنایت بفرماید.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۷۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلیت رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در پی درگذشت خانم معصومه حائری

در پی درگذشت حاجیه خانم معصومه حائری یزدی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) پیام تسلیتی را صادر کرد.

به گزارش جماران، متن پیام تسلیت در پی می آید:

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت همسر مکرّمه آیت الله شهید حاج سید مصطفی خمینی، حاجیه خانم معصومه حائری یزدی موجب تأثر فراوان گردید.

جایگاه آن بانوی با فضیلت، پرهیزگار و فداکار در بیت شریف امام راحل عظیم الشان و تحمل سختی های دوران مبارزات امام خمینی(س) پس از شهادت همسر گرامی شان، آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی در دوران تبعید، و تحمل رنج های فراوان، از ایشان همسری نمونه یک شهید به یادگار گذاشت.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به بیت شریف و رفیع امتم امام خمینی (س) و فرزندان داغدیده ایشان برای آن بانوی محنت کشیده انقلاب، غفران الهی و برای بازماندگان آرزوی صبر و اجر از خداوند متعال دارم.

علی کمساری

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)

 

دیگر خبرها

  • بازخوانی کارنامه 8 تیم برتر جام حذفی؛ 3 قهرمان در کنار 5 مدعی
  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • حدیث روز | با اخباری که می‌شنویم چگونه برخورد کنیم؟
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • «کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند
  • تسلیت رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در پی درگذشت خانم معصومه حائری
  • چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟
  • افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم