Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-01@09:51:56 GMT

پیشران هسته‌ای چیست؟

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۷۲۸۳۵

به گزارش پارس نیوز،

 

هر چند هزینه ساخت یک پیشرانه اتمی نسبت به پیشرانه‌هایی با سوخت‌های فسیلی بسیار بیشتر است، هزینه‌های آن در بلندمدت به مراتب کمتر و به صرفه‌تر خواهد بود. به عنوان مثال، هزینه‌های سوختگیری در هر بندر برای کشتی‌هایی با پیشران اتمی، حذف شده در حالی که کشتی‌های معمول باید یا کل سوخت مورد نیاز را حمل کنند که حجم مفید بار قابل حمل را کاهش می‌دهد؛ در صورتی هم که امکان حمل سوخت مورد نیاز وجود نداشته باشد باید مداوم در مسیر برای سوختگیری از مسیر خارج شده و در بندر‌ها توقف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان طور که پیشتر اشاره شد، حجم سوخت مورد نیاز برای یک سفر دریایی متوسط رو به بالا میزان زیادی از حجم مفید بار را اشغال می‌کند، در حالی که پیشرانه‌های اتمی با چند ده کیلوگرم اورانیوم امکان سفر دریایی تا ۴۰ برابر شعاع کره زمین را می‌دهد. این مسأله هم به این دلیل است که چگالی اورانیوم حدوداً ۲۰ برابر چگالی سنگین‌ترین نوع سوخت فسیلی کشتی هاست؛ بنابراین هر کیلوگرم از آن یک بیست مقدار مشابه از سوخت فسیلی فضا اشغال می‌کند.

یکی از موارد و کاربرد‌های مهم پیشرانه هسته‌ای استفاده از آن در موضوعات نظامی است تا جایی که زیردریایی هسته‌ای، ناو‌های هواپیمابر و زیر دریایی‌های مسلح و حامل موشک‌های تهاجمی بالستیک و کروز از آن بهره می‌گیرند. این مسأله از مهمترین ابزار‌های بازدارندگی هسته‌ای به شمار می‌روند. پنهان بودن تقریباً کامل این زیردریایی‌ها از دید دشمن باعث می‌شود تا از هرگونه حمله پیشدستانه در امان باشند و اصل «نابودی متقابل» در صورت آغاز جنگ هسته‌ای را تضمین کنند.

مهمترین مزیت این زیردریایی‌ها نسبت به زیردریایی‌های متعارف دیزلی و الکتریکی این است که، چون انرژی هسته‌ای نیازی به هوا ندارد، دیگر لازم نیست زیردریایی برای هواگیری روی آب بیاید. همچنین نیروگاه هسته‌ای این زیردریایی‌ها برای سال‌ها و گاهی تا پایان عمر خود نیازی به سوخت‌گیری مجدد ندارند. این باعث می‌شود تا این زیردریایی‌ها قادر باشند برای زمان بسیار طولانی در داخل آب مانده و این گونه خود را از دید دشمن پنهان نگاه دارند.

 

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۷۲۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندسازی ۴ پارکینگ هسته مرکزی شهر قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: طرح هوشمندسازی چهار پارکینگ هسته مرکزی شهر یعنی پارکینگ زائر، پارکینگ شرقی، پارکینگ بهار و پارکینگ شهید کاظمی در شش ماه نخست سال جدید به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: یکی از اهداف سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم بهبود خدمات‌دهی در پارکینگ‌های عمومی شهر قم است.

وی با اشاره به اولویت هوشمندسازی در این پارکینگ‌ها افزود: در مناسبت‌ها برنامه ویژه‌ای برای اطلاع‌رسانی مسائل مرتبط با پارکینگ‌ها و تشدید نظارت وجود دارد که در حال پیگیری است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه هوشمندسازی پارکینگ‌ها ابتدا در اطراف حرم و هسته مرکزی شهر و سپس در قسمت‌های مختلف شهر مدنظر است، خاطرنشان کرد: بسیاری از تخلفات همچون پرداخت‌های خارج از قاعده و دریافت تعرفه اضافه، دزدی و سرقت خودروها و مقوله‌های مهم دیگر با هوشمندسازی پارکینگ‌ها کاهش پیدا می‌کند.

خلیلی اضافه کرد: در پارکینگ‌هایی که هوشمندسازی می‌شوند، اپراتوری که در ورودی پارکینگ نشسته است دخل و تصرفی در هزینه پارکینگ ندارد و همه محاسبات به صورت هوشمند انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این سیستم هنگام ورود عکس از پلاک خودرو گرفته تا زمان خروج مطابقت داده می‌شود، همچنین تمام هزینه به شکل سیستمی ثبت خواهد شد و در پایان تنها رمز از راننده می‌خواهند تا از پارکینگ خارج شود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: شکایت‌های زیادی در خصوص دریافت تعرفه‌های اضافی در پارکینگ‌ها به سازمان حمل‌ونقل و ترافیک مخابره می‌شد، اما در حال حاضر با اجرای طرح هوشمندسازی که در بعضی پارکینگ‌ها مثل زائر صورت گرفته است، شکایت‌ها در ماه به یکی یا دو عدد رسیده است.

خلیلی گفت: طرح هوشمندسازی در پارکینگ زائر در پایان سال ۱۴۰۲ به صورت آزمایشی آغاز شد و سال ۱۴۰۳ در باقی پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر اجرا می‌شود.

وی افزود: طرح هوشمندسازی چهار پارکینگ هسته مرکزی شهر یعنی پارکینگ زائر، پارکینگ شرقی، پارکینگ بهار و پارکینگ شهید کاظمی در شش ماه نخست سال جدید به بهره‌برداری می‌رسد و در صورت اجرای کامل این طرح، موضوع شکایت‌های مردمی کاهش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 749325

دیگر خبرها

  • خودروهای عضلانی جذابی که ناشناخته ماندند، از فورد فالکون کبرا تا کرایسلر والیانت (+عکس)
  • هوشمندسازی ۴ پارکینگ هسته مرکزی شهر قم
  • ۹ کشور هسته‌ای جهان چند کلاهک دارند؟
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • پاکستان اولین زیردریایی پیشرفته خود را از چین تحویل گرفت
  • (تصاویر) خودروی لوکس چینی که قرار است به جنگ ب‌ام‌و و بنز برود
  • این خودروی لوکس چینی به جنگ مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و می‌رود /عکس
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند