Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر غلامی در این آیین اظهار داشت: تاریخ پرافتخار کشورمان پر است از نام دانشمندان و صاحبان علم و اندیشه که هر یک نقطه عطفی درگسترش مرزهای دانش و فناوری در دوران‌‎های مختلف بوده‌اند؛ بزرگانی چون ابن‌سینا، خوارزمی، بیرونی، فارابی، رازی و دیگران.

وی با تأکید بر اینکه باید برای حضور مجدد در عرصه دانش و فناوری روز جهان تلاش مضاعف داشته باشیم افزود: با افتخار اعلام می‌کنیم در ۴۰ سال گذشته بیش از ۳۷۵ هزار مستند علمی از دانشمندان ایرانی در جهان ثبت شده است و در حال حاضر از نظر رشد انتشار دستاوردهای علمی در منطقه حائز رتبه اول و در بین کشورهای جهان رتبه ۱۶ را دارا هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر علوم تصریح کرد: این در حالی است که در ایران با داشتن یک درصد جمعیت جهان، ۱.۹ دهم درصد مجموع مقالات نمایه شده بین‌المللی و ۲.۹ دهم درصد مقالات پر استناد در جهان را استادان و پژوهشگران کشورمان در عرصه علم و فناوری ارائه کرده‌اند.

دکتر غلامی با بیان اینکه حجم مبادلات علمی و فرهنگی و مقالات بین‌المللی کشور در ۴ سال گذشته رشد چشمگیری داشته است، اظهار داشت: ۲۲ درصد انتشارات بین‌المللی دانشمندان کشورمان در قالب مشارکت‌های پژوهشی بین‌المللی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری‌های جدید با وجود طولانی نبودن حضورمان در مقایسه با کشورهای توسعه یافته دنیا، اقدامات بسیار ارزنده‌ای در طول سال‌های اخیر صورت گرفته و در حال انجام است، گفت: وجود بیش از ۴۲ پارک علم و فناوری و حدود ۱۹۰ مرکز رشد، ضمن فراهم کردن زمینه اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر، فروشی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان را نیز به همراه داشته است.

دکتر غلامی عنوان کرد: استقرار بیش از ۴۷۰۰ شرکت پارک‌های علم و فناوری که یک سوم شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را نیز در خود دارند، ظرفیت بسیار بالایی را در تمامی استان‌های کشور برای پشتیبانی از توسعه پایدار فراهم ساخته است.

وی افزود: پشتوانه اصلی در این توفیقات و افق روشن آینده آن، زیست بوم نوآوری کشور است که از جمع بزرگ اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها که بیش از ۸۰ هزار نفر هستند و در کنار آنها محققان و دانشجویان بخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل شده است.

وزیر علوم بیان کرد: حرکت پرشتاب توسعه فناوری‌های نوین و ایجاد زمینه‌های توسعه فنی در بخش‌های مختلف اقتصادی با فراهم شدن زمینه‌‌های همکاری بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های‌اجرایی و بخش‌های اقتصادی دریچه‌های جدیدی را در توسعه پایدار خواهد گشود.

وی برگزاری چنین جشنواره‌هایی را نشان از پویایی و زایای زیست بوم فناوری دانست و خاطرنشان کرد: حضور دانشمندان و فناوران از کشورهای دیگر جهان در این مراسم در راستای توجه جامعه علمی کشور به همکاری‌های بین‌المللی و اهمیت توسعه این روابط صورت می گیرد.

دکتر غلامی افزود: وزارت علوم، در میان مأموریت‌های کلان خود، دو مأموریت حمایت و پشتیبانی کامل از زیست بوم نوآوری کشور به منظور توسعه علم و فناوری، تجاری سازی و توسعه اقتصاد دانش بنیان و تبدیل دانش به ثروت که در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است و همچنین ایفای نقش مؤثر در حل چالش‌های ملی کشور که لازم است در تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌های متولی امر در جهت کمک به دولت و فراهم کردن آسایش فکری مردم عزیز مشارکت در انجام طرح‌های بزرگ ملی انجام گیرد، را نیز پیش رو دارد.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد به فضل الهی در آینده‌ای نزدیک شاهد تغییرات و اثرات بسیار بزرگی در فضای اقتصادی کشور خواهیم بود و از تلاش‌ها و زحمات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که مسئولیت برگزاری این جشنواره را از ابتدا تا کنون برعهده داشته و دارند قدردانی کرد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۰۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد

سید مهدی فرحی شامگاه یکشنبه در حاشیه بازدید از غرفه چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران گفت: میزان صادرات غیرنفتی برنامه‌ریزی شده برای سال‌جاری با ۲۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته ۶۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: این برنامه پیش‌بینی شده در بحث صادرات غیرنفتی جز با مشارکت همه استان‌های کشور محقق نمی‌شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی برضرورت ارتقای بهره‌وری، تعریف برنامه‌های راهبردی، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ملی از جمله تامین مواد اولیه، زیرساخت‌ها و مشارکت‌های مردمی برای تحقق برنامه صادرات غیرنفتی در کشور تاکید کرد.

وی در خصوص اهمیت زنجیره ارزش محصولات گفت: چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های پیشتاز و نمونه در عرصه تعریف و معرفی زنجیره ارزش به شمار می‌رود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اضافه کرد: با تعریف و شناسایی زنجیره‌های ارزش‌ساز در استان‌ها و تبدیل آن‌ها به ارزش اجرایی و معرفی مدیران راهبر باید بهره‌وری را چند برابر کرد.

فرحی یادآور شد: تعریف زنجیره‌های ارزش در استان‌ها موجب ارتقای بهره‌وری، صادرات، تولید، اشتغال‌زایی و نوآوری در استان می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد